Rotowanie opon jest niezwykle ważnym elementem dbania o ogumienie naszego pojazdu. Ta prosta czynności pozwoli na znaczne wydłużenie eksploatacji opon. Aby jeździć bezpiecznie, nie zapomnij o ich rotowaniu. Przeczytaj na czym polega i co daje.
Opony zużywają się nierównomiernie. Te na osi napędowej tracą bieżnik szybciej niż te założone na osi przeciwnej. Wynika to z faktu znacznie większej pracy, jaką wykonują opony na osi napędowej, przede wszystkim przyspieszanie i hamowanie.
Jeżeli nie rotujemy opon, z czasem zobaczymy nierównomierne zużycie względem osi. Wystarczą dwa sezony bez tej operacji, aby zobaczyć dysproporcję. Jeśli różnica w wysokości bieżnika będzie zbyt duża, pojawi się pogorszenie przyczepności. Szczególnie niebezpieczne jest to w przypadku opon zimowych. Wiadomo, zima, ślisko najbardziej uwidaczniają najmniejsze oznaki spadku przyczepności opon.
Sprawdź jak przygotować auto do zimy
Rotowanie opon jest to zamiana opon między osiami. Pozwala na zachowanie równomiernego zużycia bieżnika.
Najpoważniejsze konsekwencje braku rotowania opon występują w przypadku samochodów ze stałym napędem 4×4. Im bardziej zużyty bieżnik, tym mniejszy obwód koła i tym szybciej obracają się one przy określonej prędkości. Jeśli przy napędzie 4×4 przednie koła obracają się szybciej niż tylne, powoduje to przeciążenie mechanizmu przeniesienia napędu i może doprowadzić do awarii przekładni.
Więc jak rotować opony ?
W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić jaki rodzaj bieżnika zastosowany jest na naszej oponie oraz jaki posiadamy napęd.
Występują trzy rodzaje bieżnika:
– symetryczny,
– asymetryczny,
– kierunkowy.
Napęd przedni:
Opony kierunkowe oraz asymetryczne zamieniamy przód z tyłem. Bez zamiany stron.
Opony symetryczne należy zamieniać zarówno między osiami, jak i stronami auta.
Napęd na tył:
Opony kierunkowe i symetryczne – tylne koła przekładamy na przód bez zmiany stron. Koła przednie przekładamy na przód, ale z zamianą stron. Tylne lewe przekładamy na prawy przód. Tylne prawe przekładamy zaś na lewy przód.
Opony asymetryczne zamieniamy przód z tyłem, bez zmiany stron.
Taka zamiana opon pozwoli do końca ich użytkowania zachować optymalne parametry.
Jak często rotować opony ?
Z reguły zamianę powinniśmy dokonywać co ok. 10 000 km. W przypadku aut czteronapędowych nawet co 6 000 km. Najwygodniej jest to jednak robić przy wymianie opon z letnich na zimowe.
Przeczytaj inne porady na blogu
2 comments
W swoim samochodzie ( napęd na przód) opony zimowe znacznie zjechane na przedniej osi.
Bezpiecznie będzie jak je zostawię na przedniej czy zmienię na tył?
Jeżeli masz mocno zjechane przednie że bieżnika prawie nie ma to nie zakładaj na tył bo będziesz miał tak jak ja że miałem ubytek i nic nie było czuć ,najlepiej kup dwie nowe na przednią oś