MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Samochody

Czy opłaca się kupić hybrydę plug-in (PHEV)?

  • Bartosz
  • 10 marca 2022
  • 4 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Rozważasz zakup hybrydy plug-in? Sprawdźmy, czy opłaca się kupić hybrydę plug-in (PHEV), co się z tym wiąże i na jakie problemy napotkamy podczas eksploatacji.

Napędy hybrydowe, a szczególnie hybrydy plug-in stanowią obecnie trzon ofert wielu producentów. Bez tego nie byliby oni w stanie spełnić restrykcyjnych norm emisji spalin. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli mówimy o stanie przejściowym pomiędzy samochodami spalinowymi i elektrycznymi. Hybryda Plug-in pozwala korzystać z silnika spalinowego i jednocześnie jeździć lokalnie w pełni bezemisyjnie. Obszerny poradnik o tym co to jest hybryda plug-in i jak działa przeczytacie na motoryzacyjnyblog.pl.

Musisz mieć gdzie ładować samochód

Pierwszym, najważniejszym i podstawowym pytaniem, na jakie musisz sobie odpowiedzieć, czy opłaca Ci się kupić hybrydę plug-in, to czy masz gdzie ładować samochód. Jeżeli nie mieszkasz w domu, lub nie masz garażu z dostępem do gniazdka zakup hybrydy plug-in jest całkowicie bez sensu i nieuzasadniony ekonomicznie. Jak pokazuje praktyka, naładowanie wyczerpanych akumulatorów do pełna z gniazdka 230V zajmuje np. w przypadku Volkswagena Tiguana PHEV ok. 5 – 6 godzin. Zatem nieograniczony dostęp do zwykłego gniazdka jest koniecznością, a zarazem wystarczy do racjonalnego użytkowania hybrydy plug-in. 

Ładowanie akumulatorów na publicznych ładowarkach jest całkowicie bez sensu i na pewno nie będziesz tego robić, zajmuje to zbyt dużo czasu.

Jeżeli nie masz gdzie codziennie ładować hybrydy plug-in, lepiej kup samoładującą się hybrydę lub miękką hybrydę (MHEV). Hybryda plug-in, której nie ładujesz, spala tyle paliwa, co samochód z konwencjonalnym silnikiem benzynowym.

Awaryjność hybryd plug-in i trwałość akumulatorów

Zacznijmy od kwestii, które wzbudzają dużo niepewności wśród osób, które rozważają zakup hybrydy plug-in. Dotyczą one awaryjności. Hybryda plug-in, to tak naprawdę standardowa hybryda (znana najbardziej z samochodów Toyoty) tylko mająca znacznie większe akumulatory i możliwość ładowania z gniazdka.

Najwięksi producenci hybryd plug-in na początku nie uniknęli wpadek. Volkswagen, Ford i Kia wzywali na akcje serwisowe, ale szybko wyeliminowali wszelkie bolączki wieku dziecięcego swoich napędów. Nie bez znaczenia dla awaryjności całego układu napędowego są jednostki spalinowe. Akurat tutaj producenci samochodów zastosowali sprawdzone silniki. Dobrym przykładem jest Volkswagen, który do hybryd plug-in stosuje jednostkę 1.4 TSI.

Powolna, ale postępująca degradacja akumulatorów w samochodach z napędem plug-in jest czymś normalnym. Praktyka pokazuje, że w samochodach hybrydowych akumulatory po ok. 200 000 km mają zazwyczaj 80 – 70 % swojej pierwotnej sprawności. Wartość ta jest dopuszczalna i oficjalnie komunikowana przez producentów.

Pod względem awaryjności hybryda plug-in nie odbiega praktycznie w ogóle od swoich odpowiedników wyłącznie spalinowych. Zatem nie będzie tutaj również żadnych dodatkowych kosztów, które mogą obniżyć opłacalność zakupu hybrydy plug-in.

Ile więcej musimy zapłacić za hybrydę plug-in?

Sprawdźmy, ile więcej trzeba zapłacić za samochód z napędem plug-in względem standardowego silnika spalinowego. Do wyceny posłużyliśmy się porównywarką autokatalog.pl

Pierwszym przykładem niech będzie wspomniany już Volkswagen Tiguan w wersji wyposażenia Elegance. Bazowa cena za wersję PHEV wynosi od 182 000 zł. Natomiast z silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 245 KM i napędem 4×4 Tiguan kosztuje od 189 000 zł. Widzimy zatem, że hybryda plug-in jest nieco tańsza, ale za to pozbawiona napędu 4motion. Z kolei Tiguan z silnikiem 2.0 TSI 190 KM 4×4 kosztuje bazowo od 177 500 zł i tutaj różnica w cenie jest większa. 

W przypadku Tiguana widzimy, że zakup napędu PHEV jest opłacalny, bo kosztuje mniej niż wersja benzynowa o mocy 245 KM i niewiele więcej niż wersja o mocy 190 KM. Porównanie cen Tiguana z różnymi napędami. Chyba że uznamy, iż wystarczy nam Tiguan z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM, czyli najbardziej zbliżony do 1.4 TSI z hybrydy plug-in. Volkswagen z takim napędem, DSG i wyposażeniem Elegance kosztuje od 160 500 zł, a to już mniej niż plug-in o 22 000 zł.

Żródło: Autokatalog.pl

Nieco inaczej kalkulacja wygląda w przypadku Volkswagena Passata Variant. Passat GTE, czyli hybryda plug-in kosztuje bazowo od 192 000 zł. Natomiast Passat z silnikiem 2.0 TSI o mocy 190 KM z wyposażeniem Elegance od 163 600 zł. Różnica zatem jest wyraźna – niespełna  30 000 zł. Podkreślić należy, że Passat PHEV dostępny jest w jednej wersji wyposażenia GTE, która jest uboższa niż wersja Elegance. Zatem benzynowy Passat o mocy 190 KM jest nie tylko tańszy, ale i lepiej wyposażony. Porównanie Passata Variant w autokatalog.pl

Żródło: Autokatalog.pl

Hyundai Tuscon oferowany jest zarówno z silnikiem benzynowym, jako pełna hybryda (HEV) oraz hybryda plug-in (PHEV). W przypadku tego modelu ceny bazowe kształtują się następująco (dotyczy wersji wyposażenia Platinum i napędu na cztery koła):

  • Tuscon z silnikiem benzynowym 1.6 T-GDI 180 KM kosztuje od 169 900 zł
  • Tuscon z napędem hybrydowym 1.6 T-GDI 230 KM kosztuje od 182 900 zł
  • Tuscon hybryda plug-in 1.6 T-GDI 265 KM kosztuje od 209 900 zł

Różnica w cenie pomiędzy wersją benzynową a hybryda plug-in wynosi ponad 33 000 zł. Aby różnica ta zwróciła się trzeba by przejechać pluginem zapewne ok. 200 000 km lub nawet więcej. Pamiętajmy, że za prąd do ładowania akumulatorów trzeba też zapłacić. W tym przypadku opłacalność jest zatem wątpliwa. Porównanie Tuscona w autokatalog.pl

Żródło: Autokatalog.pl

Jak wygląda kwestia ceny w przypadku marek premium? Audi Q5 w wersji PHEV o mocy 299 KM i napędem AWD kupimy od 249 000 zł, a z silnikiem benzynowym od 234 000 zł. Są to najbardziej podstawowe wersje wyposażenia, których nikt nie kupi, ale oddają różnicę w cenie pomiędzy napędami. Podobna różnica w cenie występuje też w BMW X3.

Sprawdź: Polecane hybrydy plug in 2021

Czy hybryda plug-in się opłaca?

Powyższe zestawienie cenowe pokazuje, że opłacalność zakupu hybrydy plug-in zależy głównie od modelu, jaki wybierzemy. Różnica pomiędzy napędami w tym samym modelu najczęściej wynosi od 20 000 do 35 000 zł. Zdarzają się też samochody gdzie ta różnica jest jeszcze większa.

Kolejnym czynnikiem decydującym o opłacalności zakupu PHEV-a jest nasz profil jazdy. Duże zależy od tego czy jeździmy głównie w mieście, czy w trasie. Warto przed zakupem z kalkulatorem w ręku lub z tabelą w excelu policzyć wszystkie koszty paliwa i energii elektrycznej jaki zużyjemy do jazdy. Z opłacalnością hybrydy plug-in jest podobnie jak z opłacalnością zakupu diesla. Różnica polega jednak na tym, że diesla generalnie kupuje się w trasy, a hybrydę plug-in do miasta.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • hybryda
  • hybryda plug-in
  • samochód używany
Przeczytaj również:
Silnik Forda 2.0 EcoBoost II generacji. Fot: Ford
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik Forda 2.0 EcoBoost – specyfikacja, opinie, usterki

Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.6 ecoboost Ford – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Samochody elektryczne

Elektryczny układ napędowy w Nissanie Leaf – budowa, specyfikacja, awarie

1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.2 TSI – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Porady

Czym zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zamarzaniem?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Nowoczesne rozwiązania logistyczne

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Leasing Mercedesa – dla kogo może to być wyjątkowo korzystne rozwiązanie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Ubezpieczenie samochodu – różnice pomiędzy OC i AC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT