Silnik 1.6 THP został opracowany przez koncern PSA wspólnie z BMW w 2006 roku. Jednostkę tą można spotkać np. w BMW serii 1 116i, MINI, Citroenie C4 Picasso, Peugeocie 207, 308, 508, RCZ. Występował w wersjach o mocy od 102 KM do aż 270 KM. Zdobył on prestiżową nagrodę silnika roku w kategorii o pojemności 1.4 do 1.8.
Silnik 1.6 THP – konstrukcja
Jest to czterocylindrowa, szesnastozaworowa, turbodoładowana jednostka. Wyposażona we wtrysk bezpośredni. Montowana była w małych miejskich autach, kompaktach i SUV-ach. Silnik 1.6 THP ma aluminiowy blok silnika z żeliwnymi tulejami cylindrów. Jednostka wyposażona jest w opracowane przez BMW zmienne fazy rozrządów Vanos. Napęd rozrządu realizowany jest przy pomocy łańcucha. Dosyć skomplikowane rozwiązanie zastosowano w przypadku sterowania pompą wody. Podobnie jak ma to miejsce w BMW, jest ona napędzana paskiem klinowym oraz przez rolkę pośredniczącą. Pompa jest sterowana przez komputer, który może na zimnym silniku ją wyłączyć, przyspieszając tym samym nagrzewanie jednostki. Wszystkie odmiany silnika 1.6 THP połączone były ze skrzynią biegów, które miało koło dwumasowe. Wyjątek stanowi tu odmiana o oznaczeniu EP6DT.
Silnik 1.6 THP – awarie
Silnik 1.6 THP nie należy do mistrzów bezawaryjności. Boryka się z problemami, które mogą do niego skutecznie zniechęcić użytkownika. Podobnie jak w pierwszych generacjach silnika 1.4 TSI i tutaj problemem jest wadliwy łańcuch rozrządu i jego napinacz. Bardzo dużo znanych jest przypadków, kiedy łańcuch rozciągał się już po przebiegu ok. 50 000 km. Towarzyszył temu dieslowski klekot podczas zimnych rozruchów. Z kolei napinacz tracił szczelność i luzował łańcuch przy rozruchu.
Fazator rozrządu to kolejny problem trapiący silnik 1.6 THP. Blokował się on całkowicie, przez co spadały osiągi i wzrastało zużycie paliwa. Obniżenie osiągów mogło być jeszcze przyczyną kłopotów z oprogramowaniem albo centralą sterującą, która wyrzucała błąd składu spalin, a silnik przechodził w tryb pracy awaryjnej.
Silnik 1.6 THP nie ustrzegł się drogiej w naprawie awarii turbosprężarki. Zwyczajnie się ona zużywa, dużo szybciej niż powinno mieć to miejsce. Zdarzają się także pęknięcia kolektora wydechowego.
Powszechnie spotykane jest również gromadzenie się nagaru na kolektorze dolotowym. co powoduje znacznie ograniczenie mocy i spadek kultury pracy silnika.
Zużycie oleju silnikowego w tym silniku oscyluje w okolicach 0,2 l / 1000 km. Po ok. 100 tys. km posłuszeństwa odmawia pompa paliwowa przy głowicy. Zdarzają się awarie termostatów oraz wycieranie się wałków rozrządu.
Silnik 1.6 THP – ceny części
Z dostępem do dobrej jakości zamienników nie ma problemu. Ceny są dosyć przystępne.
Przykładowe ceny bardzo dobrej jakości części do Citroena C4 1.6 THP 165 KM:
- Zespół łańcucha rozrządu – 650 zł,
- Uszczelka głowicy – 175 zł,
- Zestaw uszczelek głowicy 970 zł,
- Cewka zapłonowa – 170 zł,
- Świeca zapłonowa – 70 zł,
- Pompa wody – 275 zł.
Ceny części używanych na Allegro:
- Pompa oleju ok. 500 zł
- Silnik kompletny ok. 8500 zł,
- Głowica kompletna ok. 1500 zł,
- Turbosprężarka ok. 700 zł
Silnik 1.6 THP możemy spotkać w:
- Peugeot 207
- Peugeot 208
- Peugeot 2008
- Peugeot 308
- Peugeot 3008
- Peugeot 508
- Peugeot 5008
- Peugeot RCZ
- Citroen C3
- Citroen C3 Picasso
- Citroen DS3
- Citroen C4 I/II gen.
- Citroen C4 Picasso I/II gen
- Citroen C5 II
- Citroen DS4
- Citroen DS5
- Mini One/Cooper/Cooper S
- BMW 114i, 116i F20, 316i, 320i ED F30
Silnik 1.6 THP nie jest udaną konstrukcją, a awarie są drogie w naprawie. Po 2010 roku nieco zmodernizowano tę jednostkę i wyeliminowano niektóre wady. Natomiast przed zakupem używanego samochodu z tym silnikiem byłbym bardzo ostrożny. Silnik 1.6 THP został ostatecznie wycofany z oferty w grupie PSA. Zastąpiono go silnikiem 1.6 z serii PureTech, który ma być dużo trwalszy.
2 comments
dokładnie zgadzam się z opinią że to dobre silniki mam taki w Peugeot Rcz 200koni mocy a ujeżdża go mój syn a wiadomo że u młodzieży lekkiego życia nie ma.
tu trzeba wkładać pieniądze w serwisy to nie stary Golf że jeździło się aż zaczął prykać to szukało się dlaczego. Nie znam nikogo kto włożyłby 2000zł w samochód który działa prawidłowo a tu trzeba kasę wkładać na serwisy – orzechowanie dolotu wymiana oleju z płukaniem silnika wymiana napinacza co jakieś 30tys km wymiana cewek i świec – to się robi co jakiś czas a nie jak zaczyna się coś pier…lić potem to jest za późno. w RCZ-R wymiana świec jest co 15tys km. i tak ma być żeby wszystko działało. Ludzie kupują auta na które ich nie stać i tu jest problem bo kupno to jedno a utrzymanie to co innego
silniki są super tylko trzeba o nie dbać a wynagrodzą to długą bezawaryjną pracą a ludzie którzy nie mają pojencia niech się nie wypowiwdają,,!!!