Silnik 1.4 TSI możemy spotkać w większości samochodów Volkswagena, Skody, Seata i Audi. Obecny na rynku 12 lat doczekał się wielu odmian. 1.4 TSI to cała gama różnych silników, niektóre są godne polecenia, inne zaś należy omijać szerokim łukiem. Zatem który jest warty polecenia ?
Silnik 1.4 TSI zadebiutował w 2006 roku w Golfie V. Nowoczesna jak na tamte lata turbodoładowana jednostka spotkała się z pochlebnymi opiniami jurorów Engine Of The Year. Klienci zachęceni tak rewelacyjnymi ocenami ruszyli do salonów po nowe 1.4 TSI. Niestety po kilku latach okazało się, że nie jest tak fantastycznie, jak to przedstawiano. Przede wszystkim pod względem awaryjności. Silnik 1.4 TSI okazał się niedopracowaną jednostką, która boryka się z licznymi problemami, a ich naprawa generuje bardzo wysokie koszty. Pierwsze odmiany jednostki 1.4 TSI mocno nadszarpnęły wizerunek Volkswagena, który jak dotąd słynął z silników długowiecznych, przede wszystkim diesla 1.9 TDI. Przez lata silnik 1.4 TSI był modernizowany i powstało go tak wiele odmian, że trudno się połapać, który konkretnie jest godny polecenia. Który więc silnik 1.4 TSI warto kupić?
Silnik 1.4 TSI – rodzaje
Silniki 1.4 TSI możemy podzielić na dwie grupy. W początkowych latach produkowane były jednostki z grupy EA111, które doładowanie realizowane miały za pomocą kompresora oraz turbiny (Twincharger) lub tylko turbiny. Druga grupa to EA211 wyposażona tylko w turbosprężarki.
1.4 TSI Twincharger EA111 – najbardziej problematyczny
Silniki 1.4 TSI z gamy EA111 twincharger o pojemności 1390 cm3, wyposażony jest w kompresor mechaniczny oraz turbosprężarkę, produkowany był w latach 2006 – 2015. Rozrząd realizowany jest za pomocą łańcucha. Ta wersja silnika 1.4 TSI produkowana była w odmianach mocy 140 KM, 150 KM, 160 KM, 170 KM, 180 KM i 185 KM. Pierwszym problemem, na jaki można napotkać, jest napinacz w parze z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Usterkę można poznać po specyficznym odgłosie dochodzący z okolic rozrządu. Naprawa kosztuje grubo ponad 1000 zł. Posłuszeństwa odmawia także wariator zmiennych faz rozrządu – naprawa ok. 1500 zł. Ta usterka zamienia naszego benzyniaka w klekoczącego diesla.
Kolejny problem to pękające tłoki, występujący głównie w odmianie o mocy 160 KM. W tym przypadku konieczna jest wymiana kompletnej głowicy silnika, a koszty naprawy wędrują w okolicę 10 000 zł. 1.4 TSI Twincharger boryka się także z awariami sprzęgła magnetycznego pompy wody, ale ten problem poprawiono w 2010 r. – naprawa ok. 600 zł. Jak by tego było mało, użytkownicy tej jednostki skarżą się na ponadprzeciętny pobór oleju silnikowego. Zdarzały się jeszcze problemy z niewłączającym się kompresorem.
Jak widać ilość poważnych i drogich w naprawie usterek jest spora. Silnik 1.4 TSI Twincharger możemy spotkać między innymi w takich autach jak: Golf V i Plus Golf VI, Jetta V, Touran I, Alhambra II, Sharan II, Tiguan I, Beetle, CC, EOS, Passat B7, Scirocco III, Polo, Audi A1, Audi A3, Leon, Ibiza, Octavia II. Odmiana ta oznaczona była kodami BMY, CAVA, CTHA, CAVD, CNWA, CTHD, CTKA, BLG, CAVB, CTHB, CAVE, CTHE, CAVG, CTHG, CTJA. Absolutnie nie polecam tego silnika.
1.4 TSI Turbo EA111 – warunkowo polecany
Kolejna odmiana silnika 1.4 TSI z rodziny EA111 o pojemności 1390 cm3, tym razem wyposażona tylko w turbosprężarkę. Produkowana była w latach 2007 – 2015 r. Rozrząd w niej realizowany jest również jak w poprzedniej wersji przez łańcuch. Jest to poprawiony silnik względem wersji Twincharger, który nie jest aż tak awaryjny. Dzięki zastosowaniu w niej tylko turbodoładowania obciążenie termicznie zostało mocno ograniczone. Nie ma tu problemu z pękającymi tłokami. Niektórzy użytkownicy skarżą się nadal na zwiększony pobór oleju silnikowego.
Niestety nadal występuje tu problem z nietrwałym łańcuchem rozrządu, który wymaga wymiany po niecałych 100 000 km. W 2010 roku układ rozrządu został poprawiony i jego wytrzymałość się zwiększyła, lecz nadal nie jest on tak trwały, jak powinien być. Silnik oferowany był z mocą 122 KM – silnik o oznaczeniu CAXA lub 150 KM – silnik o oznaczeniu CAVA, CTHA.
Tę odmianę 1.4 TSI można polecić warunkowo, jeżeli kupujemy samochód z potwierdzoną historią serwisową, najlepiej od pierwszego właściciela. Nawet w takim przypadku warto mieć zarezerwowane ok. 1500 zł na ewentualną wymianę łańcucha rozrządu.
Według różnych źródeł żywotność silnika 1.4 TSI EA111 wynosi około 300 000 km.
1.4 TSI Turbo EA211 – godny polecenia
Całkowicie nowa i przekonstruowana jednostka 1.4 TSI względem poprzednich odmian. Oferowana od roku 2012 wraz z debiutem Volkswagena Golfa VII. W tym silniku zrezygnowano z łańcucha rozrządu na rzecz paska, który podlega wymianie po ok. 200 000 km. Nowa generacja 1.4 TSI EA211 oferowana była w odmianach o mocy:
- 122 KM (kod silnika CMBA, CPVA)
- 125 KM (kod silnika CZCA, CZDB)
- 140 KM (kod silnika CHPA, CPTA)
- 150 KM (kod silnika CZEA, CZDA)
Nowa konstrukcja jest dostępna na rynku już 6 lat i można stwierdzić, że modernizacja się powiodła. Silnik 1.4 TSI Turbo EA211 jest silnikiem udanym i bezawaryjnym. Wyeliminowano wszystkie bolączki poprzednich wersji. Chwalony jest za bardzo cichą i kulturalną pracę, elastyczność od najniższych obrotów i bardzo niskie spalanie. O tym, że to świetny i bezawaryjny silnik świadczyć może, test przeprowadzony przez dziennikarzy AutoBild, w którym jednostka o mocy 125 KM pokonała 200 000 km bez najmniejszej usterki.
Przeczyta test: Volkswagen Sportsvan 1.4 TSI 125KM
Ta odmiana oferowana jest również ACT – system automatycznego odłączania cylindrów. Podczas małego obciążenia silnik pracuje tylko na dwóch cylindrach, co pozwala zaoszczędzić ok. 0.5 l / 100 km. System ten dostępny jest tylko w odmianach o mocy 140 KM i 150 KM.
Niestety Niemcy długo kazali czekać na godną jednostkę 1.4 TSI. Widać, że z biegiem lat silnik ewoluował i stawał się coraz bardziej dopracowany. Ostatnią jego odmianę można uznać za całkowicie udany silnik. Bez obaw o drogie awarie można kupić samochód nowy, jak i używany wyposażony w 1.4 TSI z gamy EA211.
Ceny części do silnika 1.4 TSI EA211
- Pasek rozrządu – ok. 100 zł
- Pompa wody – ok. 244 zł
- Uszczelka głowicy – ok. 270 zł
- Zestaw uszczelek głowicy – ok. 600 zł
- Cewka zapłonowa – ok. 155 zł
- Świeca zapłonowa – ok. 55 zł
- Termostat – ok. 480 zł
W 2016 roku Volkswagen wprowadził do oferty nową jednostkę 1.5 TSI EA211 evo, która ma zastąpić dotychczasową odmianę 1.4 TSI.
38 comments
Witam, zamierzam kupić Tourana 1.4 TSI 150 KM z 2017 roku DSG, przejechane 179kk salon Polska, jeden właściciel. Auto stoi w salonie VW i serwisowane do końca. Czy mam się czegoś obawiać, na co zwrócić szczególną uwagę? Z góry dziękuję za odpowiedź 😁
Staszek. Mam skodę octawię III z 2015r. przejechane 73 tys. może to mało na te lata. Zadnych problemów, silnik 1.4 TSI 140 kM. Srednie spalanie 5,5l/100 km. Polecam tą wersię.
przejechane 140 tys km i wystepuje wypadanie zaplonu na wszystkich cylindrach. jest spadek mocy. auto teraz ma 137 Km. mam silnik 1.4 150Km tsi 2017r. wymieniony rozrzad, swiece, cewki. nikt nie umie pomoc. nikt nie wie co i jak.
Ja miałem podobny problem w Astrze H 1.6 16V z 2008r. – po kolei wszyscy mechanicy wymieniali wszystko o czym piszesz aż wreszcie jeden wymienił sterownik (łączny koszt 500zł) i święty spokój.
Auto jęździ do dziś i ma już prawie 250tyś przejechane.
Witam.
Masz kolego rację też mam Sportsvana 1.4 TSI z 2014 r. Zrobiłem mało bo ok.73 tyś km rewelacja nic się nie dzieje piękna praca silnika ,Regularne serwisy robią robotę
Polecam
Jestem użytkownikiem Golfa VII kombi, 1.4 125KM, manualna skrzynia, z 2015r (na pasku), kupiłem z przebiegiem 50tyś. (obecnie 100tyś z hakiem), rocznie robię przebiegi 12-15 tyś, większość po mieście – olej zmieniam co roku (a druga rzecz którą musiałem wymienić to klocki z przodu).
I na razie to wszystko (tfu, tfu, tfu) co musiałem przy samochodzie zrobić.
Silnik w miarę żwawy, przyznam, że przed zakupem miałem duże obawy związane z “małym” silnikiem.
Do zakupu zachęciła mnie opinia mechanika do którego jeździłem z wcześniejszym samochodem (octavia 1.6 MPI), a właściwie to jego znajomy pracujący w serwisie VW który podsumował to tak: brać.
Z rzeczy nie związanych z silnikiem – zdarza się, że elektronika (odtwarzacz mp3) wariuje – nie pamięta wcześniejszej słuchanego utworu, odpalając samochód muzyka leci od początku listy, dzieje się to losowo, nie mam pojęcia od czego zależy.
Acha, no i fotele mogły by być lepsze – na długich trasach typu 1300 km można to odczuć, na stałe mam taką samochodową poduszkę pod lędźwia.
Wracając do tematu, fajny samochód, sensowne spalanie – najmniejsze przy stałej prędkości (czasami tak można/trzeba) 70-90km – 4,9-5,1L , na co dzień po mieście 6-7L. Na trasie , bez akcji typu gaz do dechy, 5,5-5,8L.
Ogólnie polecam.
Witam, posiadam Passata 1.4 tsi 122km,ma przejechane 20000kmprzebieg orginał, jezdziła nim starsza osoba,chciałem podniesc moc do ok 144km,co sie jednak okazało nie da rady, ponieważ przy zmianie mapy silnika na wieksza moc ta moc uciekała ,natomiast wracajac do orginału bylo juz ok! Czy ktoś sie spotkał z taką anomalią 🙂 .
Jaki rocznik Passata?
Mam golfa 2008r 1.4 TSi 140km DSG wersja UNITED 172358km przebiegu ma wszystko oprócz xenonów. Kupiłem auto nowe. Moje zdziwienie podczas pierwszej jazdy ja pier…. ale to jedzie. Olej wymieniam co roku. Auto serwisowałem w ASO VW do 2017r. Nigdy nie nawaliło. Od paru lat autem jezdzi zona i nie chce innego. Oleju nie bierze turbo kompresor nigy nie naprawiany. Kiedyś w ASO powiedzieli że ogólnie te silniki sprawiają problem oprócz Pańskiego.
Podsumowując Nie wiem dlaczego tak jest może tak się trafiło może częstsze wymiany oleju niż producent zaleca itd.
Ile było negatywnych opinii na temat DSG
DSG bez problemu natomiast w passacie 2007r 170km takze nowy to miałem naprawianą mechatronikę.przebiego ok 150000 W passacie 2012r super zadowolony byłem jak zawsze i teraz także Passat i dsg pozdrawiam i może przy kupnie auta kierować się rozwagą a nie ceną!
A jak wygląda kwestia sprzęgła w tych autach z silnikiem CHPA? Czy jest tam w wersji manualnej monolityczne koło zamachowe czy dwumasowe? Jak z trwałością sprzęgieł w tych modelach? Chodzi tutaj o Skodę Octavia.
Ponoć sprzęgła padają. Ja kupiłem swoją od pierwszego wlasciciela z potwiwrdzoną w ASO wymianą sprzęgła.
Witam! Jestem posiadaczem VW Jetty 1.4 TSI 150KM z 2016r z silnikiem o oznaczeniu EA 211. Auto przejechało do tej pory 40 tyś km bez najmniejszych problemów. Super dynamiczny i oszczędny silnik jak na silnik benzynowy. W mieście spalanie w granicach 7l/100 normalna jazda poza miastem spokojnie mieści się w 6l/100. Jazda autostradowa 2500km Polska-Holandia-Polska ze średnią prędkością 118km/h z komputera średnie spalanie 5,8l/100, moim zdaniem rewelacja, bo żeby średnia wyszła 118km/h to trzeba jechać prawie cały czas pomiędzy 130-150 km/h.Eco-Driving spokojnie można zejść poniżej 5,5l/100.Polecam zmianę oleju co 10tyś km a nie co 30tyś jak przewiduje serwis i zmianę filtra powietrza co 15tyś a nie co 50tyś. Oczywiście te silniki wymagają szczególnej opieki tj. nie katowanie silnika jak jest zimny oraz chłodzenie turbiny przed zgaszeniem silnika minimum 1 minuta. Dlatego polecam odłączyć funkcję Start-Stop, która tak naprawdę skraca żywotność turbiny i rozrusznika.
Całkowicie się z Panem zgadzam (Jetta 1,4, 2015 r. 150 KM, przejechane 80000 km). Start-Stop, diabelski wynalazek, należałoby odłączyć na stałe. A samochód naprawdę jest znakomity do jazdy. Zwłaszcza bezstresowe wyprzedzanie. Też zmieniam olej co 15 tys, bez dolewek, a kiedy pojechałem do ASO z zapytaniem, czy nie stracę gwarancji, bo sam chcę olej wymienić po pierwszych 1500 km (stara, zeszłowieczna szkoła, tzw. pierwsze docieranie), to patrzyli na mnie dziwnie. A widzę, że coraz więcej autorytetów wypowiada się na temat częstszej wymiany oleju, niż “fabryczne zalecenia” co 30000 km. Życzę Panu i sobie dużo kilometrów bezawaryjnej jazdy.
Fryderyk
Silnik 1.4 z 2016r. Przejechane 160tkm z tego 70% drogi typu autostrady. Żadnej awarii, olej wymieniany co 30tkm z jedną dolewką między zmianami. Średnie spalanie długo dystansowe 6,5. Auto Octavia III.
Ogólnie mogę polecić.
Jam mam Sportsvana 1,4 TSI 2016 rok. Najlepszy silnik świata (w tej klasie).
Cichy, dynamiczny i oszczędny.
Po co robią te 3-cylindrowe jeśli ta 4ka jest idealnym rozwiązaniem?
Z oszczędności?
Córka posiada Skodę Octavię 1,4tsi benzyna CAXA EA 111 1-sza rejestracja lipiec 2010. Mam pytanie kiedy (miesiąc) w 2010r. była modyfikacja rozrządu?
Planuję zakup Seat Leona z silnikiem 1.4 Tsi 150 KM z roku 2014 grudzień słychać lekki stukot tego silnika czy można ryzykować zakup? niby wersja CZEA , ale ten stukot mnie denerwuje
Ja bym nie ryzykował albo zapytał w serwisie, a nie lepiej 2,0 TDI Common Rail? sto razy lepsze jednostki, no chyba że przejazdy dom-praca 2 km to trochę szkoda “dizla”
A jak wygląda kwestia CTHE/CAVE? Niektóre źródła podają, że w w.w. Przypadkach EA111 problemy przestały występować. Czy to prawda?
Witam, seat Altea xl, 1,4 tsi kod Silnika to CAXC rok 2008,
Nie ma silnika CAXC w Artykule . Do której grupy należy ten Silnik CAXC?Proszę o odpowiedź.Dziękuję.
Witam, mam kupić passata b7 z 2013r, 1,4 tsi cthd 160KM turbo kompresow (chyba ea111 niestety jeszcze)170tys km, pelen serwis w aso, nie slychac rozrzadu, jest wlasciwa kompresja, nie widac sladow w wydechu i w spalinach od poboru oleju, wydawalo by sie brac i wiac…
Moje pytanie… ponoc vw tego kodu nie uwaza za najbardziej usterkowy, i kwestia wypalenia tlokow go nie dotyczy, niby zmieniono oprogramowanie na inne podajace mniejsza dawke paliwa to mialo zmniejszyc przeciazenie w cylindrach. czy wg was i redakcji to ściema, czy rzeczywiscie ten kod silnika tj. cthd juz nie ma problemu z tlokami? Dzieki wszystkim za odpowiedź
Bardzo mało informacji jest na temat tego konkretnego silnika CTHD. Jest na łańcuchu i z rodziny EA111 także podwyższone ryzyko istnieje.
Chociaż jak bez awarii przejechał 170tys. to może faktycznie coś poprawili w tej jednostce.
Jeżeli nie ma żadnych niepokojących objawów nie ma co panikować 🙂
Witam
Właśnie jestem szczęśliwym posiadaczem 1.4 tsi w Tiguanie 2007r.Niby na liczniku 150tyś. i poszły pierścienie na tłokach.
Po rozebraniu , okazało się że kompresor był już wymieniany.Jestem ciekaw , co jeszcze.Mam pytanie?
Czy ja miałem pecha , czy faktycznie te motory o h.. rozbić?
Pozdrawiam
Nie ma silnika CAXC. Do której grupy należy?
Nie znalazłem w tym artykule silnika 1.4TSI o mocy 170KM produkowany ponoć 2011 – 2015. Który to rodzaj? Dzięki za artykuł i odpowiedź.
Tomasz, masz rację występowała taka odmiana. Dostępna była m.in. w Golfie V i Touranie.
Jest to silnik 1.4 TSI Twincharger EA111
Dzięki Bartoszu za szybką odpowiedź.
Mam pytanie- posiadam VW jetta 1,4 benzyna TSI nie bardzo wiem kiedy przypada pierwszy przegląd? W salonie mówili mi ze 30,000 tys km. albo dwa lata, lub wtedy jak wyswietli mi sie na wskazniku kontrolka . Kupilismy razem z sąsiadem w jednym czasie, jemu sie wyswietlila kontrolka w 12 miesiącu użytkowania przy stanie 8000tys km . Nie wiem co mam robic? 🙁
Michał, nie patrz na zalecenia salonu ani na wskaźnik. Olej wymieniaj co 10 000 km, a jeżeli jeździsz więcej trasy niż w mieście max co 15 000 km.
Z tego co kojarzę, to w Volkswagenach jest tak, że jak ręcznie zresetujesz inspekcję serwisową to ustawia interwał co 12 miesięcy lub 15 000 km.
Witam.
Jaki olej silnikowy byście polecali do mojego auta z silnikiem 1.4 TSi 125 KM (CZDB).
Przebieg 65.000 km
Poprzednio był zalany Castrol 5w30 ale nie wiem którym ?
Tu jest obszerny poradnik dotyczący olejów
http://www.motoryzacyjnyblog.pl/porady/jaki-olej-silnikowy-wybrac/
Sprawdź oleje Eurol 😉
Prawda jest taka że teraz silniki wymagają specjalnej troski. Trzeba trzymać się dedykowanego oleju i zasad eksploatacji. Kiedyś lało się co popadnie i jeździło, teraz tak nie będzie. Ja mam 1.4 caxa w passacie z 2010 roku i żaden łańcuch się nie odzywa mimo przebiegi 108 tyś km. Ubytek oleju między wymianami ( około 12-14 tyś km) mniej jak 1 litr. Spalanie realne w trasie 6,0 do 6,5 litra w zależności od warunków drogowych z rozsądnymi prędkościami czyli przepisowymi +20-30 km/h. Najmniejsze spalanie jaki udało mi sie uzyskać to 5,1 l/100 km na odcinku około 40 km ale to była bardziej zabawa o wynik niż normalna jazda. W każdym razie średnie spalanie na dystansie 7650 km to 7,1 l/100km. Miasto typowe 20%, przedmieście 40% a reszta 40% to trasa.
Ja mocno wahając się kupilem Golfa z 1.4 tsi caxa. Oczywiście przed tym miesiącami wertowalem dno internetu w poszukiwaniu informacji. W końcu znalazłem egzemplarz z pożądanym wyposażeniem (bixenon, szyberdach, podgrzewane fotele, climatronic itd) Upłynął rok, silnik posiada swoje przypadłości (znane wśród właścicieli) lekkie drgawki na zimnym (jedni nawet tego nie czują) osobiście wyczuwam malutka turbo dziurkę ok 2000obr/min ale zlego słowa nie mogę w odniesieniu do stawianych zarzutów. Jesli ktos pedzi mimo zlapanego kapcia to i nie zwróci uwagi na odzywajacy się łańcuch rozrządu czym doprowadzi do zgonu silnika bo przecież mowili ze tego się nie wymienia. Spalanie 6l/100 przy 120 km/h, w Szczecinie ok. 7,5l/100 (zimą na krotkich dystansach nawet 9, ale każdy normalny driver tym się nie zdziwi) oleju spala umiarkowane ilosci na 10tys 0,7 l. Zawsze dotarl do celu i wrocil. Turbo smiga, temperatura stoi sztywno na 90′. Jak ktoś jest ignorantem i ma talent to i metalowa kulkę zepsuje. Nie taki diabeł straszny jak go malują. Kolejny tez będzie 1.4 tsi juz nowszy serii EA211.
W pracy dla porównania jeżdżę nowiutkimi GDi i te maja czkawkę caly czas, spalaja duzo wiecej, brak mocy (a ponad 130KM z 1.6) brak tzw dołu.Ja silnik caxa polecam z uwaga na rozrzad wymieniony na wolny od wad.
Ja zrobiłem 190.000 km 1.4 TSI też EA211 (YETI z 2012) i jestem bardzo zadowolony. Teraz robię wymianę rozrządu. Olej brał na początku i przy dużych prędkościach do około 150.000 km teraz przestał.
jeżdżę vanem ALHAMBRA 1,4 tsi z 2018 na pasku rozrządu. Wprawdzie zrobilem nim dopiero 6oookm, ale jestem pod ogromnym wrażeniem tego silnika. Zużycie paliwa na trasie jeśli nie przekraczasz 100km/h może spaść poniżej 6l. W mieście w przeciętnych warunkach 7-8l. Oczywiscie ze w wielkich korkach albo w zimie na wielkim mrozie te wartości będą inne, ale zużycie ponizej 6l było dla mnie szokiem. Jeżdziłem voyagerem 2,5crd i on spalał 6l oleju na trasie, ale żeby benzyna? szok. Jak ktoś chce więcej info piszcie serafin14@wp.pl
Ja swoim golfem 1.6 z 2001 też latem mam 5,9-6,0 na 100
Twój Golf 1.6 z 100 koniami i słabym momentem ma się nijak do nowoczesnych kontrukcji, które w 2001 r. byłyby uznawane niemal za sportowe.
Wiele cennych a zarazem obiektywnych i rzeczowych informacji o silnikach VW.
Takich artykułów brakuje. Super, super artykuł.