MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Eksploatacja
  • Porady

Co to jest i jak działa miękka hybryda (mild hybrid – MHEV)?

  • Bartosz
  • 24 czerwca 2021
  • 6 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Miękka hybryda określana również z angielskiego mild hybrid (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) jest jednym z kilku rodzajów hybryd stosowanych w samochodach. Nie może jeździć wyłącznie z użyciem energii elektrycznej, przez co jest najmniej wydajną hybrydą. Napęd ten jednak ma potencjał do oszczędzania paliwa. Ponadto układ miękkiej hybrydy ma nieskomplikowaną konstrukcję i jest relatywnie tani.

Dlaczego powstała miękka hybryda (mild hybrid)?

Układ miękkiej hybrydy (mild hybrid – MHEV) został skonstruowany po to, żeby obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2, o której zmniejszenie nieustannie zabiegają różne lobby. Niestety unijni decydenci przystają na to, w efekcie czego ciągle słyszymy o coraz bardziej restrykcyjnych normach emisji spalin.

Producenci samochodów, aby spełnić normy i nie płacić związanych z tym kar wprowadzają różnego rodzaju napędy hybrydowe do swoich modeli. Jednym z nich jest układ mild hybrid, czyli miękka hybryda. Jest to niedrogi, dosyć prosty i niewymagający wielkich zmian konstrukcyjnych zestaw komponentów, powodujących zmniejszenie zużycia paliwa. Stosowany jest obecnie zarówno z silnikami benzynowymi i diesla. 

Miękka hybryda powstała zatem dokładnie z tego samego powodu co hybryda plug-in oraz pełna hybryda. Mild hybrid jest jednak spośród tych trzech najmniej wydajna jeżeli chodzi o redukcję zużycia paliwa. Ma jednocześnie wiele innych zalet.

Co to jest miękka hybryda (mild hybrid)?

W najprostszym ujęciu samochód hybrydowy to taki, który wykorzystuje dwa różne źródła napędu (silniki), aby zmaksymalizować wydajność. Zwykle oznacza to łączenie energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach z energią spalania benzyny lub oleju napędowego.

Miękkie hybrydy, zwane również 48-woltowymi systemami mild-hybrid (MHEV), są najmniej zelektryfikowaną wersją hybrydowych układów napędowych. Możemy spotkać różne rozwiązania miękkiej hybrydy, ale podstawowa koncepcja jest zawsze taka sama.

Najważniejszymi elementami miękkiej hybrydy jest mały generator elektryczny, który zastępuje tradycyjny rozrusznik i alternator oraz akumulatora litowo-jonowego o niewielkiej pojemności. Jak każda hybryda tak i MHEV może automatycznie przełączać się między napędem spalinowym i elektrycznym na krótkich dystansach. W miękkiej hybrydzie akumulatory ładowane są przez rekuperację, czyli odzyskiwanie energii elektrycznej podczas hamowania.

Może Cię zainteresuje: Rodzinny i hybrydowy SUV – najciekawsze propozycje

Jak działa miękka hybryda (mild hybrid)?

Miękka hybryda pomaga w sytuacjach kiedy silnik spalinowy nie jest zbyt wydajny. Niewielki elektryczny moment obrotowy zmniejsza obciążenie tradycyjnego silnika, a tym samym oszczędza paliwo. To, ile ostatecznie zaoszczędzisz, zależy od wielu czynników. Styl jazdy pozostaje decydujący, podobnie jak rodzaj systemu mild hybrid. Na przykład Audi donosi o zmniejszeniu zużycia paliwa nawet o 0,7 litra na 100 kilometrów w codziennym użytkowaniu.

W układzie mild-hybrid sam silnik elektryczny (generator) nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu. Zamiast tego 48-woltowy system i generator działają jako wspomaganie silnika spalinowego przy niskich prędkościach – przy przyspieszaniu i uruchamianiu. W pojazdach takich jak Mercedes-Benz Klasy C silnik elektryczny jest umieszczony pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów i zapewnia dodatkowe 20 koni mechanicznych. W miękkiej hybrydzie nie ilość koni mechanicznych jest najważniejsza, a moment obrotowy. W przypadku miękkiej hybrydy Mercedesa ISG dostarcza 180 Nm.

Podobnie jak pełne hybrydy i hybrydowy typu plug-in, systemy mild-hybrid jest w stanie uzupełniać zapasy energii poprzez hamowanie regeneracyjne i inne metody. W większości przypadków odzyskiwanie energii ma miejsce, gdy pojazd toczy się lub hamuje. 

  • W trybie przyspieszania akumulator oddaje energię elektryczną i wspomaga układ napędowy, zapewniając dodatkowy moment obrotowy.
  • W trybie hamowania z użyciem hamulców i silnika układ przełącza się w generator i odzyskuje energię, która skumulowana jest w baterii. 
Działanie miękkiej hybrydy na przykładzie Audi A3

Budowa miękkiej hybrydy

Silnik elektryczny (generator): rozruszniko-alternator

Silnik elektryczny o niewielkiej mocy, który tak naprawdę jest zintegrowanym rozruszniko-alternatorem (ISG). Podłączony jest on do silnika spalinowego, aby zapewnić dodatkową moc do przyspieszania. Wspomaga on pracę silnika spalinowego i może na krótki czas dostarczyć trochę mocy, uruchomić silnik i wytworzyć prąd. We wszystkich przypadkach przejmuje całkowicie rolę alternatora, a przynajmniej częściowo rozrusznika.

Budowa miękkiej hybrydy na przykładzie Mercedesa EQ Boost

Rozrusznik-alternator umieszczony jest w różnych miejscach. Na przykład Audi wykorzystuje przestrzeń, która pozostała wolna po alternatorze. Rozrusznik-alternator połączony jest z wałem korbowym za pomocą paska. Podobne rozwiązanie stosuje np. Kia i Hyundai. Z kolei Mercedes umieszcza ISG pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.

Miękka hybryda - Alternator-Rozrusznik w Audi
Alternator-rozrusznik, pełni rolę m.in. silnika elektrycznego o znikomej mocy. Często znajduje się w miejscu standardowego alternatora.

Bateria litowo-jonowa 48V

Akumulator magazynuje energię elektryczną odzyskaną podczas hamowania. Prąd pobierany jest z baterii nie tylko w momencie zapotrzebowania na energię przy przyspieszeniu, ale również kiedy działa system start stop silnik spalinowy nie pracuje, podtrzymane są wszystkie systemy w samochodzie.

Akumulator w układzie miękkiej hybrydy ma zazwyczaj pojemność około 0,5 kWh.

Miękka hybryda - bateria
miękkie hybrydy wyposażone są w niewielkie baterie, które zazwyczaj umieszczone są w podłodze bagażnika lub pod tylną kanapą. Zajmują niewiele miejsca i nie ograniczają przestrzeni wewnątrz auta.

Falownik DC/AC

W trybie zasilania silnik elektrycznego falownik przekształca prąd stały (DC) z akumulatora 48V w prąd zmienny (AC). W trybie generatora zmienia prąd zmienny w prąd stały.

Zalety miękkiej hybrydy (mild hybrid)

Jedną z kluczowych korzyści, jakie oferuje układ mild-hybrid jest lepsza wydajność paliwowa, czyli niższe zużycie paliwa, a tym samym mniejsza emisja CO2. Delphi – jedna z firm, która opracowała 48-woltową miękką hybrydę, zapewnia, że system daje nawet 25% więcej momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ silnik elektryczny oddaje pełną moc już od pierwszego obrotu. Kolejną zaletą jest 10 – 15% wzrost efektywności paliwowej.

Silniki diesla również pracują w technologii miękkiej hybrydy, a jak wiadomo, tempo nagrzewania tej jednostki jest powolne. Firma Continental rozwiązała ten problem, opracowując system oparty o instalację 48-woltową do obniżenia emisji tlenków azotu nawet do 60%. Było to możliwe dzięki zastosowaniu elektrycznego podgrzewacza katalizatora i DPF-u. W normalnym przypadku nagrzanie tych elementów następuje poprzez spaliny i trwa dłużej niż kiedy robi to elektryczny podgrzewacz. Nie dość, że spalanie jest niższe, to DPF wydłuży swoją żywotność.

Oprócz zalet czysto ekologicznych instalacja 48-woltowa otwiera nowe możliwości. Na przykład Audi stosuje w miękkich hybrydach sprężarkę elektryczną, która wspomaga układ napędowy, zanim gazy spalinowe osiągną wystarczającą energię do poruszenia klasycznej turbiny. Samochód reaguje na gaz bardziej spontanicznie, a przy okazji redukuje emisję spalin.

Niektórzy producenci używają instalacji 48-woltowej do zasilania systemu kompensacji przechyłów. Elektromechaniczne stabilizatory w zależności od sytuacji działają z siłą przeciwną do pokonywanego łuku. Najczęściej rozwiązanie to stosuje się w dużych SUV-ach.

Dlaczego warto rozważyć samochód z miękką hybrydą?

Rozważając zakup samochodu z napędem mild-hybrid względem pełnej hybrydy, pierwszy aspekt, jaki się nasuwa to cena. Miękka hybryda jest znacznie tańsza od pełnej hybrydy i tylko o kilka procent droższa niż standardowy napęd. W przypadku hybrydy-plug-in różnica w cenie sięga kilkunastu tysięcy złotych.

Miękka hybryda jest łatwiejsza i przyjaźniejsza w użytkowaniu od hybrydy plug-in, które należy regularnie ładować, aby wykorzystać w pełni ich potencjał. Mild hybrid nie różnią się również od modeli konwencjonalnych i współpracują z samochodami z manualnymi skrzyniami biegów, więc są dobrą opcją dla tych, którzy chcą pozostać przy bardziej tradycyjnym napędzie.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • 48V
  • hybryda
  • miękka hybryda
  • mild hybrid
  • Samochody hybrydowe
Przeczytaj również:
Silnik Forda 2.0 EcoBoost II generacji. Fot: Ford
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik Forda 2.0 EcoBoost – specyfikacja, opinie, usterki

Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.6 ecoboost Ford – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Samochody elektryczne

Elektryczny układ napędowy w Nissanie Leaf – budowa, specyfikacja, awarie

1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.2 TSI – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Porady

Czym zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zamarzaniem?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Nowoczesne rozwiązania logistyczne

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Leasing Mercedesa – dla kogo może to być wyjątkowo korzystne rozwiązanie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Ubezpieczenie samochodu – różnice pomiędzy OC i AC

3 comments
  1. ZBYSZEK pisze:
    11 lipca 2022 o 18:33

    AWARYJNY ZŁOM MAM KIA SPORTGE Z 2021R .PO 11TYS. KM. PADŁ NAPINACZ PASKA Z TAJ MIĘKKIEJ HYBRYDY 3 TYGODNIE W SERWISIE TO BUBEL. KUPOWAĆ TO SAMĄ STALINÓWKĘ. AUTEM JEŹDZI ŻONA TYLKO PO TRASIE

    Odpowiedz
  2. Bogdan pisze:
    31 maja 2022 o 16:14

    Czy w razie awarii akumulatora 12v mozna mhav uruchomić przy pomocy kabli rozruchowych?

    Odpowiedz
  3. Jarek pisze:
    23 lipca 2021 o 20:53

    Świetny poradnik, Wszystko wyjaśnione zwięźle i rzeczowo, bez rozwodzenia się nad rzeczami zbędnymi. Teraz dokładnie wiem przed zakupem samochodu jak działa układ mild hybrid.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT