Moda na zakup używanych samochodów w naszym kraju, wydaje się nie gasnąć. Rynek zalewany jest coraz większą ilością rozmaitych modeli. Wiele z nich to ciekawe pojazdy, warte swojej ceny. W ogłoszeniach pojawiają się też auta, które tylko z pozoru wyglądają tanio. Niektóre pojazdy lub ich wersje silnikowe, mogą wpędzić właściciela w spiralę niekończących się wydatków. Jaki samochód najlepiej kupić dla rodziny?
W dzisiejszym zestawieniu przedstawimy ciekawe samochody rodzinne, w budżecie 50 tys. PLN. Pokażemy najlepsze auta używane, które sprawdzą się na długie lata użytkowania, oraz są znane z powszechnej niezawodności. Będą to jednocześnie pojazdy pojemne, praktyczne a przede wszystkim ekonomiczne – takie, które sprostają wymaganiom każdego członka rodziny. Od minivanów, przez średniej wielkości SUV-y, aż na kombi kończąc. Zatem jaki samochód rodzinny za 50 tys. wybrać?
Przeczytaj: Jak sprawdzić historię samochodu używanego?
Volkswagen Passat B8 (2014 – obecnie)
W zestawieniu rodzinny samochód używany do 50 tys. zł nie mogło zabraknąć Volkswagena Passata. Z pewnością model ten nie zalicza się do kategorii “małe rodzinne samochody”. Ogromne kombi stało się symbolem niemieckiej marki. Za wyznaczony budżet można kupić ostatnią ósmą generację tego modelu z pierwszego roku produkcji. Model ten bardzo mocno trzyma cenę, dlatego przy założonej kwocie musimy dokładnie śledzić rynek, bo wiele egzemplarzy może być powypadkowych.
Niemniej jednak warto, bo Passat B8 to ogromny, komfortowy i nowoczesny samochód. Z powodzeniem będzie służył jako auto reprezentacyjne i rodzinne zarazem. Najważniejsza dla rodziny jest oczywiście praktyczność. Passat w wersji kombi ma bagażnik o poj. 650 litrów, w w sedanie 586. Kolejnym wyróżnikiem tego modelu jest ilość przestrzeni wewnątrz. Dla nikogo tu jej nie zabraknie, zarówno z przodu jak i z tyłu.
Podróż zawsze umilą świetne fotele i kanapa z tyłu. Szukając Passata, zwróć uwagę, aby miał fotele Ergo Comfort – one są najwygodniejsze. Schowki, gniazda USB i 12V w Passacie także znajdziemy w przedniej i tylnej części kabiny.
Sprawdź: Test używanego Passata B8 2.0 TDI
Na rynku dominują wersje z silnikiem diesla. Najczęściej spotkamy wersje 2.0 TDI 150 KM lub 190 KM, ale są także 1.6 TDI 120 KM i 2.0 BiTDI 240 KM. Najlepszym wyborem jest dwulitrowy motor. Charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką i niskim zużyciem paliwa. Nie trapią go żadne typowe usterki, poza oczywistymi dla diesli z dużym przebiegiem – koło dwumasowe, DPF.
W przypadku silników benzynowych najbardziej polecamy 1.8 TSI oraz 2.0 TSI. Może być jednak ciężko znaleźć te wersje w cenie do 50 tys. zł. Dla spokojnych kierowców może wystarczyć 1.4 TSI 150 KM. Silniki TSI w Passacie B8 są już po głębokiej modernizacji i nie mają żadnych problemów z rozrządem i poborem oleju.
Dowiedź się więcej:
Skoda Octavia Combi III (2013 – 2020)
Samochód tak popularny na naszych drogach, że można napisać o nim osobny artykuł, a nawet książkę. Zastanawiając się jaki samochód używany do 50 tys. wybrać, nie sposób ominąć czeską propozycję. Jak i poprzednicy, również ta generacja wyrobiła sobie znakomitą opinię wśród Polaków. Gama silnikowa obejmuje liczne warianty benzynowe (od 1.2 do 2.0), oraz ciekawe diesle – 1.6 i 2.0 o różnych wariantach mocy. Ile silników tyle usterek – w benzynach zdarzają się problemy z nadmiernym spalaniem oleju. W dieslach trzeba przygotować się na klasyczne bolączki związane z kołem dwumasowym czy turbiną, ale z reguły przy przebiegach 200 tys. i większych. Mimo to Volkswagenowskie silniki (benzyny jak i diesle) cieszą się powszechną dobrą opinią a także ekonomią.
Octavia jest praktycznym rodzinnym kombi z ogromnym bagażnikiem i wielką przestrzenią pasażerską. Bez trudu zastąpi bagażówkę przy przeprowadzkach, a z drugiej strony idealnie sprawdzi się na długie wakacje, oferując komfort dla całej rodziny. Mówiąc o bagażniku, trzeba zwrócić uwagę na jego wymiary: 610 litrów w standardowej konfiguracji, a po złożeniu kanapy będzie to aż 1740 l!
W środku jest duża ilość praktycznych schowków, regulowany podłokietnik czy choćby regulowane uchwyty na kubki. Zastanawiając się jakie rodzinne kombi do 50 tys. wybrać – bez trudu można wskazać właśnie Octavię. Taka kwota pozwoli na zakup zarówno przed jak i poliftingowego egzemplarza. Będą to mniej więcej roczniki od 2014 do 2017 roku, w zależności od przebiegu i oferowanego wyposażenia.
Subaru Outback IV (2009 – 2015)
Kolejny duży rodzinny samochód używany do 50 tys. zł jakim zdecydowanie warto się zainteresować to Subaru Outback IV generacji. Jest to model mało popularny w Europie i niedoceniany. Niestety niesłusznie, bo Outback to rewelacyjne auto rodzinne.
Outback nie jest typowym kombi, to mocno podniesione kombi z napędem 4×4 o bardzo dobrych parametrach terenowych. Tym samochodem naprawdę daleko zajedziecie. Jeżeli z rodziną często zjeżdżasz z utwardzonych dróg, Subaru będzie znakomitym wyborem.
Gama silników do wyboru jest uboga. Na pewno z daleka omijajcie diesla, ten w Subaru jest nieudany i awaryjny. Na rynku wtórnym królują na szczęście wersje benzynowe 2.5 167 KM oraz 3.6 240 KM – niestety LPG w tym przypadku nie jest najlepszym wyborem, ze względu na konieczność regulacji zaworów do której konieczne jest wyjęcie silnika.
Wnętrze jest przestronne, fotele obszerne i wygodne. Wykończenie wnętrza może nie jest na poziomie aut europejskich, ale wykonano jest solidnie. W ogóle cały samochód jest świetnie wykonany technicznie i bezawaryjny.
Sprawdź również:
Citroen C4 Picasso II (2013 – 2018)
Picasso drugiej generacji to popularny francuski minivan słynący ze swojej ponadprzeciętnej przestronności wnętrza. Samochód charakteryzuje się bardzo pokaźną gamą silnikową, w skład której wchodzą: benzyniaki o mocach od 130 do 165 KM, oraz warianty wysokoprężne bazujące na silniku 1.6 o mocach od 92 do 120 KM i 2.0 o mocy 150 KM. Samochód występował w dwóch odmianach: krótszej (Picasso) i przedłużonej (Grand Picasso). Większość silników z gamy charakteryzuje wysoka niezawodność. Problem może pojawić się w dieslach, gdzie występowała bardzo częsta usterka zbiornika Adblue. W benzynowym 1.2 uważać należy na pasek rozrządu, który w kontakcie z oparami oleju, powoduje rozpad materiału i zerwanie paska.
Picasso idealnie sprawdzi się dla dużej rodziny. Liczne schowki i ogrom przestrzeni to główne atuty tego samochodu. Na plus również widoczność. Pojemność bagażnika to 535 l, a z rozłożonymi fotelami to pokaźne 1560 l. Auto występuje również w odmianie 7-osobowej, więc nawet rodziny wielodzietne zaznają komfortu w trakcie podróży. Citroen znany jest ze swoich nietypowych rozwiązań stosowanych w samochodach, więc i w Picasso znajdziemy wiele ciekawych udogodnień, ułatwiających i uprzyjemniających podróż.
Budżet 50 tys. zł pozwoli na zakup modelu zarówno sprzed liftingu (2013 – 2016) jak i po nim (od 2016). Będą to auta z bogatym wyposażeniem i topowymi silnikami.
Ford Mondeo kombi V (2014 – obecnie)
Piąta generacja Mondeo to zdecydowanie warta uwagi propozycja amerykańskiego producenta. Obszerne kombi Forda, oferuje bardzo dużo, za relatywnie umiarkowaną kwotę. W gamie silnikowej znajdziemy słynne silniki benzynowe EcoBoost, począwszy od mikroskopijnego 1.0, przez 1.5 na 2 litrowej jednostce kończąc oraz warianty wysokoprężne o oznaczeniu TDCI. Mondeo kombi to nie tylko ładny z zewnątrz samochód, ale i ponadprzeciętnie bezawaryjny. I to w większości jednostek napędowych. W dieslu 2.0 TDCI zgłoszono akcję serwisową spowodowaną pękającą miską olejową. Ponadto w silnikach wysokoprężnych, przy ich intensywnej eksploatacji może w łatwy sposób rozszczelnić się głowica, co spowoduje kosztowną wymianę uszczelki. Poza tym, silniki (benzyny i diesle również) wytrzymują długie dystanse, jeżeli ich serwis będzie wykonywany zgodnie z zaleceniami producenta.
Mondeo kombi to bardzo ciekawa propozycja jako auto rodzinne za 50 tys. Jest nie tylko praktyczne i trwałe, ale po prostu ładne. Na bagaże przeznaczono tutaj 488 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy do dyspozycji będzie 1580. Kabina zaprojektowana jest bardzo ergonomicznie, zatem duża rodzina nie będzie sobie tutaj przeszkadzać, a skutki długich podróży zminimalizowano do minimum. Na rynku wtórnym możemy znaleźć egzemplarze mogące poszczycić się bardzo bogatym wyposażeniem, którego nawet nie było w opcjach u konkurencyjnych marek (np. adaptacyjny układ zawieszenia z trybami utwardzenia). Kwota 50 tys. zł to budżet na modele z lat 2014 – 2016 w zależności od wybranego silnika i wyposażenia. Ofert na portalach jest bardzo dużo i warto przejrzeć wiele wariantów, aby wybrać najbardziej odpowiedni do oczekiwań.
Ford Kuga / Escape (2012 – 2019)
Kolejny samochód używany do 50 tys., to również propozycja amerykańskiego giganta, jednak tym razem nie będzie to kombi, a równie pakowny i praktyczny SUV. Kuga jest modelem rozpowszechnionym nie tylko na starym kontynencie, ale również w Stanach Zjednoczonych, gdzie występuje pod nazwą Escape. Takie modele również możemy znaleźć na naszym rynku, jednak trzeba pamiętać, że auta importowane z USA, to w 95% przypadków egzemplarze po uszkodzeniach. Kusić będą jednak ceną. Silniki to rozbieżna gama stosowana również w Mondeo. W Kudze można znaleźć zarówno spokojną i oszczędną benzynę 1.5 o mocy 150 KM, jak również bardzo dynamiczny wariant 2.0 o mocy 242 KM. Motory cechuje trwałość pod warunkiem pilnowania wymiany płynów i elementów eksploatacyjnych.
W Kudze znajdziemy sporo miejsca dla 5-osobowej rodziny. Kabina jest przestronna, a bagażnik całkiem obszerny jak na SUV-a. Z rozłożonymi siedzeniami pojemność wynosi 450 litrów, a po rozłożeniu siedzeń – 1650 l. W bagażniku znajdziemy także różnego rodzaju haczyki (np. na siatki zakupowe), a sam próg załadunkowy jest niski, co ułatwia choćby wniesienie wózka do środka. Ten samochód zdecydowanie wyróżnia się w swojej klasie.
Zastanawiając się jakie auto używane do 50 tys. kupić, Kuga wpasuje się w sam raz w ten budżet. W tej kwocie znajdziemy egzemplarz z lat 2013 – 2015 lub naprawionego Escape’a z bogatszym wyposażeniem, ale z podobnych lat.
Kia Sportage III (2010 – 2015)
Tym razem proponujemy koreańskiego SUV-a, nieco starszego od konkurencji, ale zdecydowanie wartego uwagi. Sportage III generacji charakteryzuje paleta 5 silników: 2 benzyn oraz 3 diesli. Benzyny uchodzą tutaj za bardzo trwałe (występują często w połączeniu z LPG). Diesle również są warte uwagi, jednak trzeba przygotować się na wymianę sprzęgła, przy przebiegu ok. 200 tys. km oraz uważać na zapychający się filtr cząstek stałych. Układ hamulcowy mógłby być bardziej wydajny, a wg opinii użytkowników, zawieszenie jest zbyt twarde jak na SUV-a.
Mimo tych bolączek Sportage to ciekawa propozycja. Samochód nie jest tak wielki, jak poprzednio opisywane modele, a mimo to oferuje bardzo dużo miejsca w środku. Jako rodzinne auto na co dzień, sprawdzi się doskonale. Przystosowany jest do umiarkowanych dystansów, a w razie konieczności, spokojnie i komfortowo będziemy mogli udać się nim na rodzinne wakacje. W bagażniku zmieści się bardzo imponujące 565 litrów bagażu, a po rozłożeniu kanapy, wartość ta skacze do 1353 l. Bez trudu zatem załadujemy wózek dziecięcy, a do tego jeszcze zakupy.
Kwota 50 tys. zł w tym przypadku pozwoli na zakup Kii właściwie z całego okresu produkcji. W budżecie są roczniki od 2010 do 2015. Bez trudu wybierzemy model z umiarkowanym przebiegiem i bogatym wyposażeniem.
Honda CR-V III (2006 – 2012)
Ostatnim samochodem w dzisiejszym zestawieniu będzie zdecydowanie starszy od konkurencji, ale bardzo trwały i niezawodny SUV Hondy. Model CR-V III generacji, to gratka dla fanów starej japońskiej szkoły. Interesować będzie nas model po liftingu z lat 2010 – 2012. Do wyboru mamy tutaj 2 silniki benzynowe oraz 2 diesle. Czuć tu jeszcze japońską precyzję, która powoli zaczyna zanikać w obecnych samochodach Hondy. Dlatego bez problemu można zainteresować się każdym wariantem silnikowym. W dieslu pojawiają się problemy z filtrem DPF, ale dopiero przy bardzo dużych dystansach. Warto przyjrzeć się nadwoziu, które po czasie lubi pokryć się niewielkimi ogniskami korozji.
CR-V jest SUV-em, ale widać w nim inspirację rodzinnymi vanami. Szczególnie ze względu na ogrom miejsca w środku. Pasażerowie nie tylko będą podziwiać widoki z wysokiej pozycji, ale również będą czuli się swobodnie, nawet na długich wojażach. Sporo tutaj schowków i praktycznych udogodnień dla podróżujących. W bagażniku zmieścimy sporo ładunku. Standardowa pojemność wynosi bowiem 556 litrów, a po rozłożeniu foteli uzyskamy wartość oscylującą w granicach 1530 litrów. Warto wspomnieć, że fotele dzielą się w proporcji 40/20/40, a więc nie trzeba naraz składać obu oparć.
Honda CR-V to bardzo drogi samochód używany. W kwocie 50 tys. zł można szukać aut z lat 2010 – 2012. Tanio nie jest, ale Hondy są to najbardziej niezawodne samochody używane, dzięki czemu nie wydamy zbyt dużo na naprawy.
Sprzwdź: Raport ADAC – najmniej i najbardziej awaryjne samochody 2020