Analizując sytuację na rynku samochodów używanych widać wyraźnie, że obowiązują na nim te same trendy, jakie mamy wśród aut nowych. Polacy coraz częściej wybierają używane SUV-y, których oferta stale się powiększa. Dysponując budżetem 40 000 zł, można swobodnie wybrać obszerny i dobrze wykonany samochód o podwyższonym nadwoziu. W tym zestawieniu przedstawiamy kilka popularnych i sprawdzonych modeli z tego segmentu. Zatem jaki używany SUV do 40 tys. zł wybrać?
Ford Kuga I (2008 – 2012)
Zastanawiając się, jaki używany SUV do 40 tys. będzie odpowiednim wyborem, nie sposób nie zacząć tego zestawienia od Forda Kugi 1 generacji. Chociażby z tego względu, że cieszy się on niesłabnącą popularnością jako auto z drugiej ręki. Wchodząc na rynek w 2008 roku, Kuga nie stała się hitem sprzedaży, ale obecnie jako auto używane jest bardzo cenionym modelem.
Auto jest przede wszystkim obszerne i trwałe. Nie bez znaczenia są też bardzo dobre właściwości jezdne tego SUV-a. Mankamentem zaś jest mały bagażnik o poj. tylko 380 litrów. Samo wnętrze jak i materiały, z jakich zostało zrobione, niezbyt dobrze znosi próbę czasu. Najsłabszym punktem jest tapicerka foteli, która szybko się zużywa oraz srebrne wstawki na desce rozdzielczej. W Kudze zdarzają się również drobne usterki elektroniki jak np. szwankujące radio, klimatyzacja i kamera cofania.
Większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym wyposażona jest w silnik diesla. W tym przypadku jest to dobra wiadomość, bo 2.0 TDCi o mocach 136 (do 2010 r.), 140 i 163 KM sprawuje się znakomicie i nie sprawia problemów. Jednostka zaprojektowana została przez PSA i uważana jest za jeden z lepszych diesli na rynku wtórnym. Trapią go jedynie problemy z DPF i drobne wycieki oleju z silnika.
Bardzo dobrym napędem do Kugi jest benzynowy pięciocylindrowy silnik 2.5 turbo o mocy 200 KM. Wykazuje się on nad wyraz dużą bezawaryjnością, ale za to dużo pali. Dobrze współpracuje z LPG, więc koszty można łatwo obniżyć. Kuga z tą jednostką zawsze seryjnie wyposażona jest w napęd 4×4.
Ford Kuga I to SUV w dobrej cenie w stosunku do rocznika. Za cenę do 40 tys. zł można znaleźć bez problemu zadbany i dobrze wyposażony egzemplarz z ostatnich lat produkcji.
Skoda Yeti (2009 – 2017)
Skoda Yeti nie doczekała kolejnej generacji, ale jest to na tyle udana konstrukcja, że Czesi produkowali ją aż 8 lat. Obecnie można kupić tego SUV-a do 40 tys. zł i jest to bardzo rozsądnym wybór. Znajdziemy tutaj przede wszystkim sprawdzoną, popularną, a co za tym idzie znaną wszystkim mechanikom technologię. To pociąga za sobą kolejną bardzo ważną kwestię – koszty eksploatacji. W tym przypadku możemy powiedzieć, że pod tym względem jest to tani SUV.
Za zakupem używanej Skody Yeti przemawia fakt, że w budżecie do 40 000 zł można znaleźć egzemplarz 6 – 7-letni wyposażony w silnik diesla 2.0 i napęd 4×4 typu Haldex. Zainteresowanie silnikiem powinniśmy kierować w stronę jednostek wysokoprężnych. Optymalny do tego samochodu jest motor 2.0 o mocy 140 KM, 150 KM lub 170 KM. Każdą z tych odmian polecamy, bo nie dotyczą ich awarie pompowtryskiwaczy (jest tutaj wtrysk common rail), ani nie występuje pękanie głowic.
Spośród silników benzynowych nie polecamy odmiany 1.2 TSI – jest zwyczajnie za słaba do tego auta. Jednostka 1.4 TSI występowała w wersji o mocy 122 KM i tutaj awaryjność zależy od kodu silnika. Jeśli pochodzi on z rodziny EA211 (modele po 2015 roku) to znak, że jednostka jest już po modernizacji, która wyeliminowała wszelkie problemy z rozrządem. 1.4 TSI o mocy 150 KM jest najnowszą generacją jednostki o tej pojemności, z paskiem rozrządu, która jest całkowicie bezawaryjna.
Sprawdź: Silnik 1.4 TSI – wszystko co powinieneś wiedzieć
Hyundai ix35 (2010 – 2015)
Hyundai ix35 jako używany SUV do 40 tys. zł jest bardzo rozsądnym wyborem. W tym budżecie można znaleźć egzemplarz wyposażony w silnik 2.0 MPI o mocy 163 KM z pośrednim wtryskiem paliwa, co oznacza, że założymy do niego tanią instalację gazową. Jedyny minus brak hydraulicznej regulacji zaworów.
Dobrymi jednostkami są również benzynowe 1.6 GDI 135 KM i oferowany po liftingu 2.0 GDI 166 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Słabszy silnik, niezbyt dobrze radzi z tym samochodem. Mocniejszy silnik dwulitrowy jest pod tym względem znacznie lepszy – spalanie jednak nie należy do najniższych ok. 10 – 11 l/100 km. Spośród diesli najlepszym wyborem jest 1.7 CRDi, który nie ma koła dwumasowego i jest bardzo oszczędny.
Trwałość używanego Hyundaia ix35 wypada na wysokim poziomie. Użytkownicy nie skarżą się praktycznie na żadne awarie. Model ten miał jednak sporo drobnych usterek, ale były to raczej choroby wieku dziecięcego. Dotyczyło to np. napinaczy pasów, wysprzęglika czy poduszek powietrznych. Wszystkie były usuwane na gwarancji w ramach akcji serwisowych. Przed zakupem warto sprawdzić w ASO, czy konkretny egzemplarz ma je wszystkie naprawione.
Omawiany używany SUV do 40 000 zł, czyli Hyundai ix35, oferuje wnętrze o przyzwoitej obszerności zarówno w przedniej jak i tylnej części kabiny. Miejsca na szerokość i nad głową w zupełności wystarczy nawet rosłym osobom. Narzekać, można jedynie na kiepsko uformowane fotele, które podczas długich tras mogą nie być najwygodniejsze. Materiały, jakich użyto do wykonania tapicerki i deski rozdzielczej nie robią najlepszego wrażenia.
Dacia Duster I (2010 – 2017)
Dacia Duster jest to bez wątpienia tani SUV do 40 tys. zł. Niska cena w tym przypadku nie idzie z kiepską jakością, a za wskazany budżet można kupić 4-5 letni egzemplarz. 40 000 zł to kwota, która pozwala na przebieranie w ofertach używanych Dusterów po faceliftingu (2013 rok), z różnymi wersjami silnikowymi.
Za 40 tys. zł kupimy Dustera I z napędem 4×4, a głównie taka wersja jest poszukiwana na rynku wtórnym. Dacia, to SUV, który świetnie sprawdzi się na bardzo złych drogach i w lekkim terenie.
Wnętrze Dustera I wykonane jest topornie i z twardych plastików, ale są one całkiem trwałe. Wersja po liftingu w 2013 roku, a taką z pewnością kupimy za 40 000 zł, ma przeprojektowane wnętrze, które wygląda znacznie lepiej. Można spotkać w Dusterze I nawet nawigację z dotykowym ekranem multimedialnym. Przestrzeni wewnątrz jest wystarczająco dla 4 pasażerów. Bagażnik, również jest całkiem pojemny jak na kompaktowego SUV-a, w wersji z napędem na przód ma 475 l, a z napędem na obie osie 408 l.
Jaki silnik wybrać w Rumuńskim SUV-ie za 40 000 zł? Największym wzięciem na pewno cieszy się wolnossący silnik 1.6, które świetnie pracuje na LPG. Na początku produkcji oferowany był silnik 1.6 konstrukcji Renault o mocy 105 KM. W 2015 roku zamieniono go na konstrukcję Nissana o mocy 114 KM. Największy ich minus? Słabe osiągi i niska ekonomika, co przy LPG nie ma aż takiego znaczenia.
Dobrym rozwiązaniem jest również zakup Dustera I z silnikiem 1.2 TCe o mocy 125 KM. Jest on żwawy dzięki turbosprężarce, a przy tym zużywa niewiele paliwa. Nie wykazuje nadmiernych awarii, chyba że był katowany przez poprzedniego właściciela.
W przypadku diesli można kupić 1.5 dCi, ale wcześniej należy bardzo dokładnie skontrolować historię samochodu i przede wszystkim stan techniczny silnika. Jednostka ta jest bardzo wrażliwa na rzadką wymianę oleju, a producent zaleca robić to co 30 000 km. Wówczas dochodzi do uszkodzenia panewek i problemów z układem wtryskowym.
Sprawdź: Test używanej Dacii Duster 4×4 1.3 TCe w terenie
Toyota RAV4 III (2006 – 2012)
Toyota RAV4 to synonim niezawodności i jeśli szukasz SUV-a do 40 tys. zł, który nie będzie się psuł, sprawdź ten model. RAV4 III zyskała ogromną popularność nie tylko w Europie, ale jeszcze większą w USA.
Oprócz praktycznie całkowitej niezawodności RAV4 III ma inne cechy. Przestronne wnętrze, które wykonano z twardych plastików, a ich spasowanie nie jest tak dobre jak np. w Volkswagenie i Skodzie. Fotele są dosyć wygodne, ale jak to w samochodach z dalekiego wschodu bywa, siedzisko mogłoby być dłuższe. Bagażnik oferuje podróżującym 470 litrów.
Dla osób, które często zjeżdżają z asfaltu, Toyota RAV4 III to idealne rozwiązanie. Wysoki prześwit w połączeniu z napędem 4×4, który realizowany jest poprzez wielopłytkowe sprzęgło rozdzielające, sprawia, że ten SUV nie jest nastawiony tylko na jazdę szosową. Napęd może pracować z rozdziałem w stosunku 55% przód i 45% tył i działa automatycznie. Trzecia generacja RAV4 ma jeszcze pierwiastek pierwszych, terenowych SUV-ów.
Najlepszy silnik, jaki możesz kupić w używanej RAV4 to jednostka benzynowa o pojemności dwóch litrów i mocy 152 KM lub również 2.0 o mocy 158 KM, który montowany był po liftingu w 2009 r. Nowszy silnik ma hydrauliczną regulację zaworów i świetnie działa na LPG. Dostępny jest jeszcze w używanej RAV4 III silnik diesla 2.2, ale nie polecamy go ze względu na liczne awarie, które pojawiają się najczęściej powyżej 150 000 km.
Sprawdź: Używany SUV do 60 tys. zł – 7 propozycji
Używany SUV do 40 tys. zł – Nissan Qashqai I (2007 – 2013)
W tym rankingu używanych SUV-ów do 40 tys. zł nie mogło zabraknąć Nissana Qashqaia I generacji, który był produkowany w latach 2007 – 2013. Model ten stał się prawdziwym hitem sprzedaży jako nowy, ale równie poszukiwany jest jako używany.
Qashqai zawdzięcza swój sukces kompaktowym rozmiarom, możliwością napędu na cztery koła, atrakcyjnym wyglądem oraz przestronnością wnętrza. Oprócz standardowej wersji nadwozia Qashqai występuje w przedłużonej wersji, która pomieści 7 osób. Zastrzeżenia można mieć do jakości wykończenia wnętrza. Nie jest ono najlepsze, m.in. dlatego, że łamią się klamki i wycierają guziki i wieniec kierownicy. Tapicerka materiałowa, również nie należy do najtrwalszych.
Pod względem niezawodności Qashqai jest raczej średniakiem. Producent kierował ten model na liczne akcje serwisowe, ktore obejmowały m.in wymianę przekładmi kierowniczej, pojawiały się usterki amortyzatorów, przewodów hamulcowych i wspomagania kierowcy. Przed zakupem koniecznie trzeba sprawdzić, czy dany egzemplarz podlegał akcjom serwisowym i czy zostały one wykonane.
Sprawdź: Rodzinny samochód używany do 50 tys. zł
Pomimo że w każdym silniku (oprócz 1.5 dCi) zastosowano łańcuch rozrządu, wymaga on wymiany przy ok. 200 tys. km. Podstawowa jednostka benzynowa 1.6 o mocy 114 KM lub 117 KM jest oszczędna, ale dynamika pozostawia wiele do życzenia. Lepszym wyborem jest 2.0 o mocy 142 KM. Diesle to 1.5 dCi konstrukcji Renault, w którym dochodzi do obrócenia panewek. Trwalsze są jednostki 2.0 dCi o mocy 150 KM i wprowadzony do oferty w 2011 roku 1.6 dCi o mocy 130 KM. Najmocniejsze diesle łączone były opcjonalnie z napędem 4×4 i skrzyniami automatycznymi.
Problematyczne okazują się też manualne skrzynie biegów, w których zużywają się synchronizatory. Szybko zużywają się amortyzatory, szczególnie w wersjach 4×4, a oprócz tego czujniki parkowania, kolumna kierownicy.
Przeczytaj również:
- Kupno używanego samochodu – kompletny przewodnik
- Jak sprawdzić historię samochodu używanego?
- Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego?