MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Używane

Silnik 1.2 6V / 12V MPI – VW, Skoda, Seat – usterki, awarie

  • Bartosz
  • 1 listopada 2020
  • 4 minute read
Silnik 1.2 MPI
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Grupa Volkswagena zaprezentowałą w 2001 roku trzycylindrowy silnik 1.2 MPI, początkowo jako 6V, a następnie 12V. Miał on przynieść rewolucję jako napęd dla niewielkich samochodów miejskich z segmentu A i B, Volkswagena, Seata i Skody. W teorii silnik 1.2 MPI VAGa miał być oszczędny i bezawaryjny. Czy tak jest w rzeczywistości?

Konstrukcja silnika 1.2 MPI grupy VAG jest mało skomplikowana. Wtrysk jest pośredni, a regulacja zaworów hydrauliczna dlatego jednostka ta bardzo dobrze współpracuje z instalacjami LPG. Zastosowano tutaj łańcuch rozrządu, który miał obniżyć koszty eksploatacji, ale jak się okazało, po latach stanowił jeden z większych problemów tego silnika. Trzy cylindry nigdy nie pracują tak gładko, jak cztery, więc producent w celu minimalizacji drgań użył wałków wyrównoważających. Głowica jest aluminiowa, co znacznie pozwoliło obniżyć masę silnika.

Silnik 1.2 MPI spotkamy w Volkswagenie Polo IV i V, Volkswagenie FOX, Skodzie Fabii I i II, Skodzie Roomster, Skodzie Praktik, Skodzie Rapid Seacie Ibiza III i IV oraz Seacie Cordoba II.

Silnik 1.2 6V MPI/HTP

Pierwsza odmiana silnika 1.2 posiada głowicę 6-zaworową – po dwa na cylinder. Najsłabsza odmiana jednostki 1.2 6V ma moc tylko 54 KM i 108 Nm momentu obrotowego. Przekłada się to na mizerne osiągi. Samochód typu Fabia czy Polo przyspiesza do 100 km/h w ponad 17 sekund, a prędkość maksymalna wynosi około 150 km/h. Na plus można zaliczyć to, że maksymalny moment obrotowy osiągany jest przy niskich obrotach jak na wolnossącą jednostkę, 3000 obr./min.

Druga wersja silnika 1.2 6V MPI/HTP ma moc 60 KM i 108 Nm. Tylko 6 KM więcej dawało sekundę lepsze przyspieszenie i nieco większą prędkość maksymalną. 

Silnik 1.2 6V – awarie, usterki

Pierwszą i bardzo poważną awarią jaka może nas spotkać w odmianie 6 zaworowej to przeskakujący łańcuch rozrządu. Najczęściej problem ten występuje w egzemplarzach wyprodukowanych zaraz po 2001 roku. Powodem tego jest zbyt krótki ślizg łańcucha. Awaria zdarza się nawet przy 60 – 80 tys. km. Lepiej zawczasu wymienić rozrząd na zamiennik z odpowiednio poprawionym ślizgiem. Pierwszy objaw rozciągniętego łańcucha to terkotanie przy porannym rozruchu. Wymiana kompletu części z robocizną nie powinna przekroczyć około 900 zł.

Początkowe lata produkcji to również problemy z cewkami zapłonowymi w silniku 1.2 6V. Uszkodzenie powoduje nierówną pracę silnika na biegu jałowym oraz problemy z uruchomieniem. Cewki są trzy, a jedna kosztuje około 80 – 100 zł.

Przy przebiegu powyżej 150 000 km w silniku 1.2 6V MPI/HTP zaczyna się problem z wałkami wyrównoważającymi. Objawy polegają na znacznym pogorszeniu kultury pracy jednostki. Zdarzały się także problemy ze zbyt dużym poborem oleju oraz wypalaniem gniazd zaworowych.

Silnik 1.2 12V MPI/HTP

W 2007 roku silnik 1.2 grupy Volkswagena został poddany modernizacji w celu poprawy zwiększenia mocy oraz wyeliminowania wszystkich awarii. Nowsza odmiana ma głowicę 12 zaworową i zmieniono w niej również układ rozrządu. Silnik ten spełnia normy emisji spalin EURO 5.

Silnik 1.2 12V występuje w czterech odmianach mocy 60 KM 108 Nm, 64 KM 112 Nm i 70 KM 112 Nm. Najsłabsza daje bardzo kiepskie osiągi, ale już wersja 70 KM powiedzmy, że jest przyzwoicie dynamiczna jak dla niewielkiego samochodu. Tylko w Skodzie Rapid można spotkać najmocniejszą odmianę o mocy 75 KM. 

Najważniejsze jest to, że po zmianach silnik 1.2 12V wreszcie stał się stosunkowo bezawaryjny. Najlepsze odmiany tego silnika to te z końcowych lat produkcji. W okresie produkcji poprawiono kilka razy silnik i wyeliminowano różne wady. Na samym początku produkcji wersji 12 zaworowej zdarzały się jeszcze przeskakujące rozrządy jak np. w wadliwej serii AZQ. Z czasem jednak wyeliminowano problemy z łańcuchem rozrządu, cewkami zapłonowymi oraz wałkami wyrównoważającymi.

Najważniejsze jest skrócenie interwału wymiany oleju. Powinien on być wymieniany co 10 – 12 tysięcy kilometrów. Dzięki temu rozrząd bez problemu wytrzyma około 200 000 km i problem z wałkami wyrównoważającymi także powinien zniknąć.

Silnik 1.2 MPI/HTP spalanie

Silnik 1.2 trzycylindrowy był dla grupy Volkswagena jedną z pierwszych prób stworzenia silnika downsizingowego, a co za tym idzie, głównym założeniem było niskie spalanie. Niestety nie do końca się to udało. Dużych różnic w spalaniu pomiędzy poszczególnymi wersjami mocy tego silnika nie ma. W samochodach miejskich jak Polo, Ibiza i Fabia spalanie średnie wynosi około 6.5 l/100 km. Przy zasilaniu silnika LPG, zużycie wzrasta do około 7.5 l/100 km.

Ceny części zamiennych

Do silnika 1.2 MPI wchodzi około 3 litrów oleju. Producent zaleca stosowanie olejów normą VW 502.00. Za około 100 zł kupimy 4 litry przyzwoitego oleju silnikowego 5w40. Pozostałe części również nie są drogie:

  • filtr oleju – 24 zł
  • filtr powietrza – 40 zł
  • filtr paliwa –  50 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu – 380 zł
  • pompa wody – 110 zł
  • zestaw paska wielorowkowego – 180 zł
  • świeca zapłonowa – 17 zł
  • cewka zapłonowa – 90 zł
  • przepływomierz – 310 zł

Czy warto kupić samochód z tym silnikiem?

Większość opinii o tym silniku mówi, że jest kiepski, że ma bardzo słabą kulturę pracy i jest awaryjny. Najwięcej złego można powiedzieć o pierwszej odmianie 6-zaworowej. Faktycznie jest to nie najlepszy silnik i dosyć awaryjny.

Odmiana nowsza, poprawiona 12-zaworowa nie ma już tych wszystkich wad poprzedniej. Poprawioną ją na tyle, że bez problemu znosi długie lata eksploatacji. Przy odpowiednim serwisowaniu i wymianie oleju jest równie trwałym silnikiem, jak inne tego typu małolitrażowe jednostki. Silnik 1.2 12V z powodzeniem można kupić i będzie dzielnie napędzał miejski samochód spod znaku czy to Vw, Skody i Seata.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • 1.2 MPI
  • Seat
  • silnik
  • Skoda
  • volkswagen
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Pompa ABS – co może oznaczać jej usterka?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

NAJEM sposobem na użytkowanie aut marki SEAT i CUPRA

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety wynajmu samochodów ciężarowych do firmy transportowej

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody elektryczne marki Volkswagen w finansowaniu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety używanego Volkswagena Passata

Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT