MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Artykuł Sponsorowany

Jak odpowietrzyć hamulce? – usuwanie powietrza z układu hamulcowego

  • Redakcja
  • 14 września 2021
  • 3 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Odpowietrzanie hamulców to stosunkowo prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie, bez konieczności wizyty w warsztacie. Warto jednak dokładnie zapoznać się z procedurą, by uniknąć błędów, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Odpowietrzanie układu hamulcowego – kiedy je wykonać?

Pęcherzyki powietrza znajdujące się w płynie hamulcowym zaburzają pracę całego układu hamulcowego. Ich obecność sprawia, że ciśnienie wewnątrz układu nie jest w stanie właściwie oddziaływać na tłoczek hamulcowy, a w konsekwencji hamowanie nie przebiega prawidłowo.  Usunięcie ich jest możliwe w procesie odpowietrzania układu hamulcowego. Jeżeli jednak wina leży po stronie tłoczka, to szeroki wybór tych elementów można znaleźć pod adresem: https://deler.pl/c/uklad-hamulcowy/tloczek-zacisku-hamulcowego.

Zanim przystąpimy do tej czynności, musimy wiedzieć, czy nasz pojazd jest wyposażony we wspomagający hamowanie układ ABS. System ten jest stosowany fabrycznie w pojazdach już od wielu lat, zatem znajduje się na wyposażeniu w większości pojazdów, jeżdżących po polskich drogach. Ustalenie obecności układu ABS jest istotne ze względu na kolejność przeprowadzania procedury odpowietrzania hamulców. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy posiadamy w swoim aucie ABS, sprawdźmy to w specyfikacji fabrycznej samochodu.

Kolejność odpowietrzania hamulców z ABS

W autach wyposażonych we wspomniany system, procedurę rozpoczynamy od odpowietrzania pompy ABS. Na początek musimy kilkadziesiąt razy wcisnąć pedał hamulca. W ten sposób zredukujemy ciśnienie regulacji układu ABS. Zarówno podczas odpowietrzania pompy hamulcowej ABS, jak i całego układu, zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego musi być pełny. Aby odpowietrzyć pompę, musimy odnaleźć jej zawór odpowietrzający. Kiedy już zlokalizujemy zawór, nakładamy na niego przezroczysty wężyk, który kupimy bez problemu w każdym sklepie motoryzacyjnym. Drugi koniec wężyka zanurzamy w naczyniu, w którym znajduje się płyn hamulcowy. Ważne, by był on całkowicie zanurzony podczas całego procesu odpowietrzania. 

Odpowietrzanie najlepiej przeprowadzać w dwie osoby. Jedna powinna zająć miejsce w samochodzie i wciskać wielokrotnie pedał hamulca, aż do momentu wytworzenia się ciśnienia w układzie. Gdy pedał stanie się twardy, należy przytrzymać go pozycji wciśniętej, aby druga osoba mogła w tym czasie poluzować zawór odpowietrzający, około pół obrotu klucza powinno wystarczyć. Płyn zacznie wypływać. Należy wówczas obserwować, poprzez przezroczysty wężyk, czy znajdują się w nim pęcherzyki powietrza. Gdy pedał hamulca ponownie stanie się „miękki”, zakręcamy zawór. Jeżeli pęcherzyki były obecne, powtarzamy czynność aż do momentu, gdy przestaniemy je zauważać. Te same czynności przeprowadzamy dla każdego z kół pojazdu, jednak w odpowiedniej kolejności.

Zaczynamy od koła znajdującego się najbliżej pompy, a kończymy na tym najbardziej oddalonym. Jeżeli zatem pompa znajduje się po lewej stronie, najpierw odpowietrzamy lewe przednie koło, następnie prawe koło przednie, potem lewe tylne koło i jako ostatnie prawe tylne.

Podczas odpowietrzania kół tylnych po podpompowaniu hamulca (trzymając nogę na pedale), możemy włączyć zapłon samochodu. Dalsza procedura jest taka sama jak przy kołach przedniej osi. Zakładamy wężyk na zawór odpowietrzający, odkręcamy go nieco i zakręcamy, dopiero gdy w wylewającym się płynie nie będzie już widocznych pęcherzyków powietrza. Pamiętajmy, aby po odpowietrzeniu pierwszego koła tylnego wyłączyć zapłon, a przy drugim powtórzyć powyższe czynności. Podczas odpowietrzania hamulców z ABS należy uważać, by nie przegrzać pompy ABS. W tym celu dobrze jest robić przerwy pomiędzy odpowietrzaniem kolejnych kół. 

Płyn spuszczony z układu możemy ponownie wykorzystać, wlewając go do zbiorniczka. Pamiętajmy jednak o konieczności regularnej wymiany płynu hamulcowego (co 2 lata lub co ok. 50 tys. km). Jeżeli interwał wymiany w naszym pojeździe został przekroczony, spuśćmy z układu cały płyn hamulcowy i zastąpmy nowym. 

Odpowietrzanie hamulców bez ABS

Odpowietrzanie hamulców z ABS nieco różni się od wykonywania tej czynności w pojazdach bez tego systemu bezpieczeństwa. Podstawowa różnica to brak konieczności odpowietrzania pompy. Odpowietrzanie kół wygląda za to tak samo, ale musimy zadbać o jego prawidłową kolejność. Pamiętajmy o tym, by drugi koniec wężyka, którego używamy do odpowietrzania, był przez cały czas zanurzony w płynie hamulcowym. 

Także w tym przypadku ważne jest, aby w zbiorniczku podczas całej procedury znajdował się płyn. Jeżeli jego poziom spadnie znacząco, uzupełnijmy go. Odpowietrzanie hamulców w aucie bez ABS musimy rozpocząć od zlokalizowania pompy hamulcowej. Jest to ważne, gdyż odpowietrzanie musimy rozpocząć od koła, które jest od niej najbardziej oddalone. Jeżeli zatem pompa znajduje się po lewej stronie, jako pierwsze odpowietrzamy prawe tylne koło. Następne w kolejce jest lewe koło tylne, kolejne prawe przednie i ostatnie lewe przednie.  

Prawidłowe odpowietrzanie hamulców to niezwykle istotna czynność z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli zatem nie jesteśmy pewni, czy będziemy w stanie wykonać ją poprawnie samodzielnie, lepiej zlecić to zadanie mechanikom.

Artykuł sponsorowany

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Redakcja

  • porady motoryzacyjne
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Pompa ABS – co może oznaczać jej usterka?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

NAJEM sposobem na użytkowanie aut marki SEAT i CUPRA

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety wynajmu samochodów ciężarowych do firmy transportowej

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody elektryczne marki Volkswagen w finansowaniu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety używanego Volkswagena Passata

Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT