MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria

Bid.Cars - samochody z USA

  • Porady

Co to jest rotowanie opon i dlaczego warto to robić ?

  • Bartosz
  • 13 listopada 2016
  • 2 minute read
Co to jest rotowanie opon i dlaczego warto to robić ?
Co to jest rotowanie opon i dlaczego warto to robić ?
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Rotowanie opon jest niezwykle ważnym elementem dbania o ogumienie naszego pojazdu. Ta prosta czynności pozwoli na znaczne wydłużenie eksploatacji opon. Aby jeździć bezpiecznie, nie zapomnij o ich rotowaniu. Przeczytaj na czym polega i co daje.

Opony zużywają się nierównomiernie. Te na osi napędowej tracą bieżnik szybciej niż te założone na osi przeciwnej. Wynika to z faktu znacznie większej pracy, jaką wykonują opony na osi napędowej, przede wszystkim przyspieszanie i hamowanie.
Jeżeli nie rotujemy opon, z czasem zobaczymy nierównomierne zużycie względem osi. Wystarczą dwa sezony bez tej operacji, aby zobaczyć dysproporcję. Jeśli różnica w wysokości bieżnika będzie zbyt duża, pojawi się pogorszenie przyczepności. Szczególnie niebezpieczne jest to w przypadku opon zimowych. Wiadomo, zima, ślisko najbardziej uwidaczniają najmniejsze oznaki spadku przyczepności opon.

Sprawdź jak przygotować auto do zimy

Rotowanie opon jest to zamiana opon między osiami. Pozwala na zachowanie równomiernego zużycia bieżnika.
Najpoważniejsze konsekwencje braku rotowania opon występują w przypadku samochodów ze stałym napędem 4×4. Im bardziej zużyty bieżnik, tym mniejszy obwód koła i tym szybciej obracają się one przy określonej prędkości. Jeśli przy napędzie 4×4 przednie koła obracają się szybciej niż tylne, powoduje to przeciążenie mechanizmu przeniesienia napędu i może doprowadzić do awarii przekładni.

Więc jak rotować opony ?

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić jaki rodzaj bieżnika zastosowany jest na naszej oponie oraz jaki posiadamy napęd.
Występują trzy rodzaje bieżnika:
– symetryczny,
– asymetryczny,
– kierunkowy.

Napęd przedni:

Opony kierunkowe oraz asymetryczne zamieniamy przód z tyłem. Bez zamiany stron.

Rotowanie opon kierunkowych i asymetrycznych
Rotowanie opon kierunkowych i asymetrycznych

Opony symetryczne należy zamieniać zarówno między osiami, jak i stronami auta.

Rotowanie opon symetrycznych
Rotowanie opon symetrycznych

Napęd na tył:

Opony kierunkowe i symetryczne – tylne koła przekładamy na przód bez zmiany stron. Koła przednie przekładamy na przód, ale z zamianą stron. Tylne lewe przekładamy na prawy przód. Tylne prawe przekładamy zaś na lewy przód.
Opony asymetryczne zamieniamy przód z tyłem, bez zmiany stron.

Taka zamiana opon pozwoli do końca ich użytkowania zachować optymalne parametry.

Jak często rotować opony ?

Z reguły zamianę powinniśmy dokonywać co ok. 10 000 km. W przypadku aut czteronapędowych nawet co 6 000 km. Najwygodniej jest to jednak robić przy wymianie opon z letnich na zimowe.

Przeczytaj inne porady na blogu

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • jak rotować opony
  • porady motoryzacyjne
  • rotowanie opon
Przeczytaj również:
Tuleje ślizgowe
Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Tuleje Ślizgowe – budowa i zastosowanie

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Korzyści z wynajmu długoterminowego ciężarówki

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Ubezpieczenie samochodu za granicą – co trzeba wiedzieć?

Zobacz
  • Porady

Konserwacja dachu panoramicznego – jak to zrobić samodzielnie?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Praca jako kierowca aplikacji Uber bez własnego samochodu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

GBox: rewolucja w zarządzaniu flotą pojazdów

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Wyciąganie wgnieceń – skuteczne metody odnowy karoserii

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Czy da się zaoszczędzić na OC? Poznaj sposoby na tańszą polisę

2 comments
  1. lukionon44 pisze:
    5 października 2017 o 09:18

    W swoim samochodzie ( napęd na przód) opony zimowe znacznie zjechane na przedniej osi.
    Bezpiecznie będzie jak je zostawię na przedniej czy zmienię na tył?

    Odpowiedz
    1. Emis pisze:
      6 lutego 2021 o 11:08

      Jeżeli masz mocno zjechane przednie że bieżnika prawie nie ma to nie zakładaj na tył bo będziesz miał tak jak ja że miałem ubytek i nic nie było czuć ,najlepiej kup dwie nowe na przednią oś

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT