MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria

Bid.Cars - samochody z USA

  • Samochody
  • Używane

Silnik VW 1.6 TDI CR EA288, opinie, usterki, eksploatacja

  • Bartosz
  • 18 kwietnia 2023
  • 3 minute read
fot. VW
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Silnik diesla 1.6 TDI o oznaczeniu EA288 wszedł do produkcji w roku 2012. Jednostka ta spełnia rygorystyczne normy spalin Euro 6. Wielu kupujących decyduje się na ten silnik w samochodzie używany – sprawdziliśmy czy dokonali słusznego wyboru. Przedstawiamy wady, zalety i najczęstsze usterki silnika 1.6 TDI.

Występują właściwie dwie wersje 1.6 TDI, starsza EA189 i nowsza EA288, którą omówimy. Nowsza wersja posiada względem starszej kilka zmian konstrukcyjnych, które usprawniły tę jednostkę. Do rodziny silników EA288 zaliczamy także większy motor 2.0 TDI. Grupa Volkswagena, która jest jednym z liderów w Niemieckim i światowym przemyśle motoryzacyjnym powszechnie stosuje się silniki używane w różnych markach jednego koncernu. W przypadku 1.6 TDI jest dokładnie tak samo i znajdziemy go pod maską Volkswagena, Audi, Skody i Seata. Powszechność tego silnika nie ograniczała się do jednego, czy dwóch segmentów, dlatego możemy go spotkać zarówno w Volkswagenie Polo, Seacie Ibiza jak również w Skodzie Superb i Passacie.

Specyfikacja silnika 1.6 TDI

Pojemność1598 cm3
Liczba cylindrów4
UkładDOHC
Materiał głowicy cylindrówAluminium
Materiał bloku cylindrówŻeliwo
Otwór cylindra79,5 mm
Skok cylindra80,5 mm
Kompresja16.2:1
Moc110KM, 115 KM, 120 KM
Olej silnikowynorma VW 507
Pojemność oleju w silniku4,3 litra

Budowa silnika 1.6 TDI EA288

16-zaworowa głowica cylindrów posiada dwa wałki rozrządu napędzane paskiem. Pasek rozrządu, który wymieniamy co 180 tys.km, obsługuje również wysokociśnieniową pompę paliwową. Silnik posiada oczywiście system Common Rail i piezoelektryczne wtryskiwacze.

Turbina w silniku 1.6 TDI została scalona z żeliwnym kolektorem wydechowym. Jej sterowanie odbywa się za pomocą elektroniki, dzięki czemu jest ono bardziej precyzyjne i niezawodne. 

Kolektor ssący wykonany został z tworzywa sztucznego. Posiada on szczególną budowę, ponieważ kanały ssące i wydechowe są tak skonstruowane, aby umożliwić maksymalnie szybką wymianę gazów w komorze spalania, co przekłada się na sprawność jednostki. Wpływa to także na tworzenie optymalnego składu mieszanki.

Standardem w tym silniku jest także EGR, chłodzony wodą oraz filtr cząstek stałych.

Usterki silnika 1.6 TDI

Jednostka Volkswagena 1.6 TDI pomimo że nowoczesna i posiadająca wiele potencjalnie awaryjnych rozwiązań, z perspektywy czasu okazuje się bardzo trwałymi niezawodnym silnikiem. Oczywiście bardzo wiele zależy od jakości regularności serwisowania.

Producent zaleca stosowanie oleju silnikowego o niskiej zawartości popiołów (norma VW 507.00), aby maksymalnie wydłużyć żywotność DPF. Natomiast bezwzględnie zalecamy skrócić interwał wymiany oleju do 15 tys. km. 

Z kolei dla utrzymania w dobrej kondycji wtryskiwaczy ważne jest tankowanie wysokiej jakości paliwa. Niestety, ale tankowanie kiepskiej jakości oleju napędowego skutkować będzie awarią wtryskiwaczy już po przebiegu ok. 100 tys. km. Najczęstszym objawem takiego stanu rzeczy jest nierówna praca silnika, problemy z rozruchem i spadek mocy. 

Wtryskiwacze są piezoelektryczne, zatem ich regeneracja nie jest najtańsza i wynosi ok. 800 zł za jedną sztukę. Warto, więc tankować dobre paliwo oraz regularnie wymieniać filtr paliwa. 

Drugim awaryjnym elementem jest DPF, ale tylko w przypadku głównie na krótkich dystansach. Przy regularnym pokonywaniu dłuższych odcinków potrafi wytrzymać około 200 – 250 tys. km. Pamiętajmy, że nowy DPF to koszt ok. 6 000 zł. Możemy także kupić zamiennik za ok. 2000 zł.

Części zamienne – ceny

Podstawowe i najczęściej kupowane części zamienne, które wymieniamy w silniku, nie są zbyt drogie. 

  • filtr oleju ok. 30 zł
  • filtr powietrza ok. 50 zł
  • filtr oleju ok. ok. 30 zł
  • świece żarowe 4 sztuki ok. 200 zł
  • zestaw paska rozrządu ok. 550 zł
  • koło dwumasowe ok. 750 zł

Czy warto kupić samochód z silnikiem 1.6 TDI EA288?

Z pewnością warto rozważyć samochód z silnikiem diesla 1.6 TDI, pomimo obecnej niechęci do jednostek wysokoprężnych. Motor ten jeżeli odpowiednio serwisujemy i mam tu na myśli szczególnie, regularne wymiany oleju i filtrów maksymalnie co 15 tys. km, z pewnością bezawaryjnie przejedzie mnóstwo kilometrów. Mimo kilku mankamentów jest świetnym wyborem, biorąc pod uwagę niewielkie zużycie paliwa, nawet w tak dużych samochodach jak Passat. 

Sam osprzęt silnika nie wymaga większej uwagi i generalnie należy do trwałych. W razie usterki wymiana czegokolwiek nie nadwyręży budżetu.

Artykuł sponsorowany

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Konserwacja dachu panoramicznego – jak to zrobić samodzielnie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Praca jako kierowca aplikacji Uber bez własnego samochodu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

GBox: rewolucja w zarządzaniu flotą pojazdów

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wyciąganie wgnieceń – skuteczne metody odnowy karoserii

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Czy da się zaoszczędzić na OC? Poznaj sposoby na tańszą polisę

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wynajem samochodu na lotnisku – o czym pamiętać?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Sklep motoryzacyjny – bogaty wybór akcesoriów i części samochodowych

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Narzędzia do warsztatów – rodzaje, przeznaczenie i jak wybrać odpowiednie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT