Czy tego chcemy, czy nie samochody hybrydowe typu plug-in, będą pojawiały się coraz częściej na drogach. Tylko w 2020 roku od stycznia do września pojazdy z takim napędem znalazły prawie 2400 nabywców. Niby niewiele, ale ten segment rynku powiększył się aż o 214%. Producenci skupiają się obecnie w dużej mierze między innymi na hybrydach plug in, bo unijne wymogi dotyczące emisji CO2 nie pozostawiają im wyboru. Przygotowaliśmy kilka propozycji polecanych hybryd plug in (PHEV) w przyzwoitej cenie.
Volvo XC60 T8 hybrid plug in – 257 900 zł
Lider sprzedaży wśród samochodów premium, ale i lider sprzedaży hybryd plug in spośród marek premium. Volvo XC60 było też w 2020 roku jedną z najlepiej sprzedających się hybryd w ujęciu ogólnym w Europie. Co oferuje ten bestseller?
Jak na Volvo przystało, XC60 posiada dwulitrowy czterocylindrowy silnik benzynowy generujący aż 317 KM wspomagany przez turbinę i kompresor. Do tego, dochodzi motor elektryczny o mocy 87 KM. Daje nam to bardzo szybkiego SUV-a, 5,5 sekundy do 100 km/h. Stosunkowo niewielki akumulator – 11,2 kWh, umożliwia pokonanie elektrycznie około 40 kilometrów. Na samym prądzie nie pojedziemy szybciej niż 125 km/h. Spalanie benzyny? Około 8 litrów w mieście i 11 w trasie. Sprawdź szczegóły na stronie Volvo.
Kia Ceed Kombi Plug-in Hybrid – 141 900 zł
Kia Ceed jest najtańszą hybrydą plug in na Polskim rynku, przynajmniej cennikowo. Dostępna jest jako kombi, a więc oprócz tego, że to ten sam porządny Ceed z 7-letnią gwarancją, to na samym prądzie przejedzie do 57 kilometrów. Niestety jest jeden minus, Ceed z konwencjonalnym napędem ma bagażnik 625 litrów pojemności, podczas gdy w wersji PHEV już tylko 437 litrów.
Napęd oparty jest o wolnossący silnik benzynowy 1.6 GDi o mocy 105 KM, który połączono tu z motorem elektrycznym o mocy 60 KM. Łączony jest zawsze przenoszony jest przez automatyczną skrzynię biegów 6DCT. Całkowita moc to 141 KM i 265 Nm. Akumulator o pojemności 8,9 kWh z domowego gniazdka naładujemy w około 5 godzin i realnie wystarczyć powinno na około 45 kilometrów. Jeżeli wolisz crossovera, dopłacając około 2000 zł kupisz Kie Xceed.
Przeczytaj także: Rodzinny samochód używany do 50 tys. zł
Renault Captur E-TECH 160 Plug-in Hybrid – 117 800 zł
Renault oferuje na tę chwilę dwa modele z hybrydą plug in, Captur i Megane i można użyć stwierdzenia, że są to najlepsze małe samochody hybrydowe. Oba posiadają dokładnie ten sam napęd. Do polecanych hybryd plug-in wybraliśmy Captura, ponieważ to bardzo dobry miejski samochód i jeden z najlepiej sprzedających się crossoverów.
Zobacz także: Test Renault Captur 1.0 TCe
Wbrew trendowi, Renault w swoich hybrydach plug-in postawiło na wolnossący silnik 1.6 o mocy 90 KM. Jednostka spalinowa współpracuje z rozrusznikoalternatorem HSG oraz silnikiem elektrycznym. Łączna moc tego układu hybrydowego w Capturze wynosi 160 KM. Maksymalny zasięg na w pełni naładowanym akumulatorze o pojemności 9,8 kWh wynosi według producenta 65 kilometrów. Realnie, zapewne trzeba od tego odjąć około 10 kilometrów, jednak to i tak dobry wynik. Na samym silniku elektrycznym Captur jest w stanie rozpędzić się maksymalnie do 135 km/h.
Ford Kuga Plug-in Hybrid – 205 700 zł
Wbrew powszechnym trendom Ford w przypadku hybrydy plug-in postawił na wolnossący silnik spalinowy o dosyć dużej jak na dzisiejsze standardy pojemności 2.5 litra. Jednostka spalinowa wspomagana jest akumulatorem o dużej pojemności 14.4 kWh, który pozwala bez zużywania benzyny na przejechanie do 88 kilometrów. Moc przenoszona jest na koła przez bezstopniową skrzynię eCVT. Łącznie Ford Kuga plug-in hybrid dysponuje mocą 225 KM, co pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 9,2 sekundy.
Wybierając samochód wyposażony w napęd typu plug-in zwracamy uwagę na zużycie paliwa. Ford Kuga pod tym względem wypada bardzo korzystnie na tle konkurencji. Kiedy ładujemy regularnie baterie, zużycie benzyny wynosi średnio 1-1,3 l/100 km. Natomiast po całkowitym rozładowaniu akumulatorów Kuga spala ok. 6,5 l/100 km.
Ford Kuga plug-in hybrid oprócz oszczędnego napędu, osiągnęła 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Kugę wyposażono w liczne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Należą do nich między innymi:
- Pre-Collision Assist – działający w oparciu o informacje z kamery przedniej system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami do prędkości maksymalnej pojazdu 120 km/h
- Lane Keeping Alert – system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, z funkcją wykrywania krawędzi jezdni
- Driver Alert – system monitorowania koncentracji kierowcy
- Tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości (ASLD)
Skoda Superb iV i Volkswagen Passat GTE
Dwa różne modele, różnych producentów, ale z jednej grupy, wyposażone w taki sam napęd. Pod maską znajdziemy jednostkę 1.4 TSI, która nie jest montowana już w żadnym innym modelu grupy VAG – zastąpiono ją 1.5 TSI. W przypadku hybrydy plug in pracuje on z silnikiem elektrycznym o mocy 115 KM. Łączna moc całkowita wynosi 218 KM.
Na samym prądzie przejedziemy około 50 – 55 kilometrów, co dla sporego grona kierowców wystarczy na 2 dni. Akumulator ma pojemność 13 kWh. Jak wygląda spalanie? Przy naładowanej baterii, możemy osiągnąć nawet 2-3 litry na 100 km. Jazda w trybie hybrydowym, odwdzięczy się spalaniem w mieście 4-5 litrów, a na autostradzie około 8 litrów. Obydwa samochody mają tryb doładowywania baterii z silnika spalinowego. Nie radzimy go używać, bo spalanie skoczy do 10-14 litrów.
Superb w wersji hybrydowej plug in, w 2020 roku znalazł 5000 chętnych, co daje mu 5 miejsce w zestawieniu najlepiej sprzedających się hybryd z wtyczką.
Cennik za Superba plug in zaczynają się od 168 800 zł, a Passata z wtyczką kupimy już za 197 000 zł, natomiast występuje on tylko w wersji kombi.
Mercedes-Benz A 250 e – 171 300 zł
Klasa A Mercedesa w wersji hybrydowej plug-in posiada znany z PSA silnik 1.3, który w tym przypadku oczywiście łączy się z elektrykiem, a ich łączna moc to 218 KM. Na pokładzie zamontowano baterię o dosyć dużej pojemności 15,6 kWh. Wystarczy na pokonanie w trybie bezemisyjnym realnych 50 kilometrów. Niestety kiedy prąd się wyczerpie, malutki silniczek musi się sporo napracować, żeby z powrotem naładować baterię. Wtedy zużycie paliwa drastycznie wzrasta.
Przeczytaj także: Najtańsze samochody elektryczne w Polsce
BMW 330e – 215 000 zł
Bawarczykom tak samo jak innym producentom nie pozostaje nic innego, tylko produkcja hybryd plug in. Z oferty BMW polecamy, serię 3 oznaczoną jako 330e, bo jest to wyśmienity samochód, którym rewelacyjnie się jeździ.
Hybrydowe BMW 3 napędza dwulitrowy benzynowy turbodoładowany silnik generujący 184 KM i jednostka elektryczna o mocy 113 KM, co łącznie daje 252 KM. Mamy tutaj ciekawą funkcję XtraBoost, dzięki której przez 10 sekund zyskujemy dodatkowe 41 KM.
Hybryda plug in w BMW 3 korzysta z baterii o pojemności 12 kWh, która w codziennym miejskim ruchu powinna wystarczyć na przejechanie około 45-50 kilometrów. W czasie jazdy hybrydowej, czyli korzystania zarówno z silnika spalinowego jak i elektrycznego zużycie paliwa raczej nie powinno przekroczyć średnio 5 l/100 km.
Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s, a maksymalna prędkość to 230 km/h.
Zobacz także: Test BMW 3 2.0 diesel