MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Samochody
  • Używane

Silnik Forda 1.0 Ecoboost – opinie, awarie, wady, zalety, dane techniczne

  • Bartosz
  • 31 marca 2022
  • 3 minute read
Silnik 1.0 EcoBoost. Fot: Ford
Silnik 1.0 EcoBoost mieści się na powierzchni kartki A4. Fot: Ford
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Silnik 1.0 EcoBoost produkcji Forda obecny jest na rynku od 2012 roku. W tym samym roku został wybrany przez jury International Engine of the Year na najlepszy nowy silnik, najlepszy silnik o pojemności do 1 litra oraz uzyskał zwycięstwo w klasyfikacji generalnej konkursu. Jest to jeden z najpopularniejszych silników dostępnych w ofercie Forda. Czy po wielu latach eksploatacji jednostka 1.0 EcoBoost okazała się bezawaryjna i trwała?

Silnik 1.0 EcoBoost – budowa

Silnik 1.0 EcoBoost to trzycylindrowa konstrukcja o pojemności 999 cm3. Blok wykonano z żeliwa – jest on cięższy niż aluminiowy, ale zmniejsza ilość energii potrzebnej do rozgrzania nawet o 50%. Ma to oczywiście pozytywny wpływ na emisję CO2. Wał korbowy także wykonano z żeliwa. Pomimo trzech cylindrów i braku wałka wyrównoważającego silnik pracuje bardzo płynnie.

Wewnątrz silnika znajdują się odlewane z aluminium tłoki z powłoką o niskim współczynniku tarcia i kute korbowody. Aby smarowanie silnika było optymalne, inżynierowie zastosowali elektronicznie sterowaną pompę olejową o zmiennej wydajności.

12-zaworowa głowica cylindrów wykonana jest z aluminium i zintegrowano z nią kolektor wydechowy. Obniża to temperaturę spalin i powoduje szybsze nagrzewanie silnika, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia emisji.

Rozrząd w silniku 1.0 EcoBoost napędzany jest paskiem zanurzonym w oleju, a producent udziela zaleca jego wymianę co 240 000 km lub 10 lat.

Silnik wyposażono w wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa firmy Bosch. Pompa paliwa, której maksymalne ciśnienie wynosi 150 barów, dostarcza paliwo do 6-otworowych wtryskiwaczy elektromagnetycznych. 

W silniku Forda 1.0 EcoBoost doładowanie zrealizowano przez niewielką turbosprężarkę chłodzoną wodą (płynem chłodniczym). Chłodzenie odbywa się przy wykorzystaniu dwóch termostatów – jeden dla bloku silnika, drugi dla turbosprężarki. System ten obejmuje również elektryczną pompę wody służącą do chłodzenia turbosprężarki nawet przy wyłączonym gorącym silniku.

Silnik 1.0 EcoBoost – dane techniczne

Ford tak skonstruował silnik 1.0 EcoBoost, aby można było go dostosować do szerokiego zakresu mocy. Dzięki temu jednostka ta występuje w wersjach o mocy 100 KM 170 Nm, 120 KM 170 Nm, 125 KM i 170 Nm, 140 KM 180 Nm.

Silnik bardzo dobrze pasuje do wielu typów pojazdów – od małego hatchbacka Forda Fiesty po samochód średniej wielkości, taki jak Ford Mondeo (segment D). Jednostka ta występuje także w innych modelach Forda: B-Maxie, EcoSporcie, Pumie. 

Najnowsza odmiana silnika 1.0 EcoBoost jest miękką hybrydą, która występuje w wersji o mocach 125 KM i 155 KM. Jednostkę wyposażono w generatorem, który w 48-woltowym akumulatorze gromadzi odzyskaną z hamownia energię. W razie potrzeby wykorzystywane jest to do wspomagania silnika dodatkowymi 50 Nm.

Zużycie paliwa

Ford Fiesta VII generacji z silnikiem 1.0 o mocy 100 KM spala średnio ok. 6l/100 km. W przypadku mocniejszej wersji o mocy 125 KM musimy liczyć się ze spalaniem wyższym o ok. pół litra, czyli 6,5l/100 km.

Nowsza, VIII generacja Fiesty posiada odmianę najmocniejszą tego silnika o mocy 140 KM. W tym przypadku musimy liczyć się ze średnim spalaniem w okolicach 6-7l/100.

Kolejnym modelem Forda, który bardzo chętnie kupowany jest z silnikiem 1.0 EcoBoost jest Focus IV generacji. Dostępny jest on w wersji o mocy 100 KM i 125 KM. Jednak ten drugi jest znacznie częściej wybierany. Średnie zużycie paliwa w Focusie oscyluje ok. 6-6,5 l/100 km.

Przeczytaj też: Silnik 1.6 ecoboost Ford – specyfikacja, opinie, awaryjność

Silnik 1.0 EcoBoost – awarie, wady i zalety

Po latach eksploatacji okazało się, że silnik 1.0 od Forda nie jest całkowicie bezawaryjny. Jednym z częstszych problemów, jakie dotykają użytkowników tego silnika są usterki układu chłodzenia – występuje nieszczelność pompy.

Ford wezwał właścicieli modeli z silnikiem 1.0 EcoBoost na akcję serwisową gdzie wymieniany był pękający przewód łączący zbiorniczek wyrównawczy i turbinę. W skrajnych przypadkach konsekwencją mogło być wypalenie uszczelki pod głowicą, a nawet powstanie odkształceń głowicy, co dyskwalifikuje taką jednostkę całkowicie z eksploatacji. Konieczna jest zatem wymiana silnika na nowy, a to oczywiście pociąga za sobą duże koszta. Pół biedy, kiedy producent uzna to na gwarancji, ale gorzej jeżeli ona już minęła.

Na szczęście w 2013 roku Ford zmodyfikował układ chłodzenia i problemy wyżej opisane całkowicie ustąpiły. Jednostka stała się bezawaryjna, a dziś można znaleźć egzemplarze, które z tym silnikiem przyjechały bez usterek ponad 200 tys.km.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • ecoboost
  • Ford
  • Ford Fiesta
  • Ford Focus
  • silnik
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wyposażenie wulkanizacji – jakie narzędzia są niezbędne? Sprawdź teraz!

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Jak szybko zrobić prawo jazdy kat B

Zobacz
  • Samochody

Volkswagen Golf IV – od skromnych początków do globalnego giganta

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Aktualne ceny leasingu samochodów dla firm — wyliczenia

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wycieraczki samochodowe a bezpieczeństwo jazdy: dlaczego są tak ważne?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Anulowanie niesłusznie wystawionego mandatu: najskuteczniejsze metody ochrony przed nieuzasadnionymi opłatami

Zobacz
  • Porady

Sposób na parujące szyby w samochodzie – test środków typu antypara

Zobacz
  • Porady

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach. Jakie systemy zrewolucjonizowały rynek motoryzacyjny w ostatnich latach?

6 comments
  1. Tadeusz Gumkowski pisze:
    1 grudnia 2022 o 14:08

    Dzień Dobry . Szanowni Państwo Mam przyjemność prowadzić warsztat samochodowy ,więc myślę że moja opinia nie jest wyssana z palca . Silniki 1.0 to na dzień dzisiejszy najgorsze śmietniki jakie można wsadzić do samochodu . Rozrządy padają przy przebiegu 50 60 tyś km pękają głowice przy wylocie spalin z powodu umieszczenia kolektora wydechowego w głowicy ot taka wydumka forda gdzie spaliny z trzech cylindrów wydostają się otworek 3 x 2,5 cm krzywiące się bloki padające uszczelki pod głowicą zapychające się pompy oleju śmieciami z paska który pracuje w gorącym oleju i masa plastyków słabej jakości itp . Idealne auto dla mechaników bez sumienia którym nie przeszkadza krojenie klientów co pół roku , . Mojemu znajomemu ASO FORD najpierw zamontowało nowe spręgło z kołem zamachowym potem zamontowali nowy rozrząd wariatory czujniki faz pompę wody fitry oleje wszystko na bogato rachunek prawie na 12 tyś zł a po zapłaceniu faktury klient usłyszał że ma jeszcze pęknięty tłok z tąd pukanie silnika …………… nic dodać mic ująć brawo ASO

    Odpowiedz
    1. HEMI pisze:
      24 stycznia 2023 o 12:33

      A jaką ilość silników 1,0 wyprodukowanych po 2013 roku pan osobiści naprawiał i zdiagnozował usterki przy właściwym serwisie? Jakie np., cytując pana, “spręgło” miało zużycie i czym spowodowane? I faktycznie spotkał się pan osobiście z pękniętym tłokiem?
      Opisuje pan nieokreślone przypadki z rozrządem i pękającymi głowicami, a w artykule jest, że wada został poprawiona. Jeden przypadek, znajomego, nie z własnego doświadczenia, raczej niewiele wnosi, więc myślę, że jednak pana opinia ma trochę znamion ssania z palca.
      Czy inne silniki lub producenci nie maja wpadek? Czy ilość awarii tej jednostki porównał pan do innych silników małolitrażowych na rynku. Czy nawet o większych pojemnościach. Ja wypada porównanie?
      Skąd (nie “z kąd) taka kategoryczna ocena? Bo znajomy miał taki przypadek? Bo słyszał pan o padających rozrządach? Te auta robią potężne przebiegi we flotach i trafiają na rynek wtórny po nabiciu 200, 300 tyś. kilometrów w krótkim okresie. I choć zgadzam się z panującą opinią, że warto skracać interwały wymiany oleju, to….. porównują np. sytuację w Niemczech, skąd tak Polacy lubią zwozić auta, a dla tego silnika to duży rynek – Tam, jak pan X ma w instrukcji przegląd po xx km lub x latach nie wpada na pomysł wymiany na wszelki wypadek. Serwisuje zgodnie z instrukcją.

      Odpowiedz
      1. Tom pisze:
        10 kwietnia 2023 o 12:25

        silnik 1.0 Focus 4 jest już na łańcuchu rozrządu i jest odwrotnie zamontowany pod maską.

        Odpowiedz
    2. Joda pisze:
      5 listopada 2023 o 17:58

      U mnie 164k i jak na razie żadnej awarii silnika czy osprzętu, Fiesta 1.0 125KM 2014, nie oszczędzam go też jakoś specjalnie, silnik dostaje po 3 garach często pod 6k prm, ale nic się nie dzieje, olej wymieniam co 10 tys na zalecany Castro 5W20. Także nie jest tak źle jak pan tu przedstawia że 50-60 tys nie wytrzymuje bo to brednie, pewnie zdążają się takie, ale tych silników jest już tyle na rynku że to norma, a przecież pchają go od 2012 dosłownie wszędzie gdzie się da…nawet do Mondeo.

      Odpowiedz
  2. Bodek_lw pisze:
    25 października 2022 o 12:03

    Bzdura o bezawaryjności, przy przebiegu 88 tys rozwarstwil dię pasek rozrządu uszkodzeniu uległa pompa oleju. po naprawie gwarancyjnej jeździlem tydzień (przejechałem 600 km) i znowu komuni

    Odpowiedz
  3. Tomasz pisze:
    14 października 2022 o 20:04

    super silnik 1.0 100 km

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT