Silnik 1.5 TSI – opinie, usterki, eksploatacja

następca 1.4 TSI

24

Silnik 1.5 TSI wszedł do produkcji w 2017 roku, debiutując w Volkswagenie Golfie 7. Jest to nowa konstrukcja, która zastępuje jednostkę 1.4 TSI. Nowy silnik 1.5 TSI jest od swojego poprzednika mocniejszy i zużywa mniej paliwa.

Obecnie nowy silnik 1.5 TSI oferowany jest w znacznej większości samochodów osobowych z grupy Volkswagena. Znajdziemy go w Golfie, Passacie, Tiguanie, T-Rocku, Sportsvanie, Octavi, Superbie, Karoqu, Kodiaqu, Leonie, Atece.

1.5 TSI nie jest silnikiem zaprojektowanym od podstaw na nowo, lecz gruntownie przeprojektowanym 1.4 TSI. Nawet serię, z której pochodzi nowy silnik, oznaczono symbolem EA211 evo.

Silnik 1.5 TSI – budowa

Silnik 1.5 TSI jest oczywiście czterocylindrowy i turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jego dokładna pojemność to 1498 m3 – średnica cylindra 74,5 mm; skok tłoka 85,9 mm.

W silniku 1.5 TSI ciśnienie wtrysku wynosi 350 bar, co jest wartością znaczną jak na silnik o zapłonie iskrowym.

silnik 1.5 TSI
Silnik 1.5 TSI EA211 evo. fot: VW

Silnik 1.5 TSI wyposażony jest w system dezaktywacji cylindrów ACT. Jest to układ znany już z poprzedniej jednostki 1.4. Przy niskim obciążeniu zamykane są zawory dwóch cylindrów, a silnik pracuje na dwóch pozostałych. Pozwala to ograniczyć zużycie paliwa.

Rozrząd realizowany jest za pomocą paska. Z uwagi na wymogi norm spalin Euro 6d Temp nowa jednostka 1.5 ma filtr cząstek stałych GPF. Przystosowano go do pracy na oleju 0w20. Jak zawsze zalecam wymianę oleju co roku lub maksymalnie przy przebiegu 15 000 km.

Wraz z tym silnikiem po raz pierwszy w Golfie dostępny jest tryb żeglowania. Jadąc ze stałą prędkością i bez przyspieszania silnik jest całkowicie wyłączany. System ten działa tylko z automatyczną przekładnią DSG. Wówczas energię do działania systemów elektronicznych dostarcza litowo-jonowy akumulator.

Silnik 1.5 TSI występuje w dwóch wariantach mocy:

Silnik 1.5 TSI 130KM

Wersja 130KM o kodzie DACA osiąga 200 Nm w zakresie 1400 – 4000 obr/min. Maksymalna moc osiągana jest przy 4750 obr/min.

silnik 1.5 TSI 130KM
Przebieg mocy i momentu obrotowego w silniku 1.5 TSI 130KM. fot: VW

Jednostka ta pracuje w cyklu Millera, co pozwala zmniejszyć straty podczas sprężania, a stopień kompresji wynosi 12.5:1. Tuleje cylindra są tu odlewane z żelaza.

Ciekawostką jest zastosowanie w nim turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek VTG. Do tej pory technologia ta stosowana była tylko w silnikach diesla. Jest to więc nowość w jednostce benzynowej. Kąt ustawienia łopatek realizowany jest nie za pomocą podciśnienia tylko elektronicznie. Turbina VTG znacznie poprawiła elastyczność i reakcję na dodanie gazu od najniższych obrotów. Cały układ doładowania wraz ze sprężarką jest teraz dostosowany do wysokich temperatur – w benzynowym silniku są one wyższe niż w dieslu.

Silnik 1.5 TSI 150KM

Odmiana o mocy 150KM i momencie obrotowym 250 Nm, którym dysponuje w zakresie obrotów 1500 – 3500, oznaczona jest kodem DADA. Moc maksymalna dostępna jest przy 5000 obr/min.

Silnik 1.5 TSI w wersji 150 KM pracuje w cyklu Otta, a nie tak jak słabsza wersja w cyklu Millera.

Wersja stu pięćdziesięciu konna ma cylindry wykonane w technologii APS. Aluminiowy blok posiada nanoszony plazmowo proszek, który daje strukturę z mikroporami. W nich utrzymuje się olej silnikowy, przez co film olejowy jest grubszy. Pozwala to znacząco obniżyć zużycie cylindra przy pracy na zimno i poprawia odporność silnika na tzw. spalanie stukowe. W tym względzie Volkswagen pomyślał przyszłościowo dostosowując tę jednostkę do prac w układzie hybrydowm. APS daje odporność materiału na zimne rozruchy, a to właśnie w takich warunkach najczęściej pracują hybrydy. Wariant 110 kW jest także wyposażony w zawory wydechowe wypełnione sodem do celów chłodzenia. Wszystko to dlatego aby materiał wytrzymał temperaturę spalin 1050 stopni Celsjusza, czyli o 170 stopni więcej niż odmiana 130 KM.

W przeciwieństwie do słabszej odmiany wersja 150 KM ma turbosprężarkę bez zmiennej geometrii.

Silnik 1.5 TSI – awarie

Silnik 1.5 TSI to jednostka bardzo świeża i na razie nie słyszy się o większych awariach.

edycja 31.07.2019

Jest jednak problem, który spędza sen z powiek posiadaczom samochodów każdej marki z grupy Volkswagena wyposażonych w silnik 1.5 TSI.  Jak możecie przeczytać w poniższych komentarzach w tym silniku występuje szarpanie podczas ruszania. W tej sprawie pisało do nas także kilku czytelników. Problem więc nie jest błahy.

Szarpanie czyli tzw efekt kangura występuje najczęściej przy manualnej skrzyni biegów.

Może ci się spodobać
24 Komentarze
  1. SHK

    Mam Octavię 1.5 TSI w manualu z 2018 i nie odczuwam jak na razie żadnych szarpnięć. Auto jeszcze docieram więc ciężko powiedzieć co będzie dalej ale spalanie też jest na niskim poziomie więc nie ma na co narzekać.

  2. Wojtek

    O III FL z czerwca 2019, szarpie przy ruszaniu czy to na zimnym czy na ciepłym. Braku reakcji na gaz nie zauważyłem. Ogólnie to nie zachwycające, auto za 100 k PLN, a uczyć się trzeba, jak w miare normalnie (bez skakania) nim ruszyć.

    1. wojciech

      Jaki masz silnik dokladnie napisz pojemnosc ,ile KM i czy ma ATC?

      1. Wojtek

        1,5 TSI ACT 150 KM – model DADA. manualna skrzynia – 4000 km przejechane. Leje paliwo tylko PB98 (Orlen, BP, Circle-K) lub Shell V-power 100.

  3. Bogdan

    Seat leon 1.5 130hp. manual. 2019. Może z racji że posiadam słabsza jednostkę, a jest zupełnie inaczej skonstruowana, to nie odczuwam szarpnięć. Zaznaczę jednak ze zawsze tankuje paliwo premium. Jeżeli jeżdżę zgodnie z wskazówkami komputera, spala w granicach 5l – 6l w cyklu mieszanym. Póki co jestem zadowolony.

    1. wojciech

      A masz silnik z odlaczanymi cylindrami (ACT) czy nie ?

  4. Krystian

    Posiadam skode Octavie z silnikiem 1..5 tsi z czerwca 2018 r. silnik szarpie jak ma zle paliwo do tej pory zrobilem 40 tys. km . Ze spalania jestem bardzo zadowolony przy jezdzie autostradowej spala ponizej 6 litrow benzyny, przy dojazdach do pracy 34 km w jedna strone ok. 5.5 zdarza sie ze na autosyradzie potrafi spalic tez ok.5.5 l. Silnik pracuje cicho i z wysoka kultura ,jest wrazliwy na zla jakosc paliwa po zastosowaniu dodatkow do paliwa dolegliwosc znika. Jestem bardzo zadowolony z tej jednostki napedowej nie bierze ojeju, szybko sie nagrzewa jest mocny i cichy ma ladne brzmienie

  5. fuges

    Mam tiguana 1.5 z manualną i szarpie na zimnym, co gorsze co jakiś czas szarpanie zdarza się na rozgrzanym silniku. Trochę wstyd dla VAG. Odebrałem swoje auto na początku lipca 2019. Do tej pory jeździłem koreancami i zaczynam żałować przejscia na europejską marek.

  6. Marcin

    Ja mam 1.5 150KM w ibizie i nic mi nie szarpie, wszystko chodzi super, płynnie, puki co bez żadnych problemów (troche ponad 7000km) reaguje na gaz od pierwszego musniecia, wiekszosc z was pisze o wybraniu tego silnika do duzych samochodow, ja bym tego nie zrobil i napewno nie do superba… ponad 2t auto i 1.5….to nie moze dobrze dzialac, a czy ktokolwiek z was docieral silnik jak pan bóg przykazal, czy odrazu pedal w podlodze po wyjezdzie z salonu???… tylko nie mowcie mi prosze ze nowych silnikow sie nie dociera…u kazdego w ksiazce pisze o spokojnej jezdzie i tzw dotarcie silnika do 1500 i kolejne zwiekszanie obrotow 1500-3000km… stare przyslowie jak dbasz tak masz sie tu bardzo dobrze sprawdza jak widac.

  7. Marian

    Też mam 1.5 TSI Superb III manual. Na zimnym silniku szarpie i cały samochód skacze. Wstyd jak diabli. Chyba trzeba na dachu L – kę sobie zamontować to będzie mniejsza siara. Na gaz reaguje kiedy chce a nie kiedy kierowca tego potrzebuje. Ze skrzyżowaniach ruszyć jak wszyscy….. to trzeba mieć sporo szczęścia. Inni kierowcy trąbią na zawalidrogę i nic dziwnego. W porównaniu z wcześniejszym 1.4 TSI około 1,3l więcej zużycia na każde 100km. Serwis nic nie potrafi z tym zrobić.

  8. Roman

    Od 5 miesięcy mam Karoqa 1.5 DSG. Zimny szarpie czasem przy zmianie biegów d1 na d2. Nagrzewa się jednak B. szybko i przestaje. Kultura pracy bardzo wysoka. Przyspieszenie, po zmianie na msport B. przyzwoite. W trybie eko słabsze, no ale za to spalanie oszczędne. Średnio po 5000 km wyszło mi 6.9 l/100 km. Uważam ten wynik za bardzo dobry jak na automat. Skrzynia pracuje super płynnie. Zmiana biegów po przejściu na ręczne łopatki bardzo poprawia przyspieszanie np przy wyprzedzania. Ogólnie jestem zadowolony z nowego nabytku

  9. Pawel

    W styczniu tego roku odebrałem passata 1.5 tsi w manualu. Szarpie prawie zawsze na zimnym silniku. Dodatkieo zdarza sie ze nie reaguje na gaz. Czasami na goracym silniku rowniez. Tłumaczenia serwisu ze trzeba sie przyzwyczaic do benzyny mnie rozwalaja. Samochod za 125k powinien byc dopracowany w kazdym calu. Jesli nie jest to producen powinien profesjonalnie podejsc do tematu… Zaluje ze nie wzialen starego dobrego 2.0tdi 150KM!

    1. Jaro

      Mam Tourana z tym samym silnikiem i problem z szarpaniem na zimnym silniku występuje

  10. new octavia

    Mam Octavię z 17 maja 2019 i kołysze się silnik 1,5TSI dość widocznie na wolnych obrotach, nie wiem co to jest?

    1. Tomasz

      Może dezaktywacja cylindrów i praca np. na 3?

      1. wojciech

        Nie na 3 cylindrach ,ale pracuja na 2.

    2. Wojtek

      nalej Pb98, ja mam z tego samego dnia produkcji Octavię i też kołysało ma początku na wolnych obrotach

  11. Adam

    Ja posiadam 1.5 w DSG juz od pol roku. Zadnych problemów nie mam jak narazie jest bardzo dobrze. Jak pisal Tiggy nie mam zadnych szarpniec ;). I jak naraize moge polecic.

    Adam

    1. None

      No to masz szczęście. Ja też mam 1.5 z DSG od pół roku w Atece (produkcja w październiku 2018) i u mnie występuje szarpanie, silnik zaraz po uruchomieniu bardzo nierówno pracuje i 3 razy zdarzył mi się brak reakcji na gaz – wciskam gaz, autohold puszcza, samochód zaczyna się toczyć i… Nic więcej się nie dzieje. Dopiero jak się puści i wciśnie gaz 3-4 razy, to samochód nagle gwałtownie przyspieszy. U mnie na szczęście wszystkie te razy były na parkingu, więc nic się nie stało, ale potencjalnie to BARDZO niebezpieczne zjawisko. A VW ma to w nosie.
      A „wisienką na torcie” jest spalanie. Porównując z Leonem z 1.4 TSI jest o ok. 30% wyższe – różnica zbyt z duża biorąc pod uwagę różnice w masie samochodów. Z resztą Ateci z 1.4 też palą znacznie mniej, niż z 1.5 TSI.
      Dlatego ja tego silnika nie polecam i żałuję, że nie wziąłem (ze względu na mniejszy bagażnik) 2.0 TSI. Tu wyższe spalanie miałoby przynajmniej uzasadnienie. Poza tym wygląda na to, że przy prędkościach autostradowych 2.0 pali mniej niż 1.5.

  12. Maciek

    W salonach jednak go zachwalają i mówią, że szarpanie to już przeszłość.

    1. Seba

      Nie prawda, jeżdżę nowką superb i szarpie

  13. Tiggy

    Odnośnie tego silnika: nie polecam. W wersji z manualną skrzynią biegów występuje szarpanie (na zimnym silniku).
    VW o tym wie i nie potrafi/nie chce tego poprawić.

    Wpiszcie w wyszukiwarkę: 1.5 TSI szarpanie, 1.5. TSI kangaroo
    Cała europa (PL, DE, UK, CZ) klnie na ten silnik.

    https://www.youtube.com/watch?v=SAAjwKHmbM0

    1. Karol

      Mam golfa variant z tym silnikem (130km), nic nie szarpie

      1. Arek

        Bo jest różnica między 130 a 150 KM. Silniki pracują w innym cyklu i prawdopodobnie tu jest pies pogrzebany… Kangur występuje przy 150 KM.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.