Używane BMW to jedne z najpopularniejszych samochodów na polskim rynku. Cieszą się dobrą opinią, a cenione są w szczególności za bardzo dobre właściwości jezdne. Jeżeli zastanawiasz się, jakie używane BMW do 30 tys. zł wybrać, sprawdź kilka propozycji.
BMW Serii 3 E90/E91
BMW serii 3 generacji oznaczonej jako E90 (sedan) oraz E91 (kombi) są jednymi z najpopularniejszych używanych modeli producenta z Monachium. Występują jeszcze odmiany E92 (coupe) i E93 (kabriolet), ale ciężko je dostać w budżecie do 30 tys. zł.
Model ten jest tak popularny zapewne ze względu na swój charakter i wspaniałe właściwości jezdne. Omawiana generacja serii 3 uznawana jest za jeden z najlepiej prowadzących się samochodów klasy średniej. Właściwości te wynikają między innymi ze wzdłużnie umieszczonego silnika, który głęboko wchodzi do kabiny – uzyskano dzięki temu optymalny rozkład masy. Ma to niestety swoje wady, gdyż wnętrze jest ciasne.
W BMW E90 deska rozdzielcza jest prosta, ergonomiczna, nie ma zbyt wielu przycisków – zaprojektowano ją ponadczasowo, zatem po kilkunastu latach od premiery nadal wygląda świeżo. Najbardziej poszukiwane są wersje z systemem iDrive, który połączony był z dużym centralnym wyświetlaczem. Materiały użyte do wykończenia są trwałe i dobrze znoszą długie lata użytkowania.
Typowe usterki BMW 3 E90/E91
Używane BMW serii 3 E90/E91 jest generalnie trwałym samochodem i nie ma z tym modelem wielu problemów – dotyczy to jednak takich podzespołów jak zawieszenie, skrzynia biegów, układ hamulcowy itp. Czasami zdarza się awaria elektronicznej blokady kierownicy. Problemy z napędem xDrive pojawiają się tylko jeżeli nie był on serwisowany oraz bardzo intensywnie użytkowany. Negatywnie na kondycję xDrive wpływa jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Największym jednak źródłem problemów w E90/E91 są jednostki napędowe.
Jaki silnik wybrać w BMW E90/E91
Szukając możliwie najtańszego w utrzymaniu i zakupie wariantu BMW 3, warto rozglądać się za silnikami benzynowymi. Polecić możemy w BMW do 30 tys. jednostkę 2.0 o oznaczeniu N46, która produkowana była do 2007 roku i posiada dosyć prostą konstrukcję włącznie z pośrednim wtryskiem paliwa. Nowsza wersja silnika 2.0 z wtryskiem bezpośrednim ma oznaczenie N43.
Najlepszym wyborem w BMW 3 są odmiany sześciocylindrowe o pojemności 3.0 – zarówno benzynowe jak i diesla. To najtrwalsze silniki, szczególnie te benzynowe z pośrednim wtryskiem paliwa, montowane przed liftingiem.
Benzynowa wersja 2.0 N52 słynie z kiepskiej jakości głowic, zatem lepiej wybrać nowszą odmianę z bezpośrednim wtryskiem o oznaczeniu N53. W przypadku diesla bardzo trwałą jednostką jest M57 oraz N57, które cechują się wysoką trwałością, a problemy wynikają jedynie z ogromnych przebiegów. Szukając tego modelu, warto wiedzieć, że odmiany z silnikami 3.0 są zauważalnie droższe niż te z jednostką dwulitrową.
Sprawdź: Test BMW Serii 3 G20
BMW Serii 1 E81/E87
Seria 1 to najmniejszy i najtańszy przedstawiciel bawarskiej marki, produkowany w latach 2004 – 2013. Ten model BMW do 20 tys. zł można bez problemu kupić w przyzwoitym stanie technicznym, a do 30 tys. znajdziemy zadbany egzemplarz z ostatnich lat produkcji 2012 – 2013.
Z uwagi na dosyć dobrą jak dla BMW relację ceny do roku produkcji i stanu egzemplarza, seria 1 cieszy się w naszym kraju dużą popularnością. Wpływ na to ma również to, jakie ten samochód daje doznania z jazdy. Posiada tylny napęd, co jest ewenementem w klasie kompaktowej, a przy tym prowadzi się niemalże jak gokart. Ogromną rolę odgrywa też idealne rozłożenie masy samochodu.
Wnętrze serii 1 jest ciasne, ale za to zrobiono je z dobrych jakościowo tworzyw. Jedynie spasowanie deski rozdzielczej mogłoby być lepsze. Ergonomia jest typowa dla BMW, czyli rewelacyjna. Mała przestrzeń potęgowana jest typową dla BMW cechą, mianowicie “otula” ono kierowcę.
Typowe usterki BMW serii 1 E81/E87
Seria 1 ma nieco problemów z elektroniką, która nie wytrzymała próby czasu. Psuje się w niej przycisk do uruchamiania samochodu (występuje w modelach poliftowych – po 2007), moduł świateł i świec żarowych. Zdarza się też, że nie da się zamknąć szyb. Często awarii ulega elektryczne wspomaganie, które związane jest z uszkodzeniem modułu EPS. Pozostałe usterki dotyczą stricte samego silnika.
Jaki silnik wybrać w BMW 1 E81/E87
Używane BMW serii 1 E80/E81 posiada ogromną paletę silników benzynowych i diesla. Niestety tylko niektóre wykazują się trwałością i bezawaryjnością. Kompaktowe BMW do 30 tys. zł dostępne będzie w większości z silnikiem 2.0 benzynowym lub diesla. Wersje sześciocylindrowe występują najczęściej w wersji nadwozia coupe i kosztują powyżej założonego budżetu.
Bardzo dobre opinie użytkowników ma silnik benzynowy 2.0 o mocach 129 KM, 122 KM, 143 KM, 150 KM i 170 KM. Jednostka ta jest niewysilona i zapewnia wystarczającą dynamikę dla niewielkiego kompaktu. Silniki te posiadają jednak pewne mankamenty. W wersjach 129 KM i 150 KM uszkodzeniu ulega napinacz łańcucha rozrządu. W mocniejszej odmianie 143 KM i 170 KM awarii ulegają wtryskiwacze, pompa paliwa i cewki zapłonowe.
Diesle w serii 1 nie należą do najlepszych. Po liftingu w 2007 roku silniki te mają rozrząd usytuowany od strony wnętrza auta, co powoduje, że naprawy są bardzo drogie. Jeżeli koniecznie chcesz diesla zwróć uwagę na wersję 118d z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM i oznaczeniu M47. Uważana jest ona za dosyć trwałą konstrukcję, co nie oznacza, że całkiem wolną od wad. Zdarzają się w niej awarie przekaźników świec żarowych, wtryskiwaczy, turbosprężarki i koła dwumasowego.
Sprawdź: Używany sedan do 40 tys. zł – jakie auto klasy średniej wybrać?
BMW X3 E83
X3 pierwszej generacji to SUV BMW do 30 tys. zł, którym warto się zainteresować. Pomimo iż BMW X3 zostało wprowadzone do sprzedaży w 2003 roku, nadal wygląda świeżo. Dobre właściwości jezdne jak na SUV-a, przestronne wnętrze przy średniej wielkości gabarytach zewnętrznych oraz bezawaryjność (niektóre silniki) sprawiają, że X3 1gen. jest poszukiwanym samochodem, a zadbane egzemplarze trzymają wysoką cenę.
Niezmiernie ważną cechą X3 E83 jest napęd na cztery koła xDrive. Wpływa on na prowadzenie, ale i na bezpieczeństwo – tym bardziej, że napęd ten jest niezwykle skuteczny. Po przebiegu ok. 100 tys. km pojawia się jednak bardzo często z nim problem. Można temu zapobiegać, wymieniając regularnie olej.
Sprawdź: Jaki używany SUV do 40 tys. zł wybrać?
Jaki silnik wybrać w BMW X3 E83
Na rynku dominują głównie egzemplarze z silnikami wysokoprężnymi. Najpopularniejszy z nich to jednostka 2.0 o mocy 150 KM M47 występowała w latach 2003 – 2007. Można ją polecić, chociaż nie jest całkiem wolna od wad – do typowych usterek należą zacinające się klapy w układzie dolotowym, które potrafią się urwać i wpaść do silnika. Niewątpliwą zaletą tego silnika są tanie naprawy. Nowsza odmiana jednostki 2.0 ma moc 143 KM oraz 177 KM, ale jest droższa i bardziej skomplikowana w naprawie. Posiada wtryskiwacze piezoelektryczne, awaryjną turbinę i rozciągający się łańcuch rozrządu.
Najlepszym stosunkiem mocy do spalania charakteryzuje się diesel 3.0. Jest on dosyć trwały, ale nie całkiem pozbawiony uciążliwych usterek. W tym przypadku musimy przygotować więcej gotówki na naprawy niż w przypadku silnika 2.0d.
Chyba najtańszym rozwiązaniem będzie zakup X3 z silnikiem 2.5 M54, który dobrze współpracuje z LPG. Warto zamontować gaz, bo spalanie wynosi średnio 15 l/100 km. Wiele okazyjnych cenowo BMW i innych samochodów znajdziesz na Allegro.
Przeczytaj również:
- Kupno używanego samochodu – kompletny przewodnik
- Jak sprawdzić historię samochodu używanego?
- Co sprawdzić przed kupnem samochodu używanego?
Artykuł sponsorowany
1 comment
Ciekawy artykuł, używałem bmw e81 2 lata problem z elektronika miałem praktycznie cały czas. teraz kupiłem z Niemiec e90 fajne wyposażenie, i nie musiałem się o nic martwic.