Panewki BXE to temat spędzający sen z powiek wielu użytkownikom. W tym wpisie przedstawiam jak uchronić się przed kosztowną naprawą.
Jako, że przez 5 lat posiadałem Golfa 5 generacji z silnikiem 1.9 TDI BXE (105 KM), przejechałem nim ponad 80 000 km (sprzedałem przy przebiegu 145 000 km) wiem, że te diesle mogą mieć problem z panewkami. Szczególnie o oznaczeniu BXE. Właśnie na tym konkretnym modelu chciałbym się skupić i przedstawić jakie zagrożenia czekają na jego posiadaczy.
Opisana przeze mnie wada dotyczy wycierających się panewek korbowodowych.
Każdy interesujący się motoryzacją zna legendę o niezawodności Volkswagenowskich silników 1.9 TDI przejeżdżających bezawaryjnie wiele setek tysięcy kilometrów. Niewątpliwie są to niezawodne silniki, lecz czy diametralnie bardziej od silników diesla innych producentów ?
Silnik BXE montowany był w większości modeli Volkswagena, Skody, Seata oraz w Audi.
Najczęściej awaria występuje przy przebiegu między 120 000 km a 180 000 km. Jednakże znane są przypadki, awarii przy 80 000 km i ponad 200 000 km.
Nie wszystkie silniki oznaczone symbolem BXE są wadliwe, wiele jednostek bez zająknięcia pokonały 300 0000 km i więcej. Co nie zmienia faktu, że problem istnieje.
Przyczyny
Główną przyczyną jest najprawdopodobniej źle dobrany materiał z których wykonane są panewki w silnikach BXE.
Dlaczego właściwie tak się dzieje, że ulegają wytarciu ? Panewki korbowodowe posiadają zdolność do przenoszenia obciążeń, która zależy od trwałości filmu olejowego, on zaś zależy od obrotów silnika, zanieczyszczeń w oleju a także ogólnej degradacji oleju. We współczesnych silnikach diesla znacznie wzrosło obciążenie, które sięga 120 N/mm2. Dodam, że obciążenie w latach 70-tych wynosiło około 45 N/mm2. Widzimy, że zwiększyło się ono prawie trzykrotnie. Dopiero w latach 80-tych powstała technologia umożliwiająca produkcję panewek, które zniosą obciążenie przekraczające 100 N/mm2. Wtedy rozpoczęła się era panewek sputterowych. Panewki Sputterowe posiadają dodatkową warstwę ślizgową o grubości ok 18 µm (0,018 mm). Utworzona warstwa charakteryzuje się bardzo wysoką twardością, a jednocześnie jest w stanie wytrzymać wysokie obciążenia.
Przypuszczam, że w silnikach 1.9 TDI BXE zastosowano dwa rodzaje panewek. Jedne sputtery, drugie nie wzmocnione. Tylko tak można wyjaśnić fakt, że jedne silniki przejeżdżają ponad 300 000 km, inne nie dojeżdżają do 150 000 km.
Druga przyczyna jaka się nasuwa, to brak smarowania. Istnieje możliwość, że problemy z ciśnieniem oleju mogą przyczyniać się do wycierania się panewek korbowodowych. Sytuacja taka może mieć miejsce szczególnie kiedy poruszamy się z wysoką prędkością obrotową, nagle zatrzymujemy się, obroty spadają do poziomu biegu jałowego i w tym momencie przez sekundę lub kilka następuje gwałtowny spadek ciśnienia oleju. W tym przypadku możemy podnieść elektronicznie wolne obroty o 150 do 200 obr./min, co uchroni nas przed chwilowym brakiem smarowania. Ja w swoim Golfie także podniosłem obroty o 150 w stosunku do fabrycznych.
Konsekwencje
Wytarta panewka korbowodowa w momencie krytycznym doprowadza do pęknięcia korbowodu, który robi dziurę w bloku silnika. Niestety po takim zdarzeniu jesteśmy zmuszeni wymienić silnik na nowy lub zrobić kapitalny remont. Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku wiąże się to z wysokimi kosztami naprawy. Wymiana silnika będzie nas kosztować między 5 000 zł a 6 000 zł, zaś remont pochłonie ok 1 000 zł mniej.
Jakich części potrzebujesz do wymiany panewek ?
Jeżeli zdecydujesz się na wymianę, musisz kupić:
- panewki korbowodowe Glyco nr katalogowy 71-3904 STD (panewki sputterowe) – w opakowaniu dostaniemy 8 półpanewek po dwie na każdy korbowód. 4 z nich będą panewkami sputterowymi. W górnej części występuje wyższe obciążenia, stąd stosuje się tam sputtery.
- śruby korbowodowe OEM nr katalogowy 045105425.
Poza tym dobrze byłoby wymienić jeszcze olej i filtr oleju po dotarciu panewek. Potrzebny będzie także wysokotemperaturowy sylikon do miski olejowej, lecz takowy powinien posiadać warsztat.
Koszt wymiany panewek
Profilaktyczna wymiana panewek nie powinna przekroczyć 1000 zł. Na cenę składają się panewki Glyco ok 120 zł, śruby korbowodowe ok 140 zł, olej silnikowy ok 150 zł, filtr ok 25 zł, pozostałą część kwoty to robocizna.
Po wymianie panewek…
…należy przeprowadzić docieranie. Firma Glyco zaleca zastosowanie następującej procedury:
Etap 1 | 1 minuta | 1/3 n max |
Etap 2 | 1 minuta | 1/4 n max |
Etap 3 | 1 minuta | 1/2 n max |
Etap 4 | 1 minuta | 1/3 n max |
Docieranie zaleca się stosować w czterech etapach po jednej minucie każdy. nmax oznaczymy maksymalną dopuszczalną prędkość obrotową silnika. Ja docierając po wymianie panewki w swoim Golfie przed powyżej opisanymi 4 etapami, pozostawiłem silnik na wolnych obrotach przez ok 5 minut. Po wymianie panewek na nowe, zalecam wymianę oleju po 1000 km wraz z filtrem oleju.
Co na to Volkswagen ?
Oficjalnej akcji naprawczej nie ogłoszono, także Volkswagen nie przyznaje się do zastosowania złej jakości panewek korbowodowych w silnikach oznaczonych symbolem BXE. Niektóre ASO przyznają nieoficjalnie, że problem jest.
edit: 19.10.2017 r.
Panewki z silnika BXE Darka, czytelnika bloga.
Darek, postanowił wymienić panewki w swoim 1.9 tdi bxe przy przebiegu 178434 km. Silnik jeździł na oleju Castrol Edge 5w30 LL i był wymieniany co 10 tys km. Poniżej zdjęcie panewek z korbowodu nr 2. Jak widać na zdjęciu oraz jak wspominałem powyżej nie wszystkie silniki mają ten problem. Niestety jest to loteria.
74 comments
Z tego co wiem wadliwe panewki zastosowano od września 2006 roku…pozdrawiam
Mam od 10 lat paska b6 z tym motorem. Ma teraz 370 tyś. Nie było problemów z panewkami…odpukać. Może ktoś wczesniej coś robił.
Witam, posiadam Audi A3 8p 2007r 1.9TDI silnik BXE przy przebiegu 238 tyś km mieniałem panewki, wymiana była konieczna, górne miały już zmieniony kolor, była potrzeba wymiany. Serdecznie pozdrawiam.
Passat b6 2006 r 298000 przebiegu maszyna gra i gwizda zero zużycia panewek A silnik bxe
Witam. Posiadam Octavię 2 z 2009 roku z silnikiem BXE. Wymieniłem panewki przy przebiegu 260 tys. km. Jak stwierdził mój mechanik ostatni moment, panewki czarne. Skusiła mnie zmiana ponieważ w rodzinie była octavia z tym silnikiem w którym obróciło panewke po przebiegu powyżej 320 tys. km. Panewki robiłem w czerwcu 2020r. koszt wymiany panewek wraz z olejem i filtrem oleju wyniósł mnie 700zł. Uważam że nie są to duże pieniądze a mogę spać spokojnie. Pozdrawiam.
Witam,
Po oczytaniu się o tych panewkach, postanowiłem zajrzeć przy okazji wymiany oleju. Lepiej dmuchać na zimne, a sprawdzenie to nie jest jakaś wielka robota.
Skoda Octavia 2006, nalatane 193.000szt. Kupiłem ją 2,5 roku temu z przebiegiem potwierdzonym 126.000km, od pierwszego właściciela. Auto salonowe Polska.
Olej zmieniany co max co 10.000km. Po zakupie jeździł do kolejnej wymiany na Millersie, później na Motulu Specific 5W40, aż do teraz. Aczkolwiek kupowany tylko z pewnego źródła. Allegro i pochodne omijam szerokim łukiem, bo obiło mi się o uszy, że można trafić na lipę.
Wszystkie panewki w stanie niemalże idealnym, więc nie były ruszane. Zostały wymienione tylko śruby korbowodu. Silnik czysty, przy okazji został wyczyszczony smok.
Także mogę spać spokojnie. Jak zostało wspomniane tu i ówdzie, problem nie dotyczył wszystkich egzemplarzy, z tego wynika. Jeśli ktoś ma ten silnik, naprawdę polecam sprawdzić, roboty niewiele, a spać można spokojnie.
Pozdrawiam
Witam. Posadam vw golfa 5 z tym silnikiem 1.9 tdi o oznaczeniu BXE , auto ma ponad 370 tys km , ja zrobilem nim 110 tys , i oprócz okresowej wymiany oleju i rozrządu silnik chodzi bardzo dobrze i nic sie nie dzieje. Wiec nie wiem czemu administrator wypisuje takie niepochlebne opinie akurat temu silnikowi, bo te wady dotycza wszystkich tych silników czy to bls, bkc,bxe jesli sie zle eksploatuje
a ja mam octavię 2008 i wczoraj wał rozwalił mi blok przy przebiegu 142 tyś.
Rocznik 2008 i zaledwie 142 tyś. Zaraz pękne ze śmiechu XDDD weź spytaj wnuka czy nie majstrował przy liczniku
Otóż nie do końca… też mamy Octavię, z 2010 roku. Wiesz jaki ma przebieg? 90k pykło nie dawno. I co, powiesz, że cofany? Prosto z salonu więc Cię tu zaskoczę…
Witam, rozmawiałem z mechanikiem sepc. się w VW-(niby renomowanym serwis), stwierdził, że w autach z BXE z 2008 lub nowszych problem z panewkami był nie tak często, że problem raczej dotyczy to starszych roczników, bo w tych nowszych zazwyczaj były już lepsze panewki i nie ma co panikować, czy faktycznie tak jest?
Witam.Mam do Pana takie pytanie.
Jestem posiadaczem takiego passata b6 z przebiegiem 190tys km i zastanawiam się czy ruszać ten temat .co pan uważa???
Witam .u mnie w pracy są 3 passaty 1.9tdi BXE. Dwie sztuki 2007r.mój 2008r. Około 200tys przebiegu u mnie obróciło panewke a kolega nie posłucham mojego ostrzeżenia po dwóch tygodniach wylądował jego passat na lawecie też panewka . trzeci zdążył sprawdzić panewki jak wymieniał olej choć mechanik odradzał sprawdzenia i zdążył w ostatnim momencie .
Ja mam seata toledo 1,9 BXE z roku 2006 – eksport z Hiszpanii. Przebieg: 315000 km. 4 lata jeździł w Hiszpanii i tam zrobił 138 tys. km (czyli raczej Hiszpan nie wymieniał panewek). W Polsce też nie były wymieniane. Obecnie stuka mi dwumas (mam taką nadzieję że to nie panewki :))
Kupiłem niedawno Octavia rok 2009 1.9 BXE. Przebieg udokumentowany z polskiego salonu 289 tysięcy. Przy okazji wymiany oleju postanowiłem zajrzeć do panewek korbowodowych. Był to strzał w dziesiątkę wszystkie 4 Górne panewki nosiły wyraźne ślady zużycia natomiast dolne były w stanie idealnym.
Wniosek z tego nasuwa się że nawet auta po 2008 roku mogą mieć też problemy z panewkami.
Nie tylko mogą mieć a mają napewno.
Witam
Zakupiłem Octavia z końca 2009 roku z przebiegiem 289000. Przy wymianie oleju i filtrów postanowiłem zlecić wymianę tych panewek. Był to strzał w 10. Wszystkie 4 górne nosiły wyrażne ślady wytarcia , natomiast dolne były jak nowe. Wniosek jest prosty trzeba poddać je kontroli niezależnie od roku produkcji auta bo najwyraźniej problem dotyczy też aut po 2008 roku z silnikiem bxe.
Skoda octavia 2 1,9 tdi 2009r. Po dwóch latach użytkowania na konkretnym oleju motul, wymieniany co 10tyś km, postanowiłem profilaktycznie wymienić te panewki. Przebieg sprawdzony 170 000 km. No i…. Całe szczęście. 3 panewki na wykończeniu, dodam tylko że żadnych niepokojących odgłosów nie było.
Wczoraj wymieniałem panewki Leon 2 (BXF) 2008 produkcja . Przebieg 170 tyś ,po wyjęciu okazuje się że na 4 korbie panewka w stanie idealnym a na 1 korbie była na wykończeniu
Dalej jeździjcie szajswagonowymi autami i płacicie kupę kasy za nic niemieckie auta to. Już mit nic wspólnego z latami 90 story i tyle jak nie gniją to silniki do bani
Mam 10 letnia skode octavie z silnikiem 1.9tdi BXE przejechane ponad 400000 ogolnie nie mialem duzych problemow z tym samochodem. Pare dni temu zamowilem A3 z tym samym silnikiem BXE przejechane jakies 180000. Nigdy nie mialem problemow z 1.9 a tu jest jakas paranoja jezeli masz ten BXE to lepiej oddaj ten samochod prosto do garazu. Kiedys mialem octavie 2.0 z silnikiem BKD i wielu ludzi pisalo ze to najgorszy silnik sypie sie itp. Przejechalem na nim 350000 i jeszcze sprzedalem bez duzych wydatkow. Mysle ze to ludzie ktorzy zydza na oleju, nie dbaja o diesla a przeciez to jest brudny silnik maja problemy, zaoszczedzisz 20-50zl na oleju a potem po paru latach wydasz to na lawete i mechanika. Ale kazdy ma inne doswiadczenia
Miałeś szczęscie tak Ci powiem albo panewki miałeś inne niz 90% tych jakie montowała fabryka.
W silnikach BXE ma o miejsce niezależnie od używanego oleju u mnie castrol edge 5 w 30.
U mnie Seat Altea 2005 przebieg udokumentowany 220 tyś. Znając ten problem silników BXE przy okazji wymiany uszczelniacza od strony sprzęgła zajrzałem do panewek i była to ostatnia chwila na ich wymianę. Górne panewki stan agonalny dolne jak nowe.
Zmieniłem wszystkie panewki korbowodowe i główne na wzmacniane ( nowe od silnika 150 konnego ) nie duży wydatek, a pewność, iż korbowód nie wyjdzie bokiem.
Rada dla innych dobry olej, wymiana oleju poprzez spuszczenie go ( szęsto odsysają przez bagnet ) bo widać wtedy drobiny marchewkowej kompozycji panewek, jak są to czas na wymianę panewek korbowych.
seat toledo iii 2007 rok, 201 tys km i wlasnie korbowod wyszedl bokiem silnika, olej zmieniany terminowo, więc jak będzie?
Witam wszystkich, proszę o pomoc niedawno kupiłem Golfa V z 2008 roku właśnie z silnikiem BXE, auto ogólnie zadbane, sprowadzone z Niemiec z oryginalnym przebiegiem 230 tys. Po numerze vin wychodzi na to że auto wyprodukowane w Niemczech. Poradzcie coś czy mam się czego obawiać z tymi panewkami czy po tym VIN można coś sprawdzić: WVWZZZ1KZ8W268755.
prawda jest taka, że jeżeli pod pokrywą rozrządu jest Poland silnik ma gorsze panewki i padają, jeżeli jest napisane Germany, tak jak autor artykułu napisał, są solidne i te silniki latają po 300 tys i więcej
Potwierdzam problem z panewkami. Usłyszałem dziwny odgłos z silnika w moim vw jetta tdi 1.9 z 2008 roku kupiony nowy z salonu w 2009 roku (silnik BXE). Słyszałem o złych panewkach na forum dlatego od razu laweta i do mechanika. Ale niestety już było za póżno. Miałem zamiar obejrzeć panewki przy wymianie rozrządu przy 120 kkm. Zabrakło 20 kkm. Dlatego ostrzegam innych. Nadmieniam że samochód był serwisowany, wymiana oleju, filtrów co rok (ok.15 kkm).Teraz czeka mnie niestety wymiana całego silnika.Czy zamiast silnika BXE mogę wstawić BKC lub BLS bez większych problemów?
Tak tyle ze BLS jest pod cat.
witam jestem mechanikiem,miałem wcześniej Golfa V BKC zero preoblemów olej co 15 tysięcy wymiana na zalecany przez producenta i zero problemów zrobiłem nim 120 tysięcy przez 4 lata.Obecnie Passat B6 BXE 2007 rok również zero problemów przebieg 284 tysiące obejrzałem panewki po zakupie auta idealny stan,również uważam jak niektóre osoby tutaj że to nie jest prawda z awariami bxe wystarczy dbać dobre paliwo z renomowanej stacji olej co 15 tysięcy studzenie turbiny i te auta się nie psują,awarie najczęsciej występują w autach po serwisie long life czyli olej co 30 tysięcy kilometrów.Także według mnie nie ma się co bać BKC tym bardziej że auta mają już 200-300 tysięcy a jeżeli awaria miała wystąpić to dużo wcześniej.Na swoim warsztacie nigdy nie spotkałem awarii panewek czy dziury w bloku bxe,a po 2005 każdy 1.9 tdi 105 km to Bxe lub Bls z dpf.
Ja też mam Passata b6 bxe od pierwszego właściciela w Polsce który kupił go od Niemca jak miał przejechane 168kkm a sprzedał mi jak miał 298kkm. Ja nim jeżdżę od dwóch lat i ma najechane 330kkm i mechanik będzie mi sprawdzał te panewki. Pytanie to wstawiajacego bloga czy podane numery panewek które napisałeś pasują do każdego BXE? Byłem w sklepie i powiedzieli mi że jęk chce panewki sputtery Glyco to muszą mieć identyczne numery jak moje zamontowane w silniku czy to prawda?
Jak widać każdy mechanik jest “mondrzejszy” od kolejnego. Kijowe panewki zużyją się szybciej bez względu na to jaki olej lejesz. U mnie w samochodzie z silnikiem BXE, w którym było lane dobre paliwo, dobry olej, który był wymieniany co 15 tys. (wychodziło częściej niż raz w roku) po przebiegu 185 tys. panewki wyglądają jak te na zdjęciu na samej górze. Jak ludzie piszą u jednych są dobre panewki, u innych nie. Samochód z 2008 r. W silniku rozleciał się tłok pod pierścieniem na 4tym cylindrze. Przy okazji można było obejrzeć panewki. Są w takim stanie jak na tym zdjęciu. Potwierdza się reguła: nie ma dobrych samochodów, są dobre egzemplarze.
Mam trzecią Skodę z BXE pierwsza, silnik do wymiany przy 200tysiecy, auto było serwisowane, żadnych objawów, nagle łutututu i po silniku, druga Skoda, profilaktycznie wymiana panewek przy 100tys, panewki żółte, trzecia Skoda, panewki wytarte przy 70tys, auta serwisowane jak należy.
To wina użytych materiałów nie serwisu, możesz wymieniać co tydzień olej a i tak jeżeli są dziadowskie panewki to sie przekręci ma 100%
Witam, a jakie roczniki tych Skód ? Gdzie były produkowane, ponoć po nr Vin można sprawdzić czy np. w Niemczech albo w Meksyku ?
własnie wczoraj w moim bxe mechanik zwalał miske przelot 135tys zeby zmienic panewki odkrecił korbe 4-tą i panewki super stan zero rys przetarc nie było sensu wymieniac skoro sa jak nowe
Witam
Jestem posiadaczem Audi A3 1.9 TDI BXE z grudnia 2008r. Pierwsza rejestracja w styczniu 2009. Powiem krótko, oddałem samochód do mechanika, ktory pracował przez 10 lat w serwisie audi a teraz ma swój duży profesjonalny warsztat. Ubywalo mi płynu chlodzacego i to był pierwszy powód z jakiego samochód tam trafił.
Za dwa dni po gruntownym sprawdzeniu wszystkiego co się najczęściej psuje w aucie otrzymałem niemiła odpowiedź. Uszczelka pod głowicą do wymiany wraz z nią wymieniłem od razu turbine bo nie było sensu za pół roku przyjeżdżać i robić to od nowa, za jakieś 30000 km dwumas do wymiany i na tym koniec. Od razu zapytałem mechanika co z felernymi panewkami w BXE. Okazało się że są w bardzo dobrym stanie i nie będzie trzeba ich wymieniać.
Mechanik śmiał się z moich głupich pytań odnośnie silnika BXE. Powiedział mi krótko że mój samochód ma na liczniku 219000 kilometrów ale tak naprawdę to 100000 muszę sobie dodać. Nigdy nie było żadnej ingerencji mechanika w tym silniku od nowości. Jest w bardzo dobrym stanie i żaden element karoserii nie był malowany ani wymieniany. Po prostu samochody produkowane w dobie kryzysu trzeba naprawiać częściej niż te produkowane 10 lat wcześniej a te części które wymieniłem to nic innego jak naprawy związane z eksploatacją samochodu. Powiedział jeszcze że nie każdy wie że olej w tym silniku wymienia się co 10000 kilometrów i to musi być olej z górnej półki wraz ze wszystkimi filtrami, oprócz tego warto przy wymianie oleju zdjąć miskę i zobaczyć w jakim stanie są panewki korbowe. Aaa i jeszcze jedno, jak ktoś myśli że 1.9 TDI to silnik który ma sportowe osiągi i gniecie padał gazu do końca to życzę powodzenia.
A na moja uwage, gdy wybila lapa dziure, mechanik z autoryzowanego serwisu powiedzial, ze to dlatego, ze g..no lalem do silnika. No to lalem zalecanego Castrola 5W40 co 15kkm. A tak swoja droga jak firma zaleca nawet co 30kkm wymieniac olej to skad ja, q…, mam wiedziec, ze co 10. I to mechanik z VW powiedzial? DAS AUTO w morde. Darowalbys sobie. Ze Ciebie nie trafilo to o niczym nie swiadczy. Pozostale punkty Twojej wypowiedzi mialem takie same – nic, nigdy.
Widicznie miałeś założone onne panewki, nie wyzbywali się juz tych felernych.
Dbałem ale i dawałem do pieca aż do odcięcia w 1.9 tdi 110 nie jeden raz. Wprawdzie po 250 tys robiłem uszczelke ale silnik rozebrany przez fachowca i jego pytanie ile ma auto ma przejechane ponieważ zużycie nie wskazywało ,że auto ma przejechane aż “”250tys “”. 100tys było przelatane po modyfikacji poważnej i moc była pond 170 koni.
Auto mało latało po autostradach i odpalne po postoju w garażu w 70 proc .
Powód uszczelki przewód się przetarł od G12 i płynu ubyło.
Ale z kręceniem nie patyczkowałem się.
A ja się zastanawiam nad kupnem Octavii z roku 2007 r z silnikiem BXE . Poprzedni właściciel starszy Pan też słyszał o tym problemie od mechaników . Wymienił na nowe za wczasu przy przebiegu 145000 tys jak twierdził stare były w dobrym stanie napewno nie wymagały wymiany …. Może ten egzemplarz będzie w porządku ?
Ciężko coś doradzić. Jeżeli faktycznie wymienił, to powinno być wszystko w porządku, chociaż pewności nigdy nie ma na 100%. Upewnij się czy wymienił na oryginalne, czy na Glyco.
Wymienił na orginalne 🙁 chociaż jak teraz czytam to widzę że silnik ten ma też problem z walkami które się bardzo szybko wycierają Sam już nie wiem bo samochód jest w stanie bardzo dobrym . Przebiegi rocznie robię w okolicach 60 tys. 90 procent to miasto . Gość powymieniał za wczasu panewki niedawno koło dwumasowe itp.
Masz racje wałki rozrządu wycierały się razem ze “szklankami”.
Witam,
czy zalecane panewki Glyco mają ten sam rozmiar co oryginalne VW? Dzisiaj mechanik odkręcił miskę w moim BXE VW Jetta z 2008 i wyjął panewki z korby 4-tej. Okazuje się że Glyco są cieńsze o 0,08 mm od oryginalnych wyjętych z silnika. Czy to normalne? Czy ktoś również zauważył różnicę w grubości między panewkami oryginalnymi i Glyco 71-3904 STD? Nie wiem co zrobić, moje oryginalne wyglądają dobrze (brak uszkodzeń) i mechanik nie zaleca wymiany zwłaszcza na cieńsze
Bardzo dziwna sprawa, że Glyco są cieńsze. Moje oryginalne były takiej samej grubości co Glyco. Przy zużytym silniku można zastosować panewki ale grubsze 0,25 bądź 0,50. A STD oznacza rozmiar nominalny.
Może trafiłeś na podróbki Glyco ? Możesz to sprawdzić tu http://www.fmmotorparts.pl/support/anti-counterfeit.html
Najlepiej skontaktuj się z Federal-Mogul, może pomogą http://www.fmmotorparts.pl/support/contact.html
Witam serdecznie ! Mam BXE 149k km i coś zaczyna mi rytmicznie stukać, trzeć się. Wydaję mi się że to własnie obracające się panewki. Możliwe że to słyszę? Pojawia się to często przy schodzeniu z wysokich obrotów.
Z tego, co wiem, to osobom, którym obróciła się panewka, nic nie słyszały. Natomiast uszkodzona panewka wydaje dosyć specyficzny dźwięk. Dobrze by był, żeby posłuchał tego dobry mechanik. Trudno coś wyrokować nie słysząc tego.
Vw golf 2008 1.9 tdi bxe – wczoraj na autostradzie silny stukot i nagły spadek prędkosci – laweta-mechanik – silnyk do wymiany – pękniete panewki przebieg 225 tys
Do 210 tys serwis w aso, olej +filtry co 10 tyś,
Zero halasu, samochod dzialal bez zarzutu, produkcja polska.
Witam
Mam silnik bxe z przebiegiem 450.000 km auto z 2008r.serwis 1 wlasciciel serwis . Auto nadal pięknie chodzi jedynie dwumasa była robiona przy 340.000 km . Ja naczytalem się o wadach silników BLS filtr cząstek stałych wadliwy. Więc może lepiej za dużo nie czytać 🙂
Pozdrawiam
A czy możecie podać roczniki waszych aut? Bo gdzieś w internecie wyczytałem że problem wadliwych panewek w silnikach 1.9 tdi BXE dotyczy egzemplarzy wyprodukowanych do 2008 r. Podobno w młodszych egzemplarzach (wyprodukowanych po 2008 r.) zastosowano inne panewki i tego problemu już nie ma. Może ktoś to potwierdzić? Sam mam Skode Octavię II 1.9 tdi BXE z 2010 r. i się zastanawiam czy to mnie też dotyczy.
Moj VW TOURAN 1.9 TDI BXE jest z 2007 roku
Mój Golf przytoczony w artykule pochodził z 2007 r. I z tego co kojarzę, to większość wadliwych silników była właśnie z tego rocznika. Chociaż zdarzały się także z roku 2008.
Najlepiej po prostu unikać silnika z kodem BXE. Lepiej kupić BKC, BLS lub BJB.
Witam. Posiadam Octavię 1.9 TDI bxe koniec 2007r. Nalatane na chwilę obecną 290 000 (z czego przez 3 lata osobiście zrobiłem 70k) i nic nie wskazuje na to że posiada ona wadliwe panewki. Także w dużej mierze zależy to na jaki egzemplarz trafimy. To samo turbo, wtryski. Wszystko cyka jak należy. Jedynie co to dwumas powoli się odzywa ale przy takim przebiegu to raczej nic odbiegającego od normy.
Panie TAXI Glyco nr katalogowy 71-3904 STD są to panewki w wymiarze standardowym. W kartoniki znajdują się dwie sztuki. Górna i dolna z czego jedna ma oznaczenie SPUTTER i ona jest wzmacniana którą zakłada się na górę czyli od strony tłoka
Czy słychać w jakiś sposób te kończące się panewki w tych BXE ?? Czy przy zakupie samochodu z takim motorem można jakoś zdiagnozować że będzie nas czekała ich wymiana ?? Jakies podpukiwanie szorowanie na ciepłym/zimnym silniku ??
Witam – przeczytałem kiedyś na forach UK ze problem w silnikach BXE dotyczył silników po roku produkcyjnym 2006 ale czy to prawda …nie wiem
Witam
panewki korbowodowe Glyco nr katalogowy 71-3904 STD (panewki sputterowe) Jak sama nazwa wskazuje są to panewki std czyli standardowe na stronach sklepów uzyskałem informacje, ze nie ma wzmacnianych i te są na pewno zwykłe nieutwardzane. Więc nie wiem o co te halo? Cena od 88 do 117 zł za sztukę.
STD oznacza wymiar standardowy. Mogą być jeszcze nadwymiar 0,250 mm lub 0,500 mm.
Witam wszystkich. Mam B6 z 2007r i jak nie był kręcony to ma ponad 260tys.. Rozmawiałem z kierownikiem warsztatu w serwisie VW i upiera się że niema żadnego problemu z panewkami. Ja myśle że z nimi niema o czym rozmawiać bo się do problemu nie przyznają. Też chcę wymienić tylko czy ktoś podpowie jak wygląda wał z takim przebiegiem, czy będzie wymagał szlifu zanim się za to wezmę. Zgóry dzięki.
Jak nie rozkręcisz to nie będziesz wiedział. Zwróć uwagę na głębokie rysy, jeżeli płaszczyzna jest gładka nie wyrobiona to powinno być oki. I czy panewki a ich część ślizgowa nie ma wżerów i rys. Mechanik Ci na pewno powie ich stan i czy wał wymaga szlifu. A po szlifie będziesz musiał wstawić nad wymiar i tu zależy jaki stopień od grubości szlifu.
Witam. Jestem po wymianie Panewek w 1,9 TDI 105 KM BXE stare panewki były ok. Ale tyle się naczytalem i słyszałem o tych silnikach BXE więc wymieniłem.
Jak się okazuje nie wszystkie mają wadliwe panewki.
Mój BXE ma przejechane 178 tyś i stare panewki naprawdę były ok
Darek, może wrzucisz foto starych panewek ?
Chętnie tylko niezbyt wiem jak tutaj dodać zdjęcie
Czy jest konieczność wymiany oleju po 1000 km od zmiany panewek? Moje stare były w naprawdę dobrym stanie (1.9 BXE) więc nie robiłem szlifu wału tylko założyłem Glyco Sputter i kupiłem nowe śruby.
Kuba, ja wymieniłem olej wraz z filtrem oleju. Jeżeli wszystko zostało dobrze poskładane to zapewne nie ma obawy o pojawienie się jakichkolwiek mikro opiłków w oleju. Chociaż jak by nie patrzeć po wymianie musimy dotrzeć panewki a wtedy różnie może być !
Przy wymianie rozciąłem filtr i sprawdziłem czy aby nie ma w nim opiłków metalu, które mogły by wskazywać na problem.
mi wywalilo panewke w dniu wczorajszym , mechanik powiedzial ze sie rozpadla , wal caly ale zasugerowal poszukanie nowego silnika (ps silnik BXE)
Paweł, współczuję. Między innymi dlatego powstał ten wpis. Aby przestrzec użytkowników lub przyszłych nabywców.
Przy jakim przebiegu poszła panewka ?
O czym Ty gadasz, przestrzec, przed czym, przed artykułem w sieci. Ile takich silników przerobiłeś że się wypowiadasz o ogóle. Mam Skodę z 2007 właśnie BXE, wszystko gra i buczy, ma 280 tys. To jakaś fikcja z tym co mówicie, jak się trafi lewy egzeplarz to się może wysypać wszystko. Specjaliści w necie są od wszystkiego, szkoda że większość nie jeździła nawet autem z takim silnikiem.
Konrad chyba nie przeczytałeś dokładnie całego wpisu. Napisałem jedno istotne zdanie:
“…Nie wszystkie silniki oznaczone symbolem BXE są wadliwe, wiele jednostek bez zająknięcia pokonały 300 0000 km i więcej…”
Świadczy to o tym, że dokładnie przeanalizowałem ten temat. Nie tylko na podwórku Polskim, ale także Niemieckim i Brytyjskim. W tamtych krajach również wiele osób skarży się, że korba wychodzi bokiem bo panewka się wytarła.
Cieszę się, że Twoje BXE przejechało już 280 tys km beż awarii i życzę Ci abyś pokonał jeszcze 500 tys bez przygód. Twój przypadek jedynie potwierdza moje twierdzenie, że nie wszystkie były wadliwe. Co nie zmienia faktu, że problem nie istnieje.
A mi wywalilo silnik w zeszlym tygodniu przy 186kkm. Ah. Jakbym wiedzial wczesniej to bym wymienil, a tak szukaj silnika. 🙂
Jakie miałeś objawy?
W mojej octavii BXE wymieniłem panewki na oryginalne VW koszt panewek 590zł razem ze srubami plus wymiana 200zł. Przebieg 201tyś auto mam od nowości kupione w salonie w PŃ, niestety panewki były w fatalnym stanie, miałem szczęscie że je wymieniłem ( olej zmieniam co 12tyś km od nowości samochodu ). Jak ktoś z czytających ten komentarz ma BXE wymieńcie panewki koszt mały i jazda dalsza bez problemów.
Twój przypadek jest kolejnym, który potwierdza to jak słabe są panewki w BXE. Szkoda tylko, że nie wymieniłeś na panewki sputterowe.
Niestety oryginalne są tak samo słabe jak te montowane w fabryce. Szkoda, że VW nic z tym nie zrobił.
To teraz się nieźle przeraziłem. Mam Octavię II z tym silnikiem i przebiegiem 220.000 km. Nie wiem czy to było wcześniej robione, pewnie nie. Okazuje się, że jeżdżę na tykającej bombie. Nie wiem czy to robić czy pozbyć się tego auta.
Nie każdy BXE ma ten problem. Są takie co ponad 300tyś km robią bez problemu. Passat b6 z BXE, rocznik 2006 i ponad 230tyś km bez problemu z panewkami. Oczywiście mogą strzelić w każdej chwili bo pewności co do ich zużycia i jakości nie ma ale skoro tak dużo awarii jest już przy 150tyś to można mieć nadzieje że trafiło się na tą lepszą serię bez wad.
Pinhead, tylko tak można to tłumaczyć że jeden BXE przejeżdża bezawaryjnie 300 tys km a inny nie da rady nawet 100 tys. 🙂