Silnik 1.3 TCe to benzynowa turbodoładowana jednostka oferowana w różnych wersjach mocy w wielu samochodach marek Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi i Mercedes-Benz. Jednostka ta jest produktem globalnym i znajdziemy ją pod maską samochodów oferowanych na całym świecie z wyłączeniem rynku północnoamerykańskiego. Wytwarzany jest w pięciu fabrykach, w tym dwie w Chinach i trzy w Europie.
1.3 TCe zostało wprowadzone przez Renault w 2018 roku. Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik został opracowany wspólnie przez sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi wraz z firmą Mercedes-Benz. W gamie Renault zastąpił on czterocylindrowy 1.2 TCe, podobnie zresztą jak w Dacii i Nissanie. Również Mercedes zrezygnował ze swojego silnika 1.6 o oznaczeniu M 260 na rzecz nowego 1.3, który u Niemców nosi oznaczenie M 282. Zadebiutował on w klasie A, a teraz oferowany jest też w CLA, GLA, GLB, klasie B.
Silnik 1.3 TCe – budowa, moc
Silnik TCe o poj. 1.3 opracowany został z wykorzystaniem wiedzy technologicznej stosowanej przez Renault w F1. Zawiera też innowacyjną technologię Mirror Bore Coating, powlekania cylindrów stosowaną w Nissanie GT-R. Poprawia ona efektywność energetyczną poprzez zmniejszenie tarcia i optymalizację przewodzenia ciepła.
Ponadto jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa, które podawane jest przez 6-otworowe wtryskiwacze o ciśnieniu 250 barów – to bardzo dużo jak na silnik benzynowy. Wszystko to ma na celu jeszcze większe zoptymalizowanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Zastosowano tutaj także podwójny system zmiennych faz rozrządu, system kontrolujący zawory dolotowe i wydechowe, aby zapewnić równomierny przebieg momentu obrotowego w całym zakresie obrotów. Faktycznie daje się to odczuć podczas codziennej jazdy. Moment obrotowy dostępny jest od niskich obrotów, co zapewnia przyzwoitą dynamikę. Rozrząd realizowany jest w tym silniku za pomocą łańcucha. Dodano też filtr cząstek stałych z automatyczną regeneracją.
Producent zapewnia, że silnik 1.3 TCe wytrzyma bez trudu przebieg rzędu 300 000 km. Interwał przeglądów ustalono na 30 000 km, co na pewno zapewni wymierne korzyści finansowe we flotach. Jeżeli jednak chcesz pojeździć dłużej samochodem niż kilka lat, zawsze skróć wymianę oleju do maksymalnie 15 000 km. Olej zalecany do tego silnika oznaczony jest normą RN17FE 0W20 lub RN17 5W30.
Silnik 1.3 TCe dostępny jest praktycznie w każdym modelu Renault w kilku wersjach mocy: 115 KM, 130 KM, 140 KM i 160 KM. W Dacii z kolei wersje mocy mamy do wyboru 100 KM, 130 KM i 150 KM – najmocniejsza odmiana występuje tylko w Dacii Duster i łączona jest z napędem 4×4.
Mercedes oferuje wersje mocy 136 KM i 163 KM we wszystkich modelach. Jedynie Klasa B jest dostępna z silnikiem 1.3 o mocy 109 KM.
Nissan oferuje z tym silnikiem Qashqaia II i III oraz X-Traila III z mocą 140 KM, 160 KM. Odmiana 158 w najnowszej generacji Qashqaia występuje jako miękka hybryda.
Może Cię zainteresuje: Test Renault Captur II 1.0 TCe 100 KM
Spalanie 1.3 TCe
W Renault Megane z silnikiem 1.3 TCe o mocy 115 KM nasz test wykazał średnie spalanie około 6 litrów. Z kolei Testowany Kadjar z silnikiem 1.3 TCe, ale o mocy 140 KM zużywa podczas dosyć żwawej jazdy podmiejskiej i drogami lokalnymi ok. 6.8 l/100 km, a w mieście i na autostradzie ok. 9 litrów na setkę.
Zobacz również:
Podobne zużycie paliwa zobaczymy na zegarach Mercedesa Klasy A. Wersja z silnikiem 163 KM zużyje średnio ok. 6 – 7 litrów. W przypadku dużego GLB na zegarach zobaczymy średnie spalanie już w okolicach 10 litrów.