MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.2 TSI – specyfikacja, opinie, awaryjność

  • Bartosz
  • 4 stycznia 2023
  • 3 minute read
1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Silnik benzynowy 1.2 TSI pojawił się na rynku w 2009 roku jako całkowicie nowa konstrukcja. Po kilku latach od wprowadzenia jednostka przeszła szereg zmian i modyfikacji, które znacznie poprawiały konstrukcję. Silnik montowany był w wielu modelach, głównie miejskich i kompaktowych, Volkswagena, Seata, Skody i Audi. Jak silnik spisuje się po wielu latach eksploatacji, czy warto kupić samochód z tą jednostką?

1.2 TSI występuje między innymi w Audi A1, Volkswagenie Polo, Golfie, czy nawet w dużej Skodzie Octavii. Silnik konstrukcyjnie bazuje na 1.4 TSI, ma 4 cylindry, aluminiowy blok i bezpośredni wtrysk paliwa. Oczywiście jest też turbosprężarka  – z elektrycznym pozycjonerem. Jednostka rozwija moc w zależności od wersji 86 KM (160 Nm), 90 KM, 105 KM i 110 KM (175 Nm).

1.2 TSI model EA111 – nie polecamy

1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen
1.2 TSI EA111 fot. Volkswagen

Pierwszą odmianą silnika 1.2 TSI jest generacja oznaczona EA111. Bardzo szybko po debiucie okazało się, że jest ona wadliwa. Na szczęście Volkswagen zabrał się za zmiany i silnik został znacznie przekonstruowany. Niestety w ręce klientów i tak trafiło sporo samochodów z nieudanym i bardzo awaryjnym silnikiem o kodzie EA111.

1.2 TSI ma aluminiowy blok, ale zastosowano tu żeliwne tuleje. Ciekawostką jest to, że  jednostka została zbudowana w układzie SOHC – posiada jeden wałek rozrządu i osiem zaworów (po dwa na cylinder). Zawory są uruchamiane przez popychacze rolkowe z popychaczami hydraulicznymi, tym samym nie jest wymagana regulacja luzu zaworowego.

Silnik posiada turbosprężarkę, generującą maksymalne doładowanie 1.6 bara. Za chłodzenie odpowiada wodny intercooler zintegrowany z kolektorem dolotowym. W tym silniku występuje problem z turbosprężarką, polegający na awarii systemu odpowiedzialnego za jej regulację.

W odmianie EA111 rozrząd napędzany jest łańcuchem. To właśnie łańcuch rozrządu okazał się jednym z największych koszmarów tego silnika. Podobnie jak w pierwszych generacjach 1.4 TSI, tak i w 1.2 TSI łańcuch po niewielkim przebiegu (nawet 40 000 km) rozciągał się. Występowała przy tym także awaria napinacza łańcucha.

Pierwsza generacja silnika 1.2 TSI miewa też problemy z uszczelką pod głowicą, układem oczyszczania spalin oraz bardzo dużym zużyciem oleju. Skutkowało to w niektórych przypadkach, że na gwarancji wymieniano silnik wraz z osprzętem na nowy.

Silnik 1.2 TSI EA211 – polecamy

W 2012 roku silnik 1.2 TSI zyskał nową odmianę EA211. Zmieniona konstrukcja okazała się po czasie świetnym silnikiem, oszczędnym i bardzo niezawodnym. 1.2 TSI EA211 ma już głowicę 16-zaworową i pasek rozrządu zamiast łańcucha. Producent określił przebieg, przy którym należy wymienić pasek rozrządu na 200 tys. km. Zmieniona została także turbosprężarka i przeprojektowany układ dolotowy. Ograniczono również nadmierne zużycie oleju silnikowego. Jednak nawet ta poprawiona konstrukcja przy mocniejszym traktowaniu potrafi spalić nieco oleju silnikowego.

Silnik 1.2 TSI EA211 fot. Volkswagen
Silnik 1.2 TSI EA211bardzo łatwo odróżnić od pierwszej generacji EA111 fot. Volkswagen

Koszty eksploatacji

Silnik 1.2 TSI jest dosyć oszczędny. W przypadku samochodu miejskiego typu Skoda Fabia, Seat Ibiza średnie zużycie paliwa będzie oscylowało w okolicach 5 – 6 l/ 100 km. Jeżdżąc po drogach krajowych, można zejść nawet poniżej 5 litrów na setkę. Kiedy 1.2 TSI napędza Golfa, czy jeszcze większą Octavię musimy liczyć się ze spalaniem rzędu 6 – 8 l/ 100 km.

Producent zaleca stosowanie syntetycznego oleju o specyfikacji VW 504.00, który najczęściej występuje w lepkości 5w30. Pamiętaj, aby zawsze stosować wysokiej klasy olej silnikowy.  Wymiana określona jest przez producenta co 30 tys. km lub co 2 lata, jednak zdecydowanie odradzamy tak długie interwały. Optymalnie będzie zmieniać olej z filtrami co 10-12 tys. km.

Za kompletny oryginalny rozrząd VW: łańcuch, ślizgi, koła zębate, prowadnice itp. do wersji EA111 kosztuje ok. 500 zł. Przy okazji warto wymienić też pompę wody ok. 500 zł oraz łańcuch pompy oleju za ok. 150 zł. Koszt nowej turbosprężarki to ok. 1500 zł plus wymiana.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

Przeczytaj również:
Silnik Forda 2.0 EcoBoost II generacji. Fot: Ford
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik Forda 2.0 EcoBoost – specyfikacja, opinie, usterki

Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.6 ecoboost Ford – specyfikacja, opinie, awaryjność

Zobacz
  • Samochody elektryczne

Elektryczny układ napędowy w Nissanie Leaf – budowa, specyfikacja, awarie

Zobacz
  • Porady

Czym zabezpieczyć uszczelki w samochodzie przed zamarzaniem?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Nowoczesne rozwiązania logistyczne

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Leasing Mercedesa – dla kogo może to być wyjątkowo korzystne rozwiązanie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Ubezpieczenie samochodu – różnice pomiędzy OC i AC

Terenowa Dacia Duster II Fot: Dacia
Zobacz
  • Samochody

Dacia Duster II – co oferuje najtańszy SUV 4×4?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT