Kupując miernik grubości lakieru, musimy być świadomi, że z pozoru podobne do siebie urządzenia mogą się od siebie znacznie różnić – funkcjami, działaniem i sondą pomiarową. Wyjaśniamy, jaki wybrać miernik lakieru i na co zwrócić uwagę przy jego zakupie.
Obecna sytuacja na rynku samochodów używanych sprawia, że posiadanie miernika grubości lakieru podczas zakupu auta jest właściwie niezbędne. Jego zakup zwróci się już przy pierwszym odkryciu powypadkowej historii samochodu.
Samodzielne poszukiwanie samochodu na rynku wtórnym i weryfikowanie jego stanu technicznego oraz blacharskiego nie jest łatwym zadaniem. Wydanie kilkuset złotych na miernik lakieru pozwala skutecznie omijać egzemplarze powypadkowe, których historię sprzedający skrzętnie chce ukryć.
Kupujemy miernik lakieru
Wybierając miernik lakieru, powinniśmy kupić urządzenie od sprawdzonej i doświadczonej w tej materii firmy. Przodującym producentem jest Prodig-Tech, który dostarcza urządzenia do wielu krajów na świecie. W swojej ofercie posiada cztery linie produktowe i ponad 20 różnych mierników lakieru.
Seria Profesjonalna jak sama nazwa wskazuje, kierowana jest raczej do osób, które miernik lakieru używają w swojej pracy na co dzień. Mierniki te oparte są o najbardziej zaawansowane rozwiązania i posiadają wszystkie funkcje, jakie może mieć tego typu urządzenie. Topowym miernikiem lakieru Prodig Tech jest model GL-PRO-2-FAZ.
Seria Premium z kolei świetnie sprawdzi przy zakupie samochodu dla siebie. Mierniki z tej serii posiadają różne funkcje i cechy ułatwiające pomiar oraz zwiększające jego dokładność. Najważniejsza z nich to ruchoma sonda, która niweluje niedokładne przyłożenie jej do lakieru.
Seria Super Plus to podstawowe mierniki grubości lakieru. Posiadają asystenta pomiaru, który ułatwia interpretację wyniku osobom niedoświadczony. Dużym plusem jest również rozdzielczość pomiaru 1µm oraz pomiar na aluminium.
Najniższa i najbardziej podstawowa to seria Standard, posiadająca funkcje niezbędne do mierzenia grubości lakieru. Co ciekawe nawet mierniki z tej serii mają rozdzielczość pomiaru 1µm.
Stal, stal ocynkowana, aluminium
Każdy miernik lakieru wskaże nam wynik pomiaru warstwy lakierniczej na blasze stalowej oraz ocynkowanej. Nie każde jednak urządzenie będzie w stanie zmierzyć lakier na aluminium. Obecnie wiele nowych samochodów, posiada aluminiowe elementy nadwozia. Stosuje się to w celu redukcji masy.
Co daje nam możliwość dokonana pomiaru grubości lakieru na elementach aluminiowych?
Oczywiście poza tym, że będziemy mieli informację o ewentualnym powtórnym malowaniu, to jeszcze można odkryć czy element karoserii nie został wymieniony na stalowy zamiennik. To z kolei może oznaczać powypadkową przeszłość lub stłuczkę.
Wykrywanie ocynkowanej blachy.
Miernik lakieru z funkcją wykrywania ocynkowanej blachy i jednocześnie informujący o tym pozwoli wykryć wymianę danego elementu na nieocynkowany zamiennik – zupełnie jak w przypadku elementów aluminiowych. Kiedy samochód jest naprawiany typowo pod sprzedaż, nieuczciwi sprzedawcy, zamiast założyć wysokiej jakości element ocynkowany, stosują najtańsze zamienniki wątpliwej jakości. Żeby to jeszcze dobrze zweryfikować, należy sprawdzić całą karoserię, czy jest ona ocynkowana.
Funkcję wykrywania ocynku na blasze posiadają mierniki Prodig Tech GL-PRO-6-FAZ oraz GL-PRO-2-FAZ.
Podkreślić należy to, że firma Prodig Tech jako jedyna otwarcie informuje jaki rodzaj ocynku wykrywają ich mierniki lakieru. Można by pomyśleć, że ocynk jest jeden i jeśli samochód wykonano z blachy ocynkowanej, to jest ona trwała i odpowiednio zabezpiecza przed rdzą. Badanie, jakie przeprowadziła firma Prodig Tech, wskazują, że tak nie jest.
Jak wykonano badanie?
Pobrano próbki elementów karoserii kilku samochodów, marek europejskich i azjatyckich z różnych lat produkcji. Badanie pod mikroskopem ujawniło, że niektóre blachy pokryte są cynkiem, którego warstwa nie jest zwarta, tylko występuje w postaci grudek, pomiędzy którymi są wolne przestrzenie. Taki rodzaj cynku nie zostanie wykryty przez mierniki lakieru Prodig Tech. Można wysunąć wniosek, że taka warstwa cynku jest mniej trwała i bardziej podatna na korozję.
Pozostałe próbki blachy posiadają warstwę cynku zwartą, która powinna być bardziej odporna i lepiej zabezpieczać przed rdzą. Taka struktura cynku na blasze zostanie wykryta przez mierniki Prodig Tech.
Cały etap badań i wyniki można przeczytać na stronie https://www.prodig-tech.pl/cynk-gl-pro-6-faz/
Sondy pomiarowe
W miernikach lakieru stosuje się trzy rodzaje sond pomiarowych: płaską, dociskową i kulkową.
Sonda płaska jest stosowana w najtańszych i najprostszych testerach lakieru. Musimy pamiętać, aby dokładnie przyłożyć ją do mierzonej powierzchni. Jeżeli nie będzie się idealnie stykać z lakierem, wynik będzie niedokładny. W asortymencie Prodig Tech sondę płaską posiadają mierniki z serii Standard i Super Plus.
Sonda dociskowa zakończona jest czujnikiem, który pod naciskiem chowa się wewnątrz korpusu. Pomiar sondą dociskową jest łatwiejszy niż płaską. Jeśli chcemy miernik z sondą dociskową, to takową posiadają mierniki Prodig Tech z serii Premium.
Sonda kulkowa stosowana jest w wysokiej klasy miernikach lakieru. Niweluje ona błąd pomiarowy, jaki może wynikać z niedokładnego przyłożenia sondy do lakieru. Sprawia to, że otrzymane wyniki są bardzo dokładne. Ponadto można nimi mierzyć lakier na krzywiznach. Sonda kulkowa stosowana jest w miernikach Prodig Tech seria Profesjonalna.
Rodzaj sondy, jaki wybierzemy, zależeć powinien głównie od naszych potrzeb i budżetu. Jeśli zależy nam głównie na niskiej cenie, można wybrać sondę płaską. Warto jednak dołożyć nieco i wybrać miernik z sondą dociskową. Kiedy liczy się precyzja pomiaru, seria Profesjonalna z kulkowymi sondami sprawdzi się znakomicie.
Rozdzielczość pomiaru oznacza najmniejszą zmianę mierzonej grubości lakieru, na jaką reaguje miernik. Mierniki lakieru Prodig Tech posiadają rozdzielczość 10µm lub 1µm w zależności od ustawień, lub modelu.
Rozdzielczość 1µm oznacza, że miernik wskazywał będzie grubość lakieru, jeżeli wykryje zmianę właśnie o jeden mikron. Otrzymujemy wtedy wynik co 1µm. Niska rozdzielczość pomiaru gwarantuje także dużą dokładność. Jeśli mierzymy miernikiem z rozdzielczością 1µm np. maskę samochodu, to normalne będzie, że w dwóch różnych punktach pomiarowych jednego elementu grubość lakieru może różnić się nawet o kilka mikronów. Jest to normalne i nie oznacza napraw lakierniczych. Mierniki lakieru z rozdzielczością pomiaru 1µm przydatne będą szczególnie profesjonalistom oraz w studiach detailingowych, gdzie niezbędna jest duża dokładność.
Rozdzielczość 10µm analogicznie oznacza, że miernik wyświetli nam wyniki co dziesięć mikronów np. 110µm, 120µm, 80µm czy 90µm. W takim przypadku mierząc jeden element w kilku różnych punktach, powinniśmy raczej widzieć jednakowy wynik. Rozdzielczość 10µm jest całkowicie wystarczająca, jeżeli sprawdzacie samochód używany przed zakupem.
Jaki wybrać miernik lakieru?
Wybór miernika lakieru powinien zależeć głównie od naszych potrzeb i wymagań. Jeżeli zamierzasz korzystać z niego okazjonalnie i masz niewielki budżet, idealny będzie miernik z sondą płaską lub dociskową. Świetnie sprawdzi się jako miernik na własny użytek lub przed zakupem samochodu używanego. Jeśli chcemy dodatkowo sprawdzać lakier w trudno dostępnych miejscach, warto wybrać miernik z sondą zamocowaną na przewodzie. Mierniki z sondą kulkową i pomiarem na aluminium to opcja dla osób najbardziej wymagających. Oferują wiele pomocnych funkcji i największą precyzję, przez co najbardziej ułatwiają ocenę stanu blacharsko – lakierniczego samochodu.
Artykuł powstał przy współpracy z producentem mierników grubości lakieru Prodig Tech.
Artykuł sponsorowany