MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.6 ecoboost Ford – specyfikacja, opinie, awaryjność

  • Bartosz
  • 10 stycznia 2023
  • 3 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Silnik 1.6 EcoBoost jest bardzo często spotykaną jednostką napędową w używanych Fordach. Sprawdziliśmy jakie opinie mają użytkownicy o tym silniku, czy jest on awaryjny i czy nadaje się do montażu LPG.

1.6 Ecoboost Ford wprowadził w 2010 roku do modeli Focus i C-Max. Z czasem pojawił się także w innych modelach, Focusie, Kugdze i Mondeo. W ramach współpracy Forda i Volvo silnik 1.6 EcoBoost montowano również w modelach S60, V60, V40, V70 i S80.

Budowa i konstrukcja 1.6 EcoBoost

Był to pierwszy turbodoładowany silnik opracowany przez Forda zgodnie z założeniami downsizingu. Jednostka ma cztery cylindry w rzędzie i bezpośredni wtrysk paliwa. Zastąpił on wolnossący silniki Duratec o pojemności 2.0 i 1.8. 

Blok cylindrów wykonano z aluminium, co przełożyło się na niską wagę silnika. Bezpośrednio w bloku odlane są żeliwne tuleje. Wał korbowy osadzono na pięciu łożyskach i także odlano go ze stopu żeliwa. W silniku pracują kute korbowody, aluminiowe tłoki powlekane osłoną o bardzo niskim współczynniku tarcia.

1.6 EcoBoost ma 16-zaworowa aluminiową głowicę cylindrów, która rozdzielona jest od bloku uszczelką ze stali nierdzewnej. Głowica i obudowa wałka stanowi jeden element.

Dla osób, które chciałyby do silnika 1.6 EcoBoost zainstalować LPG nie mamy dobrych wiadomości. Nie ma tutaj hydraulicznej regulacji zaworów. Zastosowano popychacze tzw. szklanki, które należy kontrolować co 60 000 km przy instalacji LPG. Bez LPG podlegają kontroli co ok. 120 000 km. Sprawdzanie luzu zaworowego i ewentualna wymiana popychaczy wiąże się z demontażem wałków rozrządu, co znacznie podnosi koszt i sprawia, że instalacja gazowa LPG do Forda z silnikiem 1.6 EcoBoost jest mało opłacalna.

W silniku 1.6 EcoBoost producent zaleca wymianę rozrządu przy przebiegu 240 000 km lub co 10 lat. Z reguły dla bezpieczeństwa zaleca się skrócenie interwału wymiany o ok. 40-60 tys. km, tym bardziej że oryginalne części Forda nie są drogie. Za komplet części zapłacimy od 450 zł do 550 zł.

Silniki EcoBoost posiadają podwójne górne wałki rozrządu napędzane paskiem oraz zmienne fazy rozrządu (Ford nazywa to Twin Independent Variable-Cam Timing lub Ti-VCT). Jeden wałek rozrządu ma dodatkową krzywkę do napędzania wysokociśnieniowej pompy paliwowej. Paliwo dawkują sześciootworowe wtryskiwacze, a każdy z nich znajduje się pośrodku cylindra, w pobliżu świecy zapłonowej.

Turbosprężarka jest kluczowym elementem silników EcoBoost. Wersja 1,6-litrowa posiada turbosprężarkę Borg Warner KP39 o niskiej bezwładności, podłączoną do oddzielnego żeliwnego kolektora wydechowego. Środkowa część turbiny chłodzona jest cieczą.

Silnik 1.6 EcoBoost – awarie, usterki

Silnik forda 1.6 EcoBoost niestety nie jest niezawodną konstrukcją – ma on bardzo istotną wadę, której naprawa może kosztować kilkanaście tysięcy.

Największy problem dotyczy przegrzania. Właściciele Fordów z tym silnikiem zgłaszają liczne problemy ze znacznym zużyciem płynu chłodzącego, bez żadnego zdiagnozowanego powodu. Prawdziwym powodem ubywania płynu chłodzącego jest pęknięta głowica. Kolejnym związanym z tym problemem jest wyciek oleju, co w konsekwencji doprowadzało w niektórych przypadkach do pożaru samochodu. 

Ford zorganizował na szczęście akcję serwisową, w ramach której likwidował ową wadę. Podczas zakupu używanego samochodu koniecznie należy zweryfikować czy dany egzemplarz ma usuniętą wadę, bo naprawa kosztuje ponad 10 tys. zł.

Pojawiają się także awarie wirnika turbosprężarki polegające na jego zatarciu. Koszt naprawy nie jest obecnie już bardzo duży z uwagi na liczne zakłady regenerujące turbosprężarki. Nowa to koszt ok. 1200 zł.

Opinie o silniku

Silnik chwalony jest głównie za płynnie rozwijaną moc, reakcję na gaz oraz stosunkowo niewielkie zużycie paliwa. Średnie spalanie np. dla Forda Focusa z 1.6 150 KM wynosi ok. 7 l/100km. Mondeo spali 1-2 litra benzyny więcej. Jednostka ta występuje jeszcze w odmianie o mocy 182 KM i przy tej mocy musimy liczyć się ze spalaniem rzędu 9-10 l/100 km.

Pomijając poważną wadę konstrukcyjną, użytkownicy wypowiadają się pochlebnie o silniku Forda. Zbiera on naprawdę bardzo dobre opinie. W 2014 roku silnik 1.6 EcoBoost wycofano z oferty i zastąpiono nową konstrukcją 1.5 EcoBoost.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

Przeczytaj również:
Silnik Forda 2.0 EcoBoost II generacji. Fot: Ford
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik Forda 2.0 EcoBoost – specyfikacja, opinie, usterki

Zobacz
  • Samochody elektryczne

Elektryczny układ napędowy w Nissanie Leaf – budowa, specyfikacja, awarie

1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.2 TSI – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Porady

Czym zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zamarzaniem?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Nowoczesne rozwiązania logistyczne

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Leasing Mercedesa – dla kogo może to być wyjątkowo korzystne rozwiązanie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Ubezpieczenie samochodu – różnice pomiędzy OC i AC

Terenowa Dacia Duster II Fot: Dacia
Zobacz
  • Samochody

Dacia Duster II – co oferuje najtańszy SUV 4×4?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT