Dacia Duster to popularny zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach SUV. Niewątpliwie wpływa na to ma niska cena, gdyż jest jednym z najtańszych nowych samochodów 4×4, jaki można kupić w Europie. Poza tym Duster jest całkiem atrakcyjny wizualnie i zbudowany na sprawdzonych podzespołach Renault. Niska cena pociąga za sobą jednak pewne kompromisy, jakie zastosowali konstruktorzy. Sprawdźmy zatem w teście używaną Dacie Duster 4×4. Czy może pełnić funkcję taniej terenówki? Jak sprawdzi się w terenie?
Testowany egzemplarz Dacii Duster wyprodukowany został w 2019 roku i jest to najbogatsza wersja wyposażenia Prestige. W chwili zakupu kosztował niespełna 72 000 zł. Na moment pisania tego testu Duster przejechał 8 000 km. Nie jest to wartość pozwalająca na ocenę awaryjności, ale zdecydowanie uwydatniły się już wszystkie zalety i wady tego modelu.
Dacia Duster z zewnątrz
Stylistyka zewnętrzna nie zmieniła się diametralnie względem poprzednika, ale zdecydowanie stała się nowocześniejsza i zwyczajnie ładniejsza, szczególnie w bogatszych wersjach wyposażenia. Ostrzej zarysowany przód auta nadaje mu nieco agresywnego wyglądu, a tylne reflektory są zadziwiająco podobne do niektórych modeli Jeepa. Nie sposób nie zauważyć też charakterystycznych nadkoli, które nadają Dusterowi offroadowego charakteru.
Wnętrze używanej Dacii Duster
Wnętrze drugiej generacji Dacii Duster również zyskało na atrakcyjności. Widać w środku postęp zarówno w stylistyce, jak i jakości wykończenia. Przede wszystkim naprawiono to, co w poprzedniej generacji było fatalne – umiejscowienie ekranu nawigacji. Teraz wyświetlacz systemu multimedialnego znajduje się w odpowiednim miejscu i bez problemu można z niego korzystać podczas jazdy.
Warto także zwrócić uwagę na to, że część funkcji obsługujemy fizycznymi przyciskami. Panel klimatyzacji również steruje się wygodnymi i czytelnymi pokrętłami. Gdy coraz więcej nowoczesnych aut stawia na wielkie, dotykowe ekrany gdzie najzwyklejsza zmiana temperatury wymaga przeklikania się przez wielopoziomowe menu – tu mamy wszystko na wyciągnięcie ręki.
Wewnątrz Dacii Duster, nie ma mowy o luksusach, wszędzie są twarde i nieco toporne plastiki, ale całość wygląda przyzwoicie. Duster nadrabia jednak funkcjonalnością oraz ilością przestrzeni. Na tylnej kanapie raczej nikt nie powinien narzekać, że brakuje mu miejsca na nogi. Tunel środkowy nie jest zbyt wysoki, dzięki czemu w samochodzie w miarę wygodnie może podróżować 5 osób.
Pod maską Dustera
Pod maską testowanej Dacii Duster pracuje silnik benzynowy o pojemności 1.3 i mocy 150 KM. Jest to jednostka turbodoładowana, czterocylindrowa, znana bardzo dobrze z modeli Renault i Mercedesa. Charakteryzuje się kulturalną pracą i dobrą elastycznością. Jest również całkiem cicha.
Spalanie w cyklu mieszanym wynosi średnio 7 litrów na 100 km. Co prawda jest tryb eko, ale poza znaczącym ograniczeniem mocy silnika nie zauważyliśmy zmniejszenia zużycia paliwa. Pozostało ono na takim samym poziomie.
Silnik 1.3 TCe został sparowany z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów. I tu pojawia się pewien problem. Przełożenia są bardzo krótkie, pierwszy bieg służy w zasadzie jedynie do ruszania lub jako namiastka reduktora w terenie – właściwie należy go pominąć. Jeżdżąc Dusterem trzeba się przyzwyczaić, że tu zawsze się inaczej odlicza biegi – te zakręty, które w innych autach pokonujemy na dwójce, w Dacii przejeżdżaliśmy na trzecim biegu. Takie zestopniowanie daje się we znaki zwłaszcza w mieście, gdzie na odcinku od świateł do świateł trzeba się solidnie namachać lewarkiem.
Dacia Duster na asfalcie
Podczas codziennej miejskiej jazdy, jak również na drogach międzymiastowych i autostradach Duster prowadzi się całkiem dobrze, chociaż pokonując łuki czuć przechyły nadwozia. Nie jest to jednak nic co dyskwalifikuje go w tym aspekcie. Zawieszenie zestrojono dość komfortowo, przyzwoicie tłumi nierówności i pracuje cicho. Nawet na sporych nierównościach nie odczuwamy dużego dyskomfortu.
Z kolei układ kierowniczy jest nieco zbyt miękki i niezbyt precyzyjny, co wynika z dużej siły wspomagania. Duże przełożenie układu kierowniczego sprawia, że podczas jazdy w mieście trzeba się sporo nakręcić kierownicą. Ma to jednak swoje uzasadnienie podczas jazdy w terenie. Sprawdźmy zatem, jak nasz testowa Dacia Duster 4×4 sprawdziła się w terenie?
Dacia Duster 4×4 w terenie
No dobrze, jak zatem Dacia Duster z napędem na cztery koła radzi sobie w terenie? Czy to tanie i popularne auto ma w sobie coś z terenówki? Aby to sprawdzić, wybraliśmy się na profesjonalny tor offroadowy. Oczywiście, nie topiliśmy auta po sam dach, ani nie próbowaliśmy przejechać przez ruchome piaski. Na naszej drodze było jednak nieco stromych podjazdów (oglądając film, pamiętajcie, że kamera bardzo spłaszcza teren), trochę kolein gdzie przydał się prześwit 21 cm i naprawdę sporo błota. Duster miał włączony tryb 4WDLock i poruszał się na fabrycznych oponach Kleber Krisalt hp3 R17/60/215. Oto jak Duster radził sobie w takim środowisku:
Jak widać, czasem przeszkadzał brak blokady tylnego mostu, lub brak opon typu A/T. Niemniej było znacznie lepiej, niż się spodziewaliśmy. Przy okazji sprawdziliśmy jak radzi sobie system wspomagania zjazdu:
Koszty użytkowania Dacii Duster 1.3
Dacia Duster jest tanim autem i takie są również koszty utrzymania oraz eksploatacji tego samochodu. Podczas okresowych wizyt w ASO nasz portfel nie zostanie zbytnio nadszarpnięty. Zresztą Dacia jest marką najtańszą w eksploatacji według analizy firmy Rankomat.
Nie ma najmniejszego problemu z dostępnością części zamiennych, które są jeszcze tańsze od tych, które kupimy w ASO. Przykładowe ceny zamienników dla wersji z silnikiem 1.3 TCe i napędem 4×4 kształtują się następująco:
- Komplet tarcz hamulcowych przód – 400 zł
- Klocki hamulcowe przód ATE – 180 zł
- Bęben hamulcowy tył – 300 zł/szt.
- Komplet szczęk hamulcowych tył ATE – 180 zł
- Cylinderek hamulcowy tył Hella – 75 zł
- Komplet filtrów Bosch (oleju, powietrza, kabinowy) – 130 zł
- Końcówka drążka kierowniczego Febi – 100 zł/szt.
- Amortyzator przód Bilstein – 380 zł/szt.
- Amortyzator tył Bilstein – 220 zł/szt.
Podsumowanie testu używanej Dacii Duster 4×4 1.3 TCe
Dacia Duster z pewnością nie jest typową terenówką. Właściwie w dzisiejszych czasach coraz trudniej o taki samochód w cenie akceptowalnej dla przeciętnego Polaka. Posiada kilka irytujących cech i co by nie mówić odbiega wykonaniem od innych Europejskich producentów.
Oceniając Dacię Duster, musimy jednak patrzeć na nią przez pryzmat ceny, zdecydowanie bardziej niż w przypadku innych marek. Jeżeli w ten sposób spojrzymy na ten samochód, robi się to bardzo atrakcyjna oferta. Zresztą rynek i klienci bardzo brutalnie oceniają i doceniają samochody. W tym przypadku wystarczy popatrzeć na sprzedaż w Polsce i Europie. Pod tym względem Dacia odniosła niewątpliwy sukces.
Jak oceniamy właściwości terenowe Dustera, bo właściwie po to został ten test przeprowadzony? Samochód radzi sobie nadspodziewanie dobrze, a przecież byliśmy na torze offroadowym, pełnym dziur, kolein, błota i stromych podjazdów. Zatem tym bardziej poradzi on sobie w normalnych warunkach podczas wypadu na ryby lub na działkę. Także turystyka offroadowa stoi przed nim otworem. Przydadzą się jedynie nieco lepsze opony typu A/T.
Test został przygotowany wspólnie z kanałem na YouTube 4x4adventure.