Silnik 1.0 MPI to wolnossąca trzycylindrowa jednostka benzynowa stosowana w samochodach miejskich grupy Volkswagena. Wprowadzono go do produkcji w 2012 roku. Początkowy występował w Skodzie Citigo, Seacie Mii oraz Volkswagenie Up. W późniejszym okresie zaczęto montować go jako podstawowa i najtańsza jednostka w autach segmentu B grupy VW, czyli w Polo, Fabii oraz Ibizie.
Silnik 1.0 MPI VAG – budowa
Jednostka 1.0 MPI o pojemności 999 cm3 pochodzi z rodziny silników o oznaczeniu EA211. Jest to zatem nowsza odmiana po dużej modernizacji niwelującej m.in. problemy z łańcuchem rozrządu w jednostkach TSI.
Silnik ten ma nieskomplikowaną budowę, chociaż znajdziemy w jego konstrukcji kilka nietypowych rozwiązań. Zastosowano tu pasek rozrządu, który całkowicie wyeliminował awarie spowodowane rozciągniętym łańcuchem w pierwszych odmianach 1.0 TSI. Pasek rozrządu pracuje w oleju silnikowym, a jego dużą zaletą jest to, że producent zaleca wymianę co 240 tys. km. Przy założeniu, że samochody napędzane 1.0 MPI spędzają ogromną większość eksploatacji w mieście, mamy z tym spokój na kilkanaście lat.
W celu skrócenia czasu potrzebnego na osiągnięcie temperatury roboczej silnika konstruktorzy połączyli aluminiową głowicę z kolektorem wydechowym. Ma to na celu zmniejszenie zużycia paliwa. Rozwiązanie to jednak pociąga za sobą pewne konsekwencje. Uszkodzenie kolektora oznacza wymianę całego modułu z głowicą. Naprawa taka na pewno nie będzie tania.
Drugim specyficznym rozwiązaniem, jakie zastosowano w 1.0 MPI jest umieszczenie łożysk wałków rozrządu w nierozbieralnym module odlanym z aluminium.
Pośredni wtrysk benzyny i hydrauliczne kasowanie zaworów daje możliwość zainstalowania sekwencyjnej instalacji LPG w cenie około 3000 zł. Silnik ten bardzo dobrze znosi pracę na gazie, co sprowadza koszty eksploatacji do poziomów wręcz nieosiągalnych dla innych jednostek. Przez kilka lat Skoda oferowała Fabię z silnikiem 1.0 MPI fabrycznie wyposażoną w LPG.
Osiągi i spalanie
Silnik 1.0 MPI występuje w wariantach mocy 60 KM, 65 KM, 75 KM i momencie obrotowym 95 Nm. Z tym że odmiana 65 KM została stworzona tylko dla Seata Ibizy. W późniejszym czasie została wprowadzona wersja 1.0 MPI EVO o mocy 80 KM i 93 Nm – spotkamy ją w Seacie Ibiza V oraz VW Polo VI. Produkowano jeszcze wersję zasilaną gazem CNG o mocy 68 KM. Jest ona jednak bardzo rzadko spotykana. Wszystkie odmiany są identyczne pod względem budowy, różnica w mocy uzyskana została za pomocą oprogramowania.
Każdy samochód z grupy VAG z silnikiem 1.0 MPI ma słabe osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h w zależności od modelu wynosi od 14,5 do 15,5 sekundy. Trzeba jednak przyznać, że jak na taką moc jednostka zachowuje elastyczność od dosyć niskich obrotów, dzięki czemu w miarę przyjemnie jeździ się po mieście. Ma również dobrą kulturę pracy w porównaniu z innymi trzycylindrowymi silnikami.
Samochód wyposażony w 1.0 MPI spala bardzo niewielkie ilości paliwa. Rozsądnie traktowany potrafi zużyć średnio około 5 l/100 km. W mieście nieco ponad 6 l/ 100 km, a w trasie około 4 litrów.
Usterki, awarie, problemy silnika 1.0 MPI
Silnik 1.0 MPI VAG jest bardzo udaną konstrukcją i charakteryzuje się wysoką trwałością. Przy wymianie oleju co 15 tys. km i regularnym serwisie potrafi całkowicie bezawaryjnie przejechać setki tysięcy kilometrów. Właściwie ciężko wskazać typowe usterki występujące w tym silniku, bo takowych nie ma. Czasami zdarzają się problemy z pompą cieczy chłodzącej.
Sama jednostka jest bezawaryjna, ale nie można tego powiedzieć o połączonej z nią 5-biegowej skrzyni biegów. Problem dotyczył haczenia skrzyni przy wrzucaniu jedynki i wstecznego. W okresie gwarancji producent wymieniał sprzęgło, łożysko i koła zębate. Po 2014 roku problem rozwiązano.
Ceny części zamiennych
Do silnika 1.0 MPI wchodzi nieco ponad 3 litrów oleju. Producent zaleca stosowanie olejów z normą VW. Za około 140 zł kupimy 4 litry przyzwoitego oleju silnikowego 5w30. Pozostałe części również nie są drogie:
- filtr oleju – 24 zł
- filtr powietrza – 46 zł
- filtr paliwa – 60 zł
- zestaw paska rozrządu z pompą wody – 450 zł
- pasek klinowy – 40 zł
- świeca zapłonowa – 30 zł/szt.
- cewka zapłonowa – 120 zł/szt.