Nowy Ford Focus to już czwarta generacja kompaktowego bestselleru. Ford deklaruje, że przy jego projektowaniu uważnie wsłuchiwał się w głosy swoich klientów i zaprojektował samochód w taki sposób, aby sprostać wszystkich potrzebom i wymaganiom. Poza tym nowy Focus ma być najbardziej zaawansowanym kompaktem w Europie. Wraz z czwartą generacją Ford wprowadza nową filozofię w projektowaniu samochodów, skoncentrowaną na człowieku. Hmm.. właściwie tak powinny być projektowane auta od zawsze i przez wszystkich producentów.
Nowy Ford Focus wyróżniać ma się nie tylko stylistyką, ale także jakością wykończenia wnętrza, użytymi materiałami oraz licznymi systemami bezpieczeństwa i komfortu. Zaawansowane technologie na pokładzie Focusa obejmują m.in.:
- Adaptacyjny tempomat ACC, który został wzbogacony o funkcję Stop & Go,system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu. Działa do prędkości 200 km/h. System Stop & Go pozwala na zatrzymanie i ruszanie pojazdem, co ma ułatwić jazdę w korkach
- Adaptacyjne oświetlenie, które za pomocą kamer analizują jezdnię oraz znaki drogowe i dostosowują model oświetlenia, który ma poprawić widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy nocą
- System wspomagający parkowanie
- Wyświetlacz Head-up display (HUD)
- System wspomagający kierowcę, który ułatwia ominięcie przeszkód stojących oraz wolno poruszających się, w celu uniknięcia kolizji
- System FordPass Connect – modem LTE, ładowarka indukcyjna oraz multimedialny SYNC-3 z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym i audio B&O; Play.
Nowy Ford Focus – ceny i wyposażenie
Ford Polska wycenił nowego Focusa w najtańszej wersji Trend na 63 900 zł. W tej cenie otrzymamy samochód z silnikiem 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM i ręczną skrzynią biegów. Podstawowa wersja wyposażona będzie w manualną klimatyzację, radio CB/MP3 Myconnection z wyświetlaczem 4,2″, światła do jazdy dziennej LED, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, inteligentny ogranicznik prędkości, System Pre-Collision Assist z systemem aktywnego hamowania (wspomaga kierowcę w unikaniu kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami (zawiera: Forward Collision Warning, Dynamic Brake Support, Automated Emergency Braking).
Jak wygląda cena nowego Focusa na tle konkurencji ? Volfkswagen Golf z silnikiem 1.0 TSI 85 KM zaczyna się od 63 280 zł, mocniejsza wersja 110 konna kosztuje już 68 780 zł. Opla Astrę z wolnossącym silnikiem 1.4 100 KM kupimy za 61 400 zł, zaś jednostka turbodoładowana 1.0 kosztuje 66 200 zł. Za Hyundaia i30 1.4 100 KM przyjdzie nam zapłacić 67 000 zł a z jednostką 1.0 T-Gdi 120 KM aż 72 200 zł. Jak widać cena Focusa skalkulowana jest na przyzwoitym poziomie.
Nowy Ford Focus – dostępne silniki
Wszystkie silniki dostępne w nowym Focusie to konstrukcje trzy cylindrowe. Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe i dwa diesle. Jednostki na bezołowiową to 1.0 EcoBoost w trzech wariantach mocy: 85, 100 i 125 KM, oraz 1.5 EcoBoost o mocy 150 lub 180 KM. Zastosowano w nich system dezaktywacji jednego z cylindrów podczas pracy pod małym obciążeniem. Jednostki wysokoprężne to 1.5 EcoBlue o mocy 95 lub 120 KM lub wariant 2.0 o mocy 150 KM. Wszystkie jednostki współpracują z manualnymi skrzyniami biegów o sześciu przełożeniach, a mocniejsze wersje mogą otrzymać 8-biegowe automaty.
Nowa płyta podwoziowa, kilka wersji nadwozia
Nowy Ford Focus dostępny jest jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi. Całkowitą nowością jest odmiana Active. Ta terenowo wyglądająca wersja Focusa dostępna będzie w 5 drzwiowym nadwoziu. Wyróżnia się podwyższonym prześwitem o 30 mm, plastikowymi nakładkami nadkoli i progów i płytami osłaniającymi podwozie.
Focus bazuje na całkowicie nowej platformie C2, zaprojektowanej w celu poprawy bezpieczeństwa biernego, zwiększenie przestrzenie wewnątrz oraz pozwoliła ograniczyć wagę o ok. 90 kg względem poprzedniej generacji. Czwarte generacja produkowana będzie w nowych zakładach Forda w Saarlouis w Niemczech.
Rozstaw osi nowego Focusa jest aż o 5.3 cm większy niż w trzeciej generacji. W kabinie na tylnej kanapie przed kolanami pasażerów przybyło 5 cm a na szerokość 6 cm. Zmieniły się także wymiary zewnętrzne. Nowy Focus jest dłuższy o 2 cm, szerszy o 2 mm i niższy aż o 29 mm od poprzednika.
Wymiary
Długość (mm) | Szerokość (mm) | Wysokość (mm) | Pojemność bagażnika (l) | |
5-drzwiowy hatchback | 4378 | 1825 (bez lusterek) | 1454 | 1354 |
Kombi | 4668 | 1825 (bez lusterek) | 1481 (z relingami) | 1653 |
Focus otrzymał całkowicie nowe zawieszenie, które zapewne dostępne będzie jako opcja. Dynamiczna kontrola amortyzacji monitoruje co 2 sekundy sygnały z zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego i hamulcowego i na ej podstawie dostosowuje siłę tłumienia amortyzatorów. System ten pozwala również na wykrycie dziur w nawierzchni i takie dostosowanie skoku amortyzatora, aby dyskomfort odczuwany przez jadących był jak najmniejszy.
Wersje ze słabszymi silnikami 1.0 EcoBoost i 1.5 EcoBlue wyposażona będzie w belkę skrętną. Mocniejsze odmiany 1.5 i 2.0 EcoBoost wyposażone będą w zawieszenie wielowahaczowe.