MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Współpraca
  • Kontakt
Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
MotoryzacyjnyBlog.pl
MotoryzacyjnyBlog.pl
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Elektromobilność
  • Porady
  • Akcesoria
  • Aktualności

Jak testuje się opony zimowe?

  • Bartosz
  • 25 listopada 2020
  • 3 minute read
Yokohama Testing Centre Nattberg Sweden ,Yokohama Winter Event
Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share

Zima się zbliża, nadszedł okres wymiany opon. Przyjrzyjmy się, jak przebiegają testy opony w szwedzkim centrum testowym położonym pod kołem podbiegunowym.

Japoński producent opon Yokohama prowadzi testy opon w kilku centrach testowych na terenie Azji i Europy. Dwa z nich przeznaczone są specjalnie do testowania opon zimowych. Pierwsze, usytuowane na wyspie Hokkaido w mieście Asahikawa w Japonii, to hala do testowania pełnej gamy opon zimowych na lodzie. Drugie z kolei znajduje się w Nattberg, w Szwecji, 80 km od koła podbiegunowego. Tu przeprowadza się dodatkowe testy potwierdzające przydatność i osiągi opon pod kątem warunków zimowych panujących w Europie kontynentalnej, Rosji i Europie Północnej. Te dwa ośrodki testowe razem wspierają rozwój opon najlepiej dostosowanych do zimowych warunków drogowych w danym regionie użytkowania. Specjalnie zaprojektowane obiekty umożliwiają badanie właściwości ogumienia przy ujemnej temperaturze, parametrów hamowania i przyspieszania na śniegu, jak i na lodzie.

Artur Posłuszny, przedstawiciel marki Yokohama w Polsce, miał okazję brać udział w testach ogumienia w Szwecji. Opowiada nam o tym, jak to przebiegało.

Jak wyglądają testy opon w ekstremalnych zimowych warunkach?

Artur Posłuszny: To bardzo ciekawa inicjatywa, a przede wszystkim dobrze zorganizowana, ponieważ spora liczba nawet 100 uczestników jest dzielona na kilkuosobowe grupy. Dzięki temu wszyscy mają szansę sprawdzić się z poszczególnymi zadaniami w zimowej scenerii. Zadań jest kilka: jazda po śniegu, jazda slalomem po śniegu z hamowaniem, wjeżdżanie na ośnieżone wzniesienia, jazda po okręgu czy też jazda i hamowanie na oblodzonej nawierzchni. Testy przeprowadza się na autach z różnych segmentów. My mieliśmy do dyspozycji VW Golfa, BMW 3 i Volvo XC 60. Testowaliśmy trzy serie Yokohamy: zimówkę BluEarth Winter V905, nordycką oponę iceGUARD iG60 oraz całoroczną BluEarth-4S AW21 i porównywaliśmy je z oponami marek konkurencyjnych, a także oponami z kolcami.

Jakie wyzwanie było dla Pana najbardziej interesujące?

– Dla mnie najciekawszym z testów, który dobrze pokazywał przyczepność i właściwości opon zimowych, był podjazd pod trzy różne wzniesienia, każde o innym kącie nachylenia. Należało podjechać pod górę, następnie się zatrzymać i znów ruszyć. Były to podjazdy o nachyleniu siedmiu, dwunastu i piętnastu stopni. Jeżeli ruszenie i kontynuacja jazdy się powiodły, wówczas opona przechodziła test. Natomiast, jeśli samochód się ześlizgiwał, to doświadczenie się kończyło.

A jak testowano zachowanie opon przy jednej z trudniejszych czynności zimowych, czyli  hamowaniu?

– Już na pierwszym odcinku samochód trzeba było rozpędzić do 50 km/h i w określonym miejscu rozpocząć hamowanie. Kierowca musiał maksymalnie wcisnąć hamulec. Wszystkie auta wyposażone były w system ABS, co oznaczało hamowanie pulsacyjne z dużą częstotliwością. Następnie organizatorzy dokonywali czystego pomiaru drogi zatrzymania.

Kolejnym testem było hamowanie na lodzie. Na fragmencie lodowiska jechało się po okręgu i w wyznaczonym miejscu należało zahamować. Praktycznie nie było kontroli nad pojazdem. Jedynie opony kolcowane, których użycie jest zabronione w Polsce, radziły sobie bardzo dobrze. Widoczna była wyższość opony kolcowanej nad zwykłymi oponami zimowymi oraz oponami nordyckimi.

Na czym polegały inne testy?

– Następną stacją była jazda po okręgu. Kierowca miał za zadanie powoli zwiększać prędkość aż do momentu, kiedy straci sterowność pojazdu. Z reguły tył auta zaczynał opuszczać wyznaczoną trasę, a testujący miał za zadanie zanotować prędkość, przy której doszło do utraty sterowności. Opony BluEarth Winter V905 traciły przyczepność przy 50-kilku km/h, zimówki innych marek oraz ogumienie całoroczne nawet przy 40-kilku km/h, i było to łatwo wyczuwalne.

Mieliśmy też okazję jazdy slalomem i sprawdzenia, czy przy danej prędkości uda się go pokonać, czy też wypadniemy poza bramkę. Zwiększaliśmy kolejno prędkość przejazdów (od 30 do 50 km/h) i mieliśmy porównanie zachowania się wszystkich testowanych modeli opon Yokohamy. Tu również widać było wyższość opon zimowych nad całorocznymi.

Udostępnij
Twittnij
Share
Share
Share
Bartosz

  • opony
  • opony zimowe
  • yokohama
Przeczytaj również:
Zobacz
  • Aktualności

Rynek aut używanych w 2022 – co się zmieniło i z czego to wynika?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Dlaczego warto stosować auto detailing?

Zobacz
  • Aktualności

Co to jest filtr paliwa. Przyczyny awarii filtra paliwa. Jak i kiedy należy wymienić filtr paliwa.

Zobacz
  • Porady

Świadome zaniżanie wypłacanych odszkodowań przez firmy ubezpieczeniami – co robić?

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Od czego zależy kwota ubezpieczenia samochodu? Co warto wiedzieć?

Audi A4 fot: Audi
Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Samochody Audi w leasingu dla firm

Zobacz
  • Artykuł Sponsorowany

Gdzie można przejechać się sportowym autem w Polsce?

silnik 1.4 t-gdi. fot. KIA
Zobacz
  • Samochody
  • Używane

Silnik 1.4 T-GDi (Kappa G4LD) Hyundai, Kia – niezawodność, specyfikacja

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook
Instagram
YouTube
Twitter
  • Testy samochodów
  • Aktualności
  • Samochody
  • Samochody elektryczne
  • Porady
  • Akcesoria
  • Polityka prywatności
  • Współpraca

Na MotoryzacyjnyBlog.pl znajdziesz porady dotyczące samochodów oraz ich eksploatacji. Przeczytasz tu również szczegółowe testy samochodów oraz raporty o nich. Publikujemy także wiadomości ze świata motoryzacji. W samochodach szukamy przede wszystkim, emocji i radości z jazdy. Nie zapominamy przy tym o bezpieczeństwie i praktyczności użytkowania. Naszymi poradami staramy się ułatwić codzienną eksploatację samochodu.

Input your search keywords and press Enter.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Ustawienia ciasteczekZgoda
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT