Volkswagen Polo V produkowany był w latach 2009 – 2017 i z perspektywy czasu okazał się jedną z najlepszych generacji tego modelu i jednym z najlepszych modeli segmentu B. Nie bez powodu przyznano mu w 2010 roku tytuł Car Of The Year. W 2014 roku Polo V poddano liftingowi. Używany Volkswagen Polo V w porównaniu do modeli konkurencyjnych jest drogi, ale cena ma swoje uzasadnienie. Czy warto kupić używane Polo V? Jaki silnik wybrać, jakie są typowe awarie i usterki?
Używane Polo V – wymiary, dane techniczne
Volkswagen Polo V generacji występował tylko w nadwoziu hatchback, wersji 3-drzwiowej i 5-drzwiowej. Jednak na rynku aut używanych najwięcej znajdziemy ofert wersji 5-drzwiowej z uwagi na większą praktyczność. Długość nadwozia w tej generacji Polo zbliżyła się do 4 metrów (3,97 m), ale nadal jest ono krótsze od Fabii III oraz Corsy E. Z kolei Polo V ma większy rozstaw osi (2,47 m) od Fabii III. Nie jest to jednak najlepszy wynik w klasie, gdzie przoduje Yaris III z rozstawem ponad 2,5 m.
Używany Volkswagen Polo V – wnętrze
Rozstaw osi w Polo V wynosi 2,47 m i jest na średnim poziomie w porównaniu do klasowych odpowiedników. Pomimo tego przestrzeni wewnątrz jest całkiem sporo jak na auto segmentu B. Za kierownicą siedzi się dosyć wysoko, co poprawia i tak już bardzo dobrą widoczność.
Zakres regulacji fotela jak i kierownicy jest dosyć duży i nawet osoby powyżej 1,8 m wzrostu usiądą wygodnie w Polo V. Tylną kanapę ukształtowano dosyć specyficznie, ponieważ siedzisko jest znacznie pochylone w kierunku oparcia. Ma to zapewne na celu stworzenie złudzenia większej ilości miejsca. Nie dla każdego jest to wygodne, a co ważne nie każdy fotelik da się na niej prawidłowo zamocować.
Bagażnik w Polo V jest obszerny i ma 280 litrów pojemności oraz podwójną podłogę ułatwiającą włożenie przedmiotów. Na plus trzeba zaliczyć dwa solidne haczyki.
Deska rozdzielcza jest typowa dla Volkswagena z tego okresu – surowa i prosta. Nie znajdziemy tutaj nic szczególnego stylistycznie. Z drugiej jednak strony wyróżnia się pozytywnie świetną ergonomią i prostotą obsługi. Przyciski i wskaźniki są niezwykle czytelne.
Ogromne pochwały należą się Volkswagenowi za to jak solidnie wykonał wnętrze Polo V. Zrobione jest ono z lepszych plastików niż nowsza, szósta generacja. Plastiki oraz tapicerka materiałowa są miękkie i przyjemne w dotyku. Doskonale znoszą próbę czasu oraz eksploatację i nawet w egzemplarzach z początku produkcji nic nie trzeszczy, nie wyciera się od zużycia.
Jaki wybrać silnik w używanym Polo V?
Oferta silnikowa w Polo V jest całkiem szeroka. Pod maską można mieć jednostkę o pojemności od 1.0 litra nawet do 2.0. Największy silnik, a zarazem najmocniejszy 2.0 TSI występował wyłącznie w limitowanej wersji R WRC. Odmiana GTI wyposażona była przed liftingiem w silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM, który pochodzi z wadliwej rodziny silników TSI. Po faceliftingu zmieniono go na znacznie lepszy i trwalszy silnik 1.8 TSI 192 KM.
Volkswagen Polo V przed liftingiem, do 2013 roku występuje najczęściej z silnikiem benzynowym 1.2 o 6-zaworach i mocy 54 KM lub 60 KM. Pomimo prostej konstrukcji, jednostka ma wadliwy łańcuch rozrządu oraz jego ślizg. Awaria doprowadza nawet do zniszczenia silnika i może zdarzyć się nawet przy przebiegu ok. 80 000 km.
W 2013 roku wprowadzono do oferty zmodernizowaną wersję silnika 1.2 12V, która ma dwanaście zaworów. Problem z rozrządem został wyeliminowany, a silnik na przestrzeni lat okazuje się trwały, pod warunkiem odpowiedniego serwisowania. Moc 65 KM lub 70 KM wystarczy do spokojnego poruszania się w mieście. Spalanie silnika 1.2 12V wynosi średnio ok. 6 l/100 km.
Najlepszym silnikiem benzynowym, jaki możesz mieć w używanym Polo V, jest wolnossący 1.4 MPI, który ma cztery cylindry, zapewnia wystarczającą dynamikę, a przy tym jest nad wyraz bezawaryjny. Niemal wzorowo działa na LPG, co pozwala ograniczyć wydatki na paliwo. Używane Polo V z tym silnikiem są równocześnie najdroższe na rynku wtórnym. Za taki sam egzemplarz, ale ze słabszym silnikiem 1.2 zapłacimy nawet 5 000 – 6 000 zł mniej.
Przed faceliftingiem w ofercie znalazło się doładowane 1.2 TSI na łańcuchu rozrządu z rodziny EA111. Jednostka ta jest omijana przez kupujących, a użytkownicy narzekają na owiany złą sławą łańcuch rozrządu.
Spośród silników z rodziny EA211, które są całkowicie bezawaryjne (na pasku rozrządu), w Polo występują 1.4 TSI 140 KM z systemem odłączanych cylindrów. Od 2014 roku został on zastąpiony przez 1.4 TSI 150 KM. Udanym silnikiem benzynowym jest jeszcze podstawowa jednostka od 2014 rok 1.0 MPI.
Diesli było nieco mniej w ofercie. Przedliftowe Polo możemy kupić z oszczędnym, ale o słabej kulturze pracy 1.2 TDI (trzycylindrowy) oraz 1.6 TDI o mocach 75 KM, 90 KM i 105 KM, który znacznie lepiej sprawdzi się w użytkowaniu. Od 2014 roku w gamie diesli pozostał już tylko trzycylindrowy 1.4 TDI. Każdy turbodiesel w używanym Polo V ma filtr cząstek stałych, zasilanie common rail i paskowy rozrząd.
Jak jeździ Volkswagen Polo V?
Prowadzenie Polo V może być dla niektórych zaskoczeniem. Typowo miejski samochód, a jeździ trochę nietypowo jak na takie auto. Zawieszenie jest sprężyste i pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów, niż wynikałoby to z ogólnego charakteru. Na tyle dobrze wybiera nierówności, że pozwala bardzo komfortowo przemieszczać się po mieście. Nawet w przypadku wersji R-line, która wyposażona jest w felgi 17-calowe, nie ma mowy o dyskomforcie.
Układ kierowniczy jest bardziej nastawiony na typowo miejską jazdę. Nie daje zbyt dużej precyzji i pracuje lekko. Dla przeciętnego kierowcy Polo V, akurat to plus. Łatwiej wówczas manewrować samochodem.
Usterki, awarie Volkswagena Polo V
Pomimo kilku problemów z silnikami w początkowych latach produkcji, Volkswagen Polo V (6C i 6R) to jedno z najmniej awaryjnych samochodów w swoim segmencie. Jeśli kupisz zadbany, bezwypadkowy egzemplarz z pewnością auto bardzo długo ci posłuży. Jedynie może cię spotkać problem z amortyzatorami, które czasami zbyt wcześnie ulegają zużyciu. Łączniki stabilizatora oraz łożyska kół również “lubią” odmówić posłuszeństwa. Wszystko to są tak naprawdę drobnostki.
Niektórzy użytkownicy używanych Polo V zwracają uwagę na zużycie synchronizatorów w skrzyni biegów. Nie jest to jednak nagminne i raczej wynika z problemów w pojedynczych egzemplarzach powstałych przez duże przebiegi lub niewłaściwe użytkowanie.
Czy warto kupić używane Polo V?
Używany Volkswagen Polo V (6C i 6R) to jedna z lepszych propozycji miejskiego auta. Co prawda jest droższy od konkurentów w zakupie, ale oferuje za to lepszy poziom wykonania. Wysoka bezawaryjność, pod warunkiem zakupu wersji z odpowiednim silnikiem z pewnością jest warta wydania większej sumy.
Codzienna eksploatacja Polo V będzie tania, bo oferta części zamiennych jest ogromna, a ceny niskie. Każdy przyzwoity mechanik poradzi sobie z naprawą samochodu, szczególnie że jego konstrukcja jest nieskomplikowana. Nawet z wadliwymi silnikami TSI nie będzie problemu w przypadku awarii.
Kupując używane Polo V pochodzące z polskiego salonu, wyposażenie będzie raczej podstawowe, jedynie z klimatyzacją i elektrycznymi szybami. Standardowo pochodzenie z rynku zachodniego determinuje znacznie bogatsze wyposażenie, ale i wyższy przebieg oraz prawdopodobieństwo powypadkowej przeszłości. Bez względu na pochodzenie samochodu zawsze trzeba dokładnie sprawdzić jego historię.