Sprzedaż SUV-ów oraz samochodów z napędem hybrydowym notuje z roku na rok coraz większe wzrosty. Połączyliśmy zatem te dwie rzeczy i przedstawiamy jaki powinien być hybrydowy SUV oraz jaki model wybrać. Oto nasze propozycje.
Rodzajów hybryd jest kilka – klasyczna, plug-in i mild-hybrid (miękka hybryda). Coraz więcej oferowanych jest hybryd ładowanych z gniazdka, czyli plug-in. Tych klasycznych niestety wybór mamy niewielki, a to one mają najwięcej sensu, jeżeli nie możemy ładować baterii w domu i w pracy. Wobec tego przygotowaliśmy listę rodzinnych hybrydowych SUV-ów.
Rodzinny, hybrydowy SUV
Volvo XC60
Volvo XC60 to propozycja dla osób szukających rodzinnego samochodu hybrydowego. Pojazd ten gwarantuje dużą przestrzeń wewnątrz kabiny oraz przestronny bagażnik o pojemności aż 483 litrów. Dostępne jest w czterech wariantach silnikowych – możemy wybrać pomiędzy turbodoładowanymi, czterocylindrowymi jednostkami Diesla o mocy 197 KM lub 235 KM oraz silnikami benzynowymi o mocy 197 KM i 250 KM. Są wspierane przez 14-konny silnik elektryczny, wspomagający przy niskich prędkościach, co w szczególności docenią kierowcy poruszający się po mieście. Klienci do wyboru mają trzy wersje wyposażeniowe – Momentum, Inscription oraz R-Design. W specyfikacji tych wariantów znajdziemy między innymi 18 lub 19-calowe felgi aluminiowe, skórzaną tapicerkę, 12-calowy wyświetlacz kierowcy, kamerę 360 stopni czy rozbudowany system oczyszczania powietrza w kabinie, eliminujący aż do 95% cząstek stałych PM 2.5 dopływających do kabiny. W zależności od wersji ceny XC60 wahają się od 165 tys. do 186 tys. zł. Więcej na temat tego auta przeczytacie TUTAJ.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid
Zacznijmy od klasyki, czyli hybrydowej Toyoty. W końcu ten japoński producent jest prekursorem w tworzeniu hybryd. Bez przesadyzmu można również powiedzieć, że robi jedne z najlepszych klasycznych hybryd. Toyota RAV4 to dosyć spory rodzinny SUV, a z hybrydą pod maską także oszczędny. Można ją mieć też z napędem na dwie osie, chociaż realizowane jest to za pomocą drugiego silnika elektrycznego.
Pod maską znajduje się 2.5 litrowy silnik benzynowy, który z elektrykiem generuje moc 218 KM lub 222 KM (przy napędzie na dwie osie). Moc samego silnika elektrycznego wynosi 120 KM. Spalanie jest znikome i wynosi realnie w mieście ok. 5 litrów, na autostradzie ok. 8 litrów na 100 km. Dowodzi, to jak bardzo dopracowany jest ten napęd. W końcu to duży SUV o dosyć pokaźnej mocy, który przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund.
Skoro przedstawiamy rodzinnego hybrydowego SUV-a, wspomnieć trzeba o walorach praktycznych RAV4. Tych nie brakuje. Bagażnik ma 580 litrów. Wewnątrz przestrzeni jest pod dostatkiem. Liczne schowki, uchwyty na napoje, i gniazda USB też są.
Zobacz też: Test Toyoty Camry Hybrid
Lexus NX 300h
Rodzinny hybrydowy SUV, a do tego premium? W ofercie Lexusa znajdziecie model NX 300h. Napędza go zespół hybrydowy z silnikiem benzynowym 2.5 litra i łączną mocą 197 KM. Jest to starsza generacja hybrydy niż w RAV4. Co za tym idzie, zużycie paliwa jest wyższe, a doznania akustyczne mniej przyjemne. Komputer w XN 300h wskazuje spalanie około 7.5 l/ 100 km w mieście i około 9-10 litrów na autostradzie.
Komfort i wykończenie wnętrza jak to w Lexusach jest znakomite. NX-em pojedziecie bardzo komfortowo setki kilometrów. Podróż umili najwyższej jakości wnętrze.
Lexus RX 450h
Jeżeli NX jest za mały, Lexus ma jeszcze w ofercie większego SUV-a, RX. Jest to już iście luksusowy samochód. Może być w wersji 7-osobowej. Oferuje wysokim komfort, o czym świadczy, chociażby panel do sterowania klimatyzacją dla 3 rzędu siedzeń.
RX w wersji 450h napędzany jest przez silnik elektryczny i benzynowy V6 o poj. 3.5 litra. Łączna moc całego układu wynosi 313 KM. Jak na tak ogromny samochód spalanie jest przyzwoite – miasto ok. 8.5 litra, trasa ok. 11 l.
Subaru XV i Forester e-Boxer
Subaru w swoich samochodach zastosowało nieco inną filozofię niż Toyota. e-Boxer ma silnik elektryczny o mocy tylko 17 KM, a bateria pojemność jedynie 0,6 kWh. Działa on bardziej jako wspomagacz dla silnika spalinowego. Na elektryce nie przejedzie więcej niż 1,5 km. Poza tym włączenie klimatyzacji pozbawia was możliwości jazdy tylko na prądzie. Moc systemowa układu wynosi 150 KM. Spalanie mogłoby być niższe – średnie z testu wyniosło 7 litrów.
Subaru kupujemy jednak dla czegoś innego. Są to jednej z najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Ostatnimi laty Subaru słynie z rewelacyjnego systemu EyeSight. Poza tym genialne zawieszenie i układ kierowniczy XV sprawia, że jazda nim to czysta przyjemność. Forester ma dodatkowo przepastne wnętrze i bagażnik.
Zobacz też: Test Subaru XV e-Boxer
Honda CRV 2.0 i-MMD Hybrid
Myśląc hybrydowy SUV, pierwsza myśl jaka się nasuwa to Toyota RAV4. Ma ona jednak ciekawą alternatywę, również z Japonii, Hondę CRV V Hybrid. CRV wykorzystuje benzynową jednostkę o pojemności dwóch litrów. Do dyspozycji mamy 184 KM mocy i 305 Nm momentu obrotowego. Istnieje możliwość zamówienia napędu AWD, który jak w Toyocie realizowany jest za pomocą silnika elektrycznego.
Co ciekawe w Hondzie silnik spalinowy de facto służy jako generator prądu dla jednostki elektrycznej. W trybie hybrydowym wytwarza energię, która trafia do silnika elektrycznego napędzającego przednie lub wszystkie koła.
Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid
Czwarta generacja Kii Sorento to prawdziwe zaskoczenie. Ten wielki rodzinny hybrydowy SUV zbiera zewsząd wyśmienite opinie. Wnętrze jest ogromne, bagażnik wg producenta ma ponad 800 litrów. Dostępna jest też wersja siedmioosobowa.
Sprawdź: Polecane hybrydy plug in 2021
Za napęd odpowiada zespół hybrydowy, którego sercem jest doładowany silnik spalinowy 1.6 T-GDi współpracujący z silnikiem elektrycznym. Łączna moc wynosi 230 KM i 350 Nm – całkiem sporo. Hybrydę sprzężono ze standardową dwusprzęgłową skrzynią biegów. Idealne rozwiązanie dla osób, które nie lubią CVT. Spalanie średnie około 7 litrów.
Zobacz też: Jaki miejski crossover wybrać do 100 000 zł?