Silnik 1.5 TSI wszedł do produkcji w 2017 roku, debiutując w Volkswagenie Golfie 7. Jest to nowa konstrukcja, która zastępuje jednostkę 1.4 TSI. Nowy silnik 1.5 TSI jest od swojego poprzednika mocniejszy i zużywa mniej paliwa.
Obecnie nowy silnik 1.5 TSI oferowany jest w znacznej większości samochodów osobowych z grupy Volkswagena. Znajdziemy go w Golfie, Passacie, Tiguanie, T-Rocku, Sportsvanie, Octavi, Superbie, Karoqu, Kodiaqu, Leonie, Atece.
1.5 TSI nie jest silnikiem zaprojektowanym od podstaw na nowo, lecz gruntownie przeprojektowanym 1.4 TSI. Nawet serię, z której pochodzi nowy silnik, oznaczono symbolem EA211 evo.
Silnik 1.5 TSI – budowa
Silnik 1.5 TSI jest oczywiście czterocylindrowy i turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego dokładna pojemność to 1498 m3 – średnica cylindra 74,5 mm; skok tłoka 85,9 mm.
W silniku 1.5 TSI ciśnienie wtrysku wynosi 350 bar, co jest wartością znaczną jak na silnik o zapłonie iskrowym.

Silnik 1.5 TSI wyposażony jest w system dezaktywacji cylindrów ACT. Jest to układ znany już z poprzedniej jednostki 1.4. Przy niskim obciążeniu zamykane są zawory dwóch cylindrów, a silnik pracuje na dwóch pozostałych. Pozwala to ograniczyć zużycie paliwa.
Rozrząd realizowany jest za pomocą paska. Z uwagi na wymogi norm spalin Euro 6d Temp nowa jednostka 1.5 ma filtr cząstek stałych GPF. Przystosowano go do pracy na oleju 0w20. Jak zawsze zalecam wymianę oleju co roku lub maksymalnie przy przebiegu 15 000 km.
Wraz z tym silnikiem po raz pierwszy w Golfie dostępny jest tryb żeglowania. Jadąc ze stałą prędkością i bez przyspieszania silnik jest całkowicie wyłączany. System ten działa tylko z automatyczną przekładnią DSG. Wówczas energię do działania systemów elektronicznych dostarcza litowo-jonowy akumulator.
Silnik 1.5 TSI występuje w dwóch wariantach mocy:
Silnik 1.5 TSI 130KM
Wersja 130KM o kodzie DACA osiąga 200 Nm w zakresie 1400 – 4000 obr/min. Maksymalna moc osiągana jest przy 4750 obr/min.

Jednostka ta pracuje w cyklu Millera, co pozwala zmniejszyć straty podczas sprężania, a stopień kompresji wynosi 12.5:1. Tuleje cylindra są tu odlewane z żelaza.
Ciekawostką jest zastosowanie w nim turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek VTG. Do tej pory technologia ta stosowana była tylko w silnikach diesla. Jest to więc nowość w jednostce benzynowej. Kąt ustawienia łopatek realizowany jest nie za pomocą podciśnienia tylko elektronicznie. Turbina VTG znacznie poprawiła elastyczność i reakcję na dodanie gazu od najniższych obrotów. Cały układ doładowania wraz ze sprężarką jest teraz dostosowany do wysokich temperatur – w benzynowym silniku są one wyższe niż w dieslu.
Silnik 1.5 TSI 150KM
Odmiana o mocy 150KM i momencie obrotowym 250 Nm, którym dysponuje w zakresie obrotów 1500 – 3500, oznaczona jest kodem DADA. Moc maksymalna dostępna jest przy 5000 obr/min.
Silnik 1.5 TSI w wersji 150 KM pracuje w cyklu Otta, a nie tak jak słabsza wersja w cyklu Millera.
Wersja stu pięćdziesięciu konna ma cylindry wykonane w technologii APS. Aluminiowy blok posiada nanoszony plazmowo proszek, który daje strukturę z mikroporami. W nich utrzymuje się olej silnikowy, przez co film olejowy jest grubszy. Pozwala to znacząco obniżyć zużycie cylindra przy pracy na zimno i poprawia odporność silnika na tzw. spalanie stukowe. W tym względzie Volkswagen pomyślał przyszłościowo dostosowując tę jednostkę do prac w układzie hybrydowm. APS daje odporność materiału na zimne rozruchy, a to właśnie w takich warunkach najczęściej pracują hybrydy. Wariant 110 kW jest także wyposażony w zawory wydechowe wypełnione sodem do celów chłodzenia. Wszystko to dlatego aby materiał wytrzymał temperaturę spalin 1050 stopni Celsjusza, czyli o 170 stopni więcej niż odmiana 130 KM.
W przeciwieństwie do słabszej odmiany wersja 150 KM ma turbosprężarkę bez zmiennej geometrii.
Silnik 1.5 TSI – awarie
Silnik 1.5 TSI to jednostka bardzo świeża i na razie nie słyszy się o większych awariach.
edycja 31.07.2019
Jest jednak problem, który spędza sen z powiek posiadaczom samochodów każdej marki z grupy Volkswagena wyposażonych w silnik 1.5 TSI. Jak możecie przeczytać w poniższych komentarzach w tym silniku występuje szarpanie podczas ruszania. W tej sprawie pisało do nas także kilku czytelników. Problem więc jest dosyć poważny.
Szarpanie czyli tzw. efekt kangura występuje najczęściej przy manualnej skrzyni biegów.
Skomentuj Yo Anuluj pisanie odpowiedzi