Przedstawiamy charakterystykę opony wielosezonowej Michelin CrossClimate 2. Sprawdziliśmy jak jest zbudowana i jakie zastosowano w niej technologie. Dlaczego ta opona? Michelin CrossClimate 2 wygrywa liczne testy i można znaleźć wiele opinii mówiących, że jest to najlepsza opona całoroczna. Czy faktycznie tak jest?
Gama CrossClimate obejmuje tak naprawdę kilka opon – CrossClimate (pierwsza generacja, już niedostepna), CrossClimate+, CrossClimate SUV, CrossClimate 2, CrossClimate 2 SUV, CrossClimate Camping (opona przeznaczona do kamperów), CrossClimate Agilis (opona przeznaczona do samochodów dostawczych).
Charakterystyka opony Michelin CrossClimate 2
Opona wielosezonowa Michelin CrossClimate 2 została stworzona w oparciu o EverWinterGrip Technologies, na którą to składają się różne technologie.
Po pierwsze CrossClimate 2 zbudowana jest z termoadaptacyjnej mieszanki gumy. Dzięki niej opona nie staje się twarda podczas niskich temperatur, jak ma to miejsce przy w przypadku opon letnich. Z kolei w temperaturach dodatnich nie jest zbyt miękka i nie zużywa się tak szybko, jak opon zimowa w lecie. Zastosowanie takiej mieszanki daje gwarancje, że opona zachowuje swoje właściwości w każdych warunkach termicznych.
- Charakterystyczny kierunkowy bieżnik opony zapewnia optymalne odprowadzanie wody zalegającej na jezdni.
- Michelin CrossClimate 2 posiada homologację zimową. Na bocznej ściance znajduje się symbol 3PMSF (3 szczyty górskie i płatek śniegu). Może być zatem używana w regionach, gdzie prawnie zobowiązani jesteśmy do poruszania się na oponach zimowych.
- Bieżnik CrossClimate 2 posiada lamelki i nacięcia na pełnej głębokości bieżnika, dzięki czemu zachowuje swoje właściwości na jednakowym poziomie do całkowitego zużycia.
Technologia P-EDGE odpowiada za przyczepność na śniegu. Są to niewielkie rowki w klocku bieżnika. Co o ciekawe wraz ze zużyciem opony pojawiają się nowe rowki, które wgryzają się w śnieg. Dzięki temu przez cały okres eksploatacji opona zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości.
Za krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni odpowiada m.in. odpowiednie fazowanie klocków bieżnika nazwane V-RAMP. Zwiększa to powierzchnię styku opony z asfaltem.
Rowki V-SHAPE mają za zadanie odprowadzanie wody z miejsca styku opony z asfaltem. Niwelują także ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Zostały one zaprojektowane w taki sposób, aby skutecznie odprowadzały wodę, gdy opona jest nowa, ale także, kiedy nastąpi jej znaczne zużycie (oczywiście w dopuszczalnym zakresie)
Michelin CrossClimate 2 produkowane jest wyłącznie w siedmiu europejskich zakładach, głównie we Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii.
Etykieta UE
Jest to nowa etykieta dla opon, która obowiązuje od 1 maja 2021 roku.
Test Michelin CrossClimate 2
Dla potwierdzenia wszystkich właściwości opony CrossClimate 2 Michelin zlecił niemieckiemu organowi TUV test przyczepności nowych i zużytych opon. DEKRA zaś przeprowadziła test trwałości opony.
TUV – hamowanie na śniegu z 50 km/h do 0 km/h
- Michelin CrossClimate 2 SUV (nowe: 30,5 m – zużyte: 38,4 m)
- Bridgestone Weather Control A005 EVO (nowe: 37,1 m – zużyte: 57,3 m)
- Continental AllSeasonContact (nowe: 32,6 m – zużyte: 46,0 m)
- Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-3 (nowe: 33,9 m – zużyte: 45,8 m)
- Pirelli Scorpion Verde All Season SF (nowe: 42,5 m – zużyte: 62,7 m)
TUV – hamowanie na mokrej nawierzchni z 80 km/h do 20 km/h
- Michelin CrossClimate 2 SUV (nowe: 26,5 m – zużyte: 37,3 m)
- Bridgestone Weather Control A005 EVO (nowe: 27,5 m – zużyte: 37,9 m)
- Continental AllSeasonContact (nowe: 28,0 m – zużyte : 40,7 m)
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (nowe: 27,7 m – zużyte: 37,6 m)
- Pirelli Scorpion Verde All Season SF (nowe: 30,4 m – zużyte: 41,3 m)
Średnie osiągi na mokrej nawierzchni w dwóch różnych zakresach temperatur.
TUV hamowanie na sucho 100-0 km/h
- Michelin CrossClimate 2 SUV (34,7 m)
- Bridgestone Sterownik Pogodowy A005 EVO (36,0 m)
- Continental AllSeasonKontakt (36,1 m)
- Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-3 (36,3 m)
- Pirelli Scorpion Verde All Season SF (36,6 m)
DEKRA Zużycie bieżnika
- Michelin CrossClimate 2 (ok. 34 093 km)
- Bridgestone Weather Control A005 EVO (ok. -15 124 km)
- Continental AllSeasonContact (ok. -2 401 km)
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (ok. -1440 km)
- Pirelli Scorpion Verde All Season SF (-1 543 km)
Przebieg testowy trwałości w średnim rzeczywistym użytkowaniu z przebiegiem 11 568 km i ekstrapolowaną trwałością na 1,6 mm.
Testy opon 2022
- 1 miejsce w teście opon całorocznych 225/45 R17
- 3 miejsce w przeglądzie rynku opon całorocznych portalu tyrereviews.com 195/55 R16
- 9 miejsce w teście Auto Bild 195/55 R16
Testy opon 2021
- 1. miejsce Michelin CrossClimate 2 VS Michelin CrossClimate+ (205/55 R16)
- 1 miejsce Recenzje opon Całoroczny opon (205/55 R16)
- 1 miejsce – Przegląd rynku opon całorocznych (225/50 R17)
- 2 miejsce w teście Auto Bild Całoroczny opon SUV (215/65 R17)
- 7 miejsce w teście opon całorocznych Auto Bild (225/50 R17)
Czy Michelin CrossClimate 2 to najlepsza opona wielosezonowa?
Michelin CrossClimate 2 jest z pewnością rewelacyjną oponą całoroczną, wygrywa wiele testów i porównań, które przeprowadzane są przez różne portale i magazyny, a także instytucje jak np. ADAC lub GTU. Możemy także przeczytać mnóstwo pochlebnych opinii samych kierowców o tej oponie i właściwie potwierdzają oni to, co pokazują testy – zarówno jej mocne strona jak i słabe.
CrossClimate 2 ma wiele plusów, ale nie jest oponą idealną i posiada słabsze cechy, które ewidentnie widać, bo pojawiają się one w każdym teście.
Z plusów zdecydowanie możemy wskazać:
- bardzo dobre osiągi na śniegu – krótka droga hamowania oraz świetna trakcja
- krótka droga hamowania na suchej nawierzchni
- przyczepność na suchej nawierzchni
- dosyć dobra odporność na aquaplaning
- wysoki komfort jazdy
- niski poziom hałasu
Gorzej opona wypada pod względem:
- przyczepność na mokrej nawierzchni, szczególnie na zakrętach
- wysoka cena (jest to najdroższa opona wielosezonowa)
Trudno postawić jednoznaczną tezę, że CrossClimate 2 jest najlepszą oponą całoroczną. Na pewno jedną z najczęściej wybieranych przez kierowców i bezsprzecznie posiadającą rewelacyjne właściwości w każdych warunkach. Pomimo że całoroczny Michelin może być w pewnych warunkach słabszy od konkurencyjnych opon, to bardzo często w ogólnym rozrachunku wypada najlepiej.
Są na rynku jednak inne także, bardzo dobre opony wielosezonowe, które w pewnych warunkach przewyższają Michelina, jak np. Goodyear Vector 4Seasons Gen 3, Continental AllSeasonContact, Hankook Kinergy 4S2.