Pełna i udokumentowana historia samochodu używanego ma sporą wartość. Niestety nie zawsze sprzedający takową posiada. Bywa również tak, że przedstawiana historia samochodu nie jest prawdziwa. Aby się przed tym uchronić, podpowiadam jak sprawdzić historię samochodu używanego?
Internet
Mając numer VIN i numer rejestracyjny warto wpisać je w wyszukiwarkę Google. Przejrzenie kilku stron zajmie kilkanaście minut, a uzyskane w ten sposób informację mogą okazać się dosyć cenne. Warto także oprócz standardowych wyników w Google kliknąć Galerię i przejrzeć zdjęcia.
W taki sposób udało mi się odkryć, że pewien Golf jest sprzedawany przez tę samą osobę najpierw jako powypadkowy, następnie naprawiony. Szerzej można o tym przeczytać w artykule “Miernik lakieru – sposób na to, jak rozpoznać samochód po wypadku?” Akurat w tym konkretnym przypadku sprzedający był uczciwy i w ogłoszeniu napisał, że samochód jest po kolizji. Jednak nie zawsze tak może być.
Jak sprawdzić historię samochodu używanego ze Szwecji?
Historię samochodu, który został sprowadzony ze Szwecji, możemy sprawdzić po numerze rejestracyjnym. Na stronie https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon, wpisujemy numer rejestracyjny w polu Registreringsnummer, następnie klikamy Sök fordonsuppgifter. W zakładce Besiktning pod pozycją Mätarställning widnieje ostatnio zarejestrowany przebieg. Data rejestracji tego przebiegu widoczna jest powyżej w polu Besiktigas senast.
Jak sprawdzić historię samochodu używanego z Danii?
Samochód sprowadzony z Danii możemy sprawdzić na rządowej stronie http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx. W pierwszym polu wpisujemy numer rejestracyjny lub w drugim polu VIN. Przebiegi wpisywane są do Duńskiego systemu podczas badań technicznych.
Jak sprawdzić historię samochodu używanego z USA?
Jeżeli interesuje nas samochód sprowadzony z USA, praktycznie w większości przypadków wystarczy wrzucenie VIN-u w Google, gdzie zobaczymy zdjęcia, jak wyglądał on przed sprowadzeniem do Polski. Klikając w kilka pierwszych stron z wyników wyszukiwania, możemy natknąć się na ciekawe informacje takie jak wartość samochodu w momencie sprzedaży w USA czy przewidywane koszty naprawy, jeżeli był uszkodzony.
W celu weryfikacji samochodu możemy skorzystać z płatnej bazy np. Carfax, gdzie oprócz przebiegu znajduje się historia ubezpieczeniowa.
To jak łatwo nieraz sprawdzić samochód ze Stanów Zjednoczonych po numerze VIN widać na poniższych screenach.
Sprzedający w Polsce nie zaznaczył, że samochód jest bezwypadkowy, także należy mieć nadzieję, iż poinformuje potencjalnego kupca o tym, jak samochód wyglądał przed sprowadzeniem do Polski.
www.historiapojazdu.gov.pl – CEPiK
Na Rządowej stronie www.historiapojazdu.gov.pl można sprawdzić historię przebiegu. CEPiK istnieje jednak od 2014 roku. Dane o pojeździe są rejestrowane w bazie przez diagnostę na badaniu technicznym. Jest to dobre rozwiązanie, ale tylko w przypadku samochodów krajowych. Jeżeli nieuczciwa osoba sprowadzi do Polski samochód np. z Niemiec i zanim pojedzie na przegląd, cofnie przebieg, nie odkryjemy tego na stronie www.historiapojazdu.gov.pl.
Płatne raporty
Wiele firm oferuje za opłatą ok. 50 zł – 90 zł raport z historią samochodu. Często dostajemy również zdjęcia. W większości firm raport zawiera informacje z baz skradzionych pojazdów, akcje serwisowe, wyposażenie, czy ktoś sprawdzał wcześniej dany samochód w podobnych bazach oraz historię samochodu zawierającą odczyty przebiegu, historię uszkodzeń i historię cenową pojazdu.
Najpopularniejsze tego typu serwisy to: carfax.eu, autobaza.pl, autodna.pl, autoraport.pl.
ASO
Praktycznie wszyscy producenci prowadzą bazy danych zawierające przeglądy okresowe oraz naprawy, wykonywane w autoryzowanych serwisach. Każda marka ma odmienną politykę co do udostępniania takich danych. Niektóre marki podadzą nam bez problemu, inne za opłatą, a jeszcze inne tylko po wykonaniu w ASO przeglądu. Są również takie marki, które nie chcą udostępniać historii serwisowej lub udostępniają ją tylko właścicielowi pojazdu.
Podrobiona książka serwisowa
Książka serwisowa z prowadzonymi skrupulatnie wpisami z przeglądów w ASO jest bardzo cenna i podnosi wartość auta używanego. Nieuczciwi sprzedawcy, aby uwiarygodnić swoje oszustwa, podrabiają całe książki serwisowe. Co powinno wzbudzić nasze podejrzenia? Przede wszystkim wpisy wypełnione jednym długopisem lub tym samym charakterem pisma. Bardzo mało prawdopodobne jest, aby ten sam człowiek przez kilka lat wypełniał książkę serwisową tym samym długopisem.
Warto sprawdzić również, czy pieczątki są prawdziwe. Może się zdarzyć, że pieczątka serwisu, która widnieje w książce, tak na prawdę nie istnieje. Pokusić się można, również o napisanie maila do tych serwisów, w których rzekomo wykonywano przeglądy. A nuż dostaniemy w odpowiedzi jakieś informacje na temat pojazdu. Oszuści podrabiają również pieczątki serwisów, które naprawdę funkcjonują.
Niektóre książki mają nadrukowaną datę produkcji, powinna się zgadzać z rokiem produkcji samochodu. Puste książki serwisowe można kupić w internecie, także trzeba się im dokładnie przyjrzeć.
Jak sprawdzić historię samochodu używanego?
Sposobów na to, jak sprawdzić historię samochodu używanego jest kilka. Najlepiej spróbować zweryfikować pojazd na wszelkie możliwe sposoby. Historia samochodu powinna mieć swój logiczny ciąg.
1 comment
Cała ta nasza państwowa strona jest mało warta bo poza historią z przeglądów nic nie daje, auto mam wyrejestrowane x lat a tam dalej widnieje jako zarejestrowane. Jak szukałem auto dla siebie to sprawdzałem płatnie na autobaza.pl tylko że ceny jakie mi pokazywało zaczynały się od 20 zł ale wtedy faktycznie mało widać, za 50 zł miałem już historię, zdjęcia, historię szkód, bardzo fajna sprawa bo na parę aut bym się naciął choć były oferowane przez dealerów w PL jako bezwypadkowe a szkody na 40-50 tyś !!!! patrzyłem też na carfax ale oni poza tym co na historia pojazdu nic więcej nie mają, zero zdjęć, szkód, no mają tekstowe zapisy z USA ale tamten rynek to wiadomo że każde ma Salvage dla tego potrzebne zdjęcia a tego nie mają.