Niemiecka organizacja ADAC opublikowała raport, w którym wskazuje najmniej i najbardziej awaryjne samochody w 2020 r. Zestawienie przygotowano na podstawie 3,7 miliona zgłoszeń dokonanych przez kierowców.
Ranking awaryjności samochodów ADAC 2020
Raport awaryjności samochodów osobowych powstał na podstawie 3,76 mln zgłoszeń awarii, jakich dokonali Niemieccy kierowcy w 2019 roku. Pod uwagę wzięto w sumie 113 modeli samochodów 25 marek. Raport uwzględnia tylko samochody nie starsze niż 10 lat.
Najmniej awaryjne auta segment A
Najmniej awaryjnym samochodem w segmencie A została Toyota Aygo. Właściciele tego małego miejskiego auta zgłaszali najmniej usterek – średnio od 2,5 do 8,7 na 1000 samochodów. Aygo można brać w ciemno, na pewno posłuży bezawaryjnie długie lata.
Drugie miejsce zajął również samochód pochodzący z Azji, Hyundai i10. ADAC zanotowało dla tego modelu w zależności od rocznika 4,9 – 19,3 usterek na 1000 aut. Najczęściej dotyczyły one akumulatora i świec zapłonowych, czyli drobiazgów.
Najmniej awaryjne samochody segmentu B – auta miejskie
ADAC wskazuje, że najbezpieczniejszym zakupem pod względem usterkowości jest Audi A1. Najczęstszą usterką był kłopot z przewodem wysokiego napięcia. Ilość zgłaszanych awarii wynosiła od 4 do 11,2 na 1000 aut. Bardzo dobre wyniku uzyskały również Citroen C3, Fiat Punto, Honda Jazz i Mazda CX3. W przypadku Citroena najmniej awaryjny okazał się rocznik 2017, zaś najstarszy 2010 miał znacznie więcej kłopotów – średnio 25 usterek na 1000 aut. Dziwić może daleka pozycja Toyoty Yaris. Dobre wyniki uzyskał niewidniejący na poniższej liście Volkswagen Polo, głównie egzemplarze nie starsze niż pięć lat.
Pełna lista:
- Audi A1
- Citroen C3
- Fiat Punto
- Honda Jazz
- Mazda CX-3
- MINI
- Mitsubishi SpaceStar
- Peugeot 2008
- Renault Captur
- Suzuki Vitara
- Toyota Yaris
Najmniej awaryjne auta kompaktowe – segment C
Segment ten opanowały trzy Niemieckie marki premium. Najmniej awaryjnym samochodem kompaktowym na przestrzeni lat 2010 – 2017 okazało się Audi A3. Jednak uwagę trzeba zwrócić, że ilość zgłaszanych usterek w roczniku 2010 wynosiła 19,6 na 1000 aut, a w 2016 tylko 0,9. Patrząc jednak na rozpiętość siedmiu lat, pozytywnie wyróżnia się Mercedes A oraz BMW X1.
Lista najbardziej bezawaryjnych samochodów kompaktowych w 2020 wygląda następująco (w nawiasie podano średnią liczbę usterek na 1000 aut za lata 2015, 2016, 2017):
- Audi A3 (1,5; 0,6; 0,9)
- Audi Q3 (3,4; 2,3; 3,2)
- BMW serii 1 (3,8; 1,7; 1,4)
- BMW serii 2 (także Grand Coupe i Active Tourer) (3; 2,1; 1,3)
- BMW X1 (4,6; 1,4; 1)
- Mercedes Klasy A (4,8; 3,1; 2,5)
- Mercedes Klasy B
- Mercedes CLA
- Mercedes GLA
- Mitsubishi ASX
- Skoda Rapid
- VW Beetle
Najmniej awaryjne auta klasy średniej – segment D
W tym segmencie samochodów rozkład marek wygląda podobnie jak przy kompaktach:
- Audi A4
- Audi A5
- Audi Q5
- BMW serii 3
- BMW serii 4
- BMW X3
- Mercedes GLC
- Mercedes GLK
Widać, że niemiecka trójka pod względem usterek radzi sobie całkiem nieźle. Do wszystkich odnosi się stwierdzenie, że im młodsze auto tym mniej usterek. Ciekawa sytuacja wygląda natomiast w przypadku Volkswagena Passata. Widać wyraźnie spadek liczby awarii wraz z pojawieniem się nowej generacji B8.
Najmniej awaryjne auta klasy wyższej – segment D
- Audi A6
- BMW serii 5
- Mercedes GLE
Najbardziej awaryjne auta segmentu A
Najbardziej awaryjnym samochodem segmentu A uznano Smart Fortwo od 2010 roku i Forfour od 2015 roku. Obydwa modele cechują częste awarie, a w szczególności młode roczniki 4, 5-letnie. Podobne wyniki notowano w przypadku Fiata Pandy i Fata 500.
W raporcie widać wyraźnie, ze w tym segmencie z biegiem lat ilość usterek znacznie rośnie.
Najbardziej awaryjne auta miejskie – segment B
Najwięcej zmartwień ze swoimi samochodami miejskim mieli właściciele Hyundaia i20. Zgłaszali oni dla aut wyprodukowanych w latach 2011 – 2014 od 40 do 47 usterek na 1000 aut. Młodsze roczniki wypadły znacznie lepiej. Kiepsko wygląda także awaryjność Opela Meriva.
Najbardziej awaryjne samochody kompaktowe
Jeżeli myśleliście, że 40 usterek na 1000 auto to dużo, myliliście się. Właściciele Kii Ceed 2011 rok produkcji zgłosili średnio 70,5 usterki na 1000 samochodów. Równie kiepsko wypadł model i30 i Sportage.
ADAC wskazuje jednak następującą listę po uśrednieniu wyników z lat produkcji 2010 – 2017:
- Ford C-Max
- Ford Kuga
- Hyundai i30
- Kia Ceed
- Kia Sportage
- Nissan Qashqai
- Peugeot 308
- Renault Kangoo
- Renault Scenic
Najbardziej awaryjne auta klasy średniej
W segmencie D zdaniem ADAC niechlubnymi liderami są:
- Ford S-Max, który w najstarszych rocznikach notował ponad 56 usterek na 1000 aut. Nieco lepiej sytuacja wygląda w rocznikach 2016-2017, ale i tak jest kiepsko – odpowiednio 20 i 10 usterek na 1000 aut,
- Opel Insignia – najbardziej psuły się w tym modelu turbosprężarka, akumulator, pasek klinowy,
- Seat Alhambra,
- Volkswagen Sharan.
Najbardziej awaryjne auta klasy wyższej
Powody do narzekań mają właściciele Mercedesa Klasy E produkowanego w latach 2010 – 2012. Młodsze roczniki wypadły już znacznie lepiej. Przykładowo E klasa z 2017 roku miała zgłoszonych średnio tylko 1,7 usterki na 1000 aut.
Najmniej i najbardziej awaryjne samochody 2020 r. ,czyli raport przedstawiony przez ADAC, pokazuje dobrą jakość Niemieckich samochodów marek premium, Audi, Mercedesa i BWM. Nieco rozczarowuje brak na wysokich pozycjach samochód Japońskich. Z kolei marki Koreańskie, tak popularne w Polsce zanotowały kilka wpadek. Dotyczy to jednak generacji, które nie są już w ofercie jako nowe.