Silnik 1.0 TCe jest podstawowym i najmniejszym napędem stosowanym w modelach Renault, Dacia i Nissan. Jednostka ta została wprowadzona do sprzedaży w 2019 roku i ma spełniać rygorystyczne normy emisji oraz zużywać niewiele paliwa.
1.0 TCe o mocy 100 KM występuje w Renault Clio V, Renault Captur, Dacii Duster, Dacii Sandero, Dacii Logan. Od 2021 roku można kupić powyższe modele wyposażone w ten silnik, ale o mocy 90 KM. W ramach koncernu jednostka stosowana jest również w Nissanie Micra gdzie ma moc 94 KM, oraz w Nissanie Juke, w którym moc wynosi 114 KM.
Silnik 1.0 TCe – budowa
Pojemność silnika 1.0 TCe wynosi dokładnie 999 cm3 i ma trzy cylindry. Wykonany jest w znacznej większości z aluminium, dzięki czemu konstruktorom udało się ograniczyć masę. Ma to oczywiście wymierny wpływa na osiągi auta, i zużycie paliwa.
Zastosowano w tym silniku zmienne fazy rozrządu, które poprawiają osiągi i sprawiają, że jednostka jest bardziej elastyczna. Kolejnym elementem wpływającym na poprawę dynamiki jest turbosprężarka sterowana elektronicznym zaworem. Kolektor wydechowy zintegrowano z głowicą cylindrów.
W głowicy silnika znajdują się dwa wałki napędzane łańcuchem rozrządu. Odpada zatem okresowa wymiana jak w przypadku paska. Kuty wał korbowy oraz cylindry pokryte natryskową powłoką wzmacniającą dają poczucie, że silnik 1.0 TCe wytrzyma wiele tysięcy kilometrów.
Bardzo istotną wiadomością dla Polskiego klienta jest fakt, że w silniku 1.0 TCe Renault zastosowało pośredni wtrysk paliwa. Jednostka ta świetnie nadaje się do pracy z tanią sekwencyjną instalacją LPG IV generacji. Co więcej, Renault i Dacia oferuje samochody fabrycznie wyposażone w silnik 1.0 TCe z gazem LPG. Całość objęta jest oczywiście gwarancją producenta.
Instalacja LPG montowana jest bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym i możemy ją serwisować LPG w Autoryzowanych Stacjach Obsługi. Zbiornik LPG np. w Dacii Duster ma 32 litry i jest montowany w miejsce koła zapasowego. Instalacja gazowa występuje w połączeniu tylko z wersją o mocy 100 KM.
Osiągi i spalanie
Silnik 1.0 TCe w praktyce wypada bardzo dobrze. Jest cichy i zapewnia przyzwoitą dynamikę w samochodach segmentu B, a nawet w niewielkich crossoverze, jakim jest Captur. Spala przy tym stosunkowo niewiele paliwa.
Główny zarzut do silnika można mieć taki, że na wolnych obrotach oraz jadąc poniżej 1500 obr./min. czuć wyraźne drgania przenoszone do kabiny. W wyższych partiach obrotów właściwie nie słychać i nie czuć tego, że mamy do czynienia z trzema cylindrami.
Renault Clio wyposażone w silnik 1.0 TCe przyspiesza do 100 km/h w około 12 sekund. Pomimo 5-biegów przełożenia dobrano odpowiednio. Przy 100 km/h na piątym biegu mamy ok. 2200 obr./min., przy 120 km/h – 2700 obr./min., a przy 140 km/h ok. 3000 obr./min.
Zobacz: Test Renault Clio V 1.0 TCe 100 KM
Średnie realne spalanie podczas testu Renault Clio 1.0 100 KM wyniosło 6.2 l /100 km. Było w tym jednak bardzo dużo jazdy po mieście, częste gaszenie i zapalanie silnika oraz jazda po autostradzie. Jadąc ze stałą prędkością 100 km/h chwilowe spalanie wynosi 4.0 – 4.4 l, a przy 120 km/h 5.0 – 5.4 l.
Podobne rezultaty co do spalania, dynamiki i elastyczności uzyskamy w Sandero, która odpowiada gabarytowo Clio. W Dacii jednak silnik połączono z 6-biegową skrzynią, która na pewno pozwoli uzyskać niższe spalanie w trasie.
W Renault Captur dynamika będzie na pewno gorsza niż w mniejszy Clio i spalanie również zanotujemy wyższe. Test wykazał, że Captur zużywa około 7 litrów na 100 km, a jazda autostradą zwiększa spalanie o mniej więcej litr. Kupując Dustera z silnikiem 1.0 TCe, musimy liczyć się z jeszcze wyższym spalaniem, ponieważ jest on nieco większy od Captura i ma gorsze właściwości aerodynamiczne.
Zobacz: Test Renault Captur II 1.0 TCe 100 KM
Usterki, awarie, problemy silnika 1.0 TCe
Silnik ten jest na rynku zbyt krótko, żeby cokolwiek powiedzieć o jego awariach lub problemach. Samochody, które jeżdżą są młode i mają przejechane zapewne niewiele kilometrów.
Jednym drobnym mankamentem, na jaki skarżą się użytkownicy są problemy z instalacją LPG – nie przełącza się ona z benzyny na gaz. Przypadków tych jest jednak bardzo niewiele i raczej nie jest to wielkoseryjny problem.
Skomentuj Zelensky Anuluj pisanie odpowiedzi