Silnik 1.5 TSI – opinie, usterki, eksploatacja

następca 1.4 TSI

11

Silnik 1.5 TSI wszedł do produkcji w 2017 roku, debiutując w Volkswagenie Golfie 7. Jest to nowa konstrukcja, która zastępuje jednostkę 1.4 TSI. Nowy silnik 1.5 TSI jest od swojego poprzednika mocniejszy i zużywa mniej paliwa.

Obecnie nowy silnik 1.5 TSI oferowany jest w znacznej większości samochodów osobowych z grupy Volkswagena. Znajdziemy go w Golfie, Passacie, Tiguanie, T-Rocku, Sportsvanie, Octavi, Superbie, Karoqu, Kodiaqu, Leonie, Atece.

1.5 TSI nie jest silnikiem zaprojektowanym od podstaw na nowo, lecz gruntownie przeprojektowanym 1.4 TSI. Nawet serię, z której pochodzi nowy silnik, oznaczono symbolem EA211 evo.

Silnik 1.5 TSI – budowa

Silnik 1.5 TSI jest oczywiście czterocylindrowy i turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego dokładna pojemność to 1498 m3 – średnica cylindra 74,5 mm; skok tłoka 85,9 mm. Jednostka ta pracuje w cyklu Millera, co pozwala zmniejszyć straty podczas sprężania, a stopień kompresji wynosi 12.5:1.

Ciekawostką jest zastosowanie w nim turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek VTG. Do tej pory technologia ta stosowana była tylko w silnikach diesla. Jest to więc nowość w jednostce benzynowej. Kąt ustawienia łopatek realizowany jest nie za pomocą podciśnienia tylko elektronicznie. Turbina VTG znacznie poprawiła elastyczność i reakcję na dodanie gazu od najniższych obrotów. Cały układ doładowania wraz ze sprężarką jest teraz dostosowany do wysokich temperatur – w benzynowym silniku są one wyższe niż w dieslu. W silniku 1.5 TSI ciśnienie wtrysku wynosi 350 bar, co jest wartością znaczną jak na silnik o zapłonie iskrowym.

silnik 1.5 TSI
Silnik 1.5 TSI EA211 evo. fot: VW

Silnik 1.5 TSI wyposażony jest w system dezaktywacji cylindrów ACT. Jest to układ znany już z poprzedniej jednostki 1.4. Przy niskim obciążeniu zamykane są zawory dwóch cylindrów, a silnik pracuje na dwóch pozostałych. Pozwala to ograniczyć zużycie paliwa.

Rozrząd realizowany jest za pomocą paska. Z uwagi na wymogi norm spalin Euro 6d Temp nowa jednostka 1.5 ma filtr cząstek stałych GPF. Przystosowano go do pracy na oleju 0w20. Jak zawsze zalecam wymianę oleju co roku lub maksymalnie przy przebiegu 15 000 km.

Wraz z tym silnikiem po raz pierwszy w Golfie dostępny jest tryb żeglowania. Jadąc ze stałą prędkością i bez przyspieszania silnik jest całkowicie wyłączany. System ten działa tylko z automatyczną przekładnią DSG. Wówczas energię do działania systemów elektronicznych dostarcza litowo-jonowy akumulator.

Silnik 1.5 TSI występuje w dwóch wariantach mocy:

Silnik 1.5 TSI 130KM

Wersja 130KM o kodzie DACA osiąga 200 Nm w zakresie 1400 – 4000 obr/min. Maksymalna moc osiągana jest przy 4750 obr/min.

silnik 1.5 TSI 130KM
Przebieg mocy i momentu obrotowego w silniku 1.5 TSI 130KM. fot: VW

Silnik 1.5 TSI 150KM

Odmiana o mocy 150KM i momencie obrotowym 250 Nm, którym dysponuje w zakresie obrotów 1500 – 3500, oznaczona jest kodem DADA. Moc maksymalna dostępna jest przy 5000 obr/min.

Wersja stu pięćdziesięciu konna ma cylindry wykonane w technologii APS. Aluminiowy blok posiada nanoszony plazmowo proszek, który daje strukturę z mikroporami. W nich utrzymuje się olej silnikowy, przez co film olejowy jest grubszy. Pozwala to znacząco obniżyć zużycie cylindra przy pracy na zimno i poprawia odporność silnika na tzw. spalanie stukowe. W tym względzie Volkswagen pomyślał przyszłościowo dostosowując tę jednostkę do prac w układzie hybrydowm. APS daje odporność materiału na zimne rozruchy, a to właśnie w takich warunkach najczęściej pracują hybrydy.

Silnik 1.5 TSI – awarie

Jest to jednostka bardzo świeża i na razie brak jest jakichkolwiek informacji na temat problemów, czy awarii. Oby tak pozostało już zawsze. Mam nadziej, że Volkswagen nauczony doświadczeniem z silnikiem 1.4 TSI nie popełnił błędów i dopracował jednostkę. Jeżeli jednak pojawią się jakieś wyraźne i nagminne awarie, poinformuję was o tym.

Może ci się spodobać
11 Komentarze
  1. Roman

    Od 5 miesięcy mam Karoqa 1.5 DSG. Zimny szarpie czasem przy zmianie biegów d1 na d2. Nagrzewa się jednak B. szybko i przestaje. Kultura pracy bardzo wysoka. Przyspieszenie, po zmianie na msport B. przyzwoite. W trybie eko słabsze, no ale za to spalanie oszczędne. Średnio po 5000 km wyszło mi 6.9 l/100 km. Uważam ten wynik za bardzo dobry jak na automat. Skrzynia pracuje super płynnie. Zmiana biegów po przejściu na ręczne łopatki bardzo poprawia przyspieszanie np przy wyprzedzania. Ogólnie jestem zadowolony z nowego nabytku

  2. Pawel

    W styczniu tego roku odebrałem passata 1.5 tsi w manualu. Szarpie prawie zawsze na zimnym silniku. Dodatkieo zdarza sie ze nie reaguje na gaz. Czasami na goracym silniku rowniez. Tłumaczenia serwisu ze trzeba sie przyzwyczaic do benzyny mnie rozwalaja. Samochod za 125k powinien byc dopracowany w kazdym calu. Jesli nie jest to producen powinien profesjonalnie podejsc do tematu… Zaluje ze nie wzialen starego dobrego 2.0tdi 150KM!

    1. Jaro

      Mam Tourana z tym samym silnikiem i problem z szarpaniem na zimnym silniku występuje

  3. new octavia

    Mam Octavię z 17 maja 2019 i kołysze się silnik 1,5TSI dość widocznie na wolnych obrotach, nie wiem co to jest?

    1. Tomasz

      Może dezaktywacja cylindrów i praca np. na 3?

    2. Wojtek

      nalej Pb98, ja mam z tego samego dnia produkcji Octavię i też kołysało ma początku na wolnych obrotach

  4. Adam

    Ja posiadam 1.5 w DSG juz od pol roku. Zadnych problemów nie mam jak narazie jest bardzo dobrze. Jak pisal Tiggy nie mam zadnych szarpniec ;). I jak naraize moge polecic.

    Adam

    1. None

      No to masz szczęście. Ja też mam 1.5 z DSG od pół roku w Atece (produkcja w październiku 2018) i u mnie występuje szarpanie, silnik zaraz po uruchomieniu bardzo nierówno pracuje i 3 razy zdarzył mi się brak reakcji na gaz – wciskam gaz, autohold puszcza, samochód zaczyna się toczyć i… Nic więcej się nie dzieje. Dopiero jak się puści i wciśnie gaz 3-4 razy, to samochód nagle gwałtownie przyspieszy. U mnie na szczęście wszystkie te razy były na parkingu, więc nic się nie stało, ale potencjalnie to BARDZO niebezpieczne zjawisko. A VW ma to w nosie.
      A „wisienką na torcie” jest spalanie. Porównując z Leonem z 1.4 TSI jest o ok. 30% wyższe – różnica zbyt z duża biorąc pod uwagę różnice w masie samochodów. Z resztą Ateci z 1.4 też palą znacznie mniej, niż z 1.5 TSI.
      Dlatego ja tego silnika nie polecam i żałuję, że nie wziąłem (ze względu na mniejszy bagażnik) 2.0 TSI. Tu wyższe spalanie miałoby przynajmniej uzasadnienie. Poza tym wygląda na to, że przy prędkościach autostradowych 2.0 pali mniej niż 1.5.

  5. Maciek

    W salonach jednak go zachwalają i mówią, że szarpanie to już przeszłość.

    1. Seba

      Nie prawda, jeżdżę nowką superb i szarpie

  6. Tiggy

    Odnośnie tego silnika: nie polecam. W wersji z manualną skrzynią biegów występuje szarpanie (na zimnym silniku).
    VW o tym wie i nie potrafi/nie chce tego poprawić.

    Wpiszcie w wyszukiwarkę: 1.5 TSI szarpanie, 1.5. TSI kangaroo
    Cała europa (PL, DE, UK, CZ) klnie na ten silnik.

    https://www.youtube.com/watch?v=SAAjwKHmbM0

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.