Posiadanie samochodu zabytkowego rządzi się nieco odmienną specyfiką, co bycie właścicielem klasycznego auta użytkowego. Przede wszystkim jest to związane nie tylko z innymi warunkami rejestracji tego typu pojazdu, lecz także z reguły inaczej obchodzą się z nimi towarzystwa i firmy ubezpieczeniowe. Posiadanie pojazdu historycznego w zależności od sytuacji może się opłacać lub nie.
Co należy wiedzieć o ubezpieczeniach obowiązkowych?
Kierowcom ubezpieczenie OC głównie kojarzy się z samochodami użytkowymi. Niewielu ma świadomość, że może dotyczyć ono również pojazdów historycznych. W przypadku aut, którymi regularnie jeździmy po drogach, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe. Jego nieopłacenie wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi i grzywną dochodzą nawet do 5000 zł. OC samochodu chroni uczestników ruchu drogowego i stanowi gwarancję, że jesteśmy w stanie ponieść odpowiedzialność finansową i pokryć potencjalne koszty w sytuacji kolizji lub wypadku drogowego z naszej winy.
Czy należy wykupić ubezpieczenie OC dla pojazdu zabytkowego?
Zanim będziemy zastanawiać się, czy i jak można zakupić ubezpieczenie OC dla naszego auta zabytkowego, warto prześledzić procedury związane z rejestracją jego statusu. W uogólnieniu odbywa się ona w trzech krokach:
- wpisanie pojazdu do rejestru zabytków na skutek pozytywnej opinii rzeczoznawcy ds. techniki samochodowej,
- dopuszczenie pojazdu historycznego do ruchu drogowego na mocy decyzji administracyjnej poprzedzonej badaniem technicznym,
- zarejestrowanie auta takiego typu w wydziale komunikacji.
Aby zarejestrować pojazd jako zabytkowy musi on spełniać trzy podstawowe kryteria: 1/ mieć co najmniej 25 lat, 2/ musi być od co najmniej 15 lat wycofany z produkcji, 3/ mieć większość oryginalnych części.
Właściciele pojazdów zarejestrowanych jako zabytkowe / historyczne mają przywileje, gdy w grę wchodzi ubezpieczenie OC samochodu. Regulowane jest to w Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Jedną z głównych zalet jest możliwość zakupienia polisy krótkoterminowej, a więc nietrwającej rok. Okresy takie mogą trwać minimum 30 dni. Takie rozwiązanie sprawdza się szczególnie w okolicznościach, kiedy nie używamy naszych pojazdów zabytkowych codziennie, a jedynie sporadycznie lub okresowo.
Pomimo wygody okresowości ubezpieczenie samochodu nie zawsze musi się opłacać. Powinniśmy mieć świadomość, że liczba ubezpieczycieli oferujących polisę tego rodzaju jest ograniczona, a warunki w zależności od firmy różne. Zakres ubezpieczenia OC także może być elastyczny i nie zawsze korzystny. Ubezpieczyciele są często zdystansowani nie tylko w ubezpieczeniu OC dla aut historycznych, ale też ofercie z zakresu Autocasco. Ubezpieczenie assistance czy ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków dla samochodów historycznych z reguły są okrojone i ze względu na ich charakterystykę i stan techniczny regulowane innymi, trudniejszymi do spełnienia warunkami w umowie.
Więcej informacji znajdziemy na: http://ubezpieczenie-samochodu.net.pl/pojazd-historyczny-a-zabytkowy-czy-sa-roznice-w-ubezpieczeniu-oc/.
Polisa OC pojazdu zabytkowego
Jeżeli dokonamy kalkulacji zysków i strat w polisie OC dla naszego auta zabytkowego i zdecydujemy się na ubezpieczenie, warto prześledzić listę firm ubezpieczeniowych, które takie oferują. Są one bowiem różnej formy. To od nas w tej kwestii zależy, czego wymagamy od ubezpieczenia i na jakie ustępstwa jesteśmy w stanie pójść w ustalaniu warunków umowy z towarzystwem czy firmą ubezpieczeniową.
Artykuł sponsorowany