MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Eksploatacja
  • Porady

Jaka powinna być minimalna wysokość bieżnika w oponach?

  • Bartosz
  • 4 listopada 2022
  • 3 minute read
dav
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Bieżnik opony ma ogromny wpływ na prowadzenie samochodu i przyczepność do nawierzchni. Niebagatelne znaczenie ma tutaj też głębokość bieżnika. Zużyte opony są niebezpieczne, bo nie zapewniają odpowiedniej przyczepności i nie pozwalają na panowanie nad samochodem. Dlatego należy co jakiś czas sprawdzać głębokość bieżnika. Podpowiadamy, jaka jest minimalna wysokość bieżnika, przy której należy zmienić opony na nowe oraz jak zmierzyć wysokość bieżnika.

Za co odpowiada bieżnik w oponie? Głównie daje przyczepność, trakcję, odprowadza wodę i zapobiega powstawaniu aquaplaningu. Naturalne jest, że podczas eksploatacji wysokość bieżnika zmniejsza się, tym samym pogarszając wspomniane właściwości. Testy przeprowadzone przez ADAC nie pozostawiają co do tego wątpliwości. 

Co mówi teoria, a co praktyka?

Musimy mieć świadomość, że nowa opona ma bieżnik o wysokości ok. 7 do 9 milimetrów, a zdarzają się także takie, które jako nowe posiadają bieżnik ok. 6,5 mm.

  • Teoria: Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia reguluje minimalną wysokość bieżnika w samochodach, która określana jest za pomocą granicznego wskaźnika zużycia opony TWI. 

TWI, czyli Tread Wear Index znajdziemy na każdej oponie, a jego wartość musi wynosić co 1,6 milimetra dla samochodów osobowych i 3 milimetry dla autobusów. 

Wskaźnik głębokości bieżnika TWI

Przepisy mówiące o minimalnej głębokości bieżnika (1,6 mm) obowiązują w całej Unii Europejskiej. Z kolei na przykład w Austrii, opony zimowe o  głębokości bieżnika poniżej 4 milimetrów są uważane za nienadające się do użytku i nie można już jeździć na niektórych trasach zimą.

  • Praktyka: Testy przeprowadzone przez ADAC dowiodły, że prawnie określony limit głębokości bieżnika zapewnia jedynie resztkę przyczepności i bezpieczeństwa. W praktyce okazuje się, że:
    • opony letnie powinny mieć co najmniej 3 milimetry głębokości
    • opony zimowe powinny mieć co najmniej 4 milimetry głębokości

Podczas eksploatacji opon następuje zmniejszenie wysokości bieżnika, ale również zanikanie niektórych rowków, ponieważ lamele opon nie są nacięte na całą głębokość bieżnika. To również w sposób znaczący powoduje pogorszenie właściwości opony. 

Żeby zapobiegać takiemu zjawisku i jednocześnie zachować maksymalne osiągi opon maksymalnie długo, Michelin stosuje w swoich oponach technologię, która umożliwia stosowanie nacięć na całej głębokości bieżnika. Dodatkowo niektóre modele opon np. CrossClimate 2, mają ukryte rowki, które pojawiają się wraz ze zużyciem opony. Rozwiązania takie maksymalizują czas używania opon.

Test opon nowych i zużytych – ADAC

Aby dowiedzieć się, jaki wpływ na osiągi opon ma niski bieżnik, ADAC przeprowadził test opon zimowych. Wybrano ten rodzaj opon, bo są one szczególnie uzależnione od bieżnika podczas jazdy po śniegu i mokrej nawierzchni. 

Testowano opony w rozmiarze 185/60 R14 pod względem właściwości jezdnych – hamowanie na suchej, mokrej i ośnieżonej drodze. Próby przeprowadzono oczywiście na oponach o różnych głębokościach bieżnika: nowe 8 mm, z bieżnikiem 7,5 mm i z bieżnikiem 4 mm.

  • Na śniegu różnice między oponami nowymi a używanymi były najbardziej zauważalne. Opona z bieżnikiem 4 mm ma drogę hamowania dłuższą o 3,2 metra względem opony nowej.
  • Na mokrej nawierzchni największym zagrożeniem jest zjawisko aquaplaningu. Polega ono na utracie przyczepności podczas wjechania w kałużę.
    • Nowa opona straciła przyczepność przy 87 km/h
    • Opona z bieżnikiem 4 mm straciła przyczepność już przy 63 km/h

Różnice pomiędzy oponą nową i zużytą jest znacząca, szczególnie na mokrej nawierzchni. Na oponie z bieżnikiem 4 mm aquaplaning pojawił się przy znacznie niższej prędkości, co oznacza, że znacznie szybciej stracimy przyczepność.

3 metry różnicy w drodze hamowania wydaje się niewiele, ale w rzeczywistych warunkach jest to bardzo dużo i podczas awaryjnego hamowania może decydować o tym czy unikniemy zderzenia.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Najszybciej, ale i najmniej dokładnie możemy ocenić wysokość bieżnika na podstawie wskaźnika TWI. Aby precyzyjnie zmierzyć bieżnik w oponach, warto kupić miernik głębokości bieżnika. Narzędzie to kosztuje od 10 zł do 30 zł i wskaże nam najbardziej precyzyjną wartość. Możemy także użyć do tego suwmiarki noniuszowej.

Jak sprawdzić wysokość bieżnika? Najwygodniej będzie zrobić to na skręconym przednim kole, bo wtedy uzyskamy dobry dostęp do całej szerokości bieżnika. Następnie zerujemy miernik i przykładamy go do najgłębszego rowka.

  • Pamiętaj, aby zmierzyć głębokość bieżnika na wszystkich oponach i w różnych miejscach. Zwróć przy tym uwagę, czy któraś z opon nie jest zużyta nierównomiernie – bardziej na środku bieżnika lub na obrzeżach, bo może świadczyć to o nieprawidłowej geometrii kół.
  • Zwróć także uwagę na wszelkiego rodzaju ubytki w bieżniku. Niepokojące są również wypukłości wypukłości na bieżniku lub bocznej ścianie opony. Uszkodzenia takie nie są bezpieczne i lepiej wymienić opony na nowe.

Eksploatując samochód warto co jakiś czas, nawet podczas zmiany opon z zimowych na letnie dokładnie je obejrzeć i sprawdzić wysokość bieżnika. Nieraz nawet stosunkowo młode opony mogą mieć uszkodzenia kwalifikujące je do wymiany. Może pojawić się na nich też nierównomierne zużycie, które powoduje wytarcie bieżnika na niesłychanie krótkim czasie.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Pompa ABS – co może oznaczać jej usterka?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

NAJEM sposobem na użytkowanie aut marki SEAT i CUPRA

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety wynajmu samochodów ciężarowych do firmy transportowej

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody elektryczne marki Volkswagen w finansowaniu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety używanego Volkswagena Passata

Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT