Rok 2020 to czas, w którym producenci samochodów wypełniali swoje oferty modelami z napędem w pełni elektrycznym (BEV) oraz hybrydami plug-in (PHEV). Elektryfikacja samochodów stała się więc jeszcze bardziej namacalnym faktem, a wszystko to za sprawą wejścia w życie nowych unijnych norm emisji CO2. Producenci, którzy je przekroczą, będą musieli ponieść ogromne kary finansowe.
Dane według stanu na 1 lipca 2020 roku, pokazują, że kilku producentów spełniło nowe wymogi dotyczące emisji CO2, a to oznacza, że rok 2020 zakończyli z nawiązką. Volvo jest liderem spośród marek premium, jeżeli chodzi o emisję CO2. Szwedzi od kilku lat konsekwentnie realizują założenia dotyczące ekologii w motoryzacji. Początkowo, zaczęli sprzedawać samochody z silnikiem o pojemności tylko 2 litrów, nieustannie rozwijając hybrydy plug-in, mild-hybrid i w konsekwencji rezygnując stopniowo z diesli.
Zobacz także: Polecane hybrydy plug-in 2021
Volvo liderem sprzedaży ekologicznych SUV-ów
Obecnie każdy model Volvo można mieć z miękką hybrydą w benzynie i dieslu oraz z hybrydą plug-in. Producent wprowadza stopniowo również odmianę elektryczną dla każdego modelu, zaczynając do XC40 Recharge. Wyjaśnijmy, że słowem Recharge Volvo określa swoje modele w pełni elektryczne i hybrydy plug-in.
Sprzedaż Volvo od wielu lat opiera się w głównej mierze na SUV-ach. Obecnie możemy już stwierdzić, że na SUV-ach z ekologicznym napędem. Dowodem na to jest fakt, że udział hybryd plug-in w ogólnej sprzedaży marki wyniósł niespełna 24% w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. W lipcowym rankingu najlepiej sprzedających się hybryd w Europie opublikowanym przez JATO Dynamics, XC60 znalazło się na trzecim miejscu, a XC40 na czwartym. Dane dotyczyły całego rynku, bowiem w segmencie premium Volvo jest najchętniej wybieraną marką z napędem hybrydowym ładowanym z gniazdka.
SUV-y Volvo z hybrydą plug-in – przegląd modeli
Volvo XC40 jest pierwszym w pełni elektrycznym SUV-em Szweckiej marki i na razie jedynym, który będzie niedługo oferowany w sprzedaży. Myśląc jednak o kompaktowym ekologicznym SUV-ie, powinniście zainteresować się XC40 w wersji hybrydowej plug-in. Dostępne jest ono w dwóch wersjach wyposażenia Inscription (cena od 209 900 zł) oraz R-Design (cena od 224 700 zł).
Hybryda plug-in w XC40 oparta jest zawsze o trzycylindrową jednostkę benzynową 1.5 oraz silnik elektryczny. Wersja T4, generuje 129 KM z silnika spalinowego oraz 82 KM z elektrycznego, co łącznie daje 211 KM i 405 Nm momentu obrotowego. Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa wynosi około 2,0 – 2,5 litra na 100 km i emisję dwutlenku węgla na poziomie 47 – 57 g/km – oczywiście przy maksymalnie częstym ładowaniu baterii. Zasięg w trybie czysto elektrycznym wynosi mniej więcej 40 – 45 km, co przy codziennym poruszaniu się po mieście pozwoli praktycznie nie korzystać z silnika spalinowego – zakładając codzienne ładowanie.
Mocniejsza wersja T5 posiada ten sam silnik benzynowy i elektryczny, inna jest zaś moc jednostki benzynowej – 180 KM. Łączna moc wynosi 262 KM. Zużycie paliwa, emisja CO2 oraz zasięg w trybie elektrycznym jest dokładnie taki sam jak w słabszej wersji.
Volvo XC60, to prawdziwy fenomen. Od 2009 roku jest najlepiej sprzedającym się modelem Premium w Polsce i zarazem SUV-em. W 2020 roku XC60 było także najlepiej sprzedającą się hybrydą plug-in w klasie premium w Europie. Wersja hybrydowa dostępna jest w Polsce w trzech wersjach wyposażenia. Najtańsza R-Design zaczyna się od 265 150 zł, Inscription 239 900 zł, a Polestar Engineered kosztuje 331 850 zł.
Dwie pierwsze wersje możemy mieć z hybrydą plug-in T6 lub T8. Obie oparte są o silnik benzynowy 2.0, różniący się mocą – 253 KM lub 303 KM. Silnik elektryczny zawsze ma 87 KM. Producent podaje zużycie paliwa na poziomie 2,4 do 2,8 l/ 100 km i emisję CO2 55 – 64 g/km. Zasięg w trybie elektrycznym wynosi około 50 km. Dane te są identyczne dla obu wersji mocy.
Volvo XC60 Recharge Polestar Engineered T8 to najdroższa i najmocniejsza odmiana najpopularniejszego SUV-a premium na naszym rynku. Do dyspozycji kierowcy jest tutaj aż 405 KM (silnik benzynowy 318 KM + elektryczny 87 KM), co pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 5,4 sekundy. Oprócz sportowych doznań XC60 w tej odmianie zapewnia iście ekologiczną możliwość jazdy. Zużywa ono średnio 3.3 – 3.3 l/ 100 km, emitując przy tym tylko 73 – 73 g/km CO2. W tym przypadku zasięg elektryczny wynosi 45 kilometrów.
Każda wersja PHEV łączone jest również z napędem eAWD oraz automatyczną skrzynię biegów.
Czy potężny oraz luksusowy SUV może być ekologiczny i oszczędny? Na przykładzie XC90 w wersji hybrydowej plug-in okazuje się, że tak. XC90 Recharge występuje w dwóch opcjach wyposażenia R-Design w cenie zaczynającej się od 376 000 zł oraz Inscription w cenie od 349 900 zł, oraz jedną opcją napędu hybrydowego T8. Samochód napędzany jest, jak na Volvo przystało dwulitrowym silnikiem benzynowym, którego moc wynosi 303 KM oraz elektrycznym o mocy 87 KM – łącznie daje to 400 KM. Moc przenoszona jest zawsze przez napęd eAWD oraz automatyczną skrzynię.
Pomimo że XC90 to SUV mierzący blisko 5 metrów długości, wersja plug-in potrafi emitować niewiele CO2, a konkretnie 63 – 76 gramów na każde pokonane 100 kilometrów. Ma to również swoje odzwierciedlenie w zużyciu paliwa, które wg danych wynosi średnio między 2,8 a 3,4 l / 100 km. Na samym prądzie pokonamy, odległość podobną jak w przypadku pozostałych SUV-ów, czyli 49 – 44 km.
Sprawdź również ranking najbezpiecznych SUV’ów.
Artykuł sponsorowany