Problemu z silnikiem takie jak dymienie z rury wydechowej, nadmierny pobór oleju silnikowego lub spadek mocy nie zawsze są powodem uszkodzenia jednostki napędowej i nie w każdym przypadku powinniśmy nastawiać się na remont. Często głównym czynnikiem, który odpowiada za niedomagania silnika, jest zgromadzony w jego wnętrzu nagar. Płukanka do silnika, jest jednym z najtańszych i najskuteczniejszych sposobów, aby usunąć zanieczyszczenia z jednostki napędowej.
Co to jest płukanka do silnika?
Kilkanaście lat temu, kiedy na rynku nie było żadnych dedykowanych środków, stosowano płukanie silnika naftą. Robiono także płukanie silnika ropą. Obecnie jednak w każdym sklepie motoryzacyjnym można kupić dedykowany preparat do czyszczenia silnika.
Preparaty do płukania układu olejowego mają w swoim składzie głównie naftę oraz dodatki myjące zbliżone do tych stosowanych w olejach silnikowych, czyli dyspersanty. Można spotkać w składzie także różnego rodzaju rozpuszczalniki. W zależności od produktu i producenta skład może się nieco różnić, stąd również spore rozbieżności w cenie tego typu preparatów.
Osady w silniku
Skąd właściwie bierze się osad w silniku? W przypadku silników o bardzo dużym przebiegu jest to wynikiem mocnego wyeksploatowania jednostki. Nagar jest także wynikiem stosowania złego jakościowo oleju silnikowego, a w szczególności przedłużania interwału jego wymiany. Dotyczy to szczególnie jednostek napędowych w których producenci rekomendują serwis typu long life, czyli wymianę oleju silnikowego co ok. 30 000 km.
Stosowanie oleju, który nie spełnia normy konkretnego producenta, również może przyczynić się do powstawania nagaru. Zwyczajnie nie wytrzyma on trudów eksploatacji, szybko ulegnie degradacji i powstanie osad. Wiele osób w tym momencie zadaje sobie pytanie “Jaka marka oleju najlepsza będzie do mojego silnika”? Nie da się na nie jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ nie marka ma tu kluczowe znaczenie.
Sprawdź: Jaki olej silnikowy wybrać?
Bez względu czy to olej do silnika benzynowego, czy diesla, zawsze powinniśmy używać takiego, który spełnia wszystkie wymagane przez producenta normy i parametry.
Płukanka do silnika – co daje?
Płukanka silnika ma głównie za zadanie rozpuścić zanieczyszczenia w układzie olejowym. Szczególnie ważne jest pozbycie się nagaru z tłoków i okolic pierścieni, dzięki czemu istnieje duże prawdopodobieństwo poprawy osiągów oraz spadku zużycia paliwa. Istotne jest także rozpuszczenie zanieczyszczeń z kanałów olejowych. Ich zatkanie może doprowadzić do całkowitego zatarcia silnika. Nagar zaburza również pracę układu zmiennych faz rozrządu. Kolejny ważny aspekt dotyczy jednostek wyposażonych w turbosprężarkę. Z uwagi na bardzo wysoką temperaturę panującą w turbinie odkładają się na łożyskach i w kanałach olejowych złogi węglowe. Jeżeli nie zapobiegniemy temu zjawisku na czas, może dojść do zatarcia łożysk oraz utraty drożności kanału olejowego, a w konsekwencji całkowitego zniszczenia turbiny. Dlatego tak ważne jest zastosowanie płukanki do silnika, szczególnie w silniku, którego historia serwisowania nie jest do końca znana.
Sprawdź: Jak działa płukanka do silnika TEC2000
Kiedy stosować płukankę do silnika?
Płukankę zawsze stosujemy bezpośrednio przed wymianą oleju. Jest to banalnie prosta czynność. Wlewamy zawartość opakowania do silnika i uruchamiamy jednostkę napędową na kilka lub kilkanaście minut (informacja taka znajduje się na opakowaniu). Czas pracy silnika z płukanką będzie się różnił w zależności od produktu. Następnie postępujemy dokładnie tak jak przy każdej wymianie oleju. Spuszczamy stary olej, wymieniamy filtr oleju i zalewamy nowy olej. Zawsze postępujemy tak samo bez względu na to, czy wykonujemy płukanie silnika diesla, benzynowego lub zasilanego LPG.
Przy okazji warto dodać, żeby zwrócić uwagę, na to ile oleju do silnika wlewamy. Jego poziom zawsze powinien być w górnej części wskaźnika na bagnecie.
Środków do czyszczenia silnika możemy używać regularnie w jednostkach o niskim przebiegu po to, by mieć stuprocentową pewność, że będzie on czysty i zachowa pełną sprawność przez długie lata. Bardziej jednak zalecane jest stosowanie płukanki do silnika, który ma nie do końca jasną historię serwisową albo jeżeli przechodzimy z oleju półsyntetycznego, lub mineralnego na pełny syntetyk. Olej syntetyczny posiada znacznie więcej dodatków myjących niż oleje niskiej jakości. Zmiana taka, bez stosowania płukanki powoduje bardzo szybką degradację świeżego oleju syntetycznego. Użycie preparatu do czyszczenia silnika nie spowoduje zmieszania się nowego oleju z zanieczyszczeniami.
W silnikach bardzo mocno wyeksploatowanych można wykonać płukanie silnika dwukrotnie, jedno po drugim.
Wielu mechaników zaleca przy każdej wymianie oleju zastosowanie płukanki. Jednak nie wszyscy klienci decydują się na taki krok z uwagi na nieznajomość tego typu preparatów, a także na związane z tym koszty. Zastanawiacie się ile trwa wymiana oleju? Nie więcej jak pół godziny, więc dodatkowe 10-15 minut z płukanką nie powinno mocno zawyżyć ceny tym bardziej, że jedna butelka płukanki kosztuje niewiele.
1 comment
Tec 2000 zielona najbardziej z płukanek do silnika przypadła mi do gustu. Sprawdza się w zmniejszeniu spalania i oczyściła przyzwoicie silnik z nagaru 🙂