MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Porady

Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?

  • Bartosz
  • 3 marca 2020
  • 3 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Dobry miernik lakieru oraz właściwe pomiary pozwolą na rzetelną weryfikację stanu blacharsko-lakierniczego w używanym samochodzie. Wyjaśniamy jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru oraz jak interpretować otrzymane wyniki.

Pomiar grubości lakieru na samochodzie używanym pozwala w dużym stopniu określić czy miał on naprawy blacharsko-lakiernicze. Dzięki niemu znajdziemy miejsca na karoserii, które były naprawiane, a zakup miernika lakieru zwróci się już po pierwszym zweryfikowanym samochodzie. 

MIERNIKI GRUBOŚCI LAKIERU FIRMY PRODIG TECH. JEST TO WIODĄCY PRODUCENT URZĄDZEŃ DO MIERZENIA LAKIERU.

Warstwy lakieru samochodowego

Kolor, jaki widzimy na karoserii samochodu to tylko przedostatnia warstwa. Cała powłoka lakiernicza to kilka warstw technologicznych.

Zanim zaczniemy mierzyć grubość lakieru i ją prawidłowo interpretować, powinniśmy wiedzieć, co producent nanosi na karoserię.

W branży motoryzacyjnej, Europejskiej, Amerykańskiej, Azjatyckiej nie ma norm, które określałyby minimalną grubość powłoki lakierniczej. Wszystko zależy tylko od producenta samochodu.

Powłoki nanoszone na karoserię i ich przeciętna grubość

Wszystkie warstwy nanoszone na blachę.

Przeciętna wartość, jaką powinniśmy ujrzeć na mierniku przy lakierze fabrycznym to pomiędzy 100 µm a 130 µm.  Warto wiedzieć, że samochody produkowane w europie mniej więcej po 2007 roku mają cieńszą warstwę lakieru niż te starsze. 

Mierniki lakieru takie jak np. Prodig Tech GL-PRO-2-FAZ, który wykrywa i informuje nas o wykrytej warstwie ocynku, podaje grubość wszystkich warstw włącznie z ocynkiem.

MIERNIK LAKIERU PRODIG TECH GL-PRO-2-FAZ. POSIADA PRECYZYJNĄ SONDĘ KULOWĄ, MIERZY LAKIER NA STALI I ALUMINIUM ORAZ WYKRYWA BLACHĘ OCYNKOWANĄ.

Grubość lakieru różni się w zależności od marki samochodu

Musimy wiedzieć, że producenci samochodów stosują nieco inne grubości poszczególnych warstw, a także inne technologie ich nanoszenia. W wyniku tego zmierzona łączna grubość lakieru będzie się różniła pomiędzy konkretnymi markami. Różnice w grubości lakieru będą także występować pomiędzy modelami tego samego producenta. Np. Opel Corsa może mieć inną grubość lakieru na masce niż Opel Astra.

Ogólna zasada jest taka, że marki Japońskie i Koreańskie mają oryginalną warstwę lakieru na elementach zewnętrznych karoserii (dach, drzwi, maska, błotniki) ok. 70 µm – 100 µm.

80 ΜM – GRUBOŚĆ LAKIERU JAPOŃSKIEGO SAMOCHODU.

Marki Europejskie grubość lakieru mają od 100 µm do 160 µm. 

ORYGINALNY LAKIER O GRUBOŚCI 104 ΜM NA EUROPEJSKIM SAMOCHODZIE.

W każdym samochodzie na elementach wewnętrznych takich jak słupki, progi, kielichy grubość lakieru wynosi ok. 40 µm – 60 µm. Grubością lakieru różni się także każdy element karoserii. Inną wartość ujrzymy na dachu, inną na drzwiach, a jeszcze inną na masce.

Ustalenie, jakiej grubości jest oryginalny lakier w używanym samochodzie, który oglądamy, jest niezwykle ważne. Tylko ta informacja da nam przy oględzinach możliwość interpretacji wyników pomiarowych. Wskazówek co do oryginalnej grubości lakieru możemy szukać na forach internetowych lub zadzwonić do ASO. Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?

Jeżeli wiemy już jaką grubość lakieru powinien mieć samochód, który chcemy zweryfikować oraz wybraliśmy odpowiedni miernik lakieru, przystępujemy do prawidłowego mierzenia grubości lakieru.

Sprawdź, jaki kupić dobry miernik lakieru?

Przed pomiarem powinniśmy zrobić najważniejszą rzecz, skalibrować miernik lakieru. Każde urządzenie wysokiej jakości powinno mieć taką możliwość oraz mieć dołączone do zestawu płytki kalibracyjne. 

KALIBRACJA MIERNIKA LAKIERU, TO PIERWSZA RZECZ JAKĄ POWINNIŚMY ZROBIĆ PRZED POMIARAMI LAKIERU.

Kolejny krok to pomiar. Najlepiej wykonać go na czystej karoserii. Przed oględzinami poproście sprzedającego o umycie auta lub przetrzyjcie szmatką miejsca, w których będzie przykładana sonda. Kurz nie powinien zaburzyć dokładności pomiaru, ale dla pewności lepiej robić to na czystym samochodzie. 

Żeby prawidłowo zmierzyć grubość lakieru, musimy dokładnie przyłożyć sondę pomiarową do karoserii. Najbardziej należy zwracać na to uwagę przy sondzie płaskiej i dociskowej, chociaż sprawdzanie lakieru tą drugą jest nieco łatwiejsze. Najlepsza jest sonda kulkowa, którą możemy zmierzyć grubość lakieru nawet na załamaniach i obłościach. Jest ona także najłatwiejsza w użyciu – eliminuje niedokładne przyłożenie do powierzchni. 

PRZY SONDZIE PŁASKIEJ I DOCISKOWEJ TYLKO WŁAŚCIWE PRZYŁOŻENIE JEJ DO KAROSERII DA PRAWIDŁOWY WYNIK POMIARU.

Najważniejsze, aby czujnik był przyłożony prostopadle do powierzchni i musi całą swoją powierzchnią do niej przylegać.

Badanie najlepiej rozpocząć od dachu, następnie przechodzimy na niższe elementy karoserii. Każda część powinna być zmierzona w kilku różnych punktach – im więcej, tym lepiej

Jak interpretować wyniki pomiaru grubości lakieru

Ustalić, czy samochód był lakierowany, szpachlowany lub jego karoseria w inny sposób naprawiana, możemy tylko na podstawie dwóch rzeczy. Znajomości fabrycznej grubości lakieru oraz prawidłowego pomiaru. 

Samochód, który fabrycznie ma lakier w zależności od elementu pomiędzy 100 µm, a 130 µm, będzie podwójnie lakierowany, kiedy zmierzymy mu 200 µm – 300 µm.  Lakier o grubości powyżej 300 µm wskazuje już na większą ingerencję w karoserię, a powyżej 500 µm na szpachlowanie. 

Z kolei w samochodach Japońskich i Koreańskich (mają one lakier fabryczny pomiędzy 80 µm a 100 µm) o podwójnym lakierowaniu świadczył będzie pomiar już powyżej 150 µm. Dlatego sprawdzanie lakieru na autach azjatyckich może być problematyczne.

W przypadku wszystkich marek samochodów ważne jest porównanie ze sobą grubości lakieru na symetrycznych elementach karoserii. 

Artykuł powstał przy współpracy z producentem mierników grubości lakieru Prodig Tech.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • jak sprawdzić auto używane
  • miernik lakieru
  • Prodig-Tech
  • samochód używany
Przeczytaj również:
Silnik Forda 2.0 EcoBoost II generacji. Fot: Ford
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik Forda 2.0 EcoBoost – specyfikacja, opinie, usterki

Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.6 ecoboost Ford – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Samochody elektryczne

Elektryczny układ napędowy w Nissanie Leaf – budowa, specyfikacja, awarie

1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.2 TSI – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Porady

Czym zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zamarzaniem?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Nowoczesne rozwiązania logistyczne

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Leasing Mercedesa – dla kogo może to być wyjątkowo korzystne rozwiązanie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Ubezpieczenie samochodu – różnice pomiędzy OC i AC

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT