skoda octavia silnik diesla. Wadliwe Panewki BXE
Porady motoryzacyjne

Czy 1.9 TDI są bezawaryjne ? panewki BXE

Panewki BXE to temat spędzający sen z powiek wielu użytkownikom. W tym wpisie przedstawiam jak uchronić się przed kosztowną naprawą.

Jako, że przez 5 lat posiadałem Golfa 5 generacji z silnikiem 1.9 TDI BXE (105 KM), przejechałem nim ponad 80 000 km (sprzedałem przy przebiegu 145 000 km) wiem, że te diesle mają bardzo poważną wadę konstrukcyjną. Szczególnie o oznaczeniu BXE. Właśnie na tym konkretnym modelu chciałbym się skupić i przedstawić jakie zagrożenia czekają na jego posiadaczy.

Opisana przeze mnie wada dotyczy wycierających się panewek korbowodowych.
Każdy interesujący się motoryzacją zna legendę o niezawodności Volkswagenowskich silników 1.9 TDI przejeżdżających bezawaryjnie wiele setek tysięcy kilometrów. Niewątpliwie są to niezawodne silniki, lecz czy diametralnie bardziej od silników diesla innych producentów ?

Silnik BXE montowany był w większości modeli Volkswagena, Skody, Seata oraz w Audi.
Najczęściej awaria występuje przy przebiegu między 120 000 km a 180 000 km. Jednakże znane są przypadki, awarii przy 80 000 km i ponad 200 000 km.
Nie wszystkie silniki oznaczone symbolem BXE są wadliwe, wiele jednostek bez zająknięcia pokonały 300 0000 km i więcej. Co nie zmienia faktu, że problem istnieje.

Przyczyny

Główną przyczyną jest oczywiście źle dobrany materiał z których wykonane są panewki w silnikach BXE.
Dlaczego właściwie tak się dzieje, że ulegają wytarciu ? Panewki korbowodowe posiadają zdolność do przenoszenia obciążeń, która zależy od trwałości filmu olejowego, on zaś zależy od obrotów silnika, zanieczyszczeń w oleju a także ogólnej degradacji oleju. We współczesnych silnikach diesla znacznie wzrosło obciążenie, które sięga 120 N/mm2. Dodam, że obciążenie w latach 70-tych wynosiło około 45 N/mm2. Widzimy, że zwiększyło się ono prawie trzykrotnie. Dopiero w latach 80-tych powstała technologia umożliwiająca produkcję panewek, które zniosą obciążenie przekraczające 100 N/mm2. Wtedy rozpoczęła się era panewek sputterowych. Panewki Sputterowe posiadają dodatkową warstwę ślizgową o grubości ok 18 µm (0,018 mm). Utworzona warstwa charakteryzuje się bardzo wysoką twardością a jednocześnie jest w stanie wytrzymać wysokie obciążenia.

panewkibxe_2

Wytarte panewki w silniku 1.9 TDI 105KM BXE

Przypuszczam, że w silnikach 1.9 TDI BXE zastosowano dwa rodzaje panewek. Jedne sputtery, drugie nie wzmocnione. Tylko tak można wyjaśnić fakt, że jedne silniki przejeżdżają ponad 300 000 km, inne nie dojeżdżają do 150 000 km.

Druga przyczyna jaka się nasuwa, to brak smarowania. Istnieje możliwość, że problemy z ciśnieniem oleju mogą przyczyniać się do wycierania się panewek korbowodowych. Sytuacja taka może mieć miejsce szczególnie kiedy poruszamy się z wysoką prędkością obrotową, nagle zatrzymujemy się, obroty spadają do poziomu biegu jałowego i w tym momencie przez sekundę lub kilka następuje gwałtowny spadek ciśnienia oleju. W tym przypadku możemy podnieść elektronicznie wolne obroty o 150 do 200 obr./min, co uchroni nas przed chwilowym brakiem smarowania. Ja w swoim Golfie także podniosłem obroty o 150 w stosunku do fabrycznych.

 

SPRAWDŹ JAK DBAĆ O TURBINĘ

 

Konsekwencje

Wytarta panewka korbowodowa w momencie krytycznym doprowadza do pęknięcia korbowodu, który robi dziurę w bloku silnika. Niestety po takim zdarzeniu jesteśmy zmuszeni wymienić silnik na nowy lub zrobić kapitalny remont. Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku wiąże się to z wysokimi kosztami naprawy. Wymiana silnika będzie nas kosztować między 5 000 zł a 6 000 zł, zaś remont pochłonie ok 1 000 zł mniej.

Jakich części potrzebujesz do wymiany panewek ?

Jeżeli zdecydujesz się na wymianę, musisz kupić:

  • panewki korbowodowe Glyco nr katalogowy 71-3904 STD (panewki sputterowe) – w opakowaniu dostaniemy 8 półpanewek po dwie na każdy korbowód. 4 z nich będą panewkami sputterowymi. W górnej części występuje wyższe obciążenia, stąd stosuje się tam sputtery.
  • śruby korbowodowe OEM nr katalogowy 045105425.

Poza tym dobrze byłoby wymienić jeszcze olej i filtr oleju po dotarciu panewek. Potrzebny będzie także wysokotemperaturowy sylikon do miski olejowej, lecz takowy powinien posiadać warsztat.

Koszt wymiany panewek

Profilaktyczna wymiana panewek nie powinna przekroczyć 1000 zł. Na cenę składają się panewki Glyco ok 120 zł, śruby korbowodowe ok 140 zł, olej silnikowy ok 150 zł, filtr ok 25 zł, pozostałą część kwoty to robocizna.

Po wymianie panewek…

…należy przeprowadzić docieranie. Firma Glyco zaleca zastosowanie następującej procedury:

Etap 11 minuta1/3 n max
Etap 21 minuta1/4 n max
Etap 31 minuta1/2 n max
Etap 41 minuta1/3 n max

Docieranie zaleca się stosować w czterech etapach po jednej minucie każdy. nmax oznaczymy maksymalną dopuszczalną prędkość obrotową silnika. Ja docierając po wymianie panewki w swoim Golfie przed powyżej opisanymi 4 etapami, pozostawiłem silnik na wolnych obrotach przez ok 5 minut. Po wymianie panewek na nowe, zalecam wymianę oleju po 1000 km wraz z filtrem oleju.

Co na to Volkswagen ?

Oficjalnej akcji naprawczej nie ogłoszono, także Volkswagen nie przyznaje się do zastosowania złej jakości panewek korbowodowych w silnikach oznaczonych symbolem BXE. Niektóre ASO przyznają nie oficjalnie, że problem jest.

 

edit: 19.10.2017 r.

Panewki z silnika BXE Darka, czytelnika bloga.

Darek, postanowił wymienić panewki w swoim 1.9 tdi bxe przy przebiegu 178434 km. Silnik jeździł na oleju Castrol Edge 5w30 LL  i był wymieniany co 10 tys km. Poniżej zdjęcie panewek z korbowody nr 2. Jak widać na zdjęciu oraz jak wspominałem powyżej nie wszystkie silniki mają ten problem. Niestety jest to loteria.

Panewki z 1.9 tdi bxe po przebiegu 178434 km

Join the discussion

  1. Darek

    Witam. Jestem po wymianie Panewek w 1,9 TDI 105 KM BXE stare panewki były ok. Ale tyle się naczytalem i słyszałem o tych silnikach BXE więc wymieniłem.
    Jak się okazuje nie wszystkie mają wadliwe panewki.
    Mój BXE ma przejechane 178 tyś i stare panewki naprawdę były ok

  2. Kuba

    Czy jest konieczność wymiany oleju po 1000 km od zmiany panewek? Moje stare były w naprawdę dobrym stanie (1.9 BXE) więc nie robiłem szlifu wału tylko założyłem Glyco Sputter i kupiłem nowe śruby.

    • Bartek

      Kuba, ja wymieniłem olej wraz z filtrem oleju. Jeżeli wszystko zostało dobrze poskładane to zapewne nie ma obawy o pojawienie się jakichkolwiek mikro opiłków w oleju. Chociaż jak by nie patrzeć po wymianie musimy dotrzeć panewki a wtedy różnie może być !
      Przy wymianie rozciąłem filtr i sprawdziłem czy aby nie ma w nim opiłków metalu, które mogły by wskazywać na problem.

  3. Pawel

    mi wywalilo panewke w dniu wczorajszym , mechanik powiedzial ze sie rozpadla , wal caly ale zasugerowal poszukanie nowego silnika (ps silnik BXE)

    • Bartek

      Paweł, współczuję. Między innymi dlatego powstał ten wpis. Aby przestrzec użytkowników lub przyszłych nabywców.
      Przy jakim przebiegu poszła panewka ?

  4. Mariusz

    W mojej octavii BXE wymieniłem panewki na oryginalne VW koszt panewek 590zł razem ze srubami plus wymiana 200zł. Przebieg 201tyś auto mam od nowości kupione w salonie w PŃ, niestety panewki były w fatalnym stanie, miałem szczęscie że je wymieniłem ( olej zmieniam co 12tyś km od nowości samochodu ). Jak ktoś z czytających ten komentarz ma BXE wymieńcie panewki koszt mały i jazda dalsza bez problemów.

    • Bartek

      Twój przypadek jest kolejnym, który potwierdza to jak słabe są panewki w BXE. Szkoda tylko, że nie wymieniłeś na panewki sputterowe.
      Niestety oryginalne są tak samo słabe jak te montowane w fabryce. Szkoda, że VW nic z tym nie zrobił.

  5. Maciek

    To teraz się nieźle przeraziłem. Mam Octavię II z tym silnikiem i przebiegiem 220.000 km. Nie wiem czy to było wcześniej robione, pewnie nie. Okazuje się, że jeżdżę na tykającej bombie. Nie wiem czy to robić czy pozbyć się tego auta.

    • Pinhead

      Nie każdy BXE ma ten problem. Są takie co ponad 300tyś km robią bez problemu. Passat b6 z BXE, rocznik 2006 i ponad 230tyś km bez problemu z panewkami. Oczywiście mogą strzelić w każdej chwili bo pewności co do ich zużycia i jakości nie ma ale skoro tak dużo awarii jest już przy 150tyś to można mieć nadzieje że trafiło się na tą lepszą serię bez wad.

      • Bartek

        Pinhead, tylko tak można to tłumaczyć że jeden BXE przejeżdża bezawaryjnie 300 tys km a inny nie da rady nawet 100 tys. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *