Wszystkie największe koncerny paliwowe w Polsce oferują swoim klientom możliwość zbierania punktów, które można wymienić na nagrody. Postanowiłem prześwietlić programy lojalnościowe na stacjach benzynowych oraz przygotowałem porównanie. Pokażę, który jest najkorzystniejszy i czy opłaca się być lojalnym klientem. Sprawdziłem również ile setek litrów paliwa musimy zatankować, aby dostać nagrodę wartą kilkadziesiąt złotych. W katalogach wszystko wygląda bardzo różowo. Czy również jest tak w rzeczywistości?
Przystąpienie do każdego programu lojalnościowego jest banalnie proste. Wystarczy udać się na stację benzynową konkretnej marki i poprosić o założenie karty. W niektórych przypadkach dodatkowo należy się zarejestrować na stronie internetowej.
Programy lojalnościowe na stacjach benzynowych – zestawienie
Orlen Vitay
Przegląd zaczniemy od Orlenu, który posiada najliczniejszą sieć stacji benzynowych w Polsce – 1758*. Przystępując do programu Orlen Vitay otrzymamy na start 200 pkt. Niestety żadnego prezentu za to nie dostaniemy. Najmniej punktów kosztuje nas woda mineralna – 380.
Tankując na stacjach Orlen paliwo PB95, PB98, ON, LPG za 1L otrzymamy 4 punkty. Za 1L paliwa PB98 Verva, ON Verva otrzymamy 8 punktów. Dodatkowe punkty możemy zyskać robiąc zakupy w sklepach, każda wydana złotówka = 1 punkt. Dodatkowo regularnie pojawiają się promocje w których zgarniemy punkty za zakup zestawów, np. zapiekanki z kawą.
Kolejne punkty możemy uzyskać za jazdę z aplikacją Yanosik, lub np zakup raportu na portalu autotesto (od 2000 pkt do 6000 pkt).
Orlen jako jedyny przyznaje punkty, które ważne są bezterminowo.
Katalog nagród Vitay jest bardzo obszerny. Mamy możliwość wyboru spośród dziesiątek różnych produktów. Ciekawą nagrodą są bony płatnicze do sklepów z odzieżą sportową, kosmetykami, czy też bony do wypożyczalni filmów VOD. Możemy również uzbierane punkty wymienić na rabat paliwowy w kwotach 40 zł, 60 zł, 80 zł.
W przypadku gdy nie mamy wystarczającej ilości punktów aby wybrać nagrodę o wysokiej wartości, możemy do niej dopłacić.
Shell Smart Club
Zapisując się do programu Smart Club, otrzymamy 50 punktów powitalnych, wymagane jest przy tym założenie konta internetowego. Za otrzymane punkty startowe nie wybierzemy żadnej nagrody, natomiast niewiele zabraknie nam do otrzymania kawy, tylko 50 pkt – wystarczy, że zatankujemy jednorazowo 25 litrów benzyny bezołowiowej, oleju napędowego lub LPG.
Program SmartClub ma najbardziej zróżnicowany system przyznawania punktów. Przedstawia się on następująco:
punkty za paliwo:
- PB95, PB98, ON, LPG – 1L = 1 pkt
- PB95, PB98, ON, LPG – 1L = 2 pkt (przy zatankowaniu min. 25 L paliwa)
- Shell V-Power, Shell V-Power Diesel – 1L = 2 pkt
- Shell V-Power, Shell V-Power Diesel – 1L = 4 pkt (przy zatankowaniu min. 25 L paliwa)
- Shell V-Power, Shell V-Power Diesel – 1L = 8 pkt (przy zatankowaniu min. 25 L paliwa w niedziele)
- Shell V-Power Racing – 1L = 5 pkt
- Shell V-Power Racing – 1L = 10 pkt (przy zatankowaniu min. 25 L paliwa)
- Shell V-Power Racing – 1L = 20 pkt (przy zatankowaniu min. 25 L paliwa w niedziele)
Warto zatem tak tankować paliwo, aby jednorazowo wlać min. 25 litrów. W ten sposób zyskamy dwa razy więcej punktów, a w przypadku paliw V-Power cztery razy więcej.
Robiąc zakupy w sklepie na stacji Shell, otrzymamy 1 punkt za każde wydane 4 zł, przy czym kupując produkty Deli2go, dostaniemy dodatkowe dwa razy więcej punktów. Sporo możemy zyskać kupując oleje silnikowe, oczywiście tylko marki Shell. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że na stacji cena jest znacznie wyższa niż w standardowym sklepie motoryzacyjnym.
Zebrane punkty ważne są przez 4 lata. Shell wyklucza z programu i unieważnia punkty, jeżeli Uczestnik programu nie jest aktywny przez okres 12 miesięcy. Pod pojęciem nieaktywności rozumie się sytuację, w której nie dokonamy żadnego zakupu, z którym związany był faktyczny zapis punktów na karcie.
Program Shell Smart Club ma najbardziej ubogi katalog nagród. Wyróżnia się za to gadżetami Scuderia Ferrari. W ramach programu możemy skorzystać z promocji rabat za punkty. Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda bardzo atrakcyjnie.
Za każde 12 punktów Shell ClubSmart otrzymamy rabat w wysokości 25 gr na każdym litrze paliwa Shell V-Power lub 12 gr na każdym litrze paliwa Shell FuelSave, lub Shell AutoGas. Niestety po zagłębieniu się w regulamin następuje lekkie rozczarowanie, ponieważ: “W przypadku zakupu paliwa: Shell V-Power, Shell V-Power Diesel, Shell V-Power Racing – rabat wynosi 25 groszy brutto na 1 litrze paliwa, przy czym rabat ten można uzyskać w zamian za 12 punktów Shell ClubSmart (tj. rabat w wysokości 25 groszy brutto na cenie 1 litra paliwa w zamian za 12 punktów Shell ClubSmart za 1 litr).
W przypadku zakupu paliwa: Shell FuelSave 95, Shell FuelSave Diesel, Shell AutoGas – rabat wynosi 12 groszy brutto na 1 litrze paliwa, przy czym rabat ten można uzyskać w zamian za 12 punktów Shell ClubSmart (tj. rabat w wysokości 12 groszy brutto na cenie 1 litra paliwa w zamian za 12 punktów Shell ClubSmart za 1 litr).”
Czyli tankując 50 litrów PB95 i chcąc otrzymać 12 gr rabatu na 1 litrze, musimy posiadać 600 punktów. Aby tyle uzbierać, musieliśmy wcześniej zatankować min 300 litrów paliwa PB95, ON lub LPG przy wariancie 1L = 2 pkt (jednorazowe tankowanie min. 25 L paliwa). Jeżeli chodzi o sieć stacji benzynowych, to shell dysponuje 424*.
Lotos Navigator
Zakładając na stacji benzynowej kartę programu Navigator, niestety nie otrzymamy żadnych punktów powitalnych.
Punkty Navigator przyznawane są za zakup paliwa PB95, PB98, ON w ilości 5 za 5 litrów paliwa. Za każde zatankowane 5 litrów LPG otrzymamy 3 punkty. W przypadku paliw Dynamic 98 oraz Dynamic Diesel za każde 5 litrów otrzymamy 10 punktów.
Punkty możemy uzbierać, decydując się na zakup produktów z Cafe Punkt oraz oleju silnikowego marki Lotos. Za skorzystanie z myjni otrzymamy od 25 do 150 pkt. Jeżeli chodzi o zakupy w sklepie to produkty za które, otrzymamy punkty, ogranicza się tylko do płynów do spryskiwaczy oraz napojów energetycznych Lotos Dynamic.
Zebrane na koncie punkty ulegają wygaszeniu, jeżeli nie wymienimy ich na nagrody w terminie 18 miesięcy od upływu miesiąca, w którym zostały przyznane. Dodatkowo Lotos zastrzega sobie prawo do usunięcia wszystkich zgromadzonych punktów, jeżeli uczestnik programu w okresie 9 miesięcy nie dokona żadnej czynności skutkującej przyznaniem nowych punktów.
W katalogu Lotos Navigator znajdziemy stosunkowo dużo produktów do wyboru. W większości są to artykuły gospodarstwa domowego jak np. garnki, patelnie, noże kuchenne oraz narzędzia ogrodowe.
Lotos posiadał w Polsce 485* stacji benzynowych.
BP Katalog
BP jako jedyna sieć stacji nie posiada własnego programu lojalnościowego. Realizowany jest on przez Playback, dzięki czemu mamy możliwość zbierać punkty nie tylko za paliwo, ale także za zakupy w setkach sklepów stacjonarnych oraz internetowych. Punkty na start dostaniemy, w ilości 600, jeśli zatankujemy minimum 15 litrów dowolnego paliwa. Ilość przyznawanych punktów jest taka sama bez względu na to, jaki rodzaj paliwa zatankujemy. Otrzymamy 3 pkt za 2 litry paliwa. Kupując w sklepie nasze konto, powiększy się o 1 punkt za każde wydane 2 złote. Cyklicznie organizowane są promocje, gdzie przyznane nam będą punkty bonusowe. Niestety nie jest podany termin ważności punktów.
Ilość nagród w katalogu jest imponująca. Możemy wybierać spośród aż 14 kategorii. Niestety podobnie jak w przypadku programu Circle K, w kategorii akcesoria samochodowe mamy tylko kilka marnych rzeczy. Minusem programu jest to, że nie można wybrać za punkty kawy, zapiekanki czy hot doga.
BP posiada drugą co do wielkości ilość stacji w Polsce – 526*
Circle K Extra Club
Program lojalnościowy Circle K Extra Club nie oferuje punktów powitalnych, a za każdy litr zatankowanego paliwa PB95, PB98, ON, LPG otrzymamy 1 punkt. W przypadku zakupu paliw mail Plus otrzymamy 2 punkty. Za zakupy w sklepach stacji otrzymamy 1 pkt za każde 3 złote. A co siódmą kawę gratis.
Możemy uzyskać punkty bonusowe, kupując produkty oznaczone stosowną etykietą.
Jako jedyny program oferuje możliwość płacenia punktami za zakupy w sklepie. 1 punkt równy jest wartości 1 grosza.
Uzbierane na karcie punkty zachowują ważność przez 3 lata. Circle K dysponuje najmniejszą spośród omawianych tu sieci, liczbę stacji – 349*
Katalog nagród w programie Extra Club jest bardzo obszerny. Do wyboru mamy mnóstwo ciekawych i dobrych jakościowo rzeczy. Od perfum, przez zastawy stołowe, ubrania, akcesoria turystyczne aż po narzędzia ogrodowe. Szkoda tylko, że kategoria akcesoria samochodowe jest stosunkowo uboga.
Ranking programów lojalnościowych na stacjach benzynowych
Chcąc odpowiedzieć na pytanie, który program jest najkorzystniejszy wybrałem trzy produkty do porównania. Kawę, żelazko Tefal oraz koc piknikowy Spokey. Koszt żelazka w sklepie internetowym to ok 120 zł, koca zaś ok 50 zł.
Porównanie ofert programu lojalnościowego na przykładzie kawy
Program lojalnościowy | Liczba potrzebnych punktów | Punkty za 1L PB95 / ON | Liczba zatankowanych litrów | Koszt (dla PB95) [zł]*** |
Orlen Vitay | 990 | 4 | 248 | 1 168.08 |
Shell Smart Club | 100 | 1 | 100 | 471.00 |
LOTOS Navigator | 100 + 1gr | 1** | 100 | 471.01 |
BP Katalog | kawa nie jest dostępna w katalogu | 1.5 | – | – |
Circle K Extra Club | 250 | 1 | 250 | 1 177.50 |
Porównanie ofert programu lojalnościowego na przykładzie żelazka Tefal:
Program lojalnościowy | Liczba potrzebnych punktów | Punkty za 1L PB95 / ON | Liczba zatankowanych litrów | Koszt (dla PB95) [zł]*** |
Orlen Vitay | 39 900 | 4 | 9 975 | 46 982.25 |
Shell Smart Club | 6 600 + 1 zł | 1 | 6 600 | 31 087.00 |
LOTOS Navigator | 4 000 + 2gr | 1** | 4 000 | 18 840.02 |
BP Katalog | 12 990 + 1zł | 1.5 | 8 660 | 40 789.60 |
Circle K Extra Club | 5 990 | 1 | 5 990 | 28 212.90 |
Porównanie ofert programu lojalnościowego na przykładzie koca piknikowego:
Program lojalnościowy | Liczba potrzebnych punktów | Punkty za 1L PB95 / ON | Liczba zatankowanych litrów | Koszt (dla PB95) [zł]*** |
Orlen Vitay | 15 900 | 4 | 3 975 | 18 722.25 |
Shell Smart Club | 1 800 + 1 zł | 1 | 1 800 | 8 479.00 |
LOTOS Navigator | 1 200 + 2gr | 1** | 1 200 | 5 652.02 |
BP Katalog | 4 890 + 1zł | 1.5 | 3 260 | 15 355.60 |
Circle K Extra Club | 2 390 | 1 | 2 390 | 11 256.90 |
W powyższych tabelach widać wyraźnie, że najkorzystniejszy program lojalnościowy oferuje Lotos. Zarówno w przypadku żelazka jak i koca piknikowego musimy zatankować najmniej paliwa. Kawa za punkty będzie nas kosztować tylko 1 grosz więcej niż na stacjach Shell. Pomimo, że program lojalnościowy Lotos Navigstor okazał się najbardziej korzystny to i tak koszt nagród jest stosunkowo wysoki. Najmniej korzystny program lojalnościowy oferuje Orlen.
*stan na dzień 30.09.2017
**w przypadku Lotos Navigator jest to 5 L = 5pkt, a w przypadku PB Katalog 2L = 3 pkt
*** przyjęto średnią stawkę 4.71 zł/l Pb95 wg serwisu epetrol.pl – stan na dzień 16.01.2018 r., podano koszt całkowity po doliczeniu wymaganych w niektórych stacjach dodatkowych dopłat.
5 comments
Program lojalnościowy to istotny czynnik wzmacniający relacje z Klientami oraz zachęcający ich do regularnych zakupów. Istotne jest wzbudzenie zaangażowania, czemu sprzyją ciekawe nagrody.
Może i Lotos wypadł “najkorzystniej” na podstawie tych trzech nagród, ale trzeba wziąć pod uwagę, że z ich regulaminem bardzo ciężko dostać taką nagrodę jak chociażby to żelazko za 4200 punktów. Jeśli punkty są ważne 18 miesięcy, jeżdżąc na PB95 przy spalaniu 7l/100km musiałbym robić ponad 40 000km/rok, co jest praktycznie nie możliwe dla przeciętnego kierowcy.. a najdroższe nagrody to chyba tylko kierowcy tirów mogą u nich zdobyć 😉
To jest to czego szukałem, jestem kierowca międzynarodowym i mam punkty na prawie każdej z stacji xd ale też najwięcej na karcie lotosu hehe.
Święta Robota, pozdrawiam gorąco!!
Nawet nie wiedziałem że aż tyle trzeba nieraz wydać, żeby móc kawę sobie wybrać za punkty. Ale z drugiej strony to w jakiś sposób forma CachBack.
To jest kpina z klientów. Ile lat trzeba tankować, żeby wybrać jakąś sensowną nagrodę. Chyba nawet tirowiec nie uzbiera prędko tych punktów.