Silnik 1.5 EcoBoost to benzynowa jednostka Forda, stosowana w takich modelach jak Focus, Mondeo, Kuga, C-Max, S-Max, Galaxy. 1.5 EcoBoost w 2014 roku zastąpił starszą konstrukcję 1.6 EcoBoost. Sprawdziłem czy jest on wart polecenia?
Silnik 1.5 EcoBoost występuje w kilku wariantach mocy 120 KM, 150 KM, 160 KM oraz 182 KM. Jednostka ta posiada cztery cylindry, turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i aluminiową głowicę. Zastosowano tu również zmienne fazy rozrządu, które poprawiają dynamikę i elastyczność.
Od 2017 doku dostępna jest jeszcze jednostka 1.5 EcoBoost, która ma trzy cylindry. Spotkać ją można w Fieście ST VIII, tam legitymuje się mocą 200 KM. Ford Focus czwartej generacji także dostępny jest z odmianą trzycylindrową. Jest to nowa konstrukcja o której bezawaryjności nic nie wiadomo. W tekście skupię się na wadach i zaletach 1.5 EcoBoost w odmianie czterocylindrowej.
Motor ten charakteryzuje się harmonijnie rozwijaną mocą oraz wysoką kulturą pracy. Przy tym jest cichy. Wielu użytkowników chwali go za bardzo dobrą elastyczność. Oferuje także bardzo dobrą dynamikę, szczególnie najmocniejsza wersja 182 KM. Jeżeli chodzi o apetyt na paliwo, to jest stosunkowo dobrze. Ford Mondeo z tym silnikiem realnie spala średnio ok. 8.0 l / 100 km, Focus nieco mniej, ok. 7.5 l /100 km. Jazda w korkach lub mocne wciskanie pedału gazu na pewno zwiększy spalanie nawet o 2 litry na 100 km.
Rozrząd w 1.5 EcoBoost realizowany jest za pomocą paska. Zamknięto go szczelnie w obudowie żeby mógł być smarowany olejem silnikowym. Dzięki temu wymiana następuje co 240 000 km lub 10 lat. Zastosowano w silniku także szereg rozwiązań mających na celu szybsze osiągnięcie temperatury roboczej, a przez to zmniejszyło się zużycie paliwa.
Silnik 1.5 EcoBoost awarie
Zasadniczo jest to stosunkowo udana konstrukcja i nie sprawia nadmiernych problemów. Nie zapominajmy o tym, że jest to silnik budowany w myśl downsizingu. Posiada turbosprężarkę, o którą należy dbać, a odwdzięczy się długą i bezproblemową eksploatacją. Jednakże przy większych przebiegach, ok. 200 000 km trzeba liczyć się z jej wymianą lub regeneracją. Nie jest to nic niezwykłego. Tyle średnio wytrzymują obecnie stosowane turbiny. Kolejną rzeczą, która może ulec awarii to koło dwumasowe, jakie stosowane jest z tym silnikiem. Tu jest podobnie jak w przypadku turbiny. Odpowiednie dbanie o ten element i stosowanie się do kilku zasad pozwoli jeździć bez awarii długi czas.
Bardzo sporadycznie zdarzały się awarie wtryskiwaczy. Mogą one być wrażliwe na słabej jakości paliwo. Warto więc lać dobrej jakości bezołowiówkę i co jakiś czas wymienić filtr paliwa – nawet jeśli nie jest to zalecane przez producenta.
1.5 EcoBoost wymaga także stosowanie bardzo wysokiej jakości olejów syntetycznych. Wymianę standardowo radzę dokonywać co 10 000 km maksymalnie 15 000 km lub co roku. Bez względu na zalecenia producenta.
Cztery lata obecności na rynku pokazały, że silnik 1.5 EcoBoost nie jest problematyczną jednostką napędową. Jeżeli zaakceptujemy typowe bolączki dla wszystkich silników produkowanych w erze downsizingu, można go śmiało polecić.
14 comments
pękające głowice to kwestia 1.6 ecoboost. tutaj mowa o 1.5. miałem 1.6 150 KM Titanium i była akcja serwisowa usuwająca problem głowic. przy przebiegu prawie 170 tys km wymieniłem Kuge na kolejną tym razem FL z silnikiem 1.5 4 cylindry 182km Vigniale. teraz przebieg prawie 80 tys km i zero problemów nie licząc faktu że bez żadnego ostrzeżenia padł akumulator. automat trochę za nerwowy , nawet przy delikatnym wciśnięciu gazu potrafi zbić o 2 biegi w dół, taki urok. auto rewelacja i następna zaraz będzie kolejna generacja pewnie zdecyduje się na hybrydę doładowywana. pozdro dla fanów.
U mnie 1.5 manuał z 2019 i też pad akumulator po 3,5 roku. przy przebiegu 77tys
Ford całkowicie udaje że nie ma problemu. Bierze olej i silnik do wymiany tak samo znikający płyn również intercooler do wymiany bo uszkadza silnik ech
U mnie w mondeo mk5 1.5 ecoboost pękła głowica na kanale dolotowym przy około 130tys km. i płynu ubywało ze zbiorniczka, przy odpalaniu zimnego nie równo pracował. Dobrze że części w miarę tanie do niego ale robocizna swoje kosztuje. Zastanawiam się coraz częściej nad VW pomimo że ford ładniejszy i wygodniejszy 🙂
Niestety mnie tez się to przytrafiło Ford mondeo 1.5 ecoboost 118 kw przebieg 175000 km. Znikał płyn, opuszczona tuleja, spuchnięty blok silnika,pomogła wymiana jednostki napędowej, na szczęście silniki 1.5 są względnie tanie.
Widzac wczesniejsze wpisy to silnik jest awaryjny a zastanawialem sie nad focusem z tym silnikiem.
mają wadę fabryczna tam pękają tuleje i pobiera płyn chłodniczy zdarza się to już po przebiegu 2000km takiego kupować tylko i wyłącznie DIESEL i nie bać się koła dwumasowego i Dpf
Kolego, naucz się odpowiednio interpretować wpisy na forum. Poniżej znajduje się się kilka wpisów o usterkach (nie wiadomo nawet w którym wariancie mocy) i moim zdaniem na ich podstawie trudno coś wywnioskować, tzn można mieć takie zdanie jak Ty lub takie, że tylko kilka przypadków użytkowników miało problem na pewnie dziesiątki tysięcy sprzedanych. I pamiętaj, że mało kto z zadowolonych użytkowników wchodzi napisać coś dobrego, natomiast większość niezadowolonych szuka porad i wylewa smutki (oczywiscie szkoda każdego użytkownika, który doznał awarii)… Niedawo kupiłem Fokę z 1.5 182KM AT8, wcześniej konsultując z serwisami i kumplem, który posiadał już takie auto i oczywiście jestem mega zadowolony. Auto jest mega wyciszone, elastyczne, a o tym że silnik ma tylko 3 cylindry wiem z katalogu, nie czuć ani nie słychać tego. Przemyślanych decyzji.
Mam focusa 1,5 z 2014 r zrobiony na 200 KM/340nm.
Przy przebiegu 65 000 km, zrobiła się dziura w tzw. szklance czyli czujniku paliwa wysokiego ciśnienia.
Silnik stracił moc. Czy ktoś miał coś podobnego ?
Cześć mnie to spotkało w mondeo mk5 1.5 ecoboost. W serwisie otrzymałem informację że trzeba wymienić szklankę wraz z pompa wysokiego ciśnienia oraz walek rozrządu. Jak usłyszałem koszt wymiany tych części w serwisie Autoboos Chorzow to mi się kolana ugiely. Kwota 7400 zł.
Czy coś wiadomo o przecieku płynu chłodniczego do cylindrów? U mnie silnik zaczął szarpać . Okazało się , że do jednego z cylindrów przedostaje się płyn chłodniczy /??/ . Podobna awaria zdarzyła się mojemu znajomemu w takim samym silniku 1,5 Eco boost 118 kw. Czy czasem nie jest to wada tych silników która często sie powtarza?
Witam
Czy udało może udało ustalić co z tym wyciekiem płynu
U mnie w focusie też znikał płyn i niestety pęknięty blok silnik do wymiany.Pękł przy 140000km.W aso stwierdzili ze taka wada forda
Niestety i mnie to spotkało. Pierwszy raz przy przebiegu 28500km, drugi raz przy 34500 km. Ford powiedział jednak, że to inna usterka. Auto na gwarancji, czekałem na wymianę półmostu 1miesiac. Masakra. Jedyny plus, że auto firmowe, bo jakby się to w prywatnym zdarzyło to na pewno by bardziej bolało..