Dobry miernik lakieru oraz właściwe pomiary pozwolą na rzetelną weryfikację stanu blacharsko-lakierniczego w używanym samochodzie. Wyjaśniamy jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru oraz jak interpretować otrzymane wyniki.
Pomiar grubości lakieru na samochodzie używanym pozwala w dużym stopniu określić czy miał on naprawy blacharsko-lakiernicze. Dzięki niemu znajdziemy miejsca na karoserii, które były naprawiane, a zakup miernika lakieru zwróci się już po pierwszym zweryfikowanym samochodzie.
Warstwy lakieru samochodowego
Kolor, jaki widzimy na karoserii samochodu to tylko przedostatnia warstwa. Cała powłoka lakiernicza to kilka warstw technologicznych.
Zanim zaczniemy mierzyć grubość lakieru i ją prawidłowo interpretować, powinniśmy wiedzieć, co producent nanosi na karoserię.
W branży motoryzacyjnej, Europejskiej, Amerykańskiej, Azjatyckiej nie ma norm, które określałyby minimalną grubość powłoki lakierniczej. Wszystko zależy tylko od producenta samochodu.
Powłoki nanoszone na karoserię i ich przeciętna grubość
Przeciętna wartość, jaką powinniśmy ujrzeć na mierniku przy lakierze fabrycznym to pomiędzy 100 µm a 130 µm. Warto wiedzieć, że samochody produkowane w europie mniej więcej po 2007 roku mają cieńszą warstwę lakieru niż te starsze.
Mierniki lakieru takie jak np. Prodig Tech GL-PRO-2-FAZ, który wykrywa i informuje nas o wykrytej warstwie ocynku, podaje grubość wszystkich warstw włącznie z ocynkiem.
Grubość lakieru różni się w zależności od marki samochodu
Musimy wiedzieć, że producenci samochodów stosują nieco inne grubości poszczególnych warstw, a także inne technologie ich nanoszenia. W wyniku tego zmierzona łączna grubość lakieru będzie się różniła pomiędzy konkretnymi markami. Różnice w grubości lakieru będą także występować pomiędzy modelami tego samego producenta. Np. Opel Corsa może mieć inną grubość lakieru na masce niż Opel Astra.
Ogólna zasada jest taka, że marki Japońskie i Koreańskie mają oryginalną warstwę lakieru na elementach zewnętrznych karoserii (dach, drzwi, maska, błotniki) ok. 70 µm – 100 µm.
Marki Europejskie grubość lakieru mają od 100 µm do 160 µm.
W każdym samochodzie na elementach wewnętrznych takich jak słupki, progi, kielichy grubość lakieru wynosi ok. 40 µm – 60 µm. Grubością lakieru różni się także każdy element karoserii. Inną wartość ujrzymy na dachu, inną na drzwiach, a jeszcze inną na masce.
Ustalenie, jakiej grubości jest oryginalny lakier w używanym samochodzie, który oglądamy, jest niezwykle ważne. Tylko ta informacja da nam przy oględzinach możliwość interpretacji wyników pomiarowych. Wskazówek co do oryginalnej grubości lakieru możemy szukać na forach internetowych lub zadzwonić do ASO. Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?
Jeżeli wiemy już jaką grubość lakieru powinien mieć samochód, który chcemy zweryfikować oraz wybraliśmy odpowiedni miernik lakieru, przystępujemy do prawidłowego mierzenia grubości lakieru.
Przed pomiarem powinniśmy zrobić najważniejszą rzecz, skalibrować miernik lakieru. Każde urządzenie wysokiej jakości powinno mieć taką możliwość oraz mieć dołączone do zestawu płytki kalibracyjne.
Kolejny krok to pomiar. Najlepiej wykonać go na czystej karoserii. Przed oględzinami poproście sprzedającego o umycie auta lub przetrzyjcie szmatką miejsca, w których będzie przykładana sonda. Kurz nie powinien zaburzyć dokładności pomiaru, ale dla pewności lepiej robić to na czystym samochodzie.
Żeby prawidłowo zmierzyć grubość lakieru, musimy dokładnie przyłożyć sondę pomiarową do karoserii. Najbardziej należy zwracać na to uwagę przy sondzie płaskiej i dociskowej, chociaż sprawdzanie lakieru tą drugą jest nieco łatwiejsze. Najlepsza jest sonda kulkowa, którą możemy zmierzyć grubość lakieru nawet na załamaniach i obłościach. Jest ona także najłatwiejsza w użyciu – eliminuje niedokładne przyłożenie do powierzchni.
Najważniejsze, aby czujnik był przyłożony prostopadle do powierzchni i musi całą swoją powierzchnią do niej przylegać.
Badanie najlepiej rozpocząć od dachu, następnie przechodzimy na niższe elementy karoserii. Każda część powinna być zmierzona w kilku różnych punktach – im więcej, tym lepiej
Jak interpretować wyniki pomiaru grubości lakieru
Ustalić, czy samochód był lakierowany, szpachlowany lub jego karoseria w inny sposób naprawiana, możemy tylko na podstawie dwóch rzeczy. Znajomości fabrycznej grubości lakieru oraz prawidłowego pomiaru.
Samochód, który fabrycznie ma lakier w zależności od elementu pomiędzy 100 µm, a 130 µm, będzie podwójnie lakierowany, kiedy zmierzymy mu 200 µm – 300 µm. Lakier o grubości powyżej 300 µm wskazuje już na większą ingerencję w karoserię, a powyżej 500 µm na szpachlowanie.
Z kolei w samochodach Japońskich i Koreańskich (mają one lakier fabryczny pomiędzy 80 µm a 100 µm) o podwójnym lakierowaniu świadczył będzie pomiar już powyżej 150 µm. Dlatego sprawdzanie lakieru na autach azjatyckich może być problematyczne.
W przypadku wszystkich marek samochodów ważne jest porównanie ze sobą grubości lakieru na symetrycznych elementach karoserii.
Artykuł powstał przy współpracy z producentem mierników grubości lakieru Prodig Tech.