MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Porady

Jaki wybrać miernik lakieru?

  • Bartosz
  • 27 stycznia 2020
  • 5 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Kupując miernik grubości lakieru, musimy być świadomi, że z pozoru podobne do siebie urządzenia mogą się od siebie znacznie różnić – funkcjami, działaniem i sondą pomiarową. Wyjaśniamy, jaki wybrać miernik lakieru i na co zwrócić uwagę przy jego zakupie.

Obecna sytuacja na rynku samochodów używanych sprawia, że posiadanie miernika grubości lakieru podczas zakupu auta jest właściwie niezbędne. Jego zakup zwróci się już przy pierwszym odkryciu powypadkowej historii samochodu.

Samodzielne poszukiwanie samochodu na rynku wtórnym i weryfikowanie jego stanu technicznego oraz blacharskiego nie jest łatwym zadaniem. Wydanie kilkuset złotych na miernik lakieru pozwala skutecznie omijać egzemplarze powypadkowe, których historię sprzedający skrzętnie chce ukryć.

Kupujemy miernik lakieru

Wybierając miernik lakieru, powinniśmy kupić urządzenie od sprawdzonej i doświadczonej w tej materii firmy. Przodującym producentem jest Prodig-Tech, który dostarcza urządzenia do wielu krajów na świecie. W swojej ofercie posiada cztery linie produktowe i ponad 20 różnych mierników lakieru.

Seria Profesjonalna jak sama nazwa wskazuje, kierowana jest raczej do osób, które miernik lakieru używają w swojej pracy na co dzień. Mierniki te oparte są o najbardziej zaawansowane rozwiązania i posiadają wszystkie funkcje, jakie może mieć tego typu urządzenie. Topowym miernikiem lakieru Prodig Tech jest model GL-PRO-2-FAZ. 

Seria Premium z kolei świetnie sprawdzi przy zakupie samochodu dla siebie. Mierniki z tej serii posiadają różne funkcje i cechy ułatwiające pomiar oraz zwiększające jego dokładność. Najważniejsza z nich to ruchoma sonda, która niweluje niedokładne przyłożenie jej do lakieru.

Seria Super Plus to podstawowe mierniki grubości lakieru. Posiadają asystenta pomiaru, który ułatwia interpretację wyniku osobom niedoświadczony. Dużym plusem jest również rozdzielczość pomiaru 1µm oraz pomiar na aluminium.

WIĘKSZOŚĆ MIERNIKÓW PRODIG-TECH POSIADA ASYSTENTA POMIARU. WSKAZUJE ON, CZY LAKIER BYŁ PODWÓJNIE LAKIEROWANY LUB JEŻELI JEST SZPACHLA. JEST TO JEDNAK ORIENTACYJNE WSKAZANIE, PONIEWAŻ W ZALEŻNOŚCI OD PRODUCENTA GRUBOŚĆ LAKIERU BĘDZIE SIĘ RÓŻNIĆ. PRZED POMIAREM WARTO DOWIEDZIEĆ SIĘ JAKIEGO RZĘDU GRUBOŚĆ LAKIERU FABRYCZNEGO POWINIEN MIEĆ SPRAWDZANY SAMOCHÓD.

Najniższa i najbardziej podstawowa to seria Standard, posiadająca funkcje niezbędne do mierzenia grubości lakieru. Co ciekawe nawet mierniki z tej serii mają rozdzielczość pomiaru 1µm. 

Stal, stal ocynkowana, aluminium

Każdy miernik lakieru wskaże nam wynik pomiaru warstwy lakierniczej na blasze stalowej oraz ocynkowanej. Nie każde jednak urządzenie będzie w stanie zmierzyć lakier na aluminium. Obecnie wiele nowych samochodów, posiada aluminiowe elementy nadwozia. Stosuje się to w celu redukcji masy.

MIERNIK LAKIERU PRODIG-TECH GL-PRO-6-FAZ AUTOMATYCZNIE ROZPOZNA CZY ELEMENT KAROSERII WYKONANO ZE STALI CZY Z ALUMINIUM. WYKRYJE RÓWNIEŻ OCYNK.

Co daje nam możliwość dokonana pomiaru grubości lakieru na elementach aluminiowych?

Oczywiście poza tym, że będziemy mieli informację o ewentualnym powtórnym malowaniu, to jeszcze można odkryć czy element karoserii nie został wymieniony na stalowy zamiennik. To z kolei może oznaczać powypadkową przeszłość lub stłuczkę.

Wykrywanie ocynkowanej blachy.

Miernik lakieru z funkcją wykrywania ocynkowanej blachy i jednocześnie informujący o tym pozwoli wykryć wymianę danego elementu na nieocynkowany zamiennik – zupełnie jak w przypadku elementów aluminiowych. Kiedy samochód jest naprawiany typowo pod sprzedaż, nieuczciwi sprzedawcy, zamiast założyć wysokiej jakości element ocynkowany, stosują najtańsze zamienniki wątpliwej jakości. Żeby to jeszcze dobrze zweryfikować, należy sprawdzić całą karoserię, czy jest ona ocynkowana.

Funkcję wykrywania ocynku na blasze posiadają mierniki Prodig Tech GL-PRO-6-FAZ oraz GL-PRO-2-FAZ.

Podkreślić należy to, że firma Prodig Tech jako jedyna otwarcie informuje jaki rodzaj ocynku wykrywają ich mierniki lakieru. Można by pomyśleć, że ocynk jest jeden i jeśli samochód wykonano z blachy ocynkowanej, to jest ona trwała i odpowiednio zabezpiecza przed rdzą. Badanie, jakie przeprowadziła firma Prodig Tech, wskazują, że tak nie jest.

Jak wykonano badanie?

Pobrano próbki elementów karoserii kilku samochodów, marek europejskich i azjatyckich z różnych lat produkcji. Badanie pod mikroskopem ujawniło, że niektóre blachy pokryte są cynkiem, którego warstwa nie jest zwarta, tylko występuje w postaci grudek, pomiędzy którymi są wolne przestrzenie. Taki rodzaj cynku nie zostanie wykryty przez mierniki lakieru Prodig Tech. Można wysunąć wniosek, że taka warstwa cynku jest mniej trwała i bardziej podatna na korozję.

Pozostałe próbki blachy posiadają warstwę cynku zwartą, która powinna być bardziej odporna i lepiej zabezpieczać przed rdzą. Taka struktura cynku na blasze zostanie wykryta przez mierniki Prodig Tech.

Cały etap badań i wyniki można przeczytać na stronie https://www.prodig-tech.pl/cynk-gl-pro-6-faz/

Sondy pomiarowe

W miernikach lakieru stosuje się trzy rodzaje sond pomiarowych: płaską, dociskową i kulkową.

Sonda płaska jest stosowana w najtańszych i najprostszych testerach lakieru. Musimy pamiętać, aby dokładnie przyłożyć ją do mierzonej powierzchni. Jeżeli nie będzie się idealnie stykać z lakierem, wynik będzie niedokładny. W asortymencie Prodig Tech sondę płaską posiadają mierniki z serii Standard i Super Plus.

Miernik lakieru
PRZY PŁASKIEJ SONDZIE MUSIMY PAMIĘTAĆ, ABY DOKŁADNIE I RÓWNOMIERNI PRZYŁOŻYĆ JĄ DO BADANEJ POWIERZCHNI.

Sonda dociskowa zakończona jest czujnikiem, który pod naciskiem chowa się wewnątrz korpusu. Pomiar sondą dociskową jest łatwiejszy niż płaską. Jeśli chcemy miernik z sondą dociskową, to takową posiadają mierniki Prodig Tech z serii Premium.

Sonda kulkowa stosowana jest w wysokiej klasy miernikach lakieru. Niweluje ona błąd pomiarowy, jaki może wynikać z niedokładnego przyłożenia sondy do lakieru. Sprawia to, że otrzymane wyniki są bardzo dokładne. Ponadto można nimi mierzyć lakier na krzywiznach. Sonda kulkowa stosowana jest w miernikach Prodig Tech seria Profesjonalna.

Miernik lakieru - sondy pomiarowe
TRZY RODZAJE SOND POMIAROWYCH.
OD LEWEJ: SONDA PŁASKA, SONDA DOCISKOWA, SONDA KULKOWA

Rodzaj sondy, jaki wybierzemy, zależeć powinien głównie od naszych potrzeb i budżetu. Jeśli zależy nam głównie na niskiej cenie, można wybrać sondę płaską. Warto jednak dołożyć nieco i wybrać miernik z sondą dociskową. Kiedy liczy się precyzja pomiaru, seria Profesjonalna z kulkowymi sondami sprawdzi się znakomicie.

Sprawdź: Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?

Rozdzielczość pomiaru oznacza najmniejszą zmianę mierzonej grubości lakieru, na jaką reaguje miernik. Mierniki lakieru Prodig Tech posiadają rozdzielczość 10µm lub 1µm w zależności od ustawień, lub modelu.

Rozdzielczość 1µm oznacza, że miernik wskazywał będzie grubość lakieru, jeżeli wykryje zmianę właśnie o jeden mikron. Otrzymujemy wtedy wynik co 1µm. Niska rozdzielczość pomiaru gwarantuje także dużą dokładność. Jeśli mierzymy miernikiem z rozdzielczością 1µm np. maskę samochodu, to normalne będzie, że w dwóch różnych punktach pomiarowych jednego elementu grubość lakieru może różnić się nawet o kilka mikronów. Jest to normalne i nie oznacza napraw lakierniczych. Mierniki lakieru z rozdzielczością pomiaru 1µm przydatne będą szczególnie profesjonalistom oraz w studiach detailingowych, gdzie niezbędna jest duża dokładność.

miernik lakieru
NISKA ROZDZIELCZOŚĆ POMIARU GWARANTUJE DUŻĄ DOKŁADNOŚĆ.

Rozdzielczość 10µm analogicznie oznacza, że miernik wyświetli nam wyniki co dziesięć mikronów np. 110µm, 120µm, 80µm czy 90µm. W takim przypadku mierząc jeden element w kilku różnych punktach, powinniśmy raczej widzieć jednakowy wynik. Rozdzielczość 10µm jest całkowicie wystarczająca, jeżeli sprawdzacie samochód używany przed zakupem.

Przeczytaj jak sprawdzić historię samochodu używanego.

Jaki wybrać miernik lakieru?

Wybór miernika lakieru powinien zależeć głównie od naszych potrzeb i wymagań. Jeżeli zamierzasz korzystać z niego okazjonalnie i masz niewielki budżet, idealny będzie miernik z sondą płaską lub dociskową. Świetnie sprawdzi się jako miernik na własny użytek lub przed zakupem samochodu używanego. Jeśli chcemy dodatkowo sprawdzać lakier w trudno dostępnych miejscach, warto wybrać miernik z sondą zamocowaną na przewodzie. Mierniki z sondą kulkową i pomiarem na aluminium to opcja dla osób najbardziej wymagających. Oferują wiele pomocnych funkcji i największą precyzję, przez co najbardziej ułatwiają ocenę stanu blacharsko – lakierniczego samochodu.

Artykuł powstał przy współpracy z producentem mierników grubości lakieru Prodig Tech.

Artykuł sponsorowany

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • jak sprawdzać auta
  • jak sprawdzić auto używane
  • miernik lakieru
  • samochód używany
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Pompa ABS – co może oznaczać jej usterka?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

NAJEM sposobem na użytkowanie aut marki SEAT i CUPRA

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety wynajmu samochodów ciężarowych do firmy transportowej

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody elektryczne marki Volkswagen w finansowaniu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety używanego Volkswagena Passata

Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT