Spalanie oleju, dymienie z rury wydechowej nie zawsze jest wynikiem uszkodzenia silnika. Bardzo często powodem tego jest nagar zgromadzony w silniku, szczególnie na pierścieniach. Jednym ze sposobów na pozbycie się tych objawów jest płukanie silnika. Sprawdziliśmy, czy płukanka do silnika TEC2000 engine flush działa.
Co to jest płukanka do silnika TEC2000 engine flush?
TEC2000 engine flush jest płukanką do silnika stworzoną na bazie rozpuszczalników oraz preparatów smarnych. W składzie nie ma Chlorowanych Węglowodorów, dzięki czemu nie są wydzielane szkodliwe opary.

Co daje płukanie silnika TEC2000 Engine Flush?
Zadaniem płukanki do silnika TEC2000 Engine Flush jest rozpuszczenie zanieczyszczeń (nagaru, sadzy), które powstały przez lata w jednostce napędowej. Najważniejszym zadaniem płukanki jest wyczyszczenie osadów znajdujących się w rowkach pierścieni tłokowych. W ten sposób poprawimy kompresję, a co z tym się wiąże, spadnie pobór oleju i poprawią się parametry silnika. Oczywiście bardzo ważne jest także to, aby inne elementy wewnątrz zostały oczyszczone, np. popychacze, których praca dzięki takiemu zabiegowi może się wyciszyć.
Kolejną bardzo znaczącą kwestią jest wyczyszczenie przez preparat kanałów olejowych w silniku i turbosprężarce. Duża ilość nagaru może zmniejszyć średnicę i jednocześnie przepustowość kanału olejowego, co może prowadzić do ograniczenia ilości przepływającego oleju. Jest to sytuacja bardzo niebezpieczna dla samego silnika, jak i turbosprężarki.
Czysty silnik to większa moc, spadek spalania, poprawa parametrów pracy silnika i wyciszenie jednostki napędowej.
Kiedy robić płukankę silnika?
Płukanie powinniśmy zrobić w sytuacji, kiedy w silniku jest dużo zanieczyszczeń, szlamu i nagaru. Wszelkie osady wewnątrz jednostki napędowej powstają w wyniku niewłaściwej eksploatacji, a w szczególności stosowania złej jakości olejów silnikowych oraz przedłużania wyznaczonych interwałów wymiany.
Stosowanie oleju, który nie spełnia normy konkretnego producenta silnika, również może przyczynić się do powstawania nagaru. Zwyczajnie nie wytrzyma on trudów eksploatacji, szybko ulegnie degradacji i powstanie osad.
Test płukanki do silnika TEC2000 Engine Flush
Test płukanki TEC2000 został przeprowadzony na silniku benzynowym (LPG) 1.1 Fiata z przebiegiem licznikowym 160 000 km. Przez ostatnie 60 000 km w silniku był stosowany olej syntetyczny 0w40 – wymiana maksymalnie co 10 000 km. Pierwsze sto tysięcy kilometrów nie wiadomo, na jakim oleju pracował silnik.
Jak stosować płukankę TEC2000 Engine Flush?
Najlepiej stosować płukankę przed wymianą oleju. Do starego środka smarnego wlewamy TEC2000 Engine Flush – 374 ml na 4 -5 litrów oleju. Po dodaniu preparatu uruchamiamy silnik, który powinien pracować na obrotach jałowych ok. 15 minut. Jeżeli silnik jest mocno zanieczyszczony, można czas pracy przedłużyć do 30 minut. Po całym zabiegu zlewamy stary olej, pamiętając o wymianie filtra na nowy. Tak też zostało zrobione w tym teście (silnik pracował 15 minut z płukanką).

Wyniki testu płukanki do silnika TEC2000 Engine Flush
Przed płukaniem silnika pokrywa zaworów została zdjęta, żeby dokładnie obejrzeć, w jakim stanie jest silnik. Na zdjęciach widać wyraźne ślady osadów, ale nie był to nagar lub maź.
Taki stan rzeczy świadczy, że poprzedni właściciel przez pierwsze 100 tys. km niezbyt dbał o jakość oleju oraz częstotliwość wymiany lub w rzeczywistości jednostka ma znacznie większy przebieg, niż wskazuje licznik. Jednak nawet przy dużym przebiegu i dbaniu o serwis olejowy ilość osady byłaby drastycznie mniejsza.
Po przeprowadzeniu płukania środkiem olej został spuszczony z silnika. Już po tym widać wyraźnie, że TEC2000 Engine Flush zadziałał odpowiednio i rozpuścił zanieczyszczenia. Olej, który zlatywał, był czarny zupełnie, jakby pracował w jednostce wysokoprężnej. W normalnej sytuacji, kiedy płukanka nie była stosowana, po 10 tysiącach kilometrów spuszczany olej był jedynie nieco ciemniejszy niż nowy.

Ponowne zdjęcie pokrywy zaworów po płukaniu pokazało, że TEC2000 Engine Flush spełnił swoją funkcję. Widać wyraźnie, że ilość ciemnego nalotu na głowicy w okolicach wałka rozrządu się zmniejszyła.
Ponowne płukanie silnika środkiem TEC2000 Engine Flush powinno dać jeszcze lepszy efekt. Test pokazał dobitnie, że preparat ten działa i warto go stosować, przy wymianie oleju, szczególnie w silniku, którego serwis olejowy był zaniedbywany. Płukanka do silnika TEC2000 Engine Flush kosztuje około 64 zł.

Pamiętajmy również, że przechodząc z oleju mineralnego na syntetyczny, powinniśmy wykonać płukanie silnika. Jeżeli jednostka jest sprawna, do żadnego rozszczelnienia nie dojdzie. Jest to wielki mit, często powielany. Taka zmiana oleju wraz z dokładnym płukaniem silnika na pewno przyczyni się do poprawy jego parametrów.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą TEC2000
10 comments
Produkt jest bardzo fajny i sprawdził się w moim przypadku dobrze. Mogę go polecić spokojnie zainteresowanym.
Bardzo fajny produkt. Kupiłem i nie żałuję.
Bardzo fajne rozwiązanie z tej płukanki. Polecam zainteresowanym.
U mnie był problem z ciągłym syfem w silniku, zastosowałem Teca i jest lepiej. Płukanki się przydają. Polecam.
Super rozwiązanie dla zapominalskich. Ja nigdy nie pamiętam kiedy zmieniany był olej. Teraz zastosowałam Teca i okazało się, że dużo różnorakiego syfu przez to było. Dobry wariant, będę stosować na pewno.
Rozwiązanie dla osób, które nie są w stanie zapamiętać kiedy nalezy wymienić olej, idealne.
Zielona jest git. Użyłem niedawno, działa.
Bardzo fajny produkt. Od lat korzystam i sobie chwalę. Dobrej klasy płukanki.
Bardzo sobie chwalę zieloną płukankę, Doskonale usuwa cały syf przy wymianie oleju.
Ja stosowałem u siebie TEC 2000, która się znakomicie sprawdzała.