Citroen C5 jest jednym z najbardziej komfortowych samochodów segmentu D – klasy średniej. Po 16 latach na rynku, które obejmowały dwie generacje, obecnie możemy kupić za bardzo przyzwoite pieniądze samochód, który jest duży, wygodny i bardzo komfortowy, szczególnie egzemplarze wyposażone w zawieszenie hydropneumatyczne. Sprawdźmy jakie opinie ma używany Citroen C5 II generacji i czy warto kupić ten samochód?
Produkcja pierwszej generacji C5 rozpoczęła się w 2000 roku i zakończyła w 2017, w 2008 roku do sprzedaży weszła druga generacja tego modelu. Najważniejszym technologicznym rozwiązaniem, jakie zaprezentowano w C5 było zawieszenie hydropneumatyczny Hydractiv 3+. Daje ono temu autu niespotykany poziom komfortu jazdy. Jednak w przypadku kilkunastoletniego auta kierowcy wolą omijać używane Citroeny C5 z tym zawieszeniem w obawie o wysokie koszty.
Citroen C5 II – wymiary zewnętrzne
Citroën C5 występuje w nadwoziu sedan oraz kombi. Wersja kombi to bez wątpienia auto bardzo rodzinne z ogromnym bagażnikiem, który ma ponad 560 litrów, a maksymalna pojemność po rozłożeniu tylnych siedzeń wynosi 1300 litrów. Kombi ma długość ponad 4,8 metra, szerokość 1,78 i rozstaw osi wynoszący 2,75 cm.
W sedanie pojemność bagażnika wynosi 456 litrów. Ta wersja nadwozia jest oczywiście krótsza i wynosi 4,74 metra, szerokość i rozstaw osi są jednakowe w obu nadwoziach.
Używany Citroen C5 II – wnętrze, deska rozdzielcza
Pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy wewnątrz, to nieruchoma centralna część kierownicy – obraca się tylko wieniec. Jest to charakterystyczna rzecz dla Citroënów z tego okresu. Na kierownicy producent dodał plastikowe srebrne wstawki, które wyglądają słabo i dodatkowo szybko się wycierają.
Zarówno kierownica jak i centralna część deski rozdzielczej przeładowana jest przyciskami. Wszystko ułożone jest jednak w miarę logicznie i nikt nie powinien mieć problemów z przyzwyczajeniem się do obsługi.
Słabym punktem wnętrza są boczki drzwi, które bardzo skrzypią i nie są odpowiednio solidnie przymocowane. Poza tym wnętrze Citroena C5 zrobione jest bardzo przyzwoicie i solidnie.
Każdy Citroen C5 II generacji posiada jako podstawowe wyposażenie automatyczną klimatyzację, elektryczne szyby, siedem poduszek powietrznych. Najwyższa wersja wyposażenia (Exclusive) ma dodatkowo tempomat i skrętne reflektory biksenonowe.
Jaki silnik wybrać do Citroena C5?
Pod maską Citroena C5 II możemy znaleźć spory wybór jednostek napędowych. Jeżeli chodzi o silniki benzynowe, to początkowo występowały wolnossące jednostki 1.8 16V o mocy 125 KM, 2.0 16V 140 KM i 3.0 V6 211 KM. Wolnossące, proste konstrukcyjnie motory świetnie nadają się do zasilania gazem LPG.
W kolejnych latach wprowadzono do oferty silnik wolnossący 1.6 VTi 120 KM oraz turbodoładowany 1.6 THP 156 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nowsze jednostki niestety mają sporo problemów, głównie z rozrządem, sterowaniem fazami, i spalaniem oleju.
Sprawdź, co psuje się w silniku 1.6 THP
Silniki diesla są bardziej popularne w używanych C5 II. Podstawowy i najsłabszy diesel to 1.6 HDI, który ma od 109 do 114 KM, za to jest maksymalnie oszczędny. Znacznie lepiej pasującym do dużego C5 jest 2.0 HDI, który występuje w wersjach o mocy 136 KM, 140 KM, 163 KM, 150 KM i 181 KM. Używane C5 II możemy także kupić z motorem 2.2 HDI 170 KM lub 204 KM. Najmocniejszy diesel to 3.0 V6 HDI 240 KM. Występował także silnik V6 2.7 HDI 204 KM.
Przeczytaj: Jak sprawdzić historię samochodu używanego
Używany Citroen C5 – awaryjność, typowe usterki
Jakie usterki i awarie mogą pojawić się w używanym Citroenie C5 II? Musimy liczyć się z problemami w silnikach VTi oraz THP. Chodzi głównie o wysokie spalanie oleju, gromadzenie nagaru, awarie turbiny i faz rozrządu. Nie są to silniki najlepszej jakości.
Nie najlepszym wyborem są też diesle 2.2 HDI i 2.7 HDI, których naprawy kosztują bardzo dużo ze względu na wysoki stopień skomplikowania. W obu przypadkach musimy liczyć się też ze spalaniem 8-10 l/100 km. Z kolei w silniku 1.6 HDI może dochodzić do rozciągnięcia łańcucha rozrządu. Natomiast najlepszym wyborem jest C5 2.0 HDI.
Wielu użytkowników skarży się na nietrwałe zawieszenie konwencjonalne. Szybko zużywają się tuleje i łożyska kół.
Citroen C5 = niebywały komfort jazdy
Pisząc o Citroenie C5 słowo komfort można odmieniać przez wszystkie przypadki. Model ten na rynku samochodów używanych jest jednym z najlepszych, w którym znajdziesz maksymalną wygodę.
Pierwszym czynnikiem, który odpowiada za komfort jazdy, jest przestronne i wygodne wnętrze. Jeżeli oczekujemy maksymalnego komfortu musimy poszukać egzemplarza wyposażonego w zawieszenie hydropneumatyczne (system Hydractive 3+). Standardowo Citroen C5 II posiada wielowahaczowe zawieszenie, które także całkowicie nastawione jest na komfort jazdy.
Wielu nabywców obawia się kosztownych usterek zawieszenia hydropneumatycznego. Na szczęście nie jest aż tak źle. Najpoważniejsze awarie, do jakich może dojść to zepsuta pompa wysokiego ciśnienia i sterownik. Niemniej jednak podczas zakupu używanego Citroën C5 musimy brać pod uwagę, naprawy w zawieszeniu.
Czy warto kupić Citroena C5?
Używany Citroen C5 II, który oferuje komfort podróżowania na poziomie limuzyn z pewnością jest świetnym wyborem. Najlepiej szukać auta z początkowych lat produkcji z wolnossącym silnikiem benzynowym, który przerobimy na LPG. W przypadku najmłodszych egzemplarzy polecamy diesla z zawieszeniem hydropneumatycznym, pod warunkiem że przebieg samochodu jest niewielki.
Podczas zakupu koniecznie zweryfikuj historię samochodu, bo na rynku wiele egzemplarzy ma powypadkową historię. Sprawdź jak zdobyć informacje o samochodzie używanym.
Mimo że używany Citroen C5 II jest tani w zakupie, bardzo komfortowy i przestronny to niektóre wersje potrafią wydrenować portfel, przez drogie i liczne awarie.
1 comment
Bardzo ciekawa opinia. W sumie to auto to nie najgorsza opcja, tylko tak jak napisałeś, trzeba uważać, bo niektóre egzemplarze mogą wyczyścić portfel do zera.
Byłaby możliwość, żebyś napisał coś o Honach Civic? Czy to dalej auta warte zakupu? Interesowałyby mnie generacje od 6 wzwyż.