Audi Q5 8R to pierwsza generacja SUV-a niemieckiego producenta premium. Jako samochód nowy sprzedawał się niezwykle dobrze. Obecnie używane Audi Q5 8R cieszy się równie dużym wzięciem na rynku wtórnym. Czy używane Audi Q5 8R to bezawaryjna konstrukcja? Jaki silnik i skrzynię biegów wybrać do tego modelu?
W 2008 roku Audi modelem Q5 weszło na rynek w klasę średnią SUV-ów premium. Samochód szybko okazał się najchętniej kupowanych modelem marki. Wpływ na to mi rosnący popyt na SUV-y, ale również sprawdzona technologia Audi, przestronne wnętrze i niezwykle solidne i wysokiej jakości wnętrze. Q5 I generacji oferowane było z szeroką paletą silników i bogatym wyposażeniem.
Wnętrze używanego Audi Q5 8R po latach
Jak po wielu latach eksploatacji wygląda wnętrze w Q5? Otóż dzięki świetnym materiałom i spasowaniu nawet po setkach tysięcy przejechanych kilometrów nie ma mowy o skrzypieniu, czy trzaskach z deski rozdzielczej. Świetnej jakości są też tapicerki, zarówno materiałowa jak i skóra.
We wnętrzu Q5 I znajdziemy liczne dekory aluminiowe lub drewniane. Konfiguracji tapicerki było kilka, od czarnej, beżowej, brązowej skóry, materiałowej tapicerki oraz z alcantary. Stylistyka deski rozdzielczej jest na tyle stonowana i uniwersalna, że nawet po kilkunastu latach wygląda przestarzale. Dodatkowo na szczycie znajdziemy kolorowy, ale o niskiej rozdzielczości ekran multimedialny.
Ilość przestrzeni w Q5 8R jest całkiem spora. Za kierownicą jak i u pasażera obok jest miejsca na tyle, że osoby o wzroście powyżej 185 cm wygodnie mogą podróżować. Nie będzie doskwierał na pewno brak przestrzeni na nogi, ramiona i nad głową. Osoby siedzące z tyłu mają także dużą ilość miejsca na nogi. Tylną kanapę można nawet przesuwać do przodu i do tyłu o 10 cm, aby zapewnić jeszcze więcej miejsca lub zwiększyć przestrzeń w bagażniku.
Audi Q5 ma jeden z największych bagażników w swojej klasie, o pojemności 540 litrów przy rozłożonych tylnych siedzeniach. To 55 litrów więcej niż w Volvo XC60 I gen. i 50 litrów więcej niż oferuje Porsche Macan. Większy bagażnik ma jedynie BMW X3 aż 550 litrów.
Jaki silnik wybrać w używanym Audi Q5 8R?
Silniki diesla
Najwięcej Audi Q5 I gen. wyjeżdżało z salonów wyposażone w silnik diesla 2.0 TDI. Tą samą jednostkę najczęściej spotkamy także w używanym Audi Q5 I gen. Nic dziwnego zapewnia ona dobrą elastyczność całkiem sporego samochodu, a przy tym zużywa niewiele paliwa. Jednostka 2.0 TDI występuje w odmianach o mocy 143, 150, 163, 170, 177, 190 KM. Oczywiście najlepszym wyborem są najmocniejsze wersje. Poza typowymi awariami, jakie mogą zdarzyć się w kilkunastoletnim dieslu, motor 2.0 TDI jest trwałą konstrukcją opartą o wtrysk Common Rail. Jeden problem jaki, możemy spotkać kupując używane Audi Q5 8R to uszkodzony imbus pompy oleju. Warto od razu to wymienić, bo koszt jest niewielki. Zdarzają się też uszkodzone klapy w kolektorze ssący.
W Q5 I gen. jest jeszcze silnik V6 3.0 TDI o mocach od 240 do 340 KM. Z tym że odmiany powyżej 300 KM dostępne były tylko w Audi SQ5 TDI i mają 2 turbosprężarki. Rozrząd realizowany jest tutaj przez łańcuch, który przed zakupem koniecznie należy skontrolować, bo zdarza się zbyt wcześnie rozciągać. Rozrząd znajduje jest z tyłu silnika, i żeby, go wymienić trzeba wyciągać całą jednostkę. Koszty więc idą w tysiące złotych.
Silniki benzynowe
Używane Audi Q5 8R z silnikiem benzynowym najpewniej będzie pochodzić ze Stanów Zjednoczonych. Większość Q5 ma silnik 2.0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dostępne są wersje o mocy 180, 211, 225, 230 KM. Egzemplarze wyprodukowane przed 2013 rokiem mają problemy ze zbyt dużym zużyciem oleju silnikowego.
Po 2012 roku Q5 8R dostępne było z hybrydą opartą o silnik 2.0 TFSI. Na rynku używanych modeli próżno szukać jednak tej wersji.
Q5 I gen możemy mieć też z silnikiem benzynowym V6 3.0 TFSI, gdzie doładowanie zapewnia turbosprężarka i sprężarka mechaniczna. Z kolei W modelu SQ5 silnik 3.0 TFSI ma dwie turbiny (bi-turbo) i generuje 272 KM lub 354 KM.
Skrzynie biegów w Q5 8R
Najwięcej używanych Q5 8R znajdziemy z automatyczną skrzynią biegów. W przypadku dwusprzęgłowych S-Tronic przy przebiegach 250 tys. km czasami wymaga naprawy mechatronika i sprzęgła, które pracują w oleju, dlatego są tak trwałe. Skrzynie są trwałe i przy serwisie i wymianie oleju na czas nie sprawiają problemów. Skrzynia S-Tronic (DSG) łączona jest z silnikami o poj. 2.0
Silniki 3.0 łączone są ze skrzynią Tiptronic, która podobnie jak dwusprzęgłowa wykazuje się dosyć dużą trwałością.
Używane Audi Q5 8R na drodze
Wszystkie wersje Q5 8R prowadzą się nadzwyczaj dobrze jak na tak wysokiego SUV-a. Wielowahaczowe, dosyć skomplikowane zawieszenie rewelacyjnie spisuje się zarówno w mieście na nierównych drogach jak i na gładkich autostradach. Zapewnia precyzyjne prowadzenie samochodu w każdych warunkach. Q5 I gen. prowadzi się zaskakująco zwinnie. Zawieszenie pomimo skomplikowania jest trwałe i wszystkie elementy metalowo-gumowe bez problemu wytrzymują przebiegi 100 – 150 tys. km.
Duży udział w prowadzeniu ma też świetny napęd 4×4 quattro, które zapewnia także przyczepność na śliskiej nawierzchni. Pomimo że producent nie przewiduje wymiany oleju w tylnym dyferencjale, to kupując używane Audi Q5 8R I gen. warto to zrobić. Oleju wchodzi około litra.
Q5 8R może mieć opcjonalne aktywne amortyzatory, które dostosowują swoje ustawienie do nawierzchni. Zapewniają one niesamowity komfort podróżowania, ale w przypadku naprawy trzeba liczyć się z podwyższonymi kosztami.
Audi Q5 nie nadaje się do ekstremalnych przygód w terenie. Jednak dzięki takim funkcjom, jak kontrola zjazdu ze wzniesienia i kontrola trakcji na śliskich nawierzchniach, sprawdzi się podczas lekkiej jazdy w terenie.
Używane Audi Q5 I gen. – awarie, typowe usterki
Skrzypiące zawieszenie przednie jest zwykle spowodowane zużyciem przegubów kulowych, co może powodować nieprecyzyjne prowadzenie. Zwróć uwagę na to podczas jazd próbnych.
Pozostałe problemy Audi Q5 8R dotyczą silników. Jeżeli decydujemy się na wersję benzynową, warto kupić egzemplarz po zmianach, czyli po 2012 roku, kiedy to montowano już poprawione silniki 2.0 TFSI. Nawet jeżeli pojawi się zwiększone zużycie oleju, wiele serwisów wie jak to skutecznie naprawić. Zapłacimy za to ok. 3 – 4 tys. zł. Przy dużych przebiegach z uwagi, że to jednostka na wtrysk bezpośredni, może pojawić się nagar.
Spośród diesli polecamy najmocniejsze odmiany 2.0 TDI, który jeśli był prawidłowo eksploatowany, potrafi wytrzymać naprawdę ogromne przebiegi. Przed zakupem, warto zdiagnozować stan napędu pompy oleju oraz układu wtryskowego.
Ile zapłacimy za używane Audi Q5 8R?
Za używane Audi Q5 I generacji z silnikiem diesla 2.0 TDI, automatyczną skrzynią biegów z roku produkcji 2014 – 2015 musimy zapłacić około 80 tys. zł do maksymalnie 100 tys. zł. Za taką kwotę możemy kupić przyzwoity egzemplarz, często z Polskiego salonu i historią.
Sytuacja z silnikiem benzynowym jest nieco gorsza, bo praktycznie wszystkie egzemplarze benzynowe są sprowadzone z USA lub Kanady. Musimy liczyć się z tym, że egzemplarze są po większej lub mniejszej szkodzie. Na szczęście jak samochód był uszkodzony, możemy sprawdzić w kilka chwil.
Bezpieczeństwo Audi Q5 8R
Audi Q5 I otrzymał w teście bezpieczeństwa Euro NCAP pięć gwiazdek. Model ten osiągnął 92% za ochronę dorosłych pasażerów i 84% za ochronę dzieci. Należy jednak pamiętać, że Q5 był testowany w 2009 roku, kiedy test był znacznie mniej rygorystyczny. Brakuje również niektórych najnowszych zaawansowanych technologii, takich jak autonomiczne hamowanie awaryjne.
1 comment
Niedawno kupiłem używane Audi Q5 z 2014 roku z poprawionym silnikiem 2.0 TFSI. Jeżdżę już ponad pół roku i potwierdza się, że to naprawdę solidny samochód – żadnych awarii ani usterek nie miałem. Zużycie paliwa jest trochę duże ok. 12 l /100 km, ale myślę na da założeniem instalacji LPG pomimo wtrysku bezpośredniego.