Silnik 1.0 TCe jest podstawowym i najmniejszym napędem stosowanym w modelach Renault, Dacia i Nissan. Jednostka ta została wprowadzona do sprzedaży w 2019 roku i ma spełniać rygorystyczne normy emisji oraz zużywać niewiele paliwa.
1.0 TCe o mocy 100 KM występuje w Renault Clio V, Renault Captur, Dacii Duster, Dacii Sandero, Dacii Logan. Od 2021 roku można kupić powyższe modele wyposażone w ten silnik, ale o mocy 90 KM. W ramach koncernu jednostka stosowana jest również w Nissanie Micra gdzie ma moc 94 KM, oraz w Nissanie Juke, w którym moc wynosi 114 KM.
Silnik 1.0 TCe – budowa
Pojemność silnika 1.0 TCe wynosi dokładnie 999 cm3 i ma trzy cylindry. Wykonany jest w znacznej większości z aluminium, dzięki czemu konstruktorom udało się ograniczyć masę. Ma to oczywiście wymierny wpływa na osiągi auta, i zużycie paliwa.
Zastosowano w tym silniku zmienne fazy rozrządu, które poprawiają osiągi i sprawiają, że jednostka jest bardziej elastyczna. Kolejnym elementem wpływającym na poprawę dynamiki jest turbosprężarka sterowana elektronicznym zaworem. Kolektor wydechowy zintegrowano z głowicą cylindrów.
W głowicy silnika znajdują się dwa wałki napędzane łańcuchem rozrządu. Odpada zatem okresowa wymiana jak w przypadku paska. Kuty wał korbowy oraz cylindry pokryte natryskową powłoką wzmacniającą dają poczucie, że silnik 1.0 TCe wytrzyma wiele tysięcy kilometrów.
Bardzo istotną wiadomością dla Polskiego klienta jest fakt, że w silniku 1.0 TCe Renault zastosowało pośredni wtrysk paliwa. Jednostka ta świetnie nadaje się do pracy z tanią sekwencyjną instalacją LPG IV generacji. Co więcej, Renault i Dacia oferuje samochody fabrycznie wyposażone w silnik 1.0 TCe z gazem LPG. Całość objęta jest oczywiście gwarancją producenta.
Instalacja LPG montowana jest bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym i możemy ją serwisować LPG w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Zbiornik LPG np. w Dacii Duster ma 32 litry i jest montowany w miejsce koła zapasowego. Instalacja gazowa występuje w połączeniu tylko z wersją o mocy 100 KM.
Osiągi i spalanie
Silnik 1.0 TCe w praktyce wypada bardzo dobrze. Jest cichy i zapewnia przyzwoitą dynamikę w samochodach segmentu B, a nawet w niewielkich crossoverze, jakim jest Captur. Spala przy tym stosunkowo niewiele paliwa.
Główny zarzut do silnika można mieć taki, że na wolnych obrotach oraz jadąc poniżej 1500 obr./min. czuć wyraźne drgania przenoszone do kabiny. W wyższych partiach obrotów właściwie nie słychać i nie czuć tego, że mamy do czynienia z trzema cylindrami.
Renault Clio wyposażone w silnik 1.0 TCe przyspiesza do 100 km/h w około 12 sekund. Pomimo 5-biegów przełożenia dobrano odpowiednio. Przy 100 km/h na piątym biegu mamy ok. 2200 obr./min., przy 120 km/h – 2700 obr./min., a przy 140 km/h ok. 3000 obr./min.
Zobacz: Test Renault Clio V 1.0 TCe 100 KM
Średnie realne spalanie podczas testu Renault Clio 1.0 100 KM wyniosło 6.2 l /100 km. Było w tym jednak bardzo dużo jazdy po mieście, częste gaszenie i zapalanie silnika oraz jazda po autostradzie. Jadąc ze stałą prędkością 100 km/h chwilowe spalanie wynosi 4.0 – 4.4 l, a przy 120 km/h 5.0 – 5.4 l.
Podobne rezultaty co do spalania, dynamiki i elastyczności uzyskamy w Sandero, która odpowiada gabarytowo Clio. W Dacii jednak silnik połączono z 6-biegową skrzynią, która na pewno pozwoli uzyskać niższe spalanie w trasie.
W Renault Captur dynamika będzie na pewno gorsza niż w mniejszy Clio i spalanie również zanotujemy wyższe. Test wykazał, że Captur zużywa około 7 litrów na 100 km, a jazda autostradą zwiększa spalanie o mniej więcej litr. Kupując Dustera z silnikiem 1.0 TCe, musimy liczyć się z jeszcze wyższym spalaniem, ponieważ jest on nieco większy od Captura i ma gorsze właściwości aerodynamiczne.
Zobacz: Test Renault Captur II 1.0 TCe 100 KM
Usterki, awarie, problemy silnika 1.0 TCe
Silnik ten jest na rynku zbyt krótko, żeby cokolwiek powiedzieć o jego awariach lub problemach. Samochody, które jeżdżą są młode i mają przejechane zapewne niewiele kilometrów.
Jednym drobnym mankamentem, na jaki skarżą się użytkownicy są problemy z instalacją LPG – nie przełącza się ona z benzyny na gaz. Przypadków tych jest jednak bardzo niewiele i raczej nie jest to wielkoseryjny problem.
8 comments
Mam Dacię Jogger od nowości z salonu i po przejechaniu ok.3-4000km nie chciał się przełączać na gaz. w serwisie wymienili rzekomo jakić czujnik gazu. obecnie mam przejechane na niej 11,000km i pojawiłsię błąd czyli sprawdż ciśnienie /raczej silinika/ ,a objawem tego było to,że po odczekaniu jakiegoś czasu od odpalenia auta podczs ruszania auto nie miało siły jechać i zgasło. po wizycie w serwisie Dacii Chróścicki w Siedlcach na razie jest okej,ale chamskie,aroganckie podejście w recepcji jakie mnie spotkało u nich przekracza wszelkie granice przyzwoitości. ponoć to była zastępca kierownika serwisu. babka była nadwyraz nieprzyjemna i wrednie nastawiona i straszyła mnie ,że powinienem stracić gwarancję po jeszcze nie wykonałem pierwszego przeglądu gwarancyjnego. ciekawe, szantaż,grożby,aroganckie i chamskie podejście do klienta to ich motto mimo iż byłem grzeczny.napewno będą do nich walić drzwiami i oknami. nadomiar tego wystawiono mi karteczkę z wizytą na 14 luty na przegląd serwisowy za cenę 550 zł brutto bez wymiany oleju bo to zrobiłem wcześniej. natomiast w innym serwisie zaproponowano mi cenę 260 zł brutto. więc mało tego ,że byłem obsłużony w odrażający sposób to jeszcze chcieli mnie wydoić na dwa razy tyle co w innym serwisie. szczyt chamstwa. przestrzegam innych klientów aby omijać szerokim łukiem serwis samochodowy Renault-Dacia w Siedlcach.
100tys na gazie i remont silnika koszt okolo 5 tys u zaprzyjaźnionego mechanika
Ja za to mogę powiedzieć że wersja 1.0 bez lpg, sprawuje się jak złoto. ale nie katuję i olej wymieniam jak pan bóg przykazał co 10 tys. km.
50 tys na liczniku i zero usterek.
Moim skromnym zdaniem jest to mały przebieg. Jeżdżę także autkiem z tym silnikiem i powiem, że nie ma rewelacji. Skrzynia biegów w Sandero 2 jest fatalna. Przełożenia nie dostosowane do tak małego silnika. Obrzydła mi już ta Dacia. Nie kupię więcej Dacii. Do zakupu przekonała mnie tylko cena a teraz żałuję. Sandero źle się prowadzi jest niepewne na drodze. Buda przechyla się na zakrętach. Wyczuwa się prędkość i siedzi zbyt wysoko. Karoseria ma łączenie blach ze szparami jak w Wartburgu z lat 80- tych. Jedynym plusem samochodu jest instalacja LPG za 1000 ,- PLN i tanie wyjazdy w trasę. Ponadto widzę same minusy. Za Dacię zapłaciłem 50 tys. w roku 2020. Straciłem zaufanie do tej marki. Szczególnie w sytuacji kiedy po gwarancji i przebiegu ok. 52 tys. km zaczęła zapalać się kontrolka i błąd o kodzie P2263. Kto zamierza kupić Dacię niech zobaczy co ten błąd może oznaczać. Wcześniej jeździłem Skodą Fabią I HTP 54 KM i ten biedny wyrób zaczął się sypać dopiero po 200 tys. km. Również mój Fiat 600 1.1 4 cylindrowy osiąga już 200 ty. km i nie miał awarii silnika i całkiem fajnie chodzi. Nadmieniam, że zawsze kupuję auta w salonach nowe i dbam o serwis na bieżąco. Nie oszczędzam na eksploatacji. Dlatego oczekuję w miarę niezawodności.
te silniki palą od cholery przy jeździe powyżej 140 km/h to z 14 l gazu. poza tym sypią się turbiny dziury w tłokach wypalają.
Jestem posiadaczem Dacii Sandero Stepway III Comfort z silnikiem o pojemności 0.999 ccm i instalacją LPG. Od października 2021r przejechałem 22500 km. w tym czasie pojazd co miesiąc był w serwisie Renault Retial Group Warszawa gdzie walczono z oprogramowaniem (zbyt duże spalanie gazu 10-12 l/100km) oraz po przełączeniu na LPG tracił moc. Obecnie od 1.07.2022r pojazd stoi w stacji serwisowej w/w Renualta na gwarancji – uszkodzona turbosprężarka – nikt w serwisie nie jest wstanie powiedzieć kiedy zostanie naprawa dokonana (brak części w Polsce i Francji). Ta więc pojazd mam jak stojący pomnik a raty leasingowe muszę płacić. Odradzam RCI Leasing Polska ponieważ ich interesują tylko raty i żadnej pomocy nie udzielają (twierdzą że nie są właścicielem pojazdu).
10l to dużo? przekombinowaliście… przy tak krótkich biegach trzeba się nauczyć jak jeździć by było ekonomicznie.
Ja mam na liczniku 16 tys i nic stapwey 3 . Wszystko idealnie działa. Żadnych problemów z gazem elektronika silnikiem itp ale jeżdżę delikatnie ojej wymieniłem po 3tys i teraz co roku. Mam pakiet serwusiwy. No to mały przebieg. Ale mam sandero 2 z silnikiem 1.2i 110 tys przebiegu i tam tez nic się nie dzieje no ale jest bez turba i olej co roku wymieniany