Druga generacja Dacii Duster jest prawdopodobnie najlepszym SUV-em z napędem 4×4, jaki możesz kupić w rozsądnych pieniądzach. Łączy funkcjonalność i dobry napęd za przyzwoitą cenę. Co dobrego oferuje Dacia Duster II i dlaczego warto ją kupić?
Dacia Duster II generacji, mimo że znacznie ładniejsza i nowocześniejsza od pierwszej, nie została stworzona do imponowania. Mimo tego wygląda atrakcyjnie, posiada na tyle kompaktowe rozmiary, że idealnie nadaje się do parkowania, a jednocześnie w środku ma wystarczająco dużo przestrzeni nawet na dłuższe wyprawy z rodziną.
Nie znajdziecie na rynku SUV-a z napędem 4×4 w tak atrakcyjnej cenie jak Duster II. Zarówno na wersję benzynową jak i diesla zapłacicie niewiele ponad 100 000 zł. Jak na dzisiejsze ceny jest to wręcz okazja. Egzemplarze używane będą oczywiście odpowiednio tańsze. Za 3-4 letniego Dustera 4×4 musimy zapłacić ok. 60 000 zł.
Silniki i osiągi
Podstawową jednostką napędową w Dusterze II jest benzynowe 1.0 TCe o mocy 90 KM lub 100 KM w wersji także zasilanej LPG. Tak Dustera można kupić z fabryczną instalacją gazową. Najsłabszy silnik nie jest dostępny jednak z napędem 4×4, podobnie jak mocniejszy silnik 1.3 o mocy 130 KM.
Dustera II z napędem na cztery koła można kupić tylko z najmocniejszą odmianą silnika benzynowego 1.3 o mocy 150 KM. Napęd 4×4 dostępny jest także w konfiguracji z dieslem 1.5 dCi o mocy 115 KM. Wszystkie silniki to konstrukcja Renault i dostępne są oczywiście we Francuskiej marce.
Żadna z jednostek napędowych nie zapewnia nadzwyczajnych osiągów, ale nie do tego Duster służy. Poza tym każdy z silników jest oszczędny, a najniższe koszty eksploatacji osiągniemy, użytkując samochód z jednostką na LPG.
Dacia Duster z napędem na cztery koła dostępna jest zawsze z manualną 6-biegową skrzynią biegów, która posiada krótsze przełożenia niż manualna skrzynia w konfiguracji z napędem wyłącznie na przednią oś. Trzeba to wziąć pod uwagę, bo niekiedy krótkie przełożenia mogą być nieprzyjemne w codziennej eksploatacji.
Jak Dacia Duster II 4×4 radzi sobie w terenie?
Pierwszym parametrem, na który zwrócimy uwagę w przypadku poruszania się poza utwardzonymi drogami to prześwit. Ten w Dusterze wynosi sporo, bo 21 centymetrów. Jak na “cywilne” auto terenowe mamy tutaj także całkiem niezły kąt natarcia, rampowy i kąt zejścia.
Standardowo na Dusterze założone są oczywiście opony typowo szosowe w rozmiarze 215/60 R17 (dla silnika 1.3 130 KM i napędu 4×4). Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby założyć opony A/T, które ekstremalnie polepszą właściwości terenowe.
Na desce rozdzielczej znajdziemy przycisk 4WD Lock. Jego naciśnięcie aktywuje tryb, w którym moment obrotowy będzie rozdzielany między osią przednią i tylną, żeby zapewnić optymalne wykorzystanie możliwości silnika podczas jazdy w terenie. Dostępny jest też system ruszania pod górę (HSA) i system kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC)
Miłym dodatkiem, ale także i bardzo przydatnym do jazdy w terenie jest informacja o kącie pochylenia samochodu zarówno na boki jak i przód, tył. Dostępny jest także wysokościomierz n.p.m.
W praktyce Duster II 4×4 radzi sobie w terenie nadwyraz sprawnie, co zresztą można zobaczyć na różnych filmach na YouTube. Nie ma co się łudzić, nie jest to terenówka, ale jak widać na poniższym filmie trudną ją pokonać w lekkim terenie
Zawieszenie Dustera II ma raczej miękką charakterystykę i jest z tych bardziej komfortowych. Zapewnia bardzo dobre tłumienie na nierównej drodze, także na asfalcie. Konsekwencją miękkiego zawieszenia jest wychylanie się nadwozia przy pokonywaniu zakrętów. W mieście nie ma to aż takiego znaczenia, bo jeździmy powoli, ale na trasie daje się to mocno odczuć i zawsze trzeba mieć to na uwadze, żeby nie przesadzić.
W środku Dacii Duster II
Wnętrze Dustera jest czarne, praktyczne i plastikowe. Spasowanie jest na przyzwoitym poziomie. Ogólna jakość nie jest najgorsza. Cóż więcej można się spodziewać po tak tanim samochodzie. Tapicerka na fotelach i kanapie sprawia wrażenie cienkiej, ale za to jest czarna i praktyczna. Ogólnie rzecz biorąc, projekt kabiny jest bardziej funkcjonalny niż nastawiony na design. Nie można zaś narzekać na ilość schowków, półek i gniazd USB do ładowania.
Fotele w przedniej części kabiny jak i tylna kanapa nie są zbyt mocno wyprofilowane. Natomiast są na tyle obszerne i wygodne, że nikt nie powinien zbytnio na nie narzekać. Problemem może okazać się niewiele miejsca na na nogi z tyłu. Nie brakuje go natomiast na szerokość ani na wysokość.
Bagażnik w Dacii Duster II ma pojemność 445 litrów, co nie jest wartością oszałamiającą, jednak kształt jest regularny i foremny. Funkcjonalnym dodatkiem są dwa haczyki na siatki
Podsumowanie
Jeżeli jesteś fanem prostoty, minimalizmu, niepotrzebne są Ci zbędne drogie gadżety elektroniczne, a poszukujesz taniego i sprawnego SUV-a z napędem 4×4 to Duster II jest dla Ciebie wręcz idealny. Nie jest też tak, że pozbawiono go całkowicie przydatnych rozwiązań. Znajdziemy tutaj na wyposażeniu kamerę cofania, czy Apple Carplay i Android Auto.