MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Aktualności

Nowe etykiety UE na oponach od 2021

  • Bartosz
  • 30 kwietnia 2021
  • 4 minute read
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Nowe etykiety UE na oponach

W oparciu o wymogi europejskie, od 1 maja 2021 roku wprowadzone zostają nowe etykiety i oznaczenia na oponach. Dotyczy to opon do wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Nowe etykiety mają być bardziej czytelne i zachęcać konsumentów do zakupu opon bezpiecznych i paliwooszczędnych. Dowiedz się, jakie informacje będą zawierały zmienione etykiety i jak je prawidłowo interpretować.

Zgodnie z unijnymi przepisami od 1 maja 2021 r. w życie wejdą nowe wymagania europejskie dotyczące etykiet, które mają zapewnić wyczerpujące informacje na temat wybranych właściwości ogumienia. Konsumenci otrzymają dane o emisji hałasu, drodze hamowania i oporach toczenia. – Nowa etykieta zawiera trzy te same klasyfikacje, co poprzednia, a dotyczą one efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Nowa skala obejmuje jedynie pięć klas (od A do E), natomiast klasę hałasu uzależnioną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, stosując litery od A do C – wyjaśnia Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce. Dodatkowo, skanując kod QR, klienci będą mogli uzyskać dostęp do informacji zawartych w Europejskiej Bazie Danych o Produktach (EPREL). Celem zmian jest ułatwienie konsumentom dokonania wyboru opon paliwooszczędnych z odpowiednim przeznaczeniem.

Przyczyny zmian

Dzięki danym zawartym na nowych etykietach, użytkownik ma uzyskać wiarygodne i porównywalne informacje na temat opony przekazane w intuicyjny sposób (nowa, bardziej czytelna i przejrzysta szata graficzna). Jak zapewniają unijni prawodawcy, cel przyświecający zmianom na etykietach był prosty. Informacje mają spowodować, aby konsument wybrał ogumienie paliwooszczędne (zmniejszenie emisji CO²) i o krótkiej drodze hamowania, co ma przełożyć się na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, ochrony środowiska i efektywności ekonomicznej transportu. Na oficjalnej stronie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego czytamy, że „etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego”. Etykiety dotyczą opon do wszystkich pojazdów osobowych i ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Nowe klasy oceny opony

Nowa etykieta zawiera zawężoną liczbę pięciu klas: od A do E, zamiast poprzednich siedmiu. Na oznaczeniach znajdują się te same trzy klasyfikacje co poprzednio – efektywność paliwowa, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom hałasu (A, B i C). Dotychczasowa kategoria D znika, kategoria E zmienia się w D, a F i G zostają wpisane do nowej klasy E. W założeniach etykieta ma być jaśniejsza i łatwiejsza do odczytania i interpretacji. – Przy wyborze ogumienia należy pamiętać, że bardzo trudno jest stworzyć produkt opisany najwyższymi kategoriami. Opony charakteryzuje szereg wzajemnie powiązanych parametrów. Ulepszenie jednego z nich może mieć negatywny wpływ na pozostałe. Na przykład chcąc zoptymalizować przyczepność na mokrej nawierzchni, możemy wpłynąć negatywnie na emisję hałasu. Warto mieć świadomość, że nie można mieć wszystkiego i dobrze stawiać na zoptymalizowane parametry – uważa Artur Posłuszny z Yokohamy.

Emisja hałasu

Sporo zmian zaszło w zakresie opisu hałasu emitowanego przez oponę. Klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C. Jednocześnie podany będzie poziom głośności wyrażony w dB. Najcichsze ogumienie ma klasę A, najgłośniejsze C. Różnica wynosi dokładnie 3 dB (A) i w praktyce jest ona mocno odczuwalna. Co ważne, poziom hałasu jest mierzony przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku. Poprzednio producenci ogumienia stosowali na etykietach znak fali dźwiękowej.

Nowe symbole

Na nowych etykietach pojawią się dodatkowe piktogramy, które informują o właściwościach ogumienia zimowego. To największa zmiana w stosunku do poprzednich etykiet. Wśród oznaczeń mogą znaleźć się symbol płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów i podobny, tylko z soplami lodu. Pierwszy z nich jest równoznaczny z oznaczeniem 3PMSF, które było umieszczane na boku opon zimowych spełniających odpowiednie normy homologacji. Drugi, oznaczający przyczepność na lodzie zgodnie z nową normą ISO, wygląda jak górski szczyt, ale bez płatka śniegu. – Symbol przyczepności na lodzie dotyczy opon przeznaczonych na rynki skandynawskie oraz fiński. Ogumienie to charakteryzuje się dużo bardziej miękką mieszanką niż w europejskich oponach zimowych. Jest to spowodowane, panującymi w tych północnych krajach, niskimi temperaturami, zalegającym lodem i śniegiem na drogach – tłumaczy Artur Posłuszny.

Kod QR – baza wiedzy

Konsumenci na nowych etykietach znajdą też kod QR, który można zeskanować, aby uzyskać bezpośredni dostęp do Europejskiej Bazy Danych o Produktach (EPREL). Klient znajdzie tam dodatkowe informacje o właściwościach wybranej przez siebie opony, zamieszczone w karcie informacyjnej produktu. To wymóg dla nowego typu tzw. unijnych etykiet energetycznych, identycznych jak w przypadku sprzętu AGD.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • opony
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Porady

Pompa ABS – co może oznaczać jej usterka?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

NAJEM sposobem na użytkowanie aut marki SEAT i CUPRA

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety wynajmu samochodów ciężarowych do firmy transportowej

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody elektryczne marki Volkswagen w finansowaniu

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Zalety używanego Volkswagena Passata

Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT