MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Porady

Czy wskaźnik zmiany biegów w samochodzie obniża spalanie?

  • Bartosz
  • 3 grudnia 2018
  • 4 minute read
Wskaźnik zmiany biegów
Wskaźnik zmiany biegów
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Obecnie praktycznie w każdym kilkuletnim aucie spotkamy wskaźnik, który pokazuje nam, kiedy powinniśmy wrzucać wyższy bieg. Wszystko po to, żeby zmniejszyć spalanie. Postanowiłem sprawdzić, czy wskaźnik zmiany biegów w samochodzie rzeczywiście obniża spalanie?

Wskaźnik ten ma służyć za prymitywną eko-niańkę. Powodem jego stosowania jest wyświetlenie kierowcy informacji, kiedy ma zmienić bieg, żeby jeździł jak najoszczędniej, a tym samym silnik spalał jak najmniej paliwa. Sam mam taki wskaźnik na wyświetlaczu pomiędzy zegarami. Wyświetla on numer biegu na, którym powinienem w danym momencie jechać. Szczerze powiedziawszy, od samego początku uznałem to za totalną głupotę i nie zwracałem na niego uwagi, ani nie stosowałem się do wskazówek. Postanowiłem jednak sprawdzić, czy rzeczywiście zmiany biegów tak jak podpowiada komputer, skutkować będzie obniżeniem spalanie względem mojej normalnej jazdy.

Jak działa wskaźnik zmiany biegów w samochodzie?

Producenci nie postarali się i zrobili to w prymitywny sposób. W moim Oplu Astrze J wskaźnik zmiany biegów działa tak, że bez względu na wszystko każe mi zmieniać z 1 na 2 przy 2500 obr/min., a w pozostałych przypadkach zmieniać biegi powinienem przy 2000 obr./min. Pokazuje on tylko kiedy powinniśmy wrzucić wyższy bieg.

Założenia testu

Założenia były bardzo proste. Sprawdzić w najbardziej przybliżonych warunkach i dystansie 300 km jak będzie wyglądało spalanie, kiedy będę stosował się do wskaźnika zmiany biegów w samochodzie w porównaniu do normalnej jazdy. Zatankowałem bak do pełna, przejechałem 300 kilometrów, stosując się do wskaźnika zmiany biegów bez względu na wszystko. Następnie ponownie zatankowałem do pełna, żeby wyliczyć realne spalanie i pokonałem kolejne 300 kilometrów, jeżdżąc całkowicie normalnie. Czyli zmieniałem biegi przy ok. 3000 obr./min., bardzo rzadko przy 2500 obr./min. Jeżeli chciałem wyprzedzić lub dynamiczniej przyśpieszyć to zmieniałam przy 3500 – 4000 obr./min. Jak widzicie, moja normalna jazda jest raczej ekonomiczna.

W obu etapach starałem się hamować silnikiem i przewidywać sytuację na drodze, aby niepotrzebnie nie przyśpieszać itp. Każde z trzystu kilometrów pokonałem, jeżdżąc te same odcinki, żeby zachować jak najbardziej zbliżone warunki. Tankowałem zawsze do pierwszego odbici, na tej samej stacji.

Wyniki testu

Dystans, który przejechałem, stosując się bez względu na wszystko do wskaźnika zmiany biegów, zakończył się spalaniem 6,44 l/100 km – liczone z dystrybutora. Komputer pokładowy pokazywał spalanie 5,9 l/100 km, czyli przekłamuje o ok. 0.5 litra. Średnia prędkość na tym etapie wyniosła 42,5 km/h.

Jazda zgodnie ze wskaźnikiem zmiany biegów
Jazda zgodnie ze wskaźnikiem zmiany biegów

Drugie 300 kilometrów jeździłem zupełnie normalnie. W tym przypadku realne spalanie na testowym dystansie wyniosło 7,06 l/100 km. Średnia prędkość wyniosła 35,3 km/h, czyli nieco mniej niż w pierwszym przypadku. Wynika to z tego, że kilka razy stałem w sporym korku. Komputer pokładowy w połowie tego dystansu pokazywał spalanie 6,5 l/100 km, na koniec po 300 km 6,7 l/100 km. Jak widać, w tym przypadku komputer przekłamał o 0,37 l/ 100 km, czyli mniej niż w pierwszym przypadku. Jest to norma w Astrze, że komputer przekłamuje o różną wartość. Wiele razy mi się tak zdarzyło.

Jazda normalna pierwsze 150 km
Jazda normalna – cały dystans 300 km

Wnioski

Dosyć niskie spalanie 6,44 l/100 km, kiedy zmieniałem biegi zgodnie ze wskaźnikiem, uzyskałem nie tylko przez to, że wrzucanie wyższego biegu następowało przy 2000 obr./min., ale także przez to, że nie wciskałem mocno gazu przy przyspieszaniu. Jeździłem bardzo ślamazarnie. Moja Astra ma koło dwumasowe, a jak wiadomo, nie służy mu jazda i dynamiczne przyspieszanie na niskich obrotach. Wydaje mi się, że głównym czynnikiem, przez który uzyskałem tak niskie spalanie, było bardzo łagodne operowanie gazem. Obserwując i porównując chwilowe zużycie paliwa przy jednostajnej jeździe z obrotami 1500 obr./min/., a 2000 obr./min. było ono praktycznie takie same. Dlatego uważam, że ciągła jazda i patrzenie na ten wskaźnik jest głupotą. Właściwie nie da się tak jeździć. Ciągła zmiana biegów przy tak niskich obrotach nie jest również dobra dla silnika i podzespołów. Poza tym musiałem dużo częściej sięgać po lewarek, co było trochę wkurzające, szczególnie w mieście.

Przeczytaj także: Czy to koniec silników diesla?

Różnica w spalaniu wyniosła 0,62 l/100 km. Nie jest więc ona jakaś kolosalna. Jeżdżąc miesięcznie średnio 1000 km, zaoszczędzimy w ten sposób ok. 30 zł, czyli niewiele. Jednak przy rocznych przebiegach 10 000 km będziemy w stanie zaoszczędzić ok. 300 zł, a przy 20 000 km 600 zł. Taka kwota może już skłonić do zastanowienia czy przypadkiem nie stosować się do wskaźnika zmiany biegów w samochodzie. Z drugiej jednak strony oszczędności na paliwie trzeba zestawić z konsekwencjami takiej jazdy. Obecnie dużo samochodów ma koło dwumasowe, które bardzo nie lubi jazdy na niskich obrotach i gwałtownego z nich przyśpieszania. Po kilku latach takiej jazdy może nadawać się ono do wymiany. Średni koszt dwumasy to ok. 2000 zł plus wymiana. Dlatego najpierw dobrze się zastanów czy warto.

Mój test wyraźnie pokazał, że wskaźnik zmiany biegów w samochodzie obniża spalanie. Oszczędności mogę jednak okazać się pozorne i krótkoterminowe. Z drugiej jednak strony, jeżeli ktoś jeździ bardzo ostro, taka Astra jak moja spali ok. 9 l/100 km. Wtedy różnica w spalaniu będzie znacznie wyższa, a zmiana nawyków poprzez stosowanie się do wskaźnika zmiany biegów może wyjść na dobre.

Jeżeli chcesz jeździć oszczędnie, stosuj zasady ecodrivingu (z wyjątkiem tej, która mówi, żeby jeździć na jak najwyższym biegu) i patrz na chwilowe zużycie paliwa. To na jego podstawie z czasem nauczysz się samochodu i osiągniesz niskie spalanie, przy zachowaniu rozsądnej dynamiki jazdy.

 

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • ecodriving
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Pompa ABS – co może oznaczać jej usterka?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

NAJEM sposobem na użytkowanie aut marki SEAT i CUPRA

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety wynajmu samochodów ciężarowych do firmy transportowej

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody elektryczne marki Volkswagen w finansowaniu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety używanego Volkswagena Passata

Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT