Nie tak dawno do napędzania samochodów używano wyłącznie silników spalinowych, benzynowych oraz diesla. Zdarzały się też silniki benzynowe zasilane LPG. Od kilku lat sytuacja się bardzo zmieniła. Pojawiły się samochody w pełni elektryczne oraz różnego rodzaju hybrydy. Nowe rodzaje napędu często określane są różnymi oznaczeniami. Wyjaśniamy co oznacza EV, BEV, PHEV, HEV, MHEV, FCEV?
Co oznaczają skróty EV / BEV?
Skróty EV i BEV tłumaczymy odpowiednio Electric Vehicles/ i Battery Electric Vehicles. Są to samochody w pełni elektryczne i nie posiadają silnika spalinowego. Samochód tego typu napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym, który czerpie energię/prąd z akumulatorów. Zasięg samochodu ograniczony jest pojemnością baterii, a te z kolei zajmują dużo miejsca i są ciężkie.
Największym minusem samochodów elektrycznych jest czas ładowania akumulatorów. Samochód spalinowy napełnimy paliwem w ciągu kilku minut i zyskujemy 400 – 600 kilometrów. W przypadku samochodów elektrycznych uzyskanie takiego zasięgu oznacza ładowanie baterii poprzez ładowarkę przez kilka godzin. Zasięg najnowszych aut elektrycznych nie stanowi już tak dużego problemu jak było to na samym początku ich produkcji. Niektóre potrafią osiągać po 500 – 600 kilometrów na jednym ładowaniu.
Co oznacza HEV?
Napęd hybrydowy na rynku obecny jest już od 1997 roku kiedy do sprzedaży weszła pierwsza Toyota Prius. W Europie oferowany był ten samochód od 2000 roku. Rozpowszechnienie napędu hybrydowego zawdzięczamy Toyocie. To właśnie samochody tego japońskiego producenta są najpopularniejszymi hybrydami.
HEV to skrót od Hybrid Electric Vehicle. W polsce tego typu hybrydy znane są jako pełne hybrydy lub samoładujące się hybrydy. Samochody hybrydowe posiadają silnik spalinowy i silnik elektryczny, a także akumulator o niewielkiej pojemności. Akumulatory ładowane są wyłącznie podczas jazdy, poprzez odzyskiwanie energii przy hamowaniu i przy zwalnianiu. Samochodem z pełną hybrydą możemy przejechać na silniku elektrycznym ok. 2-3 kilometrów.
PHEV – samochody hybrydowe typu plug-in (Plug-in Hybrid Electric Vehicles)
PHEV, czyli hybryda plug-in. Jest to najbardziej zelektryfikowany rodzaj hybrydy. Samochód z napędem PHEV posiada silnik spalinowy oraz elektryczny, a także akumulatory.
Hybryda plug-in działa tak samo jak pełna hybryda HEV opisana powyżej, ale ma akumulatory o dużej pojemności ok 10 kWh do ok. 30 kWh i co najważniejsze można je ładować z zewnętrznego źródła – gniazdka 230V i ładowarki. PHEV jest w stanie poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym przez ok. 30 nawet do 100 kilometrów, w zależności od samochodu i pojemności baterii.
Przeczytaj: Jak działa Hybryda plug-in (PHEV) – co to jest, czy warto kupić?
MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle
MHEV to skrót od Mild Hybrid Electric Vehicle. W naszym kraju ten rodzaj napędu nazywany jest miękką hybrydą. Jest to najmniej zelektryfikowany układ hybrydowy, co oznacza, że głównym źródłem napędu jest silnik spalinowy wspomagany przez niewielki generator elektryczny. Akumulator w miękkiej hybrydzie ma zazwyczaj pojemność ok. 0,5 kWh i nie ma możliwości jazdy wyłącznie na prądzie. Wspomaga on jedynie silnik spalinowy przy obciążeniu oraz niesamowicie usprawnia system start-stop.
Przeczytaj: Co to jest i jak działa miękka hybryda (mild hybrid – MHEV)
FCEV – Samochody z ogniwami paliwowymi
FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) skrót ten oznacza samochód wodorowy. Napęd ten jest obecnie oferowany do sprzedaży wyłącznie przez Toyotę w postaci modelu Mirai oraz Hyundaia w modelu Nexo. Rynek samochodów wodorowych dopiero zaczyna się rozwijać, a w Polsce niedługo (2022 rok) powstaną pierwsze stacje tankowania wodoru.
Sprawdź: Co to jest i jak działa samochód wodorowy?
Samochód wodorowy FCEV jest tak naprawdę samochodem elektrycznym, ale energia do zasilania silnika nie jest pozyskiwana z akumulatorów tylko w wyniku reakcji chemicznej, łączenia wodoru z tlenem. Sam wodór przechowywany jest w zbiorniku i tankuje się go praktycznie tak samo jak paliwo. Ten rodzaj napędu wydaje się być lepszym rozwiązaniem od samochodów w pełni elektrycznych z uwagi na duży zasięg oraz możliwość szybkiego tankowania – cały zbiornik uzupełnimy w kilka minut.