Niewątpliwym liderem sprzedaży hybryd jest Toyota, jednak głównie tych standardowych – nie hybryd plug-in. Japończycy mają jednak w ofercie hybrydę plug in w jednym ze swoich najpopularniejszych modeli, RAV4. Z kolei jednym z liderów sprzedaży hybryd ładowanych z gniazdka jest Volkswagen, który ma równie dobrą propozycję w segmencie kompaktowych SUV-ów – Tiguana eHybrid. Oto porównanie dwóch bardzo popularnych SUV-ów z hybrydą plug-in (PHEV) pod maską. Jak oba modele wypadają pod względem przestronności, zasięgu na silniku elektrycznym, zużycia paliwa, osiągów oraz ceny? Porównaliśmy oba modele, aby sprawdzić, który model jest lepszą propozycją.
Tiguan eHybrid, RAV4 Hybrid plug-in – przestronność, wymiary, bagażnik
Patrząc z zewnątrz niewątpliwie sylwetka Toyoty RAV4 sprawia wrażenie masywnej, głównie przez sporą ilość plastikowych osłon oraz kwadratowych nadkoli. Tiguan wręcz przeciwnie, posiada linię znacznie smuklejszą i mniej agresywną. Zgrabniejsze nadwozie Tiguana mierzące 4,5 m jest też krótsze od RAV4 o 51 mm.Toyota jest też szersza, wyższa i ma większy rozstaw osi od Tiguana.
Większe wymiary zewnętrzne RAV4 nie przekładają się bezpośrednio w sposób znaczący na przestrzeń wewnątrz. Ilość miejsca z przodu jak i na tylnej kanapie jest bardzo zbliżona w obu samochodach, jednak z minimalnym wskazaniem na Tiguana. W Volkswagenie mamy również większy zakres regulacji foteli oraz nieco więcej przestrzeni nad głową. Niemniej, zarówno w Tiguanie jak i RAV4 bez problemu zmieszczą się nawet 4 dorosłe osoby.
Sprawdź: Test Volkswagena Tiguana eHybrid 1.4 TSI PHEV
Komfort foteli i kanapy raczej ze wskazaniem na RAV4. W Tiguanie są one świetnie wyprofilowane i bardzo wygodne. Niestety nieco zbyt twarde i po dłuższej podróży odczuwalny jest dyskomfort. RAV4 ma fotele bardziej “kanapowe” i gorzej trzymają ciało w zakrętach, ale za to o niebo bardziej miękkie i komfortowe.
Bazowa pojemność bagażnika Toyoty RAV4 wynosi 580 litrów. Volkswagen podaje w swoich danych technicznych, że Tiguan ma pojemność bagażnika 615 litrów. Wartości te jednak nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Pod względem praktyczności bagażnika oba modele są jednakowe – znajdziemy w nich haczyki na siatki oraz mocowania. Staranność wykończenia lepsza jest w Volkswagenie. RAV4 zyskuje dzięki niższemu progowi załadunku, przez co wygodniej jest pakować coś do bagażnika.
Tiguan eHybrid, RAV4 Hybrid plug-in – moc układu napędowego, osiągi
W obu samochodach wykorzystano układ hybrydowy o nieco innej koncepcji. Volkswagen Tiguan posiada zespół napędowy oparty o silnik spalinowy niewielkiej pojemności, znane i sprawdzone 1.4 TSI o mocy 150 KM. Toyota RAV4 wykorzystuje również czterocylindrową jednostkę spalinową, ale o znacznie większej pojemności 2.5 litra i mocy 185 KM.
Sprawdź: Jak działa Hybryda plug-in (PHEV) – co to jest, czy warto kupić?
Dosyć znaczna różnica jest także w mocy systemowej obu samochodów. RAV4 Hybrid Plug-in dysponuje maksymalną mocą systemową aż 306 KM i niestety Toyota nie podaje oficjalnie łącznego momentu obrotowego. Znamy tylko maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego – 227 Nm i elektrycznego 270 Nm. Wartości te jednak nie sumują się wprost.
Volkswagen Tiguan eHybrid dysponuje mocą systemową 245 KM i łącznym momentem obrotowym 400 Nm.
Przyspieszenie do 100 km/h Toyota ma lepsze o 1,5 sekundy względem Tiguana, ale nie ma w tym nic dziwnego. W codziennej normalnej jeździe Toyota będzie także znacznie bardziej elastyczna. Moc samego silnika elektrycznego w RAV4 ma aż 184 KM względem 115 KM w Tiguanie.
Toyota RAV4 Hybrid Plug-in występuje z napędem na cztery koła AWD, gdzie tylna oś napędzana jest przez drugi silnik elektryczny. Tiguana możemy zamówić wyłącznie z napędem na przednią oś. W kwestii napędu, mocy z pewnością przewagę ma toyota RAV4.
Napęd przenoszony jest w każdym aucie za pomocą automatycznej skrzyni biegów. W Toyocie mamy standardowo e-CVT, do której trzeba się przyzwyczaić. Jednak w najnowszej generacji układu hybrydowego Toyoty nie występuje charakterystyczne wycie i jeździ się tym bardzo przyjemnie. Tiguan standardowo dla niemieckiej marki ma skrzynie dwusprzęgłową DSG.
Sprawdź: Polecane hybrydy plug in 2022
Porównanie: Tiguan eHybrid, RAV4 Hybrid plug-in – spalanie, zużycie energii, zasięg
W obu przypadkach, użytkowanie hybryd plug-in w sposób optymalny, czyli codziennie lub co drugi dzień ładując akumulatory do pełna, możemy liczyć na zużycie paliwa niewiele odbiegające od deklarowanego przez producentów. Wówczas średnie spalanie Volkswagena Tiguana eHybrid wyniesie ok. 1,5 – 3l/100 km. Toyota RAV4 Plug in hybrid w takich warunkach zużywa ok. 1 – 2l/100 km.
Kiedy poruszamy się samochodami jak standardowymi hybrydami na minimalnie niższe zużycie paliwa możemy liczyć w RAV4 – ok. 6l/100 km. W Tiguanie będzie to ok. 6 – 7l/100 km.
Podobną różnicę w spalaniu pomiędzy obydwoma modelami zauważymy w trasie międzymiastowej – RAV4 Plug in hybrid zużywa ok. 5l/100 km, a Tiguan ok. 6l/100 km – oraz na autostradzie przy 140 km/h gdzie RAV4 pali ok. 8l/100 km, a Tiguan ok. 7,5l/100 km.
Jeżeli chodzi o dystans, jaki możemy przejechać tylko na silniku elektrycznym to Toyota RAV4 Plug in hybrid jest jednym z lepszych samochodów pod tym względem – dystans 70 – 80 kilometrów nie stanowi problemu. Wynika to oczywiście z akumulatorów o pojemności 18,1 kWh oraz bardzo niskiego zużycia energii na poziomie ok. 15 kWh/100 km. Duża bateria przekłada się na ładowanie z gniazdka 230 V do pełna w ok. 8,5 godziny.
Volkswagen Tiguan eHybrid posiada akumulatory o pojemności 13 kWh i jest w stanie przejechać wyłącznie na silniku elektrycznym realnie ok. 40 kilometrów. Ładowanie za to trwa krócej niż w Toyocie i wynosi z gniazdka 230 V ok. 5 godzin. Zużycie energii w Tiguanie wynosi średnio ok. 21 kWh/100 km.
Sprawdź: Test Volkswagena Passata GTE 1.4 TSI PHEV
Tiguan eHybrid vs. RAV4 Hybrid plug-in – ceny
Cena Volkswagena Tiguana eHybrid zaczyna się od ok. 175 000 zł za najuboższą wersję wyposażenia Life, która z posiada mi.in. 3-strefową klimatyzację, cyfrowy zestaw wskaźników, aktywny tempomat, asystent utrzymania pasa ruchu. Toyota RAV4 w podstawowej wersji Dynamic kosztuje od 215 000 zł, ale wyposażenie jest bardzo bogate. Znajdziemy tu m.in podgrzewane przednie fotele i tylną kanapę, dwustrefową klimatyzacją, nawigację z android auto i apple carplay. Porównywalny Tiguan kosztuje w okolicach 200 000 zł i okazuje się w sumie nieco tańszy od Toyoty.