Authentic.
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
Volkswagen T-Cross
  • Testy aut

Test Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

  • 15 listopada 2020
  • Bartosz
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Co ma do zaoferowania Volkswagen T-Cross z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i automatyczną skrzynią biegów? Czy sprawdzi się tylko jako miejski crossover, czy również nadaje się do rodzinnych wyjazdów.

Volkswagen modelem T-Cross bardzo szybko wbił się na szczyty sprzedaży w bardzo popularnym segmencie crossoverów klasy B. W 2019 roku, czyli kiedy pojawił się w salonach, sprzedano go 2242 egzemplarzy. Tym samym wyprzedził on wiele modeli, które miały już ugruntowaną pozycję na rynku. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2020 roku T-Crossa sprzedano 871 sztuk, co czyni go jednym z najpopularniejszych crossoverów segmentu B.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

Co oferuje konkurencja Volkswagena T-Crossa?

Do porównania zostały wzięte crossovery segmentu B, które najlepiej sprzedawały się w pierwszych czterech miesiącach 2020 roku.

Dane techniczne

  T-Cross Kamiq Stonic Arona
Silnik 1,5 150 KM 1,5 150 KM 1,0 120 KM 1,5 150 KM
Skrzynia biegów automatyczna automatyczna automatyczna manualna
Długość [mm] 4108 4241 4140 4138
Szerokość [mm] 1760 1793 1760 1780
Wysokość [mm] 1584 1553 1520 1543
Rozstaw osi [mm] 2551 2639 2580 2566
Śr. Zawracania [m] 10,6 10,8 10,4 10,6
Bagażnik 385 L 400 L 332 L 400 L
Średnie spalanie wg WLTP 6,4 l 6,3 l 6,1 l 5,8 l
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

Z danych technicznych wynika, że T-Cross jest najkrótszy, najwęższy i ma najmniejszy rozstaw osi. To są jednak tylko liczby, a w rzeczywistości wnętrze zaskakuje przestronnością. Z tyłu miejsca na nogi jest równie dużo co w większym T-Rocku.

Zobacz: Test Renault Captur 1.0 TCe 100 KM

Bagażnik ma przyzwoite 385 litrów, jednak wartość ta podawana jest ze schowkiem pod podłogą. Przestrzeń można zwiększyć do 455 litrów, przesuwając o 14 centymetrów tylną kanapę.

Przedni fotel pasażera składa się na płasko, tworząc ponad 2-metrową przestrzeń. Mamy tu również możliwość zamocowania fotelika na isofix i wożenia dziecka obok siebie.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG
Nawet po przesunięciu kanapy maksymalnie do przodu, dziecko swobodnie się na niej zmieści.
Składany przedni fotel - Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

Bezpieczeństwo według testów Euro NCAP

T-CrossKamiqStonicArona
Ocena ogólna5555
Ochrona dorosłego pasażera97%96%93%95%
Ochrona dziecka86%85%84%80%
Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego80%74%59%60%

Wszystkie przedstawione modele oczywiście otrzymały 5 gwiazdek w testach NCAP i spełniają bardzo wysokie normy. Jednak kiedy spojrzymy na poszczególne kryteria najwyższe noty bezpieczeństwa otrzymał Volkswagen T-Cross. Szczególnie duża różnica jest w przypadku systemów wspomagających kierowcę i technologii bezpieczeństwa czynnego.

Cena i utrata wartości

Bardzo ważna kwestia podczas zakupu nowego samochodu to koszty posiadania i eksploatacji. Cena zakupu to dopiero początek wydatków. Musimy jeszcze samochód odpowiednio serwisować. Dochodzi do tego też kwestia utraty wartości, co stanowi niejako koszt posiadania samochodu. 

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG
T-CrossKamiqStonicArona
Silnik1,5 150 KM1,5 150 KM1,0 120 KM1,5 150 KM
Skrzynia biegówautomatycznaautomatycznaautomatycznamanualna
Wersja wyposażeniaStyleStyleXLFR
Cena bazowa101 390 zł100 350 zł83 990 zł95 000 zł
Utrata wartości*bd.48,7%55,7%54,1%
Prognozowana wartość rezydualna**bd.51 449 zł37 233 zł43 817 zł
*Prognozowana utrata wartości wg. Info-Ekspert dla wersji bazowej modelu po 5 latach i przebiegu 75 000 km
**Prognozowana wartość samochodu po 5 latach i przebiegu 75 000 km

Dane o utracie wartości zostały pobrane z Autokatalog SAMAR. Niestety nie ma najważniejszych, czyli dla T-Crossa. Patrząc jednak na utratę wartości Polo, T-Rocka i Golfa można przyjąć szacunkowo, że będzie to około 50% – 52%, a wartość rezydualna powinna wynosić około 50 – 51 tysięcy złotych.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

Volkswagen T-Cross i konkurencja – wyposażenie

T-CrossKamiqStonicArona
Wersja wyposażeniaStyleStyleXLFR
Komplet poduszek powietrznychtaknienienie
System utrzymania na pasie ruchutaktaknie / opcjanie
Ostrzeganie o ruchu poprzecznymtaknie / opcjanie / opcjanie / opcja
System monitorowania martwego polataknie / opcjanie / opcjanie / opcja
Ostrzeganie przed kolizjątaktaknie / opcjatak
Tylne czujniki parkowanianie / opcjataktaktak
ISOFIX dla pierwszego rzędu siedzeń taktaknienie

Pomimo najwyższej ceny T-Cross oferuje najbogatsze wyposażenie. Nie tylko to z zakresu bezpieczeństwa. Seryjnie posiada kilka przydatnych dodatków, jak chociażby w pełni LED-owe adaptacyjne reflektory, ostrzeżeganie o zmęczeniu kierowcy, aktywny tempomat ACC oraz system wykrywający pieszych.

Sprawdź: Jaki miejski crossover do 100 000 zł wybrać?

Volkswagen T-Cross – przede wszystkim miejski crossover

Mały Volkswagen ma stonowany design, ale nie pozbawiono go kilku miłych dla oka detali jak np. listwa łącząca tylne reflektory. Można go zamówić w ciekawych kolorach, a we wnętrzu możemy mieć kolorystyczne dekory. 

T-Cross jak większość, małych crossoverów, czas spędza głównie w mieście. Świetnie się czuje na zatłoczonych drogach i ciasnych parkingach. Bardzo łatwo i lekko się nim manewruje w takich warunkach. Sprzyja temu dobra widoczność i wysoka pozycja za kierownicą. Proponuję przy konfiguracji dobrać kamerę cofania, ponieważ tylne słupki C są szerokie i utrudniają niektóre manewry. Wersja Style posiada ją w standardzie. 

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

Jak się jeździ T-Crossem?

Bardzo przyjemnie, nie angażująco i komfortowo, tak w skrócie można by opisać jazdę T-Crossem. Odnosząc się jednak bardziej szczegółowo do poszczególnych kwestii, sprawa wygląda następująco. 

Zawieszenie zestrojono bardzo neutralnie. Uzyskano przyjemny kompromis pomiędzy komfortowym wybieraniem nierówności a sztywnością przy pokonywania zakrętów. To sprawia, że T-Crossem świetnie jeździ się po mieście, gdzie drogi zazwyczaj są nienajlepszej jakości. Jednocześnie poruszając się z prędkościami 90 – 140 km/h mamy zapewnioną optymalną sztywność i stabilność samochodu.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

Przejechałem T-Crossem przez góry świętokrzyskie po krętych drogach o niezbyt dobrej nawierzchni, co ewidentnie pokazało, że prowadzi się on bardzo neutralnie. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, a samochód sprawia wrażenie zwartego. Daje to dużą pewność prowadzenia i poczucie bezpieczeństwa.

Układ kierowniczy jak wspomniałem, jest precyzyjny, ale pracuje dosyć lekko. Nieco usztywnia się, kiedy wybierzemy tryb jazdy SPORT. Można uruchomić jeszcze tryb ECO, NORMAL, INDIVIDUAL.

Najczęściej i tak będziecie jeździć w trybie NORMAL, ale pozytywnie zaskoczony jestem działaniem trybu ECO. Praca silnika i skrzyni biegów oczywiście nastawiona jest na oszczędzanie paliwa, lecz T-Cross nie jest tak strasznie zmulony, jak bywa to w przypadku innych marek. Ponadto w trybie ECO po odpuszczeniu gazu włącza się tryb żeglowania. Można go również wywołać samodzielnie w trybie NORMAL, dwoma szybkimi uderzeniami w pedał gazu – genialne rozwiązanie. 

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM DSG

W trybie SPORT układ kierowniczy pracuje ciężej, a zmiana biegów następuje przy wyższych obrotach, zazwyczaj powyżej 3000 obr./min.

Mocny silnik w miejskim Crossoverze

T-Cross z silnikiem 1.5 TSI i skrzynią DSG tworzy świetnie zgrany duet. Jeśli planujesz kupić go z przeznaczeniem na auto rodzinne (tak, sprawdzi się świetnie) koniecznie musisz wziąć konfigurację z najmocniejszą jednostką. Dlaczego? Po pierwsze skrzynia DSG pracuje gładko, płynnie i szybko. 

Po drugie rewelacyjnie współpracuje z silnikiem 1.5 TSI. Po trzecie jednostka ta jest naprawdę bardzo oszczędna. Średnie wyniki spalania rzędu 5.3 l/100 km w trasie i 6.5 l/100 km w mieście nie będą stanowiły żadnego problemu. Jadąc drogami krajowymi, udało mi się zejść do 4.7 l/100 km na dystansie ponad 200 km. 

We wnętrzu T-Crossa

Wewnątrz jest zaskakująco dużo przestrzeni, szczególnie przy tak niewielkich wymiarach zewnętrznych. Cztery dorosłe osoby mogą w T-Crossie podróżować wygodnie. A propos wygody, na pochwałę zasługują fotele. Całą trasę, około 300 km, pokonałem jednym rzutem bez przerwy i kompletnie nie odczułem żadnego zmęczenia. Chociaż siedzisko mogłoby być nieco bardziej miękkie. 

W T-Crossie znajdziemy kilka praktycznych i przydatnych dodatków. Na górze deski rozdzielczej jest niewielka półeczka, poniżej panelu klimatyzacji znajduje się spory schowek z ładowarką indukcyjną, a obok niego dwa gniazda USB i jedno 12V. Na tunelu środkowym są dwa miejsca na kubki – niestety jak wysuniemy podłokietnik, jedno z nich staje się bezużyteczne. W drzwiach znajdziemy obszerne kieszenie z miejscem na butelkę. Niestety na osłonach przeciwsłonecznych zabrakło oświetlenia. Bardzo przydatne jest mocowanie isofix na przednim fotelu.

Fizyczne przyciski do obsługi klimatyzacji i niektórych funkcji, to coraz rzadszy widok w samochodach.

Jedyne zastrzeżenie do wnętrza, jakie można mieć to twarde plastiki. Nie można jednak narzekać na solidność montażu, ta jest na wysokim poziomie. 

Technologie na pokładzie T-Crossa

Klienci coraz częściej zwracają uwagę na systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, jakie można mieć w danym samochodzie. Akurat w T-Crossie sporo z nich otrzymujemy w standardzie. Można tu wymienić:

  • Front Assist monitorujący przestrzeń przed samochodem z funkcją rozpoznawania pieszych i hamowania awaryjnego,
  • Lane Assist utrzymujący auto na wybranym pasie ruchu,
  • system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu,
  • system ochrony pasażerów, który w razie zagrożenia wypadkiem automatycznie zamyka okna, napina pasy bezpieczeństwa oraz zwiększa ciśnienie płynu w układzie hamulcowym,
  • Blind Spot Detection monitorujący martwe pole widzenia lusterek i powiązany z nim system ułatwiający wyjazd tyłem z miejsca parkingowego (cross traffic alert) z funkcją hamowania awaryjnego.

Volkswagen T-Cross – czy warto?

Wydaje się, że producent wycisną maksimum przestrzeni i praktyczności z T-Crossa. Świetnie się nim jeździ po mieście, a w połączeniu z silnikiem 1.5 i DSG, nawet autostrada nie będzie problemem. Model ten nie należy do najtańszych, ale skoro jest trzecim najchętniej kupowanym miejskim crossoverem, to oznacza, że swoimi cechami i właściwościami przekonuje do siebie klientów. W klasie miejskich crossoverów to jeden z lepszych wyborów.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
1 comment
  1. Lutek pisze:
    31 maja 2021 o 09:19

    Fajniejszy do Arony!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
testy, porady, opinie o samochodach, aktualności

Input your search keywords and press Enter.